Kiehl’sin tarina

Nyt olisi sitten vihdoin aika käydä Kiehl’s-tuotekokemusten kimppuun. Tai huomenna. ;) Koska kyseessä on Suomessa verrattain tuntematon, mutta maailmalla aikamoista kulttimainetta nauttiva brändi, ajattelin, että olisi mukava ensin luoda vähän perusteellisempi katsaus yrityksen historiaan. Eli tässä ensin Kiehl’s, The Brand –esittely ja huomenna sitten varsinaisia tuotekokemuksia.

Kiehlskuvitus4

Kiehl’sillä on itse asiassa hyvinkin samankaltainen kasvitieteellis-homeopaattinen tausta kuin kreikkalaisella Korresilla. Korresin tavoin myös Kiehl’s on alkujaan ollut apteekki ja saanut nimensä omistajaltaan. Kiehl’sin tarina alkaa vuodesta 1851. Tuolloin perustettiin New Yorkin East Villageen 3rd Avenuen ja 13th Streetin kulmaukseen nimeä Brunswick Apotheke kantava apteekki. Oppipoikana toiminut John Kiehl osti apteekin vuonna 1894 ja nimesi sen Kiehl Pharmacyksi. Samaisella paikalla sijaitsee Kiehl’sin lippulaivaliike vielä tänäkin päivänä.

Kiehlskuvitus2

John Kiehlin apteekki tarjosi erilaisia homeopaattisia ja yrtteihin pohjautuvia lääkkeitä, hoitoöljyjä ja voiteita. Kiehl halusi luoda liikkeestään rennon ja tuttavallisen paikan jonne asiakkaat olivat tervetulleita vaihtamaan kuulumisia ja nauttimaan kupin kahvia. John Kiehliä ei tunnettukaan varsinaisesti liikemiehenä – asiakkaiden viihtyminen ja ”kulmakunnan yhteisen olohuoneen” tunnelman ylläpito oli hänelle myyntilukuja tärkeämpää.

KiehlsStore

Vanhan apteekkarin henki on näkyvissä Kiehl’s-liikkeissä yhä tänäkin päivänä;  asiakkaille on tarjolla kahvia ja monissa liikkeissä on vakioasiakkaiden vauvakuvista (!) koostettuja valokuvaseiniä.

Vuonna 1910 John Kiehl sai oppipojan yrttitutkija Irving A. Morsesta. Yhdessä he kehittivät lukemattomia kasvitieteellisiä valmisteita jotka toimivat pohjana ja inspiraationa Kiehl’sin nykyiselle tuotekehittelylle. Vuosikymmen myöhemmin Morse osti yrityksen eläkkeelle siirtyvältä Kiehliltä, ja säilytti apteekin alkuperäisen nimen pitääkseen yllä arvostettua nimeä. Kiehl’s on siitä saakka ollut Morsen perheen omistuksessa. Tänä päivänä johdossa on Irving Morsen pojantytär Jami Morse-Heidegger miehensä Klaus Heideggerin kanssa.

Kiehls_logot

Kiehl’sillä on kolme eri logoa, joista kaunokirjainversiota pidetään nykyään virallisena. K-logo on vanhin ja peräisin apteekkiajoilta.

.

Kiehl’sin avokätinen näytteidenjakoperinne juontaa muuten juurensa 50-luvulle, jolloin Irving Morsen poika Aaron otti tavaksi antaa asiakkaille näytteitä uusista, juuri takahuoneessa sekoitetuista tuotteista saadakseen asiakkailta palautetta.

Kiehlskuvitus7

60-lukuun mennessä ”Kokeile ennen kuin ostat” –filosofia oli vakiintunut osaksi Kiehl’sin konseptia. Kiehl’s ei edelleenkään harrasta perinteistä mainontaa, vaan luottaa näytteiden luomaan ”suusta-suuhun” -mainontaan ja asiakasuskollisuuteen. Yritys jakaa vuosittain yli 8,5 miljoonaa näytettä, mikä maksaa enemmän kuin keskiverto mainoskampanja. Ja se on kannattanut! Rahan sijoittaminen näytteisiin mainostamisen sijaan on yrityksen menestystarinan kulmakiviä.

