Kun tarjoilijalla palaa pinna

Ateenassa sijaitsee yksi parhaita kasvisruokaravintoloita joissa olen koskaan käynyt: Rosebud.  Olen syönyt siellä Ateenassa käydessäni neljä tai viisikin kertaa, saaden aina erinomaista palvelua – viime viikon maanantain tehdessä mieleenpainuvan poikkeuksen.

Kirjoitin ravintolasta kaksi vuotta sitten blogiinkin, kehuen heidän taivaallista mustaa makkaraansa. Missään, toistan: missään en ole saanut näin hyvää kasvismakkaraa. En edes Zürichin maailmankuulussa Hiltlissä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Halusin tarjota Mariannalle illallisen kiitoksena hänen vaivannäöstään Urban Decay -meikkijutun kanssa.

Marianna halusi Rosebudiin. Hän kertoi, että kahden vuoden takainen Rosebudissa jakamamme kikhernepizza oli edelleen muistoissa yhtenä erikoisimmista ja herkullisimmista ruokakokemuksista. Marianna ei ole kasvissyöjä, eikä hän normaalisti käy vegeravintoloissa. Siksi Rosebud edustaa hänelle hyvin erityistä ravintolaelämystä.

Eli osoitteeksi Rosebud, Kolonaki siis. :) Kolonaki muuten on Ateenan keskustan rikkaiden kaupunginosa, ns. mini-Beverly Hills. (”Todellinen” Beverly Hills on Kifissian lähiö keskustan ulkopuolella.) Kolonakista et juurikaan löydä perinteisiä halpoja tavernoita vaan valkopöytäliinaisia, kalliimman tason ja lähtökohtaisesti myös paremman palvelutason ravintoloita, ovathan alueen asukkaat jotain ihan muuta kuin perusduunareita.

Rosebud_IMG_7244

Mukava illanviettomme sai hämmentävän käänteen, kiitos kuvassa näkyvän pizzan.

Rosebud_Punajuurisalaatti_IMG_7240

Tilasimme alkuruoaksi punajuuri-vuohenjuustosalaatin. Nam. Rosebudin hintataso on kreikkalaisittain korkeampi, mutta suomalaiselle ei mitenkään erityisen kallis; punajuurisalaatti esimerkiksi maksoi 9,50€.

Rosebud_ruoka_IMG_7241

Minä tilasin pääruoaksi samantyylisen kustomoidun setin kuin aiemminkin, eli kasvismakkaraa ja grillattuja kasviksia. Tällä kertaa pyysin mukaan myös hampurilaispihvin (lautasen ylälaidassa näkyvä köntti), sitä kun en ole aiemmin maistanut. Normaalisti kasvismakkara ja hampparipihvi kuuluvat hot dog – ja hampurilaisannoksiin, mutta ravintolalle ei ole koskaan ollut ongelma tuunata minulle special-lautasta jossa saan nautiskella näistä herkuista ilman leipää ja ranskalaisia perunoita.

Sillä nämä ovat oikeasti jotain NIIN hyvää. N-i-i-n  hyvää. Rosebudin kasvismakkara valmistetaan sienestä ja fava-pavuista, hampurilaispihvi taas kolmesta eri sienestä ja salaisesta mausteseoksesta. En kertakaikkiaan voi tarpeeksi ylistää näiden herkullisuutta. Olen syönyt elämäni aikana hemmetin monta versiota kasvisnakeista ja -pihveistä, mutta nämä ovat aivan eri levelillä. Kasvisruoan gourmet-tasoa, todellista artesaaniruokaa.

idRosebud_hotdog_IMG_7251

Marianna halusi myös maistaa kuuluisaa hot dogia, ja tilasi omansa normaaliversiona.

”Taivaallista!” kuului kommentti. ”En ole koskaan syönyt yhtä hyvää hodaria, vaihtaisin normaalihodarin tähän koska tahansa!”

.

Mutta sitten se pizza.

Ennen tilausta varmistimme, että pizza todellakin oli se sama jonka olimme syöneet aiemmin. Kyseessä on siis raaka-vegaanipizza, jonka pohja tehdään vehnän sijaan kikhernejauhosta, eikä pizzaa kypsennetä uunissa. Osoitin sormella pizzaa menun sivulla, ja kysyin, tehdäänkö pohja edelleen kikherneistä. ”Kyllä”, kuului vastaus.

Kun pizza tuotiin pöytään, huomasimme heti, että se oli perinteinen paistettu, vehnäpohjaan tehty pizza. Marianna kysyi tarjoilijalta, oliko keittiössä sattunut joku erhe, sillä tilasimme kikhernepizzan. Keskustelu käytiin kreikaksi, mutta kielimuurinkin yli pystyi havaitsemaan, kuinka tarjoilija närkästyi. Seurasi Mariannan ja tarjoilijan välinen keskustelu, joka nopeasti sai väittelyn sävyn. Tässä vaiheessa Marianna kääntyi puoleeni ja kysyi, emmekö todellakin olleet syöneet kikherneestä tehdyn pizzan täällä aikaisemmin.

Tottakai olimme syöneet, minullahan oli siitä kuviakin. Sanoin tämän tarjoilijalle englanniksi, joka flippasi täysin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”It is impossible!” tarjoilija sanoi, ja äänenvoimakkuus vain kohosi hänen jatkaessaan, ”Rosebud has never, ever had a pizza made out of chick peas! It is impossible that you order such pizza because we don’t have one! I bring you the only pizza we have on the menu!”

Huomauttessani tarjoilijalle, että olin varta vasten ennen tilausta kysynyt, valmistetaanko pizza edelleen kikhernejauhosta, tarjoilija hermostui yhä enemmän. Hän kiisti että olimme ikinä pizzan raaka-aineista keskustelleetkaan, ja väitti luulleensa, että olin puhunut kasvisnakeista. (Häh? Nehän tehdään ihan muusta kuin kikherneistä…)

Olimme Mariannan kanssa hyvin hämmentyneitä. Tiesimme kummatkin, miten tilanne oli mennyt, ja tässä tarjoilija seisoi inttämässä vastaan raivon partaalla, vieläpä väittäen että olimme keksineet aiemman kikhernepizzan päästämme.

Sanoin tarjoilijalle, että voisimme näyttää blogista kuvan kikhernepizzasta. Tällöin tarjoilija menetti loputkin itsehillinnästään. Hän huusi: ”You are making me crazy! There has never ever been a chick pea pizza in this restaurant, never!”

Sitten hän syöksyi keittiöön. Jäimme istumaan järkyttyneinä.

No, ainakin pizzan täyte näytti hemmetin hyvältä.

Hetken kuluttua tarjoilija palasi. Hän oli mitä ilmeisimmin keskustellut asiasta keittiöhenkilökunnan kanssa.

”Okay. So there has been a chick pea pizza here before.”

Saatoin vain arvata miten vaikeaa oli tunnustaa tappionsa.

”But so what? There isn’t one anymore, so there you have it, the only pizza we offer right now.”

Sitten  mies poistui, eikä palannut ennen kuin halusimme maksaa illan päätteeksi. Mies ei pyytänyt anteeksi käytöstään emmekä luonnollisestikaan saaneet laskuun mitään hyvitystä miehen väärinkäsityksestä.

Sanomattakin on selvää, että loppuiltamme oli osittain pilalla pizzavälikohtauksen jälkeen. Herranjestas – joutua nyt tarjoilijan riehunnan kohteeksi kun hän ymmärtää väärin..!

Suomessa mies olisi todennäköisesti saanut käytöksestään vähintään varoituksen. Itsekin asiakaspalvelualalla työskennelleenä tiedän, ettei vastaan väittäminen, äänen korottaminen ja asiakkaalle inttäminen ole millään muotoa sopivaa tai hyväksyttävää käytöstä, totaalisesta itsehillinnän menetyksestä puhumattakaan. Miehen olisi pitänyt mennä välillä keittiön puolelle vetämään henkeä ja laskemaan kymmeneen. Uskomatonta, ettei hän pyytänyt anteeksi edes siinä vaiheessa, kun myönsi olleensa väärässä pizzan suhteen.

Rosebud_ruoka_IMG_7260

Illasta jäi paha mieli.

Mutta – siitäkin huolimatta, ja melkein harmittaa edelleen suositella paikkaa jossa voi joutua tällaisen asiakaspalvelukokemuksen kohteeksi:

Rosebudissa saa maailman parasta kasvisruokaa mitä olen maistanut.

Jopa se pizzan täyte; sientä, jotain kermaista tuorejuustoa, kasvis”bolognese”kastiketta, yrttejä… en edes tunnistanut mitä kaikkea herkullista siinä oli mutta se oli käsittämättömän hyvää. Voisin tilata mokoman vehnäplätyn uudestaan ja maksaa koko hinnan pelkästä täytteestä.

Ja ymmärrän, ettei yksi tarjoilija ja hänen huono päivänsä kerro mitään koko ravintolan henkilökunnasta tai asenteesta. Meillä vain kävi huono tuuri juuri tuona iltana.

Mutta mielenkiintoisesti – Rosebudista ei ole vastattu mitään, kun laitoin sinne palautetta miehen epäasiallisesta käytöksestä. Se tietysti kertoo jotain.

P.S. Oletteko te koskaan joutuneet tarjoilijan kiukun kohteeksi?

Kommentit
  1. 1

    Annis sanoo

    Hei! Olipa tylyä käytöstä :( Olisi myös toinen kysymys, joka ei liity tähän postaukseen, mutta haluaisin kysyä sinulta neuvoja ravintolakäyttäytymiseen Kreikassa, eli miten tuolla kuuluu jättää tippiä? Sulla kun on taatusti kokemusta.

    • 1.1

      Sanni sanoo

      Tippiä ei tarvitse jättää, eli käytäntö ei ole sama kuin esim. USAssa jossa tippi on pakollinen, mutta useimmat kreikkalaiset jättävät kyllä tippiä 5-10% laskun loppusummasta. Itsekin olen tätä noudattanut aika uskollisesti.

      Kreikkalaisilta kysyessä olen saanut erilaisia vastauksia. Joku sanoo, että tottakai kuuluu jättää aina edes jokunen kolikko, toinen taas sanoo että ei tietenkään tarvitse jättää mitään, ellei palvelu ole ollut aivan erityisen hyvää. Jälkimmäinen johtaisi kylläkin vääjäämättä siihen, että juuri missään paikassa ei tulisi jättää tippiä, sillä palvelu tavallisissa kreikkalaisissa tavernoissa on oikeasti niin olematonta siihen verrattuna, mihin olemme Suomessa tottuneet, että en näe perusteltua syytä jättää tippiä juuri palvelun takia. Ajattelenkin tipin ennen kaikkea kohteliaisuuskäytäntönä, ehkäpä niin tulee tehtyä myös siksi ”kun kaikki muutkin”.

