Kaupallisin blogi?

Juttelin tässä juuri Indiedaysin päätoimittajan kanssa. Keskustelun aikana esiin nousi fakta, joka sai minut todellakin hätkähtämään.

Tiedättekö mitä? Karkkipäivä on Indiedaysin kaupallisin blogi! Olin lentää perseelleni. Täh? Minäkö? Älkää viitsikö..!

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kirjoitan paljon tuotteista, totta kai, mutta termi ’kaupallinen’ ei kuulu määritteisiin jotka itse ensimmäisenä liittäisin blogiini. Jostain syystä ilmaisulla on mielessäni vähemmän myönteinen kaiku. Liitän sen kritiikittömyyteen ja itsetarkoitukselliseen ostotarpeiden luomiseen tai kuluttamisessa kannustamiseen.

Mutta ’blogin kaupallisuus’ tilastollisena faktana on yksinkertaisesti sitä, että blogissa on esillä bloggaajalle PR-tarkoituksessa lähetettyä materiaalia tai hänelle samaisessa tarkoituksessa tarjottuja palveluita. Materiaalin tarjoajan motiivina on luonnollisestikin saada tuotteelle näkyvyyttä = mainostaa. On toissijainen seikka, minkä tyylistä tai henkistä tuotteen esilläolo on. Näkyvyys on aina mainosta. Huonokin näkyvyys on mainosta.

Syyskuunpaketit

Olen suhteellisen vähän mukana missään Indiedaysin yhteistyökampanjoissa enkä käytännössä koskaan käy bloggaajille järjestetyissä PR-tilaisuuksissa. Mutta vastaanotan runsaasti tuotteita ja kirjoitan niistä. Tottahan on, että blogini normaaliarjessa on harvoin viikkoa, jolloin en esittelisi jotain minulle PR-mielessä lähetettyä kosmetiikkatuotetta. Juuri tämä tekee blogistani tilastollisesti kaupallisen.

Auts. Kuulostaa jotenkin pahalta.

Muut Indiedays-bloggaajat vastaanottavat epäilemättä vähintään yhtä paljon PR-materiaalia kuin minä ja osa juhlii sponssatuisssa pippaloissa harva se kuukausi. Miksi siis Karkkipäivä olisi kaupallisin?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Koska kirjoitan kosmetiikkablogia. Rönsyilyistään huolimatta Karkkipäivä on kuitenkin sydämeltään kosmetiikkablogi, ja oman elämäni sijaan esittelen pääsääntöisesti putelien elämää.

Seuraavan voitte joko kumota tai vahvistaa:

Kauneusblogien lukijat odottavat saavansa lukea tuotearvosteluja. Ja mielellään mahdollisimman tiheästi, ei kerran neljässä kuukaudessa kun bloggaajan putsari on loppunut ja hän ostaa uuden. Mitä useammin ja monipuolisemmin tuotearvosteluja = sitä parempi.

Vai onko? Kuulisin mielelläni kannanoton. :)

Haluaisinko itse vaihtaa ihonhoitotuotteitani joka toinen viikko? Itse asiassa en. Kokeilla jotain uutuutta parin kuukauden välein? Joo, kuulostaa paremmalta.

Tietyllä tapaa kaupallisuuteni johtuukin siis… siitä mitä arvelen teidän lukijoiden odottavan ja toivovan. – ”Hei Sanni, haluaisitko kokeilla Mádaran uutta päivävoidetta?” – Hmmm, no kaapissahan on kolme lempparivoidettani vielä kesken… Mutta joku lukijani on ehkä kiinnostunut kuulemaan mitä tykkään Mádaran koostumuksesta. ”Okei, laita tulemaan!”

PR_Paketit

Eikö ole muuten kiinnostavaa, että JOS esittelemäni tuote/palvelu/asia on itse kustantamani, sitä ei lasketa sanan varsinaisessa merkityksessä mainostamiseksi? Vaikka totta kai se käytännössä on sitä, ihan yhtä lailla. Kuten yllä tuli todettua, kaikki näkyvyys on omalla tavallaan mainosta. Jos jokainen esittelemäni tuote olisi itse hankkimani, loisin potentiaalista ostohalua ihan samalla lailla kuin jos tuote ei olisi itse ostamani. Mutta tällöin Karkkipäivä ei olisi ”Indiedaysin kaupallisin blogi.” Hassua.

Eihän bloggaaja itse asiassa voi kirjoittaa mistään materialistisesta asiasta tai konkreettisesta kohteesta tai palvelusta ilman, että hän samalla tuo asialle näkyvyyttä. ”Kävin eilen Hesessä, olipa hyvä hamppari” = bling! Mainos Heselle. ”Oi kun tekisi mieli lähteä kesällä Kyprokselle.” = ding! Mainos Kyprokselle.

