Leipäviikko: Auringonkukka-Pellavasämpylä

Yhdellä viikolla munaa, toisella rintaa ja tällä viikolla leipää! :)

MinihiilarisampylaIMG_7557

Kyllä, tämä viikko on omistettu Karkkipäivässä leivälle, vähähiilihydraattiselle sellaiselle. Ruokapostausten välttelijät saavat viikolla kuitenkin myös omat annoksensa kosmetiikkaa. ;)

Vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle vaihdettaessa aiheuttaa nimenomaan LEIPÄ yleensä ne suurimmat vaikeudet ja vieroitusoireet. Suomalaiselle on todella vierasta, hankalaa ja jopa kulttuurinvastaista (heh), jättää leipä pois ruokavaliostaan. Tietenkään leipää ei tarvitse dumpata kokonaan, tumma kokojyväleipä pieninä määrinä on varmasti ihan terveellistä. Osa vhh:laisista syökin jonkun verran leipää, toiset taas ovat katsoneet parhaimmaksi luopua kokonaan tästä addiktoivasta ruoasta etteivät herättelisi takaisin vanhaa riippuvuutta.

Leipäteollisuus on luonnollisestikin vastannut vhh-trendiin, ja markkinoilla oli ”karppauksen” kulta-aikoina pari vuotta sitten varmaan kymmentä eli vähähiilihydraattista leipää. Nyt jäljellä on enää muutama sitkeä sissi. Tällä viikolla otetaan luupin alle nämä Leipähyllyjen Viimeiset Vhh-mohikaanit, ja esitellään myös itseleivottavia vaihtoehtoja.

minihiilarisampyla

Ensimmäisenä esittäytyy Vaasan Minihiilari -perheen Auringonkukka-Pellavasämpylä. (Hah, löysin näköjään googlesta kuvan vanhalla pakkaustekstillä.)

Leivän muoto on sen verran litteä, että oikeastaan se on jotain sämpylän ja sekaleipäviipaleen väliltä.

Minihiilarisampyla_ainekset

Minihiilari-sämpylä ei ole täysin viljaton, kuten ei mikään kaupan vhh-leivistä. Siinä on vehnä- ja ruisjauhoa, mutta hiilihydraattien kannalta lähes merkityksettömän pieni määrä. Yhdessä sämpyläpuolikkaassa on 3 grammaa hiilaria. Tavallisessa samankokoisessa sämpyläpalassa on vastaavasti n. 11 g hiilihydraattia.

Vehnägluteeni, pellavansiemen, auringonkukansiemen ja kaurakuitu ovat vhh-leipien perusraaka-aineita ja ne voi bongata kaikkien kaupan ”karppileipien” ainesosalistalta. Vehnägluteeni on vehnän proteiinia ja lähes hiilihydraatitonta. Sillä saadaan ”karppileipään” oikean leivän tapainen sitko.

MinihiilarisampylaIMG_7558

Itse en oikein ole vaalean leivän ystävä, ja olen ostanut tätä Minihiilari-sämpylää vain yhden ainoan kerran – tätä leipäviikkoa varten. En kuulu tämän leivän kohderyhmään. :)

MinihiilarisampylaIMG_7554

Mitä mieltä Sämpylästä?

– Maistuu ihan siltä miltä näyttääkin, eli sellaiselta kaupan luttanasämpylältä. En erottaisi ”tavallisesta” kaupan hötösämpylästä. (Ei liity asiaan mutta omatekoiset sämpylät raskaammalla rakenteella on vaan niiiin paljon parempia ;) En ole koskaan tajunnut miksi kauppojen sämpylöiden pitää olla ylikohotettuja ”hattaroita” jotka menevät ihan littaan kun niitä haukkaa.)

– Siemenet antavat vähän makua ja luonnetta, siitä plussaa.

– Sopii varmasti tosi hyvin täytetyksi eväsleiväksi, yksinään ilman täytteitä syötynä maku on hyvin mitäänsanomaton.