      Kreikkalaisessa ravintolassa palvelu menee näin: istut pöytään ja tarjoilija osoittaa sinulle huomiota sen ajan kun tilaat ruoan. Kun tilaus on tuotu, tarjoilija ei enää huomioi sinua. Kukaan ei tule kysymään haluatko lisää juotavaa tai maistuiko ruoka. Koska jälkiruoka ei kuulu kreikkalaiseen ravintolaperinteeseen, kukaan ei tule myöskään kysymään haluatko tilata jälkiruokaa.

      Jos haluat jotain lisää tai maksaa laskun, sinun on itse huidottava henkilökunnan huomio. Vaikka istuisit kaksi tuntia lasi tyhjänä, kukaan ei tule tarjoamaan lisäkaatoa. Testattu on :) Joskus olen miettinyt, pitäisikö vain kävellä ulos maksamatta… huomioisiko henkilökunta siinä vaiheessa..? :D

      Tämä on mielestäni hyvin erikoinen ilmiö, ja olen törmännyt siihen vain Kreikassa. Tottakai on poikkeuksia, mutta niin monta sataa ravintolaruokailua on tullut Kreikassa vuosien varrella koettua, että tiedän, että palveluttomuus on enemmän sääntö kuin poikkeus :) Ilmeisesti esimerkiksi lisämyynti ei kiinnosta kreikkalaisia tavernan omistajia :)

      • 1.1.1

        pihvi sanoo

        Itse olen saanut elämäni huonointa palvelua eräässä Kreetalaisessa ravintolassa. Söimme ihan normaalisti ja istuimme jonkin aikaa vielä juttelemassa, lopulta pyysimme laskua ja vastaus olikin yllättävästi EI! meille ei suostuttu tuomaan laskua. Ravintolassa oli meidän lisäksi asiakkaita vain ihan muutama jiten ilmeisesti halusivat pitää meidät sisällä jotta ravintola näyttäisi täydemmältä. Lopulta vajaan parin tunnin (!!!) ja lukuisien laskun pyyntöjen jälkeen jätimme pöytään sen verran rahaa kuin laskimme ruokamme suunnilleen maksaneen ja nousimme ylös lähteäksemme. Yllättäen tarjoilija juoksikin heti laskun kanssa paikalle laskemaan jättämiämme rahoja… Noin 15 reissua Kreikassa ja tämä oli ainoa uskonattoman huono ravintolakokemus..

        • 1.1.1.1

          Sanni sanoo

          Herran pieksut…! Ihan käsittämätöntä…! :-0 Olen tottunut ”palveluttomuuteen” Kreikan ravintoloissa, mutta että ihan kieltäydytään tuomasta laskua…! Kaikkea sitä käykin.

      • 1.1.2

        Elli A sanoo

        Itse olen tuosta yleisestä kreikkalaisesta ravintolapalvelusta aika tyytyväinen. Itseäni nimittäin häiritsee Suomessa monesti se, että tarjoilija käy pöydässä niin usein kyselemässä, että maistuuko ruoka ja laitetaanko toinen lasillinen? ;-)

        Samoin se, että vaatekaupassa myyjä tulee pukukoppiin kysymään, että miltä näyttää? onko vaate sopiva. Siinä tulee sellainen olo, että on kiire sovittaa ja jotenkin selitysvelvollinen myyjälle, jos ei pidäkään vaatteesta.

        Minulle se tosiaan sopii vallan mainiosti, että vinkkaan tarjoilijalle, kun haluan lisää viiniä tai ruokaa tai jälkkäriä, ja sitä vastaan saamme keskustella ja syödä rauhassa ilman tarjoilijan kyselyitä. :-)

        Mutta loppujen lopuksi nuo ovat ihan kulttuurisidonnaisia juttuja, ja kieltämättä Suomessa olisi aika erikoista, jos tarjoilija käyttäytyisi kuten etelämmässä on tapana.

        • 1.1.2.1

          Elli A sanoo

          Mutta tuosta kasvisruokapaikan tarjoilijasta olen samaa mieltä. Törkeä tyyppi. Aika kärsivällisiä kuitenkin olitte. Olisin kyllä itse pyytänyt esimiestä paikalle tai jopa lähtenyt samantien ulos maksamatta.

          Meillä oli kerran etelässä tapaus, jossa viereisessä pöydässä istui perhe lapsineen. Heidän pöytänsä vieressä oli erillinen maassa (huterasti) seisova viinipullokooleriteline. Naapuripöydän lapset juoksentelivat pöydän ympärillä jolloin tarjoilija siirsi pyynnöstä telineen käytävälle meidän heidän pöytien väliin. (Ei voinut siirtää pulloa pöydälle vaikka sitä pyydettiin ensin). Koska meilläkin oli lapsia, niin sanoin, että hutera teline on aika huonossa paikassa ja joku tulee kompastumaan siihen. No tarjoilijan mukaan he olivat sen tason ravintola, että pullot eivät ole pöydissä.. (etelässä on siis aivan normaalia ja hyväksyttyä että lapset ovat mukana syömässä illalla ja myös leikkivät ulkoravintoloissa :-) , jos joku ihmettelee). No eihän siinä mennyt kuin 5 minuuttia, että yksi meidän pöydän lapsista osui viinitelineeseen, kaatui pahasti lyöden päänsä ja pullo tietenkin kaatui myös. Ja mitä tekee tarjoilija? Ei edes kysy mitä lapselle kävi, vaan alkaa huutamaan pullon rikkoutumisesta ja vaatii meitä maksamaan sen. Ja tosiaan huusi ihan kunnolla. :-) Nousimme heti pöydästä verta vuotavan lapsen kanssa ja lähdimme kävelemään pois. Kun pääsimme ulos portista niin omistaja juoksi peräämme ja alkoi ylitsevuotavasti pyydellä anteeksi ja kysellä lapsen vointia. (Olimme käyneet kyseisessä ravintolassa usein ja omistaja tiesi meidät ja koko seurueemme.) Seuraavana iltana meille tarjottiin kaikki juotavat ja en ainakaan silloin nähnyt ko. tarjoilijaa työvuorossa.

