Liikuntakuulumiset ja ihana juuressosekeitto

Ahhh miten tylsä otsikko, voin vain kuvitella kuinka moni skippaa tämän jutun huokaisten syvään, ”Ei saamari nyt tuokin alkaa tehdä jotain reenipostauksia….”

En mä ala, lupaan sen :) (vaikka öhm, niinhän mä ”lupasin” aikoinaan ruoastakin…. mutta vaikea nähdä että liikunnasta tulisi minulle koskaan sellaista intohimoa josta tekisi mieli kirjoittaa säännöllisesti). Kun nyt kuitenkin tein tuon Suuren Itutuspostauksen niin saatetaan se stoori loppuun muutamien lyhyiden liikuntapäivitysten muodossa tässä kevään aikana.

CrossFit_(Minä en ole kuvassa :))

Pidin liikuntataukoa puolitoista viikkoa. Pitkään asiaa mietittyäni, lievästi vastahakoisesti, päätin myös tehdä niin kuin osa teistä lukijoista ehdotti – lisätä hiilihydraattien osuutta ruokavaliossani. Mitäpä minä tässä menetän? On joskus hankalaa olla niin ”ehdoton” luonne mitä minä olen, sitä vain pitää hulluna kiinni jostain päättämästään vain sillä perusteella että kiinnipitäminen sopii omaan mentaliteettiin. Ei tekisi pahaa oppia relaamaan joissain asioissa. Niin kuin joku teistä kirjoittikin – eihän ruokavaliossa joustaminen sitä tarkoita että tarvitsee lähteä pullaa ja ranskalaisia vetämään, muutoksia voi tehdä ihan siellä terveellisellä puolella pysyen.

Puolentoista viikon tauon jälkeen palasin salille, mutta en punttitreenin pariin. Tein pehmeän laskun cross trainerin muodossa – koko viime viikon tein vain 50-minuuttista cross trainerilla. Tuohan on jotain ihan käsittämättömän tylsää puuhaa, mutta keksin alkaa seuraamaan treenin ajan iPadilta Australian Masterchefiä (hehheh, kiitos siitäkin vinkistä lukijalle :D)) niin 50-minuuttinen sujuu siedettävästi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tänään tein lajikokeilun nro 1: CrossFit. Käytiin mieheni ja siskon kanssa paikallisen salin avoimissa ovissa. Treeni oli tietysti vain pintaraapaisu lajiin, mutta tämänpäiväisen perusteella kyllä tykkäsin siitä. Yksinkertaisia mutta tehokkaita liikkeitä korkealla intensiteetillä.

Teimme etunojapunnerruksista, kahvakuulaheilautuksista ja laatikon päälle hyppelystä koostuvan WODin eli workout of the dayn (CrossFitissä näköjään kaikki termit on englanniksi, liikkeistäkin puhuttiin englanninkielisillä nimillä…). Tyytyväisenä panin merkille, että jaksan ainakin kirkkaasti paremmin tehdä punnerruksia kuin  kovassa tikissä oleva, erittäin monipuolisesti liikuntaa harrastava sisareni…! Muahhahhah… Nojoo, mutta siihen se paremmuus jääkin. :D

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ensi viikolla on tarkoitus jatkaa kiltin crossailun (ja Masterchefin, hehe) parissa, ja kokeilla taas yhtä uutta tuntia: kahvakuulaa. Tällä kuviolla mennään toistaiseksi, pysyn edelleen kaukana perinteisestä salitreenista että saan *itutukseen kunnon välimatkan ja voin sitten palata painojen luokse neutraalilla pohjalla.

Ruoasta. Olen lisännyt hiilihydraattia lähinnä juuresten, suuremman marjamäärän ja omenan muodossa. Papuja ja kikherneitäkin olen syönyt joillain aterioilla. Kun perusaamiaiseni munakkaan ohella on ollut rahkaa ja jogurttia muutamalla marjalla, olen kääntänyt sen viime viikkoina muotoon ”marjaa rahkajogurtilla”. Lisäksi olen syönyt enemmän itseleipomaani vhh-leipää. Eihän niissä tokikaan ole samalla lailla hiilihydraattia kuin kokojyväleivässä, mutta ihan kunnon leipälinjalle en halua lähteä. Mieluummin otan kuitenkin hiilihydraatit pääsääntöisesti kasviksista.

Pakastekalapostauksen kommenteissa kysyttiin, teenkö koskaan vegaaniruokaa. Todella harvoin, mutta nyt minulla olisi esittää kuluneelta viikolta vallan mainio vegaaniruokaohje, joka on jälleen sarjassamme erittäin yksinkertaista perusruokaa.

* * Paahdettu punajuurisosekeitto * *

Tämä on punajuuren ja bataatin ansiosta huomattavan korkeahiilihydraattista ruokaa verrattuna normiaterioihini.

Punajuurisosekeitto_

Juuresten paahtaminen on jutun juoni. Teen sosekeittoja aika usein, mutta en ole koskaan aiemmin kokeillut paahtaa kasviksia ennen soseutusta. Oi mikä maku keittoon tuleekaan uunin ansiosta, suosittelen tuon vaivan näkemistä!

Ainekset:

Punajuurta (n. puolet kasvisten määrästä)

Porkkanaa

Bataattia

Sipulia ja valkosipulia

Kasvislientä

Kuivattua inkivääriä

Makeutusainetta (mitä nyt käytätkään; sokeria, steviaa, erytritolia…)

(Raastettua appelsiininkuorta)

Ranskankermaa tai vaahtoutuvaa soijakermaa (vegaaniversio)

Pilko kasviksia sen verran kuin on syöjiä. Minä pilkoin suuren pellillisen verran ja tuli kivasti pakastimeen täytettä, ainakin viisi-kuusi annosta. Pyörittele pilkotut kasvikset oliiviöljyssä ja sheikkaa sekaan inkiväärijauhetta. Pyörittele punajuuret omassa kulhossaan sillä ne menevät uuniin ennen muita kasviksia pidemmän kypsymisajan takia.

Sekoita ranskankermaan tai vaahdotettuun soijakermaan inkiväärijauhetta ja ripaus makeutusainetta. Määristä en osaa sanoa kun laitan itse kaikki maun mukaan – maistele milloin on omassa suussa nam. :) Laita seos jääkaappiin maustumaan siksi aikaa kun paahdat juurekset.

Kuumenna uuni 200 asteeseen. Paista punajuuria 30 minuuttia. Lisää pellille loput kasvikset ja paista vielä toiset 30 minuuttia. Keitä kasvisliemi.

Kumoa paahdetut kasvikset blenderiin tai monitoimikoneeseen ja kaada joukkoon kasvislientä noin puolet kasvisten määrästä. Soseuta. Lisää kasvislientä jos haluat löysempää keittoa. (Jos teet isoa satsia joudut mahdollisesti soseuttamaan kasvikset erissä.) Halutessaan seokseen voi blendausvaiheessa vielä lisätä ripauksen raastettua appelsiininkuorta. Tai inkivääriä, jos tuntuu ettei se maistu tarpeeksi.

Kaada keitto kattilaan ja lämmitä ennen tarjoilua. Tarjoile inkivääriranskankerman/soijakerman kanssa.

Punajuurisosekeitto

En ole ikinä ennen maustanut juureksia inkiväärillä, aivan tajuttoman hyvää! Paahdetuissa juureksissa oli niin paljon makua ettei keitto kaivannut edes suolaa ja pippuria..! :)

Proteiinilisän keittoon saa laittamalla blenderiin mukaan raejuustoa tai pehmeää tofua. Raejuustossa on enemmän proteiinia. ;) (Hämmästyin kun tajusin pehmeän tofun ravintoarvoja lukiessa miten vähän siinä on proteiinia kiinteään tofuun verrattuna.)

*

Tällaisia juttuja ruoka/liikuntaosastolla. Korkeamman hiilaripitoisuuden muuten huomaa kyllä – minulla on melkein koko ajan nälkä. :/ Se inhottava, jatkuva ”voisin napostella jotain…” -tunne, josta eroonpääsystä olin niin iloinen vaihtaessani vhh:lle. No, yritetään sinnitellä…

Kommentit
  1. 1

    Pinja sanoo

    Olipas kiva kuulla sun liikuntakuulumisia! Itse tahtoisin tehdä juuri päinvastoin, vähentää hiilihydraatteja. Oon sellainen kaikki tai ei mitään -ihminen ja en tiedä miten onnistuisin vain vähän rajoittamaan :D Tammikuu meni aika vähillä hiilihydraateilla vaan sitten repsahdin… Se oli ehdottomasti liian raju vähentämisyritys (tai sitten motivaatio ei ollut vain kohdallaan..?)

    Mutta joka tapauksessa tämän turhan kommentin myötä haluan toivottaa sulle iloa liikunnan parissa! :) Toivotaan, että pystyt vielä palailemaan salille ilman kovaa vitutusta! :D

  2. 2

    msr sanoo

    Muista ottaa kahvakuulatunnilla sopivan painoinen kuula, ei liian kevyt tai painava, molemmat pistää pitemmän päälle ärsyttään. Hyvä perusohje on et jos saat tehtyä kuulalla 5 hauiskääntöä niin että se jo vähän tuntuu niin kuula on sopiva. Jos menee liian helposti niin ota seuraava ja jos on liian vaikea niin kevyempi jne. En ole tunneilla ollut vaan kotona tehnyt joten en tiedä miten siellä kehottavat valitsemaan mut toi on toiminut mulla, hiki on mutta jaksan tehdä loppuun kun vähän painostaa :-)

  3. 3

    nanna sanoo

    kuulostaa hyvältä, että liikkuminen on taas kivaa :)!
    kahvakuula on mun lemppari, toivottavasti tykkäät :).

  4. 4

    Tiltu sanoo

    Ratkaisit ensi viikon mitä-tänään-ruoaksi- pulman ainakin parilta päivältä – kiitos! ;)

    Heitan itsekin parit vinkit kehiin kasviskeittojen maailmassa

    Kysyin kummitädiltäni, miten hän sai aikaiseksi niin samettista sosekeittoa. Siitä saakka olen mörssännyt kasvikset ensin perunasurvimella (vai mikä se nyt onkaan) muusiksi, jonka jälkeen vielä sauvasekoittimella viimeistellyt homman.

    Tomaattipohjainen linssikeitto saa aivan uusia ulottuuvuksia kun kuullottaa valkosipulia ja inkivääriraastetta sipulien kanssa öljyssä mausteiden (juustokumina, garam masala ym mitä näitä nyt on, kaneli sopii yllättävän hyvin myös!)ja tuoreen chilin kanssa ennen nesteen lisäämistä.

    Lemppari sosekeittojani: bataatti-savujuusto (se sellainen pötkössä oleva), bataatti-chili-paprikakoskenlaskija, porkkana-(chili)-inkivääri ja perinteinen purjo-peruna sekä paahdettu paprikakeitto (paprikat ja sipulit ja valkosipulit paahdetaan uunissa, sekaan kasvislientä sekä yrttejä ja keitoksi, syödään fetan kanssa nammmm!)

  5. 5

    Nina L sanoo

    Hei!
    Olipas ihana samettinen keitto! Tein reilun satsin ja pakastin useamman annoksen. Tämä jää reseptikansioon, kiitos ohjeesta :)

  6. 6

    Laura2 sanoo

    Oo, kiitos keitto-ohjeesta! Olenkin miettinyt monesti, miten kasvissosekeittoja saisi vähän tuunattua, tätä pitää ehdottomasti kokeilla. :)

  7. 7

    Tiia sanoo

    Australian Masterchef on aivan paras! Mä en oikeastaan tykkää katsella telkkaria ollenkaan, mutta kaikesta hömpästä, mitä sieltä ylipäätään tulee, tuo on ainoa sarja, mitä olen viime vuosina katsellut:)

    Eritoten ensimmäisellä ja toisella tuotantokaudella oli mukavia kilpailijoita. Tämä nyt tv:ssä pyörivä on jo neljäs kausi. Gary ja George ovat ihania ja ohjelmasta välittyy sellainen kuva, että heillä on oikeasti ollut hauskaa sitä tehdessä (mistä ehkä kertoo sekin, että tuomaristo on pysynyt vuodesta toiseen samana).
    Ohjelmassa ei olla tahallaan kenelläkään ilkeitä, eikä huudeta, tapella tai juonitella. Tykkään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.