Kiehlskuvitus1

1970-luvulla Aaron Morse muutti Kiehl’sin liiketoiminnan painopisteen reseptien kirjoittamisesta ja raakojen ainesosien myymisestä valmiisiin, brändättyihin koostumuksiin ihon- ja hiustenhoidossa. Näin John Kiehlin apteekista alkoi muodostua se brändi, jona Kiehl’s nykyään tunnetaan. 70-luvulla saivat alkunsa monet tänäkin päivänä suositut Kiehl’s-tuotteet kuten Creme de Corps –vartalovoide, Ultra Facial -kasvovoide sekä White Eagle Shave –parranajovoide. Onpa valikoimassa vieläkin vanhempia tuotteita; klassikot Calendula Herbal Extract – ja Blue Astringent –kasvovedet sekä Original Musk Oil ovat 60-luvulta.

Kiehlskuvitus5

Tällainen tausta siis löytyy kulttimaineessa paistattelevalta Kiehl’siltä. Paljon on muuttunut puolentoista vuosisadan varrella John Kiehlin ajoista, mutta yrityksen sydämessä on säilynyt omistautuminen henkilökohtaiseen palveluun ja halu kehittää korkealuokkaisia, moneen tarpeeseen ja iho-ongelmaan vastaavia tuotteita. (Tuotevalikoimassa on todellakin otettu huomioon kaikki ihohuolet aknesta ryppyihin ja laajentuneista ihohuokosista pigmenttiläiskiin, peruskosteutusta unohtamatta – ja luonnonkosmetiikan käyttäjillekin on oma serifioitu linjansa.)

Perinteinen apteekkihenki on kultivoitunut trendikkääksi ja seikkailumieliseksi imagoksi, ja  omistajaperheen kiinnostus extreme-urheilulajeihin näkyy niin tuotekehittelyssä, pakkaus-designissa kuin sponsorointikohteissakin.

Kiehlskuvitus3

John Kiehl

Eipä olisi John Kiehl osannut 1800-luvulla arvata, että tulevaisuudessa hänen nimeään kantavat tuotteet tulevat päätymään mm. Mount Everestin huipulle Kiehl’sin sponsoroiman retkikunnan mukana…!

.

Kuvat Kiehl’sin sivuilta.

Kommentit
  1. 1

    NG sanoo

    Kuulostaa inspiroivalta! Nyt kun niitä kuuluisia näytteitä saisi jostain tänne itärajalle… ;)

  2. 2

    Ninneri sanoo

    Muistan hatarasti että olisin joskus lukenut jostain Kiehl’sin kuuluvan nykyään L’Orealille.. Osaatko sanoa onko näin vai onko yhtiö tosiaan edelleen itsenäinen? Mua hiukan korpeaa L’Orealin ylivoimaisuus kosmetiikkamaailmassa, ja toisinaan jätän jotain tuotteita hankkimatta ihan siitä syystä että niiden brändi on L’Orealin omistuksessa. Tiedän että se on typerää, mutta suotakoon pieni typeryys tässäkin asiassa :D

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Muistan hatarasti että olisin joskus lukenut jostain Kiehl’sin kuuluvan nykyään L’Orealille.. Osaatko sanoa onko näin vai onko yhtiö tosiaan edelleen itsenäinen?

      Jep, Lorkulle kuuluu, vuodesta 2000.

    • 2.2

      Nimetön sanoo

      Loreal on siis VAIN maahantuojana. Kiehl’s on edelleen pitkiä perinteitä kunnioittava ”oma pikku yritys”. Loreal pystyi vastaamaan tuotteiden suureen kysyntään maanlaajuisesti tavarantoimittajana.

        • 2.2.1.1

          Nimetön sanoo

          Kuuluuhan se tottakai Lorealille jos he kerta vastaavat maahantuonnista :) Kysyin tätä samaa Kiehl’s:in liikkeessä myyjättäreltä ja tällaisen vastauksen minä sain minkä kirjoitinkin :)

          • 2.2.1.1.1

            Sanni sanoo

            Kuuluuhan se tottakai Lorealille jos he kerta vastaavat maahantuonnista :)

            Niin, niin kuuluu. :) Eihän siitä kai mitään epäselvyyttä ollut…? :) Kirjoitit ylempänä, että ”L’oreal on VAIN maahantuoja” ja että ”Kiehl’s on edelleen oma pikku yritys”, mutta L’oreal ei kuitenkaan ole ole ”vain” maahantuoja vaan brändin omistaja. Toki Kiehl’s varmasti toimii edelleen saman konseptin mukaisesti kuin ennen L’orealin omistajuutta, mutta kuuluu kaikki tyynni L’orealin alaisuuteen. :)

            (Ihan niinkuin esimerkiksi The Body Shop’kin.)

