Leipäviikko: koukuttava siemennäkkäri

Ahhh, siemennäkkäri. <3 Yksi kaikkien aikojen lempireseptejäni.

Siemennakkaripino

Tässä ihanan rouskuvassa, rapeassa leivässä ei ole lainkaan viljaa. Sen paahteiseen makuun jää koukkuun – kokeile vaikka ;)

Siemennakkari_juustokasvis

Perusreseptiin tulee seesaminsiemeniä, auringonkukansiemeniä ja pellavansiemeniä, mutta taikinaan voi toki heittää ihan mitä tahansa siemeniä kaapista löytyy. Omaan vakioversiooni tulee lisäksi kurpitsan- ja hampunsiemeniä, ja usein nakkaan sekaan myös kuivattua nokkosta tai fenkolin siemeniä mausteeksi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Siemennäkkärin mieto maku tekee siitä loistavan alustan oikeastaan mille tahansa. Eritäytteisistä viipaleista voi vaikka rakentaa kivan tarjottimellisen illanistujaisiin. Tai leikata ohuita ”tikkuja” melkein-valmiista näkkäristä (kannattaa aina suorittaa leikkaus siinä vaiheessa kun näkkäri on vielä vähän pehmeää), ripotella päälle parmesaania ja paahtaa vielä tovi uunissa. Mums miten herkkua naposteltavaa…!

Yhdessä pellillisessä siemennäkkäriä yllä linkkaamallani reseptillä on 24,4 grammaa hiilihydraattia, eli yhdelle viipaleelle jää alle 2 grammaa hiilaria.

.

Tein hiljattain siemennäkkärilöydön myös iHerbistä. Lydia’s Organicsilla on ihania vhh-ystävällisiä, viljattomia snackkeja joista olen aiemmin kokeillut lehtikaalisipsejä. Viimeisessä tilauksessa saapui Auringonkukansiemennäkkileipää, josta vaikuttaisi tulevan ruokakaapin uusi vakioasukas! :)

LydiasSunFlowerSeedBread

Lydian näkkäri on tehty idätetyistä auringonkukan- ja pellavansiemenistä ja maustettu porkkanalla, sellerillä, persiljalla, basilikalla, merilevällä, yrteillä ja himalajan suolalla.

Maku on suhteellisen voimakas ja leivän suutuntuma on rasvaisempi kuin omatekoisessa näkkärissäni. Rapea koostumus on omaan makuuni täydellinen. Viipaleet ovat paksuja ja yhdessä viipaleessa (35 g) on 2,7 g hiilaria.

Lydias_SunflowerSeed_nakkari

Kokeilin Lydian näkkäriä ensin maapähkinävoin kanssa (kun iski samanaikaisesti maapähkinävoi – ja rapean snackin himo!), mutta tämä yhdistelmä ei toiminut lainkaan. Voimakkaan makunsa vuoksi Lydian leipä maistuu parhaiten voin ja neutraalien päällysteiden kuten juuston, kurkun ja salaatin kanssa. Sellainen satsi on tänäkin aamuna aamiaislautasella. :)

Kommentit
  1. 2

    Heli sanoo

    Hei olen tehnyt tätä herkkua muutaman kerran ja kysyisin olisko sulla vinkkiä miten sen saa levitettyä kätevästi tarpeeksi ohuelti pellille? Siitä tulee minulla ainakin aika ”tahmainen” taikina joka tahtoo tarttua sormiin.

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Taikina on tosiaan tahmeaa, eikä kannata sormilla lähteä levittämään. Itse käytän hommaan kahta lusikkaa jolla levittelen ja taputtelen taikinan pellin levyiseksi. Toisella lusikalla saa aina kaapia puhtaaksi toisen lusikan. :)

      • 2.1.1

        ilina sanoo

        Itse olen tehnyt niin, että olen laittanut taikinan kahden leivinpaperin väliin ja sitten kaulinut. Tosin kyllä se siinäkin vähän tarttuu siihen paperiin, mutta tolla tavalla oon saanut sen tarpeeksi ohueksi.

    • 4.1

      Sanni sanoo

      Runsaasti ;) Mutta senhän nyt arvaakin kun siemenet on energiaa täynnä :D

      Olen syöttänyt reseptin Kiloklubiin ja sen mukaan koko pellillisessä on kaloreita 1431.

    • 6.1

      Sanni sanoo

      Hehee, joo, tutulta näyttää! :) Perusreseptissä ei muuta eroa kuin vehnäleseet sinun versiossa ruisleseitä tai kaurahiutaleita (eli hiukkasen korkeammalla hh-pitoisuudella).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.