Naxos_aamukahvi

Pysyäkseen ei-kaupallisena bloggaaja voisi loppupeleissä kirjoittaa vain abstrakteista asioista, ei-nimetyistä kohteista tai tuotteista yleisellä, ei-merkkispesifioidulla tasolla. Blogeissa jaettaisiin ajatuksia kirjoittajan lempiväreistä, pohdintoja lomailusta ”jossain trooppisilla seuduilla”,  harmittelua siitä kun ”kaikki ripsarit” leviävät ja fiilistelyä vauvan ensiaskelista. Mukavia asioita nuokin, joista on kiinnostavaa lukea. Mutta blogien viehätys piilee myös – ja ehkäpä ennen kaikkea – vertaisarvioissa ja -kokemuksissa. Lukija haluaa tietää, mitkä ripsarit bloggaajalla leviävät ja mitkä eivät. Vauvablogin lukija haluaa kuulla, minkä merkkiset vaunut ovat bloggaajasta parhaat. Reissublogin lukija kuulee mielellään, mitä ravintolaa bloggaaja Pariisissa suosittelee.

Juuri näistä syistä blogeista on tullut niin suunnattoman suosittuja. Kiinnostava, viihdyttävä teksti = hyvä juttu. Mukana konkreettisia vinkkejä = vielä parempi. Näistä aineksista on blogit tehty.

idAcoMan_showergel

Haluankin nyt kysyä teiltä, miten kaupallisena te olette Karkkipäivän kokeneet? Onko kaupallisuus blogeissa pahasta? Olisivatko tuote-esittelyni mieluisampia, jos olisin itse ostanut kaikki tuotteet?

Mielipidettänihän ei kukaan kuitenkaan voi ostaa.

Kommentit
  1. 1

    NN sanoo

    Minä olen kokenut kaupalliseksi täällä en niinkään kosmetiikka-arvosteluja vaan ”viikonloppu hotellissa X”, ”illallinen ravintolassa X”, ”kasvohoito/kampaus/hieronta paikassa X” sillä näiden tilaisuuksien ja palveluiden rahallinen arvo on varmasti suurempi kuin yksittäisten tuotteiden. Lisäksi koska vietät aikaa henkilökohtaisesti ”sponssaajasi” kanssa yo. tilaisuuksissa niin koen että se voi vaikuttaa arvioosi ja tekstiisi. Samoin olen miettinyt että mainitsetko reissuillasi esim. ravintoloissa joskus olevasi bloggaaja että saisit ruuat ilmaiseksi juttua vastaan…

    • 1.1

      Sanni sanoo

      Minä olen kokenut kaupalliseksi täällä en niinkään kosmetiikka-arvosteluja vaan “viikonloppu hotellissa X”, “illallinen ravintolassa X”, “kasvohoito/kampaus/hieronta paikassa X”

      Hmm, yhden kasvohoidon olen blogin kautta saanut, ekohoitolassa Riihimäellä. :) Yhden kampauksen viime vuonna Helsingissä. :) Hierontaa nolla kertaa. Tarjottuja hotellivierailuja mahtuu Karkkipäivän viiteen vuoteen kolme kappaletta; Aurinkomatkojen Pariisi, Yves Rocherin La Gacilly (dang, siellähän mä sain hieronnan!! No niin, yksi hieronta! :D) ja Ahvenanmaan HavsVidden. Tarjottuja ravintolaillallisia nolla, mikäli HavsViddenin pakettiin kuulunutta illallista ei lasketa. Mainitsen aina jutun yhteydessä mikäli tuote on annettu tai palvelu tarjottu minulle blogin kautta.

      Tokihan omakustanteinenkin vierailuni on mainosta mille tahansa paikalle jos mainitsen siellä käyneeni. Viittaat luullakseni esimerkilläsi nyt viime viikkoiseen Hämeenlinnan visiittiini. Maksoin hoitoni ja hiustenvärjäykseni Artemiksessa JA halusin paikasta kirjoittaa. Täytyy sanoa että ihmetyttää – eikö kauneusbloggaajalle ole luontevaa kirjoittaa jos hän käy kosmetologisessa hoidossa? Pitäisikö vaikuttimena blogimainintaan lähtökohtaisesti olla jonkun palvelun ilmaisuus?

      Samoin maksoin 50,50€ illallisestani ja siitä ilosta että sain mainostaa Piparkakkutaloa. Ja 7,50€ Hoffille jne jne…. Hämeenlinna sai roppakaupalla mainosta ihan Sannin piikkiin! :D

      Samoin olen miettinyt että mainitsetko reissuillasi esim. ravintoloissa joskus olevasi bloggaaja että saisit ruuat ilmaiseksi juttua vastaan…

      Mikäli saisin ruoat tai muun palvelun ilmaiseksi ja kirjoittaisin siitä, minun olisi tuo ilmaisuus mainittava. Eli sinun ei tarvitse tätä erityisesti miettiä; mikäli et näe ravintolavierailun yhteydessä mainintaa blogiyhteistyöstä, en ole saanut ruokaa ilmaiseksi. :) En usko että voisin oikein katsoa itseäni silmiin jos alkaisin ravintoloihin soