Mikä on kallista?

Vastaus: yli kolme kymppiä, sanotte te.

2183 henkilöä sanoi sanansa kesän kosmetiikkakyselyssä, jossa kartoitin suhtautumistanne kosmetiikan hintoihin ja yleisesti ostotottumuksianne; mistä ostatte, miksi ostatte ja mihin merkkeihin luotatte.

66% vastanneista kokee 30 euron ylittävän summan kalliina ihonhoitotuotteissa (27% heistä jo allekin tämän summan), 74% kuuluu samaan joukkoon meikkituotteiden kohdalla. Enemmistö oli 30 euron kannalla myös luonnonkosmetiikkakyselyn puolella. Eli siinäpä se maaginen raja sitten – kolme kymppiä.

Kesakysely_1

Täytyy sanoa, että itse asiassa vähän hämmästyin tulosta. Itselleni on myymälätyössä muodostunut käsitys noin 40-50 euron kipurajasta; kun myytävä tuote on lähellä tuota hintaa, saa sen myymiseksi oikeasti tehdä jo vähän muutakin kuin ojentaa purkin asiakkaan käteen ja sanoa, ”Tää on hyvä”. (Tuo käytäntö voi toimia vallan mainiosti alle 20 euron tuotteiden kohdalla.)

Selektiivisellä puolella 30 eurolla hyvin harvoin irtoaa muuta kuin joku putsari tai mahdollisesti maskara tai meikkikynä. Näin ollen ei liene mitenkään ihmeellistä, että suomalaiset kuluttajat ovat hieman nihkeitä sijoittamaan selektiiviseen kosmetiikkaan. Olisi muuten mielenkiintoista nähdä Euroopan maiden tilastoja selektiivisen ja ns. markettikosmetiikan myyntiluvuista ja suhteesta toisiinsa. Missähän maassa myytäisiin eniten selektiivisiä merkkejä päivittäistavaramerkkeihin nähden..? Voisikohan olla Ranska..?

27% vastanneista kokee jo 20 euron ylittävän hinnan olevan kallis ihonhoidon puolella, 29% meikkituotteiden puolella. Vastausten profiiliin vaikuttaa luonnollisestikin blogin lukijarakenne, valtaosa lukijoistani sijoittuu ikähaarukkaan 20-30, eikä tässä iässä vielä laiteta yhtä hanakasti rahaa esimerkiksi anti age -tuotteisiin, jotka ovat perusihonhoitotuotteita kalliimpia.

Entä minä? Mikä minusta on kallista? Joskus 10 vuotta sitten kuuluin itsekin tuohon 30 euron porukkaan, mutta työ alalla ja todennäköisesti myös ikä ovat vaikuttaneet suhtautumiseeni. 30 euroa tuntuu minusta ihan keskivertohinnalta, ja voin sen hyvin maksaa jopa ripsiväristä. Tällä viikolla ostin Cliniquen Dark Spot Defensen, ja kun kuulin sen hinnan (29,50€) olin ihan että ”Häh, ei sen enempää?” :). Kun hinta kipuaa jonnekin 45 euron yläpuolelle, alan jo harkita pidempään.

Kesakysely_2a

Summa, paljonko enemmistö teistä maksaisi enintään kosmetiikkatuotteesta, on välillä 30-50 euroa. Yli 50 euroa maksaisi joukostanne 40%, ja tästä vain 2% pulittaisi yli satasen.

Minusta henkilökohtaisesti selektiivisen kosmetiikan myyntityö on tämän vuoksi välillä hiukan ikävääkin ”tahtojen taistoa” ja myyjä saa todellakin laittaa verbaalisen lahjakkuutensa peliin vakuuttaakseen perusasiakkaan yli 50 euroa maksavan purkin paremmuudesta. Tietysti on tuo pieni 23 prosentin joukko joka on tottunut käyttämään kalliimpaa kosmetiikkaa ja valitsee selektiivisen ihan oma-aloitteisestikin. Mutta kun niille peruspirkoillekin on mieluusti tarjottava kallista…. (Jokainen kaupan alaa tajuava ymmärtää tietysti miksi…) Voisin kirjoittaa kalliin kosmetiikan myymisestä ihan oman pitkän jaarittelunsakin sillä minulla tunnetusti riittää siitä mielipiteitä, mutta se ei kuulu tähän postaukseen.

Kesakysely_2b

Seuraavan kysymyksen tulos poikennee valtavirran käytöksestä, uskoisin nimittäin että keskiverto kuluttaja laittaa eniten rahaa ihonhoitoon (johon lasken hygieniatuotteet kuten suihkugeelit ja saippuat). Mutta koska Karkkipäivää lukee keskivertoa kosmetiikasta kiinnostuneempi joukko, kulutatte meikkeihin yhtä paljon kuin ihonhoitoon. Tämä pätee omallakin kohdallani.

Siihen, saako kallis tuote luottonne, vaikuttaa odotetusti tuotemerkki. Joku tuntematon high-tech-merkki Islannista 100 euron hintalapulla nauttii todennäköisesti heikompaa luottamusta kuin se tuttu Lancôme (suomalaisten luotto Lancômeenhan on muuten Euroopassa omaa luokkaansa, merkillä on täällä paljon hienompi status kuin monissa muissa maissa).

Kesakysely_3

Seuraava kysymys vahvistaa sen, että huolimatta Karkkipäivän(kin) lukijoiden hinta-laatu-kriittisyydestä, vetävät arvokkaammat tuotemerkit teitäkin puoleensa. Peräti 73% ostaisi kalliimpaa kosmetiikkaa jos olisi varaa. Tässä kuulun itse vähemmistöön.

Valtaosa teistä on myös kokenut saavansa rahalle vastinetta ostaessaan kalliimman tuotteen, jos nyt ei ihan kaikkien niin joidenkin tuotteiden kohdalla.

Kyselyssä oli yksi vapaasti vastattava kohta, ”Arvokkain tuote jonka olet ostanut?” Kallein vastauksissa mainittu tuote oli 250 euron hajuvesi. Odotetusti vastauksissa vilahteli eniten meikkivoiteita ja hajuvesiä. Nämä ovatkin tuotteita, joissa oikeasti useammin saa parempaa laatua kun maksaa kalliimmasta. Säälitti, kun joku kertoi vastauksissa sijoittaneensa Diorin luomiväripalettiin – ja unohtaneensa sen sitten laivan hyttiin…! D’ough!

Kesakysely_5c

Seuraavan kysymyksen vastausrakenne noudatti myös odotettua – suomalaisethan ostavat tunnetusti kosmetiikkansa tavarataloista. Muualla Euroopassa, jo naapurimaa-Ruotsissa, asioidaan enemmän erikoisliikkeissä. Olin ehkä hitusen yllättynyt tuosta, että edelleen niin pieni osa harrastaa verkkoshoppailua. Itse kun monesti ajattelee, että miten tavalliset kaupat edes pystyvät enää kilpailemaan edullisten (etenkin ulkomaisten) verkkokauppojen kanssa, mutta näköjään pystyvät ja vallan mainiosti. Suomalainen ei ilmeisesti hevin ole vaihtamassa tavaratalon tuttua kemppariosastoa www-kauppaan.

 Kesakysely_6a

Seuraava kysymys tuloksineen kertoo, ettei moni edelleenkään tee hintavertailua normikauppojen ja nettikauppojen välillä. Suurin osa teistä on vastannut ostavansa sieltä, missä on edullisinta. Tietysti, jos on ostamassa vaikkapa Rimmelin luomiväriä, niin se nyt toki kannattaa ostaa lähimarketista eikä netistä. Ja vastaaja on varmaankin tarkoittanut, että ”Ostan Anttilasta ennemmin kuin Stockalta”, koska netistä ei tämän hintaluokan tuotteita ole järkeä hankkia. Mutta selektiivisen kosmetiikan kohdalla pystyy ”kivijalkaliike” harvoin kilpailemaan nettikaupan hintojen kanssa.

Kesakysely_6b

Laadukkaina pitämienne selektiivisten tuotemerkkien kärjessä ovat Clinique (ykkösenä), Dior (kakkosena) ja Lancôme ja Sensai (melkein jaetulla kolmossijalla). Veikkaan, että Sensain sijoitukseen vaikuttaa suomalaisten uskollisuus 38-maskaraa kohtaan. Cliniquen ykkössijoitus on myös suhteellisen selvä, merkki on edullisimpia meillä myytäviä selektiivisiä ja tuotevalikoima kattaa kaiken ikäiset ja ihotyypit ”vauvasta vaariin”. Helposti lähestyttävä merkki suomalaiselle, kaiken kaikkiaan.