  3. 3

    Jeanette sanoo

    Täällä myös yksi Kiehl’siin hullaantnut. Mielenkiintoinen katsaus menneeseen oli kiva lukea =) Ostin itselleni joulukahjaksi viimejouluna sellainen tuoksupakkauksen jossa oli 4 mini tuoksua(hih tällainen jahkailija joka ei osannut vaan valita yhtä tuoksua..) ja myyjä vielä laittoi pakettiin ylläriksi muutaman extratuotteen. Oli superyllätys aukaista niin kaunista pakettia aattona kun oli vielä rasvaa ja suihkugeeliä mukana. Kaikki tuoksut olivat omalla tavallaan niin ihania mutta lemppariksi nousi ylikaiken Fig Leaf & Sage =)

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Mullakin on tuo Fig Leaf and Sage! Aivan ihana, mutta kaikkein ihanin on Vanilla & Cedarwood! <3

  4. 4

    Mary sanoo

    Kävin vierailemassa Kiehlsin liikkeessä Kämp Galleriassa, kun liike oli juuri rantautunut suomeen.. Olin erittäin kiinnostunut heidän kasvovoiteistaan, mutta koska en tuntenut merkkiä en uskaltanut ostaa ns. suoralta kädeltä tuotetta, eikä kyllä näytteitäkään herunut, vaikka kovasti yritin vihjata, että olisi kiva kokeilla ennen ostopäätöksen tekemistä.. no enpä ole heidän liikkeeseen sen koommin sitten eksynytkään :/

    • 4.1

      Sanni sanoo

      eikä kyllä näytteitäkään herunut, vaikka kovasti yritin vihjata, että olisi kiva kokeilla ennen ostopäätöksen tekemistä..

      Kuulostaapa erittäin omituiselta…! On täytynyt olla myyjällä vielä aika lailla hukassa Kiehl’sin konsepti. Suosittelen melkein palaamaan uudestaan, tai käy vaikka Sokoksen Kiehl’sissä. Mä sain sieltä varmaan kymmenkunta näytettä ja todella avuliasta palvelua (eikä mua siis todellakaan mitenkään tunnistettu bloggarina, olin ihan perusasiakas joka pyysi näytteitä).

  5. 5

    Ann sanoo

    Ai vitsit et taas kerran kiroan tuon haku-jutun- Kirjoitin kiehl’s ja kikkia eri versioita, mutta ei löydä. Skrollaamaan vaan että löyty nämä postaukset :D

    • 5.1

      Sanni sanoo

      Mutta tuossa sivupalkin tunnisteluettelossahan on Kiehl’s, siitä vaan klikkaa niin saat kaikki Kiehl’s -postaukset jonoon. :)

  6. 6

    Jonttu sanoo

    Todella mielenkiintoinen historiikki. Kiitos.

    Miten muuten on Estelle & Thildin laita näytteiden kanssa; saako sellaisia pieniä näytepakkauksia? Onko olemassa joku toinen sarja Kiehl’sin ohella, joka jakaisi hölläkätisesti näytteitä?

    • 6.1

      Sanni sanoo

      Estelle & Thildillä ei ole valmiita näytteitä, ei ainakaan ollut siihen aikaan kun itse tein töitä merkin parissa. Asiakkaille annettiin näyte testeripullosta myymälän omaan näytepurkkiin jos asiakas halusi E&T:stä näytteen.

      Kiehl’s on ainoa sarja jonka tunnen jolla on valmiit näytteet kaikista tuotteistaan. En usko että toista vastaavaa merkkiä on, sillä näytteiden valmistus on kallista ja useimmat muut merkit laittavat markkinointibudjettinsa mieluummin mainoksiin kuin näytteisiin. Kiehl’sillä taas koko mainosbudjetti laitetaan näytteisiin.

      • 6.1.1

        Jonttu sanoo

        Ok. Jos olen jatkossa kuitenkin kiinnostunut jostain tuotteesta ja vierailen kivijalkamyymälässä, niin pyydän ehdottomasti näytteen merkiltä kuin merkiltä enkä suinkaan osta enää sikaa säkissä. Nimimerkillä Kokemuksesta Viisastuneena.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.