Miksi mua ei ole viikonloppuna näkynyt

No kun olen…

 idPukin_polvella

…ollut juttelemassa Pukin kanssa.

Pukin_polvella_

”Maailman rauhaa ja terveyttä ja silleen…. ja jos Pukilla on suhteita niin olisko sulla mahkuja vaikuttaa yhteen mun miehen työjuttuun….”

Santapark_

Olen Rovaniemellä! :) Jouluilemassa!

Jouluetkot..! :)

Pukin_polvella3

Jos vaikka huomenna ehtisin laittamaan lisää kuvia viikonlopulta. On ollut kyllä niin ihanaa täällä että!

Kommentit
  1. 3

    T sanoo

    Oi! Kävitte varmaan myös joulupukin pajakylässä :) Me yövytään aina santasportissa, urheiluopistolla siis. Asutaan parin tunnin ajon päässä, mutta kerran pari vuodessa pitää käydä yöreissu.

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Oi! Kävitte varmaan myös joulupukin pajakylässä :)

      Käytiin joo, sekä eilen että tänään! :) Aivan ihana tunnelma! Jos tuolla ei pääse joulun tunnelmaan niin sitten ei kyllä missään <3

      Mä oon niiiiin pitkään halunnut käydä siellä Joulupukin pääpostilla! :D

  2. 4

    Tiia sanoo

    No niin. Arvaapa oliko Frankfurtin lentokentällä Cuir Cannagea? EI OLLUT!!! Ja kaiken lisäksi se myyjä ei yhtään tiennyt mistä mä puhun. Ja väitti, ettei sellaista palettia ole! Mua sapetti niin paljon, että en ostanut sitten tax freesta mitään muutakaan.

    Kosmetiikkaliikkeissä palettia kyllä oli, joten ei voi olla kiinni siitä, ettei sitä olisi Saksaan tullut ollenkaan. En vaan ostanut sitä kaupungilta, kun ajattelin saavani sen halvemmalla lentokentältä!

    Valikoimissa oli 6 erilaista palettia plus joulu-uutuudet, mutta ei tuota cuir cannagea. Vit’tti. Ja vielä rankemmin, kun kosmetiikkamyyjä tulee väittämään, ettei niitä ole olemassakaan enempää…

    • 4.1

      Sanni sanoo

      No niin. Arvaapa oliko Frankfurtin lentokentällä Cuir Cannagea? EI OLLUT!!!

      No voihan prs. Alkaa vaikuttaa siltä, että lentokentät on jostain syystä jättäneet just tuon sävyn valikoimastaan. Todella outoa, sävy kun ei varmaan suinkaan kuulu niihin uusien palettien vähiten suosituihin….

      Ja vielä rankemmin, kun kosmetiikkamyyjä tulee väittämään, ettei niitä ole olemassakaan enempää…

      Öööö. Just. Välillä tulee tosiaan noita tilanteita joissa ei voi kuin hitaasti pyöräyttää silmiään myyjän ammattitaidolle.

  3. 5

    K sanoo

    Moi, mietin oletko jo kokeillut sellaista appia kuin cosmethics? Latasin sen tällä viikolla ja tykkään tosi paljon. Se seuloo kosmetiikkaa ainesosien mukaan ja sen voi säätää ”hälyttämään” jos tuotteessa on vaikka parabeeneja, muovi- tai eläinperäisiä ainesosia jne. Tiedän että oot vegaani, joten ajattelin suositella :)

    • 5.1

      Sanni sanoo

      Moi! Olen kuullut Cosmethicsista, mutta koska en omista älypuhelinta, en myöskään käytä mitään appeja :)

      Tiedän että oot vegaani, joten ajattelin suositella

      En ole vegaani :)

      En syö lihaa ja kanaa mutta kaikki muu menee :)

  4. 6

    candycane sanoo

    Kiva kun olet viihtynyt täällä :) Ihana tuo toinen kuva sinusta ja Pukista :D

  5. 7

    elina sanoo

    Hei! Mulla ois toinenkin kysymys sun ruokavaliosta :) Käytätkö lisäravinteita ja/tai superfoodeja (esim. chia, maca, goji-marja…) ruokavaliossasi? Mitä ja miten käytät? Koetko niitä hyödyksi liikuntaan ja palautumiseen?

    • 7.1

      Sanni sanoo

      En juurikaan käytä lisäravinteita (koska en muista käyttää niitä, hehe), välillä yritän muistaa ottaa magnesiumia joka kyllä auttaa lihaskramppeihin. Ja sitten tietysti yritän syödä kynsien kuntoon vaikuttavia lisäravinteita kuten biotiinia ja keratiinia.

