Kosmetiikan kulutustottumuksista

Noniin, nyt päästään vihdoin purkamaan loput tammikuisesta suurkyselystäni. Helmikuussa käsittelin kyselyn imago-osuutta, ja nyt kurkataan sitten teidän yleisiin kosmetiikan kulutustottumuksiinne. Kyselyyn vastasi yhteensä 2185 ihmistä (helmikuun jälkeen on tullut vielä 20 vastausta :)).

Kosmekysely

Ahh, että mä rakastan näitä tilastojuttuja ja kosmetiikan kulutuksen analysointia! Kosmetiikka on niin kiehtova aihe, se jaksaa kiinnostaa minua paljon syvemmälle kuin vain värikkäät luomivärit ja silottavat voiteet. Voitte odottaa vastaavia ”pureskeluja” tulevaisuudessakin Karkkipäivässä!

Lähdetään liikkeelle kulutuksen (tai rahan käytön) jakautumisesta eri kosmetiikkatuoteryhmien välillä. Tein jaon kolmeen; ihonhoito, hiustenhoito ja meikit, ja niin vain yli puolet meistä kuluttaa eniten rahaa siihen ns. tarpeettomimpaan ryhmään, eli meikkeihin. Meikit ovat karkeasti sanottuna vain meidän ”koristautumistamme” varten, emme tarvitse niitä (siis niinkuin oikeasti, vaikka tokihan nyt joka toinen viittaa siellä että ”totta hemmetissä tarvitsen meikkivoiteeni ja maskarani että näytän edes ihmiseltä!”), toisin kuin hygienia-artikkeleita kuten shampoota ja suihkugeeliä.

Kulutuskysely1

Osasin kuitenkin odottaa tätä tulosta. Meikit ovat trendituotteita, jotka ovat helpoimpia heräteostoksia ja houkutuksia. Jokainen nainen voi samaistua siihen, että uusi, iloisen sävyinen huulipuna piristää mieltä enemmän kuin vaikkapa vartaloemulsio. Trendimeikeillä luodaan voidepurkkeja enemmän kuluttajiin vetoavaa ostohalua (esim. limited edition -kokoelmat, valtavat hypetykset). Kallis meikkituote on myös helpommin saavutettavissa kuin kallis ihonhoitotuote. Opiskelijallakin on varaa Guerlainin maskaraan, mutta ei välttämättä Guerlainin päivävoiteeseen. Sijoittamalla rahat meikkituotteeseen henkilö saa itselleen luksusta, johon ihonhoidon puolella ei olisi varaa. Tässä joitain syitä meikkien ylivoimaiseen voittoon tässä osiossa.

Entäpä paljonko olisitte valmiita maksamaan kosmetiikkatuotteesta?

Kulutuskysely6

Voin itse sanoa, että minulla kipuraja menee siinä neljän kympin kieppeillä. En ole koskaan ostanut mitään sitä kalliimpaa, enkä usko että tulen ostamaankaan. 32% eli suurin osa vastanneista sijoittui kanssani tähän samaan hintaikkunaan. 27% vastasi 30€, ja 21% alle 20€. 14% uhraisi kosmetiikkapurtiloon 60-70€, ja vain 5% 80-100€. Yli sata euroa suostuisi sijoittamaan vain 26 vastaajaa. Tokihan tilasto voisi näyttää erilaiselta, mikäli kysely olisi toteuttu vaikkapa pelkästään työssäkäyville ihmisille. Työkokemuksenkin perusteella voin kuitenkin vahvistaa, että aika monella suomalaisella se kipuraja menee juurikin viidessä kympissä, iästä ja työ/opiskelijuus-statuksesta riippumatta. Kyllä sen voi ihan ääneen sanoa, että 300 mummon markkaa jostain kosteusvoiteesta on paljon.

expensive-face-cream

Entäs sitten laatu ja halpa vs. kallis? Luotatteko siihen, että kallis tuote on parempi kuin halpa? Vastausten perusteella luotatte. Peräti 60% vastasi ”joskus”, ja 14% ”kyllä”. 26% ei luota. Kyllä se taitaa olla luonnollista meille uskoa siihen, että kalliin hinnan on johduttava jostain muustakin kuin painavasta lasipurkista ja kauniissa jakkupuvussa tuotetta myyvästä avuliaasta neidistä. Jälkimmäinen vaihtoehto on valtaosalle meistä vain liian….karua voidakseen olla totta.

Kulutuskysely2

Ostaisitteko mieluummin arvokkaampia merkkejä, mikäli teillä olisi siihen varaa? Kyllä! Olivat syyt sitten mitkä tahansa (usko laatuun, tyylikkäiden pakkausten luoma mielihyvä), me haluaisimme pystyä ostamaan merkkituotteita. Merkit ovat vahva osa yhteiskuntaamme, oli kyse sitten vaatteista, autoista tai ripsiväristä. Merkit määrittelevät sanattomasti omistajansa statuksen, halusimme sitä tai emme. Tiedämme, että BMW:n omistaja on aina silmissämme kadehdittavampi/hienompi/jollain tapaa ihailtavampi kuin Skoda-kuski. Ja 75% meistä ostaisi samasta syystä mieluummin Lancômen meikkivoiteen kuin Maybellinen, vaikka ne olisivat yhtä hyviä. Näin se vain on.

Mihin perustatte ostopäätöksenne, kun shoppailette kosmetiikkaa?

Kyllä suositukset jyräävät tällä osastolla! 43% vastanneista ostaa tuotteensa word-of-mouthin eli median tai kuluttajien suositusten ja arvioiden perusteella. Naistenlehtien ”Vuoden Parhaat” tai ”Kuukauden valinta” -jutut tuovat kauppoihin aina listattujen tuotteiden kyselijöitä, ja lehdillä on suuri valta ohjata ostokäyttäytymistä. Samoin internetin tuotearviosivustot (kuten vaikka suomalainen Glossy.fi tai amerikkalainen makeupalley.com) ovat monella kuluttajalla ahkerassa referenssikäytössä. Nykymediassa myös blogeilla alkaa olla jonkun verran valtaa tällä saralla.

Naistenlehdet

35% perustaa ostopäätöksensä tarpeeseen, eli ostaa kun oikeasti tarvitsee jotain (ja tähän porukkaanhan voivat kuulua myös ”word-of-mouth”in kautta ostajat). 12% ostaa spontaanista mieliteosta, ja yllättäen vain 9% vastasi hankkivansa tuotteen mainosten luoman ostohalun perusteella. Tämä oli aika jännä juttu. Mitähän mainostajat tähän sanoisivat…? Tosin, nämä asiat menevät lopulta jokseenkin limittäin…. Henkilö A huomaa shampoonsa loppuneen, ja tarvitsee uuden. Hän on nähnyt mainoksen uudesta shampoosta, josta hän on varovaisen kiinnostunut, mutta ei ryntää ostamaan pelkän mainoksen perusteella. A tsekkaa netin keskustelupalstoilta ja blogeista arvioita kyseisestä shampoosta, ja tekee ostopäätöksensä vasta sitten. Näin ollen päätökseen vaikuttivat sekä akuutti tarve, mainos sekä word-of-mouth.

Tarpeesta pääsemmekin aasinsillalla kyselyn seuraavaan kohtaan, eli ”ostatko kosmetiikkaa yli tarpeidesi”?

Tähänkin tuli aika odotettu vastausjakauma. Monet meistä jemmailevat tiettyjä lempituotteitaan, yksi suihkugeelejä, toinen huulikiiltoja ja kolmas luomivärejä, ja 57% vastasikin ostavansa yli tarpeen tiettyjen tuotteiden kohdalla. 28% osaa pitää varastonsa järkevissä mitoissa, ja 14% tunnustautui reilusti kosmetiikkahamsteriksi.

lipgloss_hoard

. . .

Koska postauksella alkaa taas olla mittavasti pituutta, lyön loput kysymykset vastausdiagrammeineen tähän alekkain vain lyhyellä kommentoinnilla. Diagrammit voi klikata suuremmiksi. (Tällaisia itseäni innostavia kilometripostauksia on mahtava naputella, mutta yritän kuitenkin pitää ne edes jotenkin lukijaystävällisinä, sillä harva jaksaa lopulta lukea mielettömän pitkiä blogiartikkeleita.)

Kulutuskysely3

Kulutuskysely_4

Kulutuskysely5

Minua kiinnosti vielä tietää, onko tuotteen ulkonäöllä, tuoksulla, kotimaisuudella tai ekologisuudella paljon merkitystä ostopäätöksissänne. Omalla kohdallani tuotteen designilla on yllättävän suuri merkitys. Huomaan kiinnostuvani söpöistä mutta tyylikkäistä, tai yksinkertaisen puhtaalla ulkonäöllään vetoavista tuotteista. Kuka muistaa kesäisen hurahdukseni Mäyrä-tuotteisiin? ^_^ Siinä on yksi hyvä esimerkki Sannille tyypillisestä ostokäyttäytymisestä.

Kotimaisuus kuuluu niihin tekijöihin, joilla ei ole ollut juuri mitään merkitystä kosmetiikkavalinnoillani. Ehkä jopa vähän outoa, mutta näin vain on. Sen sijaan luonnonmukaisuus on tällä hetkellä minulle ykkösvaltteja, ja kiinnostun kaikesta luonnon raaka-aineita sisältävästä. Kun sertifioituun luonnonkosmetiikkaan yhdistää söpöt pakkaukset, niin olen ihan valmista kauraa! :D Fontit ovat minulle jostain syystä asia, johon kiinnitän erityisen paljon huomiota. Olen saanut hiljattain testattavaksi uuden luonnonkosmetiikkabrändin tuotteita, joiden pakkausten fontin suunnittelijaa haluaisin ravistella. ^_^ Mutta niistä lisää myöhemmin, ja odotan mielenkiinnolla mitä te sanotte. Design-jutut ovat niin makuasioita. Töissä nauroimme juuri työkaverini kanssa Bruno Banani -mielipide-erollemme, kun minusta pakkaukset ovat jotain ihan tajuttoman halpaa ja hirveää, ja kollegani puolestaan pitää niitä erittäin tyylikkäinä ja attraktiivisina.

clear_mind

Mutta joo, lyödäänpä tämä postaus nyt pakettiin ja eetteriin, niin pääsen nukkumaan. :) Olisi kiva kuulla kommenttejanne. Pohtiiko joku muukin tällaisia juttuja? Vai pidättekö ihan friikkinä sitä, että joku tosiaan pohtii? ^_^

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Ahmin juuri tämän tekstin suurella mielenkiinnolla, enkä edes tajunnut sen olevan pitkähkö, ennen kuin itse mainitsit siitä. Niin että ainakaan mun takia sun ei tarvitse toppuutella kirjoitusintoasi. Mie ainakin jaksan lukea. :)

  2. 3

    erB sanoo

    Olisin myös jaksanut lukea vaikka kolme kertaa näin pitkän tekstin, nämä asiat ovat mielenkiintoisia! Kiitos!

    Olisiko mahdollista jos kirjoittelet meille friikeille niin pitkästi kuin juttua tulee, muut voivat sitten skippailla ja poimia vain pääpointit? ;)

  3. 4

    Ruu sanoo

    mielelläni olisin lukenut vieläkin pidemmän postauksen, jäi jotenkin vajaaksi kun kaikkia kysymyksiä ei käsitelty. Kiinnostava aihe kun on niin siitä lukee mieluusti paljonkin.

  4. 5

    Emma sanoo

    Moi,
    komppaan monia muita kommentoijia. Oli helpompaa ja kivempaa lukea aukikirjoitettuja tuloksia kuin tihrustaa diagrammeista.
    Anna mennä vaan! Jos lukijaa kiinnostaa aihe sen verran, että aloittaa lukemisen, niin kyllä se jaksetaan lukea loppuunkin asti :)
    Kiitos Sanni, nää on kivoja.

  5. 6

    Ma sanoo

    En pidä friikkinä ollenkaan, oon itse kiinnostunu ihan samanlaisista jutuista! :)) Ihanaa vaan kun joku jaksaa tehdä tällaisia. Ja kai olisi hieman outoa jos sun blogia (vakkaristi) lukevat ihmiset ei olis kiinnostuneita kosmetiikasta..? :P

    • 6.1

      Sanni sanoo

      No niinpä, touché! :)

      Tosin joitain lukijoitahan voi kiinnostaa vain tuotearviot ja meikkikuvat. Sekin on ihan ok.

  6. 7

    desire. sanoo

    Mä tykkään myös näistä sun pitkistä teksteistä, ne on niin syväluotaavia, että huomaamattakin tulee pureskeltua paljon.

    Tuohon rahankulutuskohtaan voisin vielä kommentoida. Meikkeihin menee varmaan siksikin enemmän rahaa, koska mun päivittäiskäytössä on mineraalipuuteri, peitekynä, kulmakynä, luomivärejä pari sävyä, eyeliner, ripsiväri, huulikynä sekä huulikiilto ja näihin myös satunnaisesti pohjustustuotteet. Ihonhoitoon mulla on päivittäisessä käytössä meikinpuhdistusaine, kasvovesi, päivävoide ja yövoide, joskus hifistelen jollain naamiolla tai seerumilla. Hiustenhoitoon mulla on pari erilaista shampoota ja hoitoainetta sekä hiuslakka. Eli musta tähän kohtaan korreloi ihan suoraan tuotteiden määrä niihin käytettyyn rahan määrään.

    Jotain muutakin piti kommentoida, mutten enää muista mitä -__-

    • 7.1

      Sanni sanoo

      Eli musta tähän kohtaan korreloi ihan suoraan tuotteiden määrä niihin käytettyyn rahan määrään.

      Ihan totta, että meikkituotteita tulee päivittäin käytettyä paljon useampia kuin ihon- ja hiustenhoitotuotteita. Mutta ainakin mun kohdalla onkin kuitenkin niin, että ne meikkituotteet ei (ripsareita ja kerran vuodessa mineraalipohjaa lukuunottamatta) koskaan lopu, joten niiden tilalle ei tarvitsisi koskaan ostaa mitään. ^_^ Sen sijaan ihon- ja hiustenhoitotuotteet saan kulutettua loppuun.

  7. 8

    sanoo

    Minäkin jaksoin lukea, ja melkoisen kiinnostuneena luinkin. Kiitos tästäkin siis :)

    (Ja munkin mielestä Bruno Bananin imago on ennenkaikkea halpa ja mauton, ihan suorastaan citymarket-kamaa, ja olen ihmetellytkin miten sen mainoksia on ”joutunut” tiettyihin lehtiin :D)

  8. 9

    majje sanoo

    Tilastoista tuli mieleen että MeNaisissa luki että vain vain 70 prosenttia naisista omistaa päivävoiteen ja joka kolmas(??!)puhdistaa kasvonsa aamuin illoin niihin tarkoitetuilla aineilla, jolloin jäljelle jäävät eivät siis puhdista ollenkaan tai puhdistavat saippualla?? Tästä olin hyvin järkyttynyt. Onko sinulla mielipidettä tai faktaa aiheesta, että sopivatko aurinkovoiteet myös kasvoille (siis ellei niissä juuri niin mainita)? Esimerkiksi juuri nämä perus Niveat Lorealit ja Garnierit, vai pitäisikö kasvoille hankkia omansa?

    • 9.1

      hm sanoo

      Aurinkovoiteista – usein kasvoille tarkoitetut ovat kosmeettisesti elegantimpia kuin vartalolle, ohuempia jne. Muuten sillä ei kai ole väliä?

      Komppaan muita, että olisin jaksanut lukea pidemmänkin postauksen :)

    • 9.2

      Sanni sanoo

      MeNaisissa luki että vain vain 70 prosenttia naisista omistaa päivävoiteen ja joka kolmas(??!)puhdistaa kasvonsa aamuin illoin niihin tarkoitetuilla aineilla, jolloin jäljelle jäävät eivät siis puhdista ollenkaan tai puhdistavat saippualla??

      Vastaavanlaisista tilastoista olen minäkin kuullut, etenkin kasvojenpuhdistuksen kohdalla, ja se on kyllä aika hämmentävää. Kosteusvoiteen käyttämättä jättämisen sentään ymmärrän, jos iho ei tosiaankaan ole kuiva eikä viestitä kaipaavansa lisäravintoa, mutta kasvojen puhdistuksen skippaus tuntuu tosi ällöttävältä. Iho kuitenkin likaantuu päivän aikana, se on fakta, käytti henkilö sitten meikkiä tai ei.

      Ehkä nämä ihmiset ajattelevat, että kasvojen puhdistuminen suihkussa riittää. Ja varmaan se riittääkin, jos käyvät suihkussa edes suhteellisen usein. ^_^

      • 9.2.1

        Heidi sanoo

        Mä en yleensä pese ihoani, jos en ole meikannut. En koe puhdistuksesta olevan mitään erityistä hyötyä tällä hetkellä, sillä ihoni on puhdas ja hyväkuntoinen muutenkin. En siis tunne oloani mitenkään likaiseksi ilman kasvojenpesua. :)

        Oma huomioni muuten kiinnittyi tuossa tilastossa kohtaan ”aamuin ja illoin”. Todennäköisesti useampi puhdistaa kuitenkin ihonsa iltaisin jollakin aineella, mutta ei aamulla tee mitään.

  9. 10

    hellaneuvos sanoo

    Mielenkiintoista pohdintaa. Koska olen kiinnostunut sekä kosmetiikasta että autoista, niin hiukan jäi häiritsemään tämä BMW/Skoda ja Lancôme/Maybelline vertaus. Ajatus varmaan oli, että saman konsernin tuotteista löytyisi eri hintaluokan ja käyttökriteerit täyttäviä tuotteita, joiden ero syntyisi hintalapun summan ja merkin imagon/tunnettuuden kautta. Autoista Audi/Seat/Volkswagen/Skoda vertautuisivat silloin tähän Lancôme/L’Oreal/Maybelline-tuotemerkkeihin paremmin kuin BMW (jonka alaisuuteen kuuluvat mm. Rolls Royce ja Mini) yksistään. Ajatushan on näillä aika sama: Wagen-konserni tarjoaa eri hintaluokan autoja, joissa käytetty tekniikka on hyvinkin yhdenmukaista, mutta erilaisissa lisävarusteissa ja muissa herkuissa löytyy valinnanvaraa, jos ostajalla on halua maksaa. Sama ajatusmalli pätee myös monen kosmetiikkajätin, tässä tapauksessa Lorkun, tuotteisiin. Kiitos ja anteeksi. :)

    • 10.1

      Sanni sanoo

      Ajatus varmaan oli, että saman konsernin tuotteista löytyisi eri hintaluokan ja käyttökriteerit täyttäviä tuotteita

      Itse asiassa ei. :) En lausetta kirjoittaessani edes ajatellut, että Lancôme ja Maybelline kuuluvat samaan konserniin. Tarkoitus oli siis vain ottaa esimerkit kalliimmasta ja halvemmasta brändistä.

  10. 11

    sanoo

    EI OO TOTTA!! Siis nuo pikkuiset Mäyrät…mä oon ihan myyty!! Mä jaan sun kanssa saman fiksaation noihin söpöihin eläinhahmoihin :) En ollut vielä tuolloin blogisi lukija, joten kiinnostaisi tietää mitä tilasit ja mitä pidit tuotteista? Oliko ne söpöyden lisäksi myös toimivia?

    Mun mielestä oli tosi kiinnostava postaus! Oon kauhulla seurannut miten paljon itse kulutan rahaa kosmetiikkaan, joten on mielenkiintoista lukea miten muilla menee asian kanssa ;) Tuli muuten mieleen neljänkympin kipurajastasi, että sulla taitaa olla aika hyvä henkilökunta-ale käytössäsi, eli olisko oikea hinta siinä viidenkympin korvilla kuitenkin? Itse maksoin juuri yövoiteesta 60 euroa lentokentällä, ja kyllä kirpaisi ;D

    • 11.1

      Sanni sanoo

      Mäyrä-tuotteiden käyttökokemuksista olen kirjoitellut täällä:

      http://karkkipaiva.indiedays.com/2010/08/17/kesan-tuotekokemuksia/

      Tuon postauksen jälkeen olen käyttänyt Healing Balmia paljonkin, hoidin sillä pieniä ihottumakohtia reisissä ja säärissä. Ja hyvin auttoi! :)

      Tuli muuten mieleen neljänkympin kipurajastasi, että sulla taitaa olla aika hyvä henkilökunta-ale käytössäsi, eli olisko oikea hinta siinä viidenkympin korvilla kuitenkin?

      Tuolla neljällä kympillä tarkoitin siis konkreettisesti sitä summaa, minkä tuotteesta olen valmis maksamaan. Eli kyllä silloin voi sanoa, että 40€ on kipuraja, vaikka tuotteen hinta ennen henkilökunta- tai muita alennuksia olisikin korkeampi. :)

  11. 12

    sanoo

    Kyllä sitä itse tulee maksettua enemmän, jos tuote on luontoystävällinen, eikä sisällä turhia kemikaaleja. Luomusta sitä myös maksaa enemmän mielellään. :) Lisäksi olen ottanut sydämen asiaksi tukea pieniä nettiputiikkeja, jotka myyvät luontoystävällisiä tuotteita. :) Tosiasia on kuitenkin se, että vähävaraisena ei ole varaa hankkia Diorin tms. meikkejä, joten sitä pitäytyy aika pitkälti markettimeikeissä. Mutta no, ainakin luomiväreissä UDPP pelastaa paljon. :D

    • 12.1

      Sanni sanoo

      Onneksi luonnonkosmetiikka on kuitenkin pääsääntöisesti edullisempaa kuin selektiivinen kosmetiikka, eli reilusti alle omankin kipurajani löytyy tuotteita pilvin pimein. :)

      Eniten maksaisin meikkituotteista, se on selvää. ^_^

      • 12.1.1

        sanoo

        Pitää ryhtyä tekemään vertailevaa tutkimusta selektiivinen vs. luonnonkosmetiikka.