Kesakysely_7

Päivittäiskosmetiikan merkkien puolella Lumene vei voiton pitkällä kaulalla muihin nähden. Kakkoseksi sijoittui The Body Shop. The Body Shopia on mielestäni hieman vaikea kategorisoida, sillä markettikosmetiikkaa se ei ole, mutta hintojensa puolesta ei selektiivistäkään. Semiselektiivistä siis, lähinnä. Lumenekin muuten mieltää itsensä nykyään mieluummin semiselektiiviseksi, ja hipovathan sarjan kalleimmat tuotteet jo  selektiivisiä hintoja. Lumenea kuitenkin saa joka marketista = se on siis päivittäiskosmetiikkaa.

Lopuksi, mihin perustatte ostopäätöksen. Vastausten perusteella näyttäisi siltä, että mainoksilla olisi yllättävän vähän valtaa, mutta kuvio antaa lopulta vain yksinkertaistetun kuvan. Vaikka ostopäätöksen synnyttäisi tarve, voi itse ostettava tuote valikoitua kuitenkin mainosten ja ”puskaradion” ohjaamana.

Kesakysely4

Selvältä vaikuttaisi kuitenkin se, että vaikka vastaajat tämän blogin lukijuuden perusteella kuuluvatkin keskivertoväestöä ”kosmetiikkafriikimpään” luokkaan, ei valtaosa teistä kuitenkaan osta kosmetiikkaa yli tarpeen.

Kiitoksia kaikille osallistuneille! :)

Käyn luonnonkosmetiikkakyselyn tulokset läpi erikseen.

Kommentit
  1. 1

    NG sanoo

    Yllättävää, että noin moni kyselyyn vastannut ostaa kosmetiikkansa tavaratalosta netin sijaan – mutta oletan, että tulos ei vastaa täysin todellisuutta, ainakaan nuorten kuluttajien kohdalla. Valikoima on niin paljon monipuolisempi nettikaupoissa, että valistunut tietokonesukupolvi (ja me iäkkäämmätkin) käyttää sitä itsestään selvästi hyväkseen.

    Edullisista tuotteista puhuttaessa, Yves Rocher on käytännössä kaikein edullisimpia – alennuskoodilla voi saada monta tuotetta sisältävän tilauksen alle kahdellakympillä…

    • 1.1

      Sanni sanoo

      Yllättävää, että noin moni kyselyyn vastannut ostaa kosmetiikkansa tavaratalosta netin sijaan

      Niin minustakin.

      candycane ja RainDrop tuolla myöhemmin kommentoivat, että heidän oli vaikea valita vastausta tuon kysymyksen kohdalla kun käytännössä tulee ostettua sekä kaupoista että netistä jopa yhtä tasaisesti. Olin muotoillut kysymyksen, ”Mistä useimmiten ostat kosmetiikkaa?” Joten vastaukset eivät sinällään kerro, etteikö netistäkin myös tilattaisi paljon, vaan sen, että useimmiten ostopaikaksi kuitenkin valikoituu kauppa.

      Minun kohdallani tilanne on ollut, ei pelkästään kosmetiikan, vaan melkein kaikkien hyödykkeiden kanssa ruokaa lukuunottamatta, päinvastainen käytännössä koko aikuisen elämän. Nimimerkillä ”Postimyytiaddikti”. :) Yves Rocher ja H&M ovat hyviä esimerkkejä; vaikka kotipaikkakunnallani oli kummatkin liikkeet, tilasin kuitenkin sekä Rocherit että henkkamaukat netistä. :)

      • 1.1.1

        sanoo

        Sama homma. Ostokseni jakaantuvat ehkä noin 60-40 tavaratalon ja netin välille, joten vastasin tavaratalon. Ostan kosmetiikkaa myös aina ulkomaan reissuilta ja laskin ne ikään kuin mukaan tavaratalo-ostoksiin. Erikoisliikkeillä olisi paaaaljon isompi valta, jos Suomesta löytyisi Sephora.

        Ihonhoidossa tuli ensimmäistä kertaa hinta vastaan viime talvena. Käytin näytepullon Sensain Prime Solutionia ja olisin todella halunnut ostaa sen, mutta 150 euron hinta tuntui niin järjettömältä, etten pystynyt perustelemaan hankintaa. Satasella se olisi jo kotiutunut hyllyyni. Toisaalta hajuvedestä voisin maksaa 150 euroa, mutta sen kesto ja käyttö on niin erilaista.

        Päivittäiskosmetiikan laatu-/luotettavuusvertailuun olisin kovasti kaivannut mukaan IsaDoran. :) Värikosmetiikan puolesta se on ihan ykkönen, kun taas Lumene nojaa ihonhoitoon.

        • 1.1.1.1

          Sanni sanoo

          Päivittäiskosmetiikan laatu-/luotettavuusvertailuun olisin kovasti kaivannut mukaan IsaDoran. :)

          Mä arvelinkin että joku kaipaa IsaDoraa… :) Jätin kuitenkin tarkoituksella ulkopuolelle merkit joilla on pelkkää värikosmetiikkaa.

      • 1.1.2

        ella sanoo

        ”Joten vastaukset eivät sinällään kerro, etteikö netistäkin myös tilattaisi paljon,”

        Totta, tämä pistikin silmään tekstistä. Hyvä, että tuli kuitenkin näin kommenteissa puheeksi :) Oma nillityskynnykseni ylittyi kohdassa:

        ”24% vastanneista kokee jo 20 euron ylittävän hinnan olevan kallis ihonhoidon puolella, 28% meikkituotteiden puolella.”

        Pitäisin loogisena, että kipurajansa kymppiin merkinneet pitävät myös yli 20 e maksavia tuotteita kalliina eli todelliset luvut saataisiin näiden luokkien yhdistämisestä (ihonhoito 27% ja meikit 29%). Samanlainen hassutus on kohdassa: ”Yli 50 euroa maksaisi joukostanne 23%”, jossa minä päädyin lukuun 40% (17+9+6+6+2),kun taas yli 60 e maksaisi 23% vastanneista.

        Tällaista kommenttia on jotenkin vaikea kirjoittaa, kun ei oikeasti tarkoita pahaa, mutta nillittää kumminkin. ”Sori, ei pahalla mut..” Eih. Kai on vain luotettava, että tilastofriikkinä ymmärrät ongelmani :) Nämä olivat mielenkiintoisia lukuja, kiitos niiden kokoamisesta!

        • 1.1.2.1

          Sanni sanoo

          Pitäisin loogisena, että kipurajansa kymppiin merkinneet pitävät myös yli 20 e maksavia tuotteita kalliina eli todelliset luvut saataisiin näiden luokkien yhdistämisestä (ihonhoito 27% ja meikit 29%).

          Eih, voi että mua blondia, olet tietysti ella aivan oikeassa…! Eipähän taas tarvitse ihmetellä miksi olin matematiikan tunneilla jatkuvasti tukiopetuksessa.. :p Muutan nuo prosenttiluvut tekstiin, kiitos korjauksesta.

          Samanlainen hassutus on kohdassa: “Yli 50 euroa maksaisi joukostanne 23%”, jossa minä päädyin lukuun 40% (17+9+6+6+2),kun taas yli 60 e maksaisi 23% vastanneista.

          Joo, ja tämäkin…! Mitä mä oikein olen laskenut…! :D *puistelee päätään ja hakee taskulaskinta* Onneksi joku sentään lukee näitä postauksia silmien kera :D

  2. 3

    RainDrop sanoo

    Kiitoksia, tama oli kiinnostava koonti noista tuloksista. Itse kun tayttelin tuota kyselya niin muutamassa kohdassa oli sellainen tilanne, etta olisi voinut valita useamman vaihtoehdon, esim. tuossa ”mista ostat kosmetiikkaa” kohdassa pystyi muistaakseni valitsemaan vain yhden? Joten vaikka ostan melko paljon kosmetiikkaa netista, valitsin kuitenkin tassa ”kosmetiikkaliikkesta” -vaihtoehdon, ehka moni on tehnyt samoin, mika selittaisi verkko-ostosten maaran pienuutta?

    Ja kiinnostaisi kylla lukea tuota pohdintaasi kalliimmaan selektiivisen merkin myymisesta :-) Ehka siita olisi omaksi postauksekseen? Omalla kohdallani ainakin on niin, etta minulle olisi vaikea perustella miksi 100e kasvorasva on niin paljon parempaa kuin 50e kasvorasva, varsinkin kun, niin kuin sanoit ”kaupan alaa ymmartava” tajuaa etta ero on valtaosin siina paljonko enemman katetta kalliimmassa tuotteessa on, ei kalliimman tuotteen automaattisessa paremmuudessa. Ehka tama selittaa myos tuon 30e kipurajan monen kohdalla, siihen asti tuntuu etta rahalle saa vastinetta :)

    • 3.1

      Sanni sanoo

      esim. tuossa “mista ostat kosmetiikkaa” kohdassa pystyi muistaakseni valitsemaan vain yhden?

      Kyllä, sai valita vain yhden, kun kysymys oli muotoiltu ”Mistä useimmiten ostat kosmetiikkaa”? Ymmärrän, että moni varmaan ostaa suunnilleen yhtä paljon niin netistä kuin kaupastakin, ja on ollut kenties vaikea valita vain yhtä vaihtoehtoa. Mutta koska ero kaupan ja netin välillä oli vastauksissa noin huomattavan suuri, uskon vastausprofiilin kuitenkin kertovan kaupan asemasta ykkösvalintana.

      Ja kiinnostaisi kylla lukea tuota pohdintaasi kalliimmaan selektiivisen merkin myymisesta :-) Ehka siita olisi omaksi postauksekseen?

      Hmm, ehkäpä… :) Mutta toisaalta koen, että näiden ajatusten julkinen tuulettaminen ei välttämättä ole asiallista… Ottaen huomioon, että minut esimerkiksi yhdistetään vielä hyvinkin voimakkaasti edelliseen työpaikkaani. ;)

  3. 4

    Tiina sanoo

    Mielenkiintoista todella,kiitos tästä.

    Tuohon hintatasoon vielä..kyllähän sitä voisi maksaakin reilusti, jos voisi luottaa tuotteen toimivuuteen,eikä olisi vain turhia lupauksia.
    Ja voin sanoa, että lukemattomat ovat hukkaostot tähän ikään mennessä,eikä kaikki selity yksilöllisillä eroilla..enemminkin ylioptimistisella mainnonalla!

    Mutta tyhmähän on se joka ostaa:-)

  4. 5

    candycane sanoo

    Hei, vastasin tuohon kyselyyn ja tämä koonta oli hauska lukea! Sen verran tuosta mistä ostat kosmetiikkasi -kysymyksestä, että minulla oli tosi vaikea vastata siihen, kun oikeasti ostan samassa suhteessa sekä tavarataloista, erikoisliikkeistä ja nettikaupoista. Tavarataloista hankin vartalovoiteet, puhdistusgeelit yms. tuotteet, joita kuluu paljon. Erikoisliikkeistä ja nettikaupoista ostan kynsilakat (joita ostan paljon…) ja meikit, joita niitäkin hamstraan liikaa. :)

  5. 6

    sanoo

    Tämä oli tosi mielenkiintoinen juttu, kiitos! :)

    Haha, arvasin heti mistä oli kyse kun puhuttiin tuntemattomasta islantilaisesta high-tech -ihonhoitotuotteesta. Jos olisi varaa niin käyttäisin kyseistä seerumia jatkuvasti, aina ja ikuisesti. Sen kanssa ei Lancomet pysty kilpailemaan! :D Mutta siis joo, imagoltaan ei ’suuren yleisön’ keskuudessa pysty voittamaan varmasti ikinä.

    • 6.1

      Sanni sanoo

      Jos olisi varaa niin käyttäisin kyseistä seerumia jatkuvasti, aina ja ikuisesti.