      Noista ulkomaisista ”trendi-superfoodeista” käytän vain chiaa, sitä menee näkkäriin, jogurttiseoksiin, puuroon ja hilloon.

      http://karkkipaiva.indiedays.com/2014/04/11/ruoka-aineloytoja-chia-ja-lupiini/

      Koetko niitä hyödyksi liikuntaan ja palautumiseen?

      En varsinaisesti.

  6. 8

    Elli sanoo

    Oletko tehnyt, tai teidätkö jotain joka olisi tehnyt, postausta kosmetiikan lupauksista ja palautusmahdollisuuksista? Asia tuli mieleen viikonloppuna, kun avasin jokin aika sitten ostamanai deodoranti, jonkä kyljessä lukee: Ei tahmaista pintaa, kuivuu nopeasti, ei tahraa mustiakaan vaatteita. No mikään noista ei toteutunut. Todella tahmainen pinta jäi iholle, ei kuivunut puolessakaan tunnissa ja sotki senkin jälkeen vaatteet. :) Eli saako tuotteen palauttaa toimimattomana tai virheellisenä? Kokeilin tuotetta myös mieheni iholle ja vaikutus oli sama. Eli ei voi olla vain ihotyypistä kiinni.

    Jos kaupasta ostaa jonkun muun tuotteen, joka ei toimi kuten väitetty. Esimerkiksi kahvinkeitin ei keitä kahvia tai tulostin ei tulosta, niin nähän saa palauttaa. Mutta kuinka on kosmetiikan suhteen? Onko siinä eri lainsäädäntö?

    Olen pari kertaa soittanut maahantuojalle selektiivisen kosmetiikan tuotteesta, jossa oli vikaa. Kerran pumppupullon mekanismi ei toiminut, ja kerran lasinen purkki (joka oli maalattu muovisen näköiseksi, joten liilin sen olevan muovia) meni rikki meikkipussissa. Kummassakin tapauksessa sain korvaavan tuotteen ja jopa lisätuotteen korvaukseksi. Sisällössä ei tosin ollut vikaan. Voisiko kuitenkin olla niin, että naiset eivät vain kehtaa palauttaa tuotteita toimimattomuuden vuoksi? Voisiko esimerkiksi ripsivärin palauttaa, jos sillä saa aikaan klimpit, vaikka tuotteessa lukisi, että ”erottelee ripset, ei klimppejä.” :)

    • 8.1

      Elli sanoo

      Apua, huomasin nyt vasta nuo kaikki kirjoitusvirheeni. Pitäisi lopettaa kirjoitus yhdellä kädellä kahvitauolla.. :)

    • 8.2

      Sanni sanoo

      Oletko tehnyt, tai teidätkö jotain joka olisi tehnyt, postausta kosmetiikan lupauksista ja palautusmahdollisuuksista?

      En ole tehnyt, eikä heti tule mieleenkään ketään joka olisi tehnyt… jos joku, niin Virve varmaan? :)

      Kysymyksesi on mielenkiintoinen. Minun mielestäni esimerkiksi deodoranttiesimerkissäsi tuote pitäisi voida palauttaa, mutta yleisesti en usko että perustelua otettaisiin vastaan. Lupaus on tietysti lupaus, mutta valmistajat vetoavat epäilenättä siihen, että mikään tuote ei voi tomia luvatulla tavalla jokaisella ihmisellä, ja lupaus pohjautuu aina testeihin jotka on toteutettu x-määrällä ihmisiä. Kosmetiikkatuotteella on yleisesti vaihto-oikeus silloin, kun se on selvästi mennyt pilalle tai sen pakkaus tai mekanismi on rikki. Tietyillä tuotteilla voi tietysti olla erikseen ns. tyytyväisyystakuu, jolloin asiakas saa palauttaa purkin ihan mistä syystä tahansa.

      Esimerkiksi kahvinkeitin ei keitä kahvia tai tulostin ei tulosta, niin nähän saa palauttaa. Mutta kuinka on kosmetiikan suhteen? Onko siinä eri lainsäädäntö?

      Kosmetiikka toimii eri lailla kuin vaikka tekniikan laitteet. Laitteella on tietty todistettu toiminta joka sen kuuluu suorittaa, ja jokainen saman sarjan vekotin toimii samalla tavalla. Kosmetiikka ei voi toimia näin – sen vaikutukset ovat yksilöllisiä ja sen toiminta perustuu ennenkaikkea elämyksellisyyteen. Hlö X kokee tuotteen näin, hlö Y noin. Kummallakin tuote toimii, mutta toimiiko se täsmälleen samalla lailla? Harvemmin. Kosmetiikan ’toimivuutta’ ei voi määritellä samalla lailla kuin vaikkapa tekniikan laitteiden, sillä kosmetiikkaan vaikuttaa aina henkilö itse ihotyyppeineen ja kokemuksineen. Laitteiden mekanismit taas toimivat samalla lailla painoi nappia kuka tahansa. Ymmärrätkö mitä ajan takaa? :) Kosmetiikkapurkkikin tietysti lupaa erinäisiä asioita, mutta näiden lupausten toteutumista on mahdoton mitata tai todeta samalla lailla yksiselitteisesti kuin vaikka laitteen toimintalupausta.

      Kosmetiikan pakkauksen toimimattomuus on tietysti asia erikseen, joka voidaan mitata. :) Siihen ei liity yksilön ominaisuuksiin liittyviä seikkoja. Siksi viallisella pumpulla varustettu purkki vaihdetaan, mutta ”tämä voide ei kosteuta tarpeeksi” -perustelulla reklamoitavaa purkkia ei.

      • 8.2.1

        Elli sanoo

        Juu tietenkin ymmärrän mitä tarkoitat, mutta on silti erikoista että purkkeihin voi kirjoittaa niin paljon, ilman että tekstin eteen kirjoittaa ”suurimmalla osalla testaajista..” tai vastaavaa. Jos purkissa lukee, että voide pienentää kuivuudesta johtuvia ryppyjä, niin siinähän ei tavallaan voi olla väärässä. Mutta jos väitetään, että ei tahraa vaatteita tai ei jätä klimppejä ripsiin, niin tuollaisten väitteiden pitäisi kyllä tavallaan toimia kaikilla, sillä silloin kokemus ei ole subjektiivinen. Se saako voide ihon sileän tuntuiseksi on subjektiivista, mutta se tahraako dödö vaatteet, tai peittääkö peitevoide edes hieman, ei ole.

        • 8.2.1.1

          Sanni sanoo

          Mä olen hyvin pitkälle samaa mieltä sun kanssa, mutta ymmärrän tuon purkkien lupausten häilyväisyyden. Totta kai itsekin olen sitä mieltä, että jos kosteuttavaksi luvattu voide ei tunnu kosteuttavan, niin kyllä sen pitäisi olla reklamointiperuste. Mutta ymmärrän myös, miksi se ei ole. Amerikassahan on toinen ”policy”, siellä ainakin värikosmetiikan puolella saa palauttaa jos ei ole tyyytyväinen tuotteeseen. Ihonhoitotuotteista muistelen kuulleeni samaa, mutta en ole ihan varma.

          Jos purkissa lukee, että voide pienentää kuivuudesta johtuvia ryppyjä, niin siinähän ei tavallaan voi olla väärässä.

          Pienentääkö voide kuivuudesta johtuvia ryppyjä vai ei? Jos oikein lähdetään halkomaan hiuksia, niin aivan todenmukaisen vastauksenhan tähän saisi vain suorittamalla jossain dermatologilla tarkat laitemittaukset rypyn syvyydestä ennen ja jälkeen voiteen käytön. Jos asiakas sanoo, ”Mun rypyt ei ole pienentyneet, rahat takaisin”, valmistaja voi todeta, ”Voivathan ne hyvinkin olla pienentyneet 0,00001mm” tai ”Ikävää että koet noin, mutta tulokset ovat yksilöllisiä eikä vaikutus kaikilla ole yhtä selkeästi havaittavissa”. Sillä se, että ”rypyt eivät ole pienentyneet”, on tosiaan, ilman mittauksia, vain asiakkaan kokemus. Joka tietysti asiakkaan itsensä kannalta on ihan yhtä merkityksellinen kuin mitattu tulos, mutta kosmetiikkapuljun taholta hyvinkin merkityksellinen, sillä mikäli tuotteen saisi palauttaa aina kun se ei miellytä, voisi se johtaa hyvinkin epäkannattavaan kuvioon. Sitä en osaa sanoa, miten tämä sitten USAn markkinoilla on mahdollista. Ehkäpä olen hyvinkin ymmärtänyt väärin ja tyytyväisyyteen perustuva palautusoikeus koskee vain meikkejä.

          Tuossa dödön kysymyksessä on edelleen mielestäni aivan selkeä reklamointiperuste, sillä tahra vaatteessa ei ole kokemus vaan fakta. :) Uskoisin siis, että esittämällä tahrattomuutta lupaavan dödön kohdalla todisteena tahraantuneen vaatteen saisi valmistajalta rahat takaisin.

      • 8.2.2

        NG sanoo

        Riippuu paljon firmasta. Mun kokemuksen mukaan isot yhtiöt, kuten L’Oreal, ovat todella tarkkoja asiakastyytyväisyyden ja reklamaatioiden suhteen – riittää, että ottaa yhteyttä ja valittaa.. Näin olen tehnyt joskus jostakin shampoosta, joka oli todella tahmaava.
        Sain lähmäsiirapin sijalle raikkaamman tapauksen ja pahoittelut :-)
        Pienistä yhtiöistä en osaa sanoa, mutta aina kannattaa yrittää.. Jos purkissa lukee asiakaspalvelun yhteystiedot, ne kannattaa hyödyntää.
        Suomalaiset eivät vaadi oikeuksiaan kuluttajina tarpeeksi hanakasti :-)

        • 8.2.2.1

          Sanni sanoo

          Riippuu paljon firmasta.

          Juu, totta kai :) Kannattaa tosiaan aina ottaa itse suoraan yhteyttä firmaan, jälleenmyyjien kautta reklamoidessa saa huomattavasti nihkeämmin korvauksia.

          Jos asiakas näkee sen vaivan, että itse ottaa yhteyttä firmaan, on se yleensä merkki sen luokan suivaantuneisuudesta :D, että firma yleensä soveltaa sellaisessa tilanteessa käytäntöä; ”Pienempi kustannus hyvittää asiakkaalle kuin päästää asiakas valittamaan tyytymättömyyttään 150 kaverilleen”. Näin se vain menee. Jälleenmyyjillä ei useinkaan ole mahdollisuutta alkaa korvaamaan tuotetta omasta valikoimastaan (riippuu jälleen minkä firman tuotteesta kysymys), mitä asiakas ei usein ymmärrä. Jälleenmyyjä laittaa reklamaation luonnollisestikin eteenpäin, mutta saako asiakas koskaan hyvitystä…? Harvemmin. Reklamaatio otetaan vastaan, kirjataan jonnekin ja se oli siinä.

        • 8.2.2.2

          Elli sanoo

          Näin näppituntumalta olisin veikannut toisinpäin:) Eli että juuri pienillä firmoilla olis suurempi tarve vaihtaa tuote, jotta maine pysyisi hyvänä. Itse ostin kerran kosmetologilta seerumin, jonka parasta ennen päivämäärä oli kolmen kuukauden päästä ostosta (huomasin vasta kotona) ja avattuna se säilyi purkin mukaan 12 kuukautta. Vein sen sitten takaisin ja paikalla ollessani kosmetologi soitti maahantuojalle, että miten ovat toimittaneet hänelle tuollaisen erän. Maahantuoja ilmeisesti kieltäytyi vaihtamasta erää viitaten parasta ennen päivämäärän viitteellisyyteen ja siihen että tuote on ihan käyttökelpoinen.. Kosmetologi kuitenkin palautti rahani, sillä hänen mielestään maahantuojan reaktuio oli törkeä. Sain vielä pitää itse tuotteenkin. Tuo oli palvelua joka sai ainakin mut kehumaan kysesitä paikkaa monille tutuille.

  7. 9

    Cerp sanoo

    Haha, oli pakko tulla nyt päivittämään kosmetiikkaostostilannetta! Siljalla oli uusia Diorin viisikkoja, joskin valikoima oli aika pieni. Mutta tarttuihan sieltä 30 Montaigne matkaan :) Oon sinisilmänen punapää, eli luulis sopivan väreiltään ainakin :D

      • 9.1.1

        Cerp sanoo

        43,90 euroa kustansi :) Tuli kyllä kiinnitettyä huomiota selektiivisen kosmetiikan hintaeroihin laivalla. (Normaalisti en juuri kosmetiikkaa shoppaile merillä) Tietääpä, mistä vastasuudessa hankkia diorit ja chubby stickit :P

      • 9.1.2

        Tiia sanoo

        Vastaan, vaikka et minulta kysynytkään:) Lentokentän taxfreessa taisi olla 48e. Ja kaupassa… Öh juuri se, mitä käytiin viime viikolla tarkistamassa, mutta juuri nyt en muista…

  8. 10

    M sanoo

    Hämmennyin, miksi uusimmassa postauksessa ei ole kommentointimahdollisuutta! Olis ollut niin mukava päästä sinne fiilistelemään.. No kai sitä voi tässäkin pienimuotoisesti tehdä, haluisin ainakin kerran elämässä käydä tuolla suunnilleen tähän aikaan vuodesta – sen verran ihanan näköstä oli :)

    Se on vaan niin hämmästyttävää miten nopeesti aika menee tässä ennen joulua, olis kiva saada tommonen pieni take off.

    • 10.1

      Sanni sanoo

      Hämmennyin, miksi uusimmassa postauksessa ei ole kommentointimahdollisuutta!

      Oho…! No voi hemmetti tätä WordPressiä, se siis poisti vielä kommentointimahdollisuudenkin… Aaarghh. Eilen nimittäin jutun julkaisu takkusi niin pahasti – ei koneen tai nettiyhteyden vaan blogipohjan jumituksen takia – että meni sellainen tunti että sain postauksen lopulta ulos. WordPress ehti siinä kerran hävittää puolet koko postauksesta ja tekstit piti kirjoittaa uusiksi. Välillä se tekee myös tuota että ottaa itsekseen pois kommentointimahdollisuuden…. *huokausssss*

      No, nyt ”avasin” kommenttilaatikon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.