        Ja joo, kyllä minäkin meikeistä maksan kaikista eniten. :)

  12. 13

    Heidi sanoo

    Tällaiset postaukset on aivan loistavia! Itseä kiinnostaa kovasti pohtia kosmetiikan imagoa ja sitä kuinka ja miksi ihmiset päätyvät aina tiettyyn tuotteeseen. Itse pyrin aina olemaan mahdollisimman tarkka kuluttaja, enkä haali mitään tuotteita sen takia, että joskus saattaa tarvita.

    Tosin sen verran piti tänään hamstrata, että ostin uuden ripsarin varastoon, vaikka entinen ei ole vielä lopussa, ja vain sen takia, että sai niin halvalla! :D Ja tästä ripsarista olisikin sitten vielä kysymys. Ostin siis FLE:n, pitäisi olla ihan normaalia tavaraa, mutta putkilo on violetti. Nettiä selailin, että Cover Girlin Lash blast fusion näyttäisi olevan samanlainen. Satutko tietämään, onko tuo väri joku vahinkoerä, vai joku ns. ”kausisävy”? Hinta oli ainakin halpa, kun jäi vain kympin maksamaan! :) Ja tämä kysymyshän kuuluu ehdottomasti sarjaan ”tiedolla ei ole mitään merkitystä, mutta kunhan olen utelias”, eli vastaa vain jos tiedät vastauksen ihan suoralta kädeltä. :)

    • 13.2

      Sanni sanoo

      Kyseessä on FLE:n limited edition -pakkaus. Ihan sama maskara siis, mutta eri värisessä hylsyssä. :)

      — Aha, mili olikin jo ehtinyt vastata tähän! :P

      • 13.2.1

        Heidi sanoo

        Kiitos molemmille! Harvinaisen rumahan tuo putkilo on, mutta eipä sitä ripsareihin oikein muuten vaihtelua saa kuin pakkausta vaihtamalla…

  13. 15

    Lotu sanoo

    Tämä oli niin kiinnostava postaus, että olisin helposti lukenut pidemmänkin analyysin tuloksista :)

    ”Jokainen nainen voi samaistua siihen, että uusi, iloisen sävyinen huulipuna piristää mieltä enemmän kuin vaikkapa vartaloemulsio”

    Olen ehkä hiukan hölmö, mutta mua hyvän kasvovoiteen tai vartaloemulsion ostaminen oikeasti piristää enemmän kuin huulipunan tai luomivärin ostaminen :) Jotenkin tuollaisen hyvän ”välttämättömyystuotteen” ostaminen on musta palkitsevampaa kuin satunnaisesti käytettävän meikkituotteen ostaminen. Ja kun kaverit haaveilevat jostain tietysta kalliimmasta hajuvedestä tai meikkituotteesta, mä ihan oikeasti saatan haaveilla tiettyjen voiteiden hankinnasta. Tämä mun voideviehtymys on kieltämättä aika outoa, mutta minkä minä sille voin, että rasvapurkit ja niiden sisältö on minusta paljon kiinnostavampia kuin meikit :) Mutta olisi joskus kiva tavata muitakin voideintoilijoita. En kai minä nyt sentään ainoa lajiani voi olla?

  14. 17

    Rosalie sanoo

    Mielenkiintoinen postaus ja ei todellakaan ollut liian pitkä :) Kokeile ensi kerralla pidempää, kyllä me sitten kerrotaan jos simmut väsyy! ^_^

  15. 18

    Kaisa sanoo

    Oli mielenkiintoinen postaus! Ja muutenkin on tosi mukavaa että blogissa on muunkinlaista sisältöö kun pelkkiä meikkikuvia, vaikka nekin on kivoja :)

  16. 19

    sanoo

    Ei vitsi, nämä tilastopostaukset on ihan huippuja!

    Bruno Banania olen itsekin ihmetellyt, ihan karseita ne pullot :D Ei houkuttele itseä ollenkaan. Ihan kuin joku sanoi, Citymarket-kamaa. :P

    Anna tulla vaan juttua, luen joka sanan! :)

  17. 20

    -Nexus sanoo

    Lisää näitä! Älyttömän mielenkiintoisia! Itse en mieti kyseisiä asioita, mutta nyt kun teit postauksen niin rupesi kiinnostamaan oma kulutuskäyttäytyminen… Pitää ruveta kiinnittämään enemmän huomiota asiaan. (:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.