      Mä en ole tuota muuten kokeillut, saa nähdä tuleeko koskaan tilaisuutta :) Tai kenties olen 5-kymppisenä jo valmis pulittamaankin suolaisen hinnan, ken tietää mitkä on fiilikset siinä vaiheessa kun iho on todella selkeästi, nohh, ”vanha”. :)

      • 6.1.1

        sanoo

        No siis itsekin sain yhden toisen blogin kampanjan kautta pienen testipullon, joka riitti pariksi viikoksi. Sen jälkeen olen sitten ostanut yhden täysikokoisen ja yhden pikkukoon, mutta kyllähän se hinta on suolainen.. Mulle tärkein juttu seerumissa oli, että se käyttäajaksi ja muutamiksi kuukausiksi sen jälkeen paransi perioraalidermatiitin, josta saan muuten kärsiä aika ajoin rankkanakin. :/

  6. 7

    Siru sanoo

    Netistä tulee yleensä tilattua reilummin kerralla (vaikkapa Yvesin muutaman kympin tilaukseen saa mahtumaan tavaraa kilokaupalla… :D ), kun taas marketista nappaa ohimennen yksittäistuotteita; lempiripsari, kiva uusi huulikiilto, hiuslakka. Voi olla, että nettikaupasta tulee hankittua määrällisesti enemmän tavaraa, mutta kyllä siellä marketin hyllyjen välissä moninkertaisesti enemmän aikaa saa kulutettua.

  7. 8

    momo sanoo

    minkä tilastotieteilijän maailma sinussa onkaan menettänyt :D

    yksi juttu mikä mua hämmästytti paljon oli kokemuksesi kosmetiikan hinnan kipurajasta. säästäväinen kun olet joissain asioissa, niin olisin luullut, että säästäväisyys yltäisi ajatuksen tasolla myös kosmetiikan maailmaan. oma opiskelijabudjettini ei vain kestäisi jos pitäisin jotain kolmea kymppiä keskihintana. onneksi myös luonnonkosmetiikasta voi perusjutut saada suhteellisen edullisesti :) mutta toisaalta sulla varmaan ei bloggaamisen ansiosta tule ostettua itse niin paljoa kuin tavallisella kosmetiikan kuluttajalla, joten ehkä kokonaissumma ei pääse samalla tavalla kohoamaan. mielenkiintoista joka tapauksessa! varmasti liittyy myös omiin priorisointeihin. itsehän käytän ruokaan ja ravitsemukseen sellaisia summia että moni työssäkäyväkin kauhistelee, luomua kun suosin aina kun mahdollista, joten varmasti kyse on ennen kaikkea priorisoinnista.

    • 8.1

      Sanni sanoo

      säästäväinen kun olet joissain asioissa, niin olisin luullut, että säästäväisyys yltäisi ajatuksen tasolla myös kosmetiikan maailmaan.

      Kyllä se yltääkin :D Kertaostoksena 30 euroa ei tunnu erityisen kalliilta – mutta jos ostaisin näitä kolmen kympin tuotteita useamman kuukaudessa niin varmaan alkaisi tuntuakin. :) Ostan peruskosmetiikkaa niin harvoin että vuodessa siihen kuluu (tai kului ennen bloggaajuutta) hyvin vähän rahaa. :D Jos en saisi blogin kautta mitään kosmetiikkaa, vuoden perusostotarpeeni olisi tämä: yksi kosteusvoide kasvoille, yksi seerumi kasvoille, pari kosteusvoidetta kropalle, pari suihkugeeliä ja yksi deodorantti. :)

      Värikosmetiikan eli meikkituotteet lasken friikkeilyn puolelle ja niihin luonnollisestikin kuluu enemmän rahaa kuin ihonhoitotuotteisiin, joita ostan vain tarpeeseen. Meikkituotteissa ”tarkan markan” asenteeni näkyy ultimaattisena tarjousten ja mahdollisimman edullisten diilien metsästyksenä. Ostan netistä, käytän alekuponkeja, yhdistelen alekoodeja & postikulut ilmaiseksi -tarjouksia jne. En ikinä, ikinä ostaisi jotain tuotetta silmää räpäyttämättä normihintaan, ellei minulla olisi jo perusteellista käsitystä siitä etten tuotetta juuri halvemmalla voi muilla keinoin saada. :D

  8. 9

    Siru sanoo

    Pengoin vanhoja… Aika tarkkaan kolme vuotta sitten pohdit kosmetiikan hintakattoa ja totesit ”33 euroa on paljon rahaa meikkituotteesta. 47 euroa on jo tosi paljon. 67 euroa luomiväristä on (minun mielestäni) jo ihan järkyttävä summa.” Nyt ”30 euroa tuntuu minusta ihan keskivertohinnalta”. Eli hieman muutosta olisi tapahtunut. :)

    Onko Diorin viisikoiden hinnannousu ollut niin rajua, kuin ennakoit? Itse en ole yhtään niihin perehtynyt, mutta alkoi nyt kiinnostamaan.

    • 9.1

      Sanni sanoo

      Nyt “30 euroa tuntuu minusta ihan keskivertohinnalta”. Eli hieman muutosta olisi tapahtunut. :)

      Näin on. :) Kuten todettua, työvuodet alalla muuttivat selvästi kokemustani hinnoista.

      Mutta hinta on tietysti aina myös suhteutettava tuotteeseen. 33 euroa vaikkapa solo-luomiväristä on minusta edelleen kallis, mutta 33 euron meikkivoide ei. 30 euroa kasvovoiteesta ei tunnu kalliilta mutta ei halvaltakaan, se on siis mielessäni ”keskivertohinta”. :)

      Onko Diorin viisikoiden hinnannousu ollut niin rajua, kuin ennakoit?

      Tällä hetkellä ne maksavat muistaakseni 69 euroa, eli eivät ole nousseet niin rajusti kuin olisin odottanut.

  9. 10

    Emilia sanoo

    Ostaisin mieluusti netistä halvemmilla hinnoilla, mutta se ei vain tuo samaa tunnetta, jonka tuotteiden hipelöiminen ja katseleminen tavaratalossa tuo. Vaikka tiedän mitä lähden hakemaan, tykkään tietysti aina tutkia muitakin tuotteita ja kosmetiikkahyllyjen kiertely on mukavaa ajanvietettä. Siksi nettikaupat jäävät yleensä vähemmälle käytölle :)

  10. 11

    Nimetön sanoo

    Kannattaa myös ottaa huomioon että se tietokonesukupolvi (alle 18-vuotiaat) eivät voi ostaa tuottwita netistä koska siihen tarvitaan luottokortti mitä nuorilla ei luonnollisestikkaan ole:)

    • 11.1

      Sanni sanoo

      No niinpä joo, sekin! :) Hyvä pointti.

      …paitsi että suomalaisista ja Suomeen rekisteröidyistä nettikaupoista voi…. ;) Niistähän voi tilata laskulla tai maksaa nettipankkitunnuksilla.

  11. 12

    NG sanoo

    Aiheesta kukkaruukkuun, mutta voitko vielä kertauksen vuoksi mainita hyvän, kohtuuedullisen vaahtoputsarin? Muistelen, että puhetta on ollut ainakin Favoran tuotteesta (vai Virvekö se siitä hehkutti..)
    Näin Prismassa myös LV:n vaahtoputsaripullon, lieköhän yhtä lempeä kuin Favora ..
    Kun en sitä Sensain ihanaa kasvosaippuaa kuitenkaan aio hankkia, vaikka se olisi kuinka ’kosmeettisesti miellyttävä’ :)

    • 12.1

      Sanni sanoo

      Favora oli minusta tosi hyvä ja kosteuttava, mutta esimerkiksi Lumenen on kosmeettisesti miellyttävämpi, sellainen liukkaamman ja kermaisemman tuntuinen iholla. :) Mutta jos tykkäät hajusteettomasta, niin Favora siinä tapauksessa.

    • 12.2

      Nimetön sanoo

      Tosi ihana, hellävarainen ja edullinen (3-4e) vaahtoputsari löytyy marketin vauvatarvikeosastolta, nimittäin AINU -merkkinen pesuvaahto, mikä on tarkoitettu siis vauvojen ihon puhdistukseen, mutta minä pesen sillä kasvot ja silmät ja on todella hyvä. Tuoksuu ihanalle mutta miedolle. http://www.ainu.fi/tuotteet/ainu-pesuvaahto

  12. 13

    Essiivi sanoo

    Vihdoinkin uskaltaudun kysymään sinun mielipidettäsi, kun kerran liittyy edes jonkin verran tämän postauksen aiheeseen! :D Olen jo pitkään harkinnut siirtyväni selektiivisen kosmetiikan pariin. Tähän asti olen ollut tekemisissä vain juurikin tuon markettikosmetiikan kanssa.. Mutta alan pikkuhiljaa kaivata jotakin oikeaa ja ehkä vähän myös ns. luksusta, jotain johon oikeasti panostaa kunnolla. Monesti siis olenkin pörrännyt juurikin Cliniquen pisteellä katselemassa ja ihastelemassa, kerran jopa jutellut Cliniquen edustajan kanssa ja alustavasti kysyin jopa mitä tuotteita hän minun iholleni suosittelisi. Päätteli siinä sitten, että minulla on sekaiho, jolla on hieman taipumusta herkkyyteen. (Tähän lopputulokseen olin joskus aikoinani itsekin päätynyt, joten oli kiva saada sille ’asiantuntijan’ vahvistus).
    Joten, mitä mieltä sinä olet Cliniquesta? Tiedän, että asia selviää parhaiten kokeilemalla itse mikä juuri minulle sopisi, mutta en raaski mennä ja ostaa arvokkaampia puteleita ja todeta, että eivät sovellu iholleni. Netistä olen myös yrittänyt bongailla kokemuksia Cliniquesta ja huomannut, että se jakaa porukan aikalailla kahteen, tietysti… Joka tapauksessa juuri Clinique minua eniten vetää puoleensa. :)

    • 13.1

      Sanni sanoo

      Joten, mitä mieltä sinä olet Cliniquesta?

      Hyvin paljon synteettisiin raaka-aineisiin pohjautuva, erittäin kattavan tuotevalikoiman sisältävä, herkälle ja allergiselle iholle sopiva sarja. Synteettisten ainesosien suosiminen luonnon raaka-aineiden sijaan tukee sarjan suuntautumista herkälle iholle, sillä synteettisesti tuotetut ainesosat ovat yleisesti ottaen stabiilimpeja kuin luonnon ainesosat ja aiheuttavat vähemmän allergisia reaktioita.

      Minä pidän Cliniquesta kovasti, ja pidin sen myymisestäkin, vaikka en itse sarjan tuotteista monia käytäkään. Sieltä vain oli niin hurjan helppo löytää sopiva tuote lähes kaikille, ja hintaluokkakin on matalampi kuin useimmilla muilla selektiivisillä. Myös meikkipuolelta löytyy tosi toimivia tuotteita.

      Clinique ei kotimaassaan ole selektiivinen sarja vaan lähestulkoon markettikosmetiikan hinnoissa, eikä sitä Jenkeissä myöskään mielletä millään lailla luksukseksi. Sarja onkin Suomessa brändätty ihan eri tavalla.

      Teininä Clinique oli minulle suuri haaveiden kohde… Kuten sinua, se veti myös minua kovasti puoleensa ja yksinkertainen pakkaus-design oli minusta hurjan tyylikäs ja moderni, ei tätimäinen niinkuin monissa muissa selektiivisissä. Olin teininä päättänyt, että sitten kun siirryn työssäkäyvien kastiin ja minulla on varaa muuhunkin kuin Yves Rocheriin, siirryn Cliniqueen.

      Näin ei sitten koskaan käynyt…. Siinä välissä kiinnostukseni selektiivisiä merkkejä kohtaan ehti kokea kovan inflaation. ;)

  13. 14

    Kaneli sanoo

    Kiinnostava kysely, kiitos tulosten julkaisusta! Mäkin oon aina mieltänyt Lancômen yhdeksi parhaista selektiivisistä ja ihmetellyt, kun muualla se ei ole kovinkaan suuressa suosiossa.

    Muuten, yksi pieni oikeinkirjoitusvinkki: ei ”d’ough” vaan ”d’oh”. Nuohan myös lausutaan eri tavalla, suunnilleen [dau] ja [dou].
    http://fi.wikipedia.org/wiki/D’oh!

    • 14.1

      Sanni sanoo

      Muuten, yksi pieni oikeinkirjoitusvinkki: ei “d’ough” vaan “d’oh”

      Kiitos ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.