          • 1.1.2.1.1

            Sanni sanoo

            Voi kamala, siis aivan järkyttävää..! :-O :-O Kristus mikä täydellinen tilannetajun ja empatian puute tarjoilijalla…! Joku loukkaantuu, vieläpä ravintolan toimien seurauksena, ja tyyppi alkaa huutaa jostain rikkoontuneesta pullosta…!

            Ihan noin pöyristyttävää tilannetta en ole koskaan todistanut, mutta kyllä kokemukseni kaiken kaikkiaan on se, että etelässä saa huomattavasti huonompaa palvelua ravintoloissa kuin muualla Euroopassa. Palveluasenne ei kertakaikkiaan ole asiakaslähtöinen.

            Kamala tuo teidän kokemus, ihme että suostuitte enää palaamaan ko. paikkaan. Ilmeisesti kyseessä oli lempparipaikkojanne jos olitte käyneet siellä jo usein aikaisemmin? Yhden henkilön töppäys voi kyllä muuttaa koko tunnelman, itse tulen aina muistamaan Rosebudin välikohtauksen ja jos tulevina vierailukertoina näen ko. tarjoilijan, en mene sisään.

            • 1.1.2.1.1.1

              Elli A sanoo

              Kyseessä oli yksi suosikkipaikoistamme ja olemme käyneet siellä joka vuosi kun olemme ko. kaupungissa. Tuo tarjoilija (tarkemmin somelier..) oli ilmeisesti uusi paikassa. Ja lapsen haava oli loppujen lopuksi pintahaava, eli mitään vakavaa ei tapahtunut (sitähän emme tosin silloin tienneet, kuten ei tarjoilijakaan). Päästä yleensä vuotaa helposti verta, joten näytti pahemmalta. Mutta asian kuitenkin pelasti omistajan reaktio, anteeksipyynnöt ja vakuutus,ettemme joutuisi enää ikinä asioimaan kyseisen tarjoilijan kanssa. :-)

              • 1.1.2.1.1.1.1

                Sanni sanoo

                OK :)

                …mutta en lakkaa ihmettelemästä näitä tapauksia… Tuntuu vain niin hullulta, että kenellekään asiakaspalvelualan ihmiselle tulee niin heikkoa hetkeä että reagoidaan kuten teidän tarjoilijanne tai meidän pizzatyyppi… Meidänkin tapauksessa ravintola oli käytännössä tyhjä, tuskin mies oli ainakaan työmäärän ylistressaama…

                • 1.1.2.1.1.1.1.1

                  Elli A sanoo

                  Joo, uskon että nuo ovat lähinnä luonnekysymyksiä eikä työstressiä.. ;-) Ehkä he ovat ajatelleet ammatin erilaiseksi kuin todellisuus on osoittanut.

        • 1.1.2.2

          Sanni sanoo

          Joo, en minäkään sellaisesta tykkää että tarjoilija käy vähän väliä kysymässä onko kaikki kunnossa :) Enkä myöskään siitä, että pukukopilla käydään urkkimassa vaatteen sopivuutta, se on minusta tosi kiusallista. Itsehän sen tosiaan tietää parhaiten sopiiko vaate vai ei.

          Mutta mitä ravintolapalveluun tulee, jos ei kertaakaan enää huomioida asiakasta ruoan pöytään kantamisen jälkeen, niin siitä en pidä. Kyllä asiaan kuuluu että nyt edes tunnin sisällä käytäisiin kerran katsomassa haluaisiko asiakas vaikka lisää juotavaa, mitään muuta ei mun puolesta tarvitse kysellä :D Joskus minun on ollut lähes mahdoton saada tarjoilijan huomio tavoitettua täydessä ravintolassa, kun oikeasti olen halunnut lisää juomaa tai ruokaa – tai maksaa laskun. Tarjoilijat eivät tosiaan edes kauempaa tarkkaile pöytien tilanteita tai ”skannaa” ravintolasalia, jolloin heidän katsettaan on hyvin vaikea saada kiinnitettyä itseensä. En koskaan totu tähän kaikkien Kreikan vuosien jälkeenkään vaan olen siitä aina yhtä ärtynyt, koska tilanteen seuraaminen ja sen mukaan toimiminen mielestäni kuuluu alkeellisimpaan palvelutasoon mitä ravintolan salihenkilökunnalta odottaa.

      • 1.1.3

        Nimetön sanoo

        Espanjassa kävi myös niin, ettei kukaan tuonut koskaan laskua ja yleensä piti mennä odottelun jälkeen sisään maksamaan (terassilla istuessa), että pääsisi lähtemään. :D Tulkitsimme juuri niin, että ravintolalle on edullisempaa näyttää täydeltä kuin tyhjältä.