– Voisin ottaa retkelle mukaan :)

– Jos tykkää sämpylästä mutta haluaa vähentää päivittäistä hiilihydraattien saantia niin Minihiilari on ihan jees vaihtoehto, siinä on kuitenkin 70% vähemmän hiilaria kuin tavallisessa sämpylässä. Eli onhan tämä terveellisempää kuin normivehnäsämpylät.

Kuvat: Sanni, paitsi pakkaus-ja tuoteselostekuvat Vaasan sivuilta.

Kommentit
  1. 1

    milipili sanoo

    Musta nää maistui oudolle, kumiselle, paahtaminen vähän auttoi. Jäi syömättä.

    • 1.1

      Neni sanoo

      Komppailen. Taisin pussista syödä tasan kaksi, toisen paahdettuna ja toisen ”normina”, ei ollut ollenkaan minun makuuni.

  2. 2

    eev_a sanoo

    olen varmaan umpihömelö kun toisten syömiset herättävät minussa ajoittain lievää ärtymystä, mutta mulle tämä leipä edustaa kaikkein selvimmin karppauksen idioottimaista lammasaivoajattelua (eli oman ajattelukyvyn puutetta). tuijotellaan vain yhden makroravinteen määrää ja jätetään huomiotta tuotteen kokonaisterveys – mitä järkeä? viittaan tällä siihen, että tuo ”leipä” on tehty gluteenista, joka ei varmasti ole kenellekään sitä optimaalisinta ravintoa, vaikkei varsinaisesti keliakiasta kärsisikään, pellavansiemenistä joiden määrän kanssa pitäisi olla todella tarkkana (kerää kadmiumia, joka on haitallinen raskasmetalli) ja se on muutenkin ravinnollisesti tyhjää huttua (missä ovat mikroravinteet?!??). muutenkin jos jollakulla tulee maha kipeäksi vaikkapa leivästä, niin eiköhän todennäköisempi syyllinen ole hiiva tai gluteeni kuin suinkaan hiilari joka on luonnollinen ja välttämätön osa ihmisen ruokavaliota – joten tämän leivän syöminen parempana vaihtoehtona tavalliselle leivälle on yhtä ojasta allikkoon hypähtämistä… ainakin mun nähdäkseni. olen niin onnellinen kun kuluttajat ovat ilmeisesti järkiintyneet ja nämä hölmöläisleivät ovat häviämään päin! voitto todelliselle terveydelle ;)

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Mä en osaa tuohon oikein sanoa mitään. :)

      Itse en ole kuullut pellavan haitallisuudesta, ja tavallaan tällaista lukiessa tulee sellainen ”Huokaus, no niinpä tietenkin” – olo….” Siis huokaus siksi, että tuntuu siltä, että oli kyse mistä tahansa ruoka-aineesta, niin löytyy tutkimuksia joiden mukaan ne ovat joko superterveellisiä tai ehdottomasti välteltävien listalla…

      Mitä gluteeniin tulee, itse syön leipää niin vähän että sillä ei ole mitään vaikutusta hyvinvoinnilleni. Tiedän että gluteeni aiheuttaa joillekin vatsavaivoja ja on ravitsemuksellisesti ns. tyhjää, mutta kun ei se potentiaalisia vatsavaivoja lukuunottamatta mitään hirveää yleistä terveyshaittaakaan aiheuta (ja nyt jätetään keliaakikot pois tästä yhtälöstä), niin en näe mitään tarvetta vältellä sitä. Gluteeni on minulle vähän sellainen yhdentekevä ainesosa, saan sitä ravinnossa niin merkityksettömän pieniä määriä ettei se vaikuta suuntaan tai toiseen. Luulen, ettei gluteenileipä muodosta kovinkaan suurta osaa päivittäin nautitusta ravinnosta kenellekään karppaajalle… ;)

      Sen sijaan vegaaneista kannattaisi ilmeisesti huolestua – mitenkäs heidän seitaninsa..? ;)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.