        • 1.1.3.1

          Sanni sanoo

          Tulkitsimme juuri niin, että ravintolalle on edullisempaa näyttää täydeltä kuin tyhjältä.

          Tässä on varmasti perää. Mitä pidempään asiakas viipyy vaikkei enää tilaisi mitään, sitä parempi ravintolalle etenkin hiljaisempina aikoina. Kukaan ei halua tulla tyhjältä näyttävään ravintolaan…

          • 1.1.3.1.1

            Elli A sanoo

            Tähän on vielä pakko lisätä, että sama ilmiö voi tapahtua toiseenkin suuntaan. :-) Meille ei kerran yhdessä kahvilassa suostuttu kello 20 aikaan tarjoilemaan kahvia. Tarjoilija kävi sisällä ja tuli sitten kertomaan, ettei voi valitettavasti tuoda vain kahvia, sillä pöydät on tähän aikaan varattu asiakkaille, jotka tilaavat drinkkejä. :-)

            • 1.1.3.1.1.1

              Sanni sanoo

              Voi hyvä elämä…. :D :D Entäs jos olisitte ostaneet vaikka neljä kahvia? Eiköhän se olisi maksanut saman verran kuin drinkki :D

              • 1.1.3.1.1.1.1

                Elli A sanoo

                Olisi varmaan, mutta kahvila / baari päätteli varmaan, että ne drinkkitilaajat istuisivat ehkä koko illan tilaamassa uusia drinkkejä.. Tiedä häntä :-) Menimme suosiolla naapurikahvilaan, jonne olimme sitten ihan tervetulleita. :-)

  2. 2

    milipili sanoo

    Osataan täälläkin tuo huono käytös, eikä pyydellä anteeksi. Tollanen aspa pilaa päivän ja varsinkin ihanan ruokahetken, ärsyttävää!

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Jos mun edellisissä työpaikoissa joku henkilökunnasta olisi käyttäytynyt asiakasta kohtaan noin, tilanteesta olisi suunnilleen pidetty kriisipalaveri ja ko. hlö olisi ilman muuta saanut varoituksen.

      Välillä sitä kohtaa niin törkeää palvelua, niin Suomessa kuin ulkomailla, että ei voi kuin monttu auki hämmästellä, miten ko. työnantaja kouluttaa työntekijöitään asiakaspalvelun suhteen. Itse kun on ollut töissä niin tarkan asiakaspalvelukonseptin alla, jossa minkäänlainen asiakkaan saattaminen hänelle kiusalliseen tai epämiellyttävään tilaan ei kerta kaikkiaan ole hyväksyttävää, niin ihan hätkähtää kun törmää sellaiseen käytökseen muissa paikoissa. Sen verran on tosiaan tullut tehtyä töitä asiakaspalvelun parissa, että asiakkaan kohtelun ”kultaiset säännöt” ovat jääneet ikuisesti selkäytimeen. Vaikka asiakas olisi väärässä ja osoittaisi itse ikävää käytöstä, hänelle ei saa osoittaa samaa käytöstä takaisin. Aina on hoidettava tilanne niin, että asiakas lähtee tyytyväisenä ja hyvillä mielin.

      • 2.1.1

        sanoo

        Minusta on huvittavaa, jos vastaa kysyttäessä, että ”no ei, tällä kertaa ei ihan maistunut tsm.”, niin yleensä en ole saanut mitään pahoitteluja vaan hapanta naamaa. Miksi sitten kysyvät :D.

        • 2.1.1.1

          Sanni sanoo

          Niinpä :D Mua ärsyttää koko ”Maistuiko?” -kysymys koska se on pelkkä sisällötön kohteliaisuus johon ei tosiaan odoteta vastausta, tai jos vastaa, siitä voidaan jopa loukkaantua.

          • 2.1.1.1.1

            Nimetön sanoo

            Pakko kommentoida tätä! Olin jonkin aikaa tarjoilemassa kreikkalaisen ystäväni ravintolassa (täällä Suomessa kylläkin). Tämä ystäväni patisteli minua sitten jatkuvasti kyselemään asiakkailta, mitä mieltä he ovat ruuasta – ”Maistuuko?”. Koin sen vähän kiusalliseksi, tuntui että häiritsen kyselemällä. Mutta kyselin kumminkin kun vaadittiin ja tulkkasin palautteet kokille. Jos tuli kritiikkiä, niin hän halusi heti korjata tilanteen ja saattoi jopa laatia uuden annoksen valittaneelle asiakkaalle. :) Ystäväni on kyllä muutenkin todella hyvä asiakaspalvelija – kreikkalaisuudestaan huolimatta ;D

            • 2.1.1.1.1.1

              Sanni sanoo

              Jos tuli kritiikkiä, niin hän halusi heti korjata tilanteen ja saattoi jopa laatia uuden annoksen valittaneelle asiakkaalle. :)

              Wow, pisteet tälle kokille! Aivan mahtavaa :) Missähän päin tällainen loistopalvelun ravintola sijaitsee..? ;D Vaikka ymmärrän kyllä jos et halua ystäväsi ravintolaa täällä julkisesti paljastaa.

      • 2.1.2

        jazza sanoo

        Itsekin aikoinaan perinpohjaisen asiakaspalvelukoulutuksen saaneena mulle jää tuollaisista tapauksista kerrassaan hölmistynyt olo. Osoittaa erittäin huonoa suhteellisuudentajua ns. ”liata oma pesä” eli oma työpaikka ja sen maine. Sanonta ’huono kello kauas kuuluu’ ja some…

        Johtuvatko mainitut tilanteet kenties siitä, että ravintola- ja hotellialalla Kreikassa on paljon sesonkityöntekijöitä, joilla on esim. Ateenassa akateeminen työpaikka, jossa voi pomottaa muita, mutta hermot ei kestä tilanneen kääntymistä päinvastaiseksi. Ravintola-alalla tienaa Kreikassa usein paljon paremmin kuin akateemisissa työpaikoissa, mutta asiakaspalvelu ei silti kaikille sovi.

        Hilpeäksi lopuksi vinkki asiakaspalvelijoille yhdeltä matkailualan ammattilaiselta: Kohtele kaikkia valittavia asiakkaita kuin pieniä väsyneitä lapsia eli sano paljon myötätuntoisia ja rauhoittavia lausahduksia kuten ’no voi kuinka ikävää, kyllä tämä järjestyy’ tai ’no olipa harmillista, teen parhaani että asia selviää parhain päin’ tai ’minä selvitän asian sinun puolestasi, kyllä tämä tästä’ tai ’minä autan sinua parhaani mukaan’ jne. jne. Pelkkä kuivaharjoittelukin saa hankalan tilanteen tuntumaan näytelmältä, joten todellinen tilanne menee harjoituksen voimalla. Ja eikös jokaisessa meistä asu pieni näyttelijä. :)

        • 2.1.2.1

          Sanni sanoo

          Osoittaa erittäin huonoa suhteellisuudentajua ns. ”liata oma pesä” eli oma työpaikka ja sen maine.

          Nimenomaan. Vielä enemmän ihmettelen sitä, ettei ravintola edes vastaa palautteeseen ja pahoittele tapahtunutta. Jos nyt yhdellä työntekijällä on huono päivä niin ok, mutta ettei ravintolasta kukaan palaa asiakkaan jättämään palautteeseen…. Hmm, aika erikoista. Voi vain tulkita, että heille on ihan yksi hailee mitä joku ulkomaalaistollo heidän paikastaan ha palvelustaan ajattelee. ”Kun eihän se täällä kuitenkaan usein käy”. Toisaalta, mukanahan oli myös Marianna eli paikallinen. No, heitä ei vain kiinnosta varmistaa asiakastyytyväisyyttä.

          Tuo antamasi vinkki on muuten varmasti hyvinkin toimiva :) Oli tilanne mikä tahansa, työntekijän kuuluu aina pahoitella ja luvata selvittää, vaikka se olisi kuinka typerää tai pointitonta. Asiakkaan kannalta se kuitenkin on ainoa oikea reagointitapa.

  3. 3

    Heleää sanoo

    Järkyttävää käytöstä, varsinki tuo ettei edes pyydä anteeksi kun oli väärässä.

    Minulle sattui viime kesänä Espoon Tapiolassa Sushi-ravintolassa samanlainen käsittämätön ”asiakaspalvelu”-tilanne. Olin miesystäväni kanssa lounaalla, tilasin annoksen ja kävi ilmi että nigireissä oli wasabia. En pysty syömään wasabia (kokemukseni mukaan niitä ei todellakaan aina ole nigirien sisässä, varsinkaan vegeissä). Kysyin tarjoilijalta mitä tässä nyt voisi tehdä. Hän häipyi paikalta ja kohta pöytäämme ilmestyi aggressiivinen kokki joka tivaa mikä on ongelma. (Ihmettelin että tarjoilija häipyi tilanteesta takavasemmalle ja jätti minut oman onneni nojaan.) Sanoin kohteliaasti että en valitettavasti syö wasabia, eikä annoksen tiedoissa siitä mainittu. Kokki alkoi HUUTAA minulle että ”nigireissä on AINA wasabia jokaikisessä ravintolassa!!!! Tämän kerran teen sinulle uuden annoksen mutta muistat tästä eteenpäin että AINA!!”

    Olin niin hämmentynyt että ensin vaan punastuin ja nyökkäsin. Sitten aloin itkeä kuin pieni lapsi jolle vieras aikuinen on huutanut. Lähdin heti pois, mieheni söi omansa loppuun ja sanoi tarjoilijalle ettei tarvitse tuoda mitään. En ikinä saanut aikaiseksi tehdä valitusta, mutta yllättävän nöyryytetty olo minulla oli. Toivon että olisin uskaltanut (itkemättä, eheh) mennä sanomaan että olen asiakas eikä teillä ole oikeutta kohdella minua näin kun en edes ollut töykeä vaan asiallinen. Selvästi edelleen trauma minulle tämä kun vuodatin näin :D

    • 3.1

      Sanni sanoo

      No huh HUH! Kyllä nämä vetää ihan sanattomiksi, ei vain voi käsittää mitä tällä lailla käyttäytyvän henkilökunnan päässä liikkuu…! Uskomatonta. Voin kuvitella että oli viimeinen kerta kun kyseisessä paikassa asioit. Tosi ikävä välikohtaus. :(

      • 3.1.1

        Heleää sanoo

        Siis oli aivan pakko palata tänne kertomaan eilen kokemani tilanne. Ihmeellistä, että juuri kun olin muotoillut tuon sushi-ravintolakokemukseni sanoiksi, koin seuraavaa:

        Menin Helsingissä Maithai-ravintolaan Annankadulla. Tilasin annoksen, jonka kuvauksessa luki ”riisivermiselliä,tofua,kasviksia”. Kun annos tuli, haistoin siitä selvästi maapähkinän, jolle olen allerginen. Kysyin tarjoilijalta (n.50v. mies) että onko tässä maapähkinää. Hän katsoi mua pitkään ja sanoi ”No on.” Minä(kohteliaasti): ”No sitä ei kyllä valitettavasti lukenut ruokalistassa, olen allerginen.”
        T:”No onhan näissä annoksissa nyt aina pähkinää.” Siis mitä? Epäilen hänen viitanneen Phatthai-nimeen, mutta mistä minä voin arvata missä ruoassa on pähkinää kun toisissa annoksisa se mainitaan tiedoissa?!
        Minä:”Mutta pähkinä on melko allergisoivaa, miksei sitä siis mainita listassa?”
        T: ”Ihmiset on niin monelle allergisia, niitähän saisi listata vaikka mitä. Kyllä sun olis pitänyt tajuta sanoa.”
        Olin hämmentynyt ja jopa vähän nolo. Tuijotin annosta neuvottomana.
        T:”No tehdäänkö me nyt sitten uusi ilman pähkinää?”
        Minä:”Kiitos mielellään.” Olin jo valmis jättämään asian, mutta tarjoilija jatkoi inttämistä.
        T: ”Mutta kyllä sun ois pitänyt tajuta.”
        Menin varmaan tulipunaiseksi ja sanoin painavasti ”Kiitos ei tarvitse tehdä mitään uutta annosta.”
        T:”Selvä.”
        Eikä tarjoilija sen jälkeen katsonut mua silmiin, pahoitellut tai mitään. Puin päälle ja marssin ulos. Miksi tällaisessa tilanteessa MINÄ koen oloni jotenkin nöyryytetyksi (vaikka myös ihan helvetin vihaiseksi)? Jälkiviisaana olisin tietysti halunnut sanoa jotain nasevaa niin että pienen ravintolan muutkin asiakkaat olisivat nähneet tilanteen. Kyse oli kuitenkin allergiasta eikä jostain pikku tyytymättömyydestä.
        Hassua että koin tämän juuri kun muistelin edellistä huonoa palvelukokemusta. :D

        • 3.1.1.1

          Sanni sanoo

          Voi eiiii…! :-O Taas! Todellakin pähkinät tulisi aina mainita erikseen annosten yhteydessä, hyvänen aika, sehän on yksi allergisoivimmista ruoka-aineista. Ei voi kuin mykistyä näiden asiakaspalvelija”tähtien” esityksistä…! Uskomatonta. :(

          ”Onhan näissä annoksissa aina pähkinää”…. Ei jumalauta että kiukustun ihan sun puolesta!! Ihan kuin joka ikisen asiakkaan pitäisi tuntea thai-keittiön perinteet ja millaisiin raaka-aineisiin jotkut tietyt nimet viittaavat, jos nyt Patthai merkitsee sitä että ruoassa on pähkinää. Aaargh mitä ylimielisyyttä…!!!

          • 3.1.1.1.1

            Heleää sanoo

            No niinpä! My thoughts exactly. On kiva saada vahvistusta mietteilleen, koska äkkiseltään sitä saatta jopa miettiä ”ehkä olen sivistymätön kun en tiedä thai-annoksia”, mutta eihän sellaista todellakaan voi odottaa. Tämän jälkeen marssin nälkäisenä Tamarin-ravintolaan, jossa syön kyseisen annoksen aina, ja varmistin heiltä vielä että eihän tähän kuulu pähkinää. Ihmeissään sanoivat että ei kuulu. Miesystäväni heitti hyvän pointin. Olen 27-vuotias nuori nainen. Jos olisin ollut keski-ikäinen pukumies, olisin ehkä saanut toisenlaista palvelua heti…? Mene ja tiedä, mutta alentuvasti tarjoilija minuun suhtautui. Hyvää palvelua arvostaa kyllä todella paljon ja se on iso osa ravintolakokemusta. :)

            • 3.1.1.1.1.1

              Sanni sanoo

              Miesystäväni heitti hyvän pointin. Olen 27-vuotias nuori nainen. Jos olisin ollut keski-ikäinen pukumies, olisin ehkä saanut toisenlaista palvelua heti…?

              Niinpä. Mä uskon, että asiakkaan ulkoiset ominaisuudet vaikuttavat melkein väkisin tarjoilijan (tai muun asiakaspalvelijan) suhtautumiseen, vaikka niin ei saisi olla. Itse uskon, että minun ja Mariannan tapauksessa tarjoilijan napsahtamiseen saattoi vaikuttaa se, että häntä mahdollisesti jo alun perin ärsytti kustomoitu nakki/pihviannokseni, vaikka keittiön ”ärsytyshän” sen pitäisi olla jos jonkun ;D Tätä ärtymystä hän ei kuitenkaan näyttänyt, mutta ehkäpä kikhernepizza oli hänelle viimeinen pisara eikä hän enää kyennyt hillitsemään asennettaan ”oudon ruokavalion” asiakkaita kohtaan. ”Kun eivät saamari syö vehnää niin saavat kuulla mitä mieltä olen!”

              • 3.1.1.1.1.1.1

                jazza sanoo

                Olen joutunut jättämään väliin kaikki kiinalais/japanilais/thai/korea- yms. keittiöt, koska annoksissa on mitä suurimmalla todennäköisyydellä ainesosia, joille olen allerginen (kalaa, kalalientä, äyriäisiä tai niiden osia, pähkinöitä, kananmunia ym). En kehtaa mennä oman allergialistaukseni kanssa juuri mihinkään ravintolaan, jonka annokset ovat ennestään tuntemattomia, koska oloni on vain niin nolo. Allergiani ovat sen verran pahoja, että henkeni kaupalla en syö ja tuo Heleään kuvaus on luultavasti aika tavallinen tarina eksoottisemmissa keittiöissä.

                • 3.1.1.1.1.1.1.1

                  Heleää sanoo

                  Joo, ymmärrän hyvin jos on todella paha kala- ja äyriäisallergia. Oma pähkinäallergiani ei edes ole hengenvaarallinen, mutta toki allergia silti. Puhumattakaan siitä, että pähkinä on monelle juuri hengenvaarallinen, siksi oli melko uskomatonta, ettei tarjoilijan ensireaktio ollut esim. ”voi ei, eihän sinulle käynyt mitään?”. Syön usein thaimaalaisessa tällaisen kasvisannoksen, eikä pähkinää ole ollut, ellei annoksen tiedoissa sitä ole erikseen mainittu. Aamen :D

              • 3.1.1.1.1.1.2

                Heleää sanoo

                Joo, tuo siinä teidänkin tapauksessa taustalla varmasti oli, kasvanut ärsyyntyminen, joka ei todellakaan olisi saanut näkyä.. :)

  4. 4

    sanoo

    Minusta Rosebud jäi kaikessa kakkoseksi sille toiselle kasvisravintolalle, joka oli sekä listaltaan, hinnoiltaan, ympäristöltään ja kaikelta parempi. Se Avocado. Olithan sä käynyt siellä? Muistaakseni mun TripAdvisor näytti sun arvostelleen molemmat mutta saatan muistaa väärin :)

    • 4.1

      Sanni sanoo

      Olen käynyt Avocadossa pari kertaa ja ruoka on ollut sellaista ”ihan hyvää” -arvosanan luokkaa, mutta toisaalta en ole koskaan maistanut heidän vege-burgereitaan.

      Hintataso Avocadossa on käytännössä sama kuin Rosebudissa, samoin ruokatyyppi, sillä erotuksella että Rosebudissa on enemmän kasvis”liha”ruokia kuten nakkeja, tofua ja kasvisbolognesea. Avocadon valikoima on todella leipä/pasta/risotto/muu hiilaripohjaista, ehkä siksikin olen suosinut Rosebudia.

      Tyylillisesti tykkään Avocadosta enemmän, kun se on hengeltään rennompi. Kuitenkin ne ”wow”-kokemukset ovat tulleet nimenomaan kasvisliharuokien muodossa, joita ei ole tullut toistaiseksi Avocadossa maistettua. Täytyykin ottaa ensi kerralla tavoitteeksi testata Avocadon burger-pihvi :)

      Mun viimeisen Kreikka-viikon Airbnb oli muuten ihan Avocadon naapurissa…! Ja siltikään ei tullut syötyä siellä tällä kertaa.

  5. 5

    Sari sanoo

    Hirveää käytöstä. Ainut hieman lievittävä asia on se, että tarjoilija edes myönsi olleensa väärässä, mutta ettei senkään jälkeen ymmärrä pyytää anteeksi, on käsittämätöntä. Toisaalta huojentavaa lukea sinun ja muiden vastaavia kokemuksia siitä, kuinka asiakas on ensin etukäteen selvittänyt itselleen tärkeää asiaa, saanut yksiselitteisen vastauksen joka sitten jälkikäteen kuitenkin kiistetään nöyryyttävien syytösten kera. En siis olekaan ainoa jolle joskus tapahtuu tällaista Olo on tosi lyöty ja järkyttynyt sellaisen tapauksen jälkeen. Siis kun syytetään valehtelusta, se on jotenkin todella nöyryyttävää ainakin minulle.

  6. 6

    EweS sanoo

    Ihan kamalaa! :/

    Tuli omat ajat ravintola-alalta mieleen ja muistan ikuisesti sen miten meillekin painotettiin; vaikka teillä itsellänne olisi huono päivä,ette tiedä onko asiakkaallenne se tärkeä ilta/päivä esim jos he ovat tulleet juhlistamaan valmistujaisia, kihlausta tai muuten vaan viettämään mukavaa aikaa. Siksi siitä pitää aina tehdä asiakkaalle ikimuistoinen ja hyvä kokemus.

  7. 7

    NG sanoo

    Kuulostaa hyvin kreikkalaiselta (välimerelliseltä) mentaliteetilta. Mies koki saaneensa kolauksen kunnialleen, siitä maksoitte te asiakkaat. Samaa olen kokenut Välimeren maissa itsekin, enkä siitä järkyty tai hämmästy…
    Macho-kulttuurissa miehet reagoivat kuin pikkulapset… Jos sen osaa huomioida, voi keskittyä hyviin puoliin, eli ruokaan…

    • 7.1

      Sanni sanoo

      Macho-kulttuurissa miehet reagoivat kuin pikkulapset… Jos sen osaa huomioida, voi keskittyä hyviin puoliin, eli ruokaan…

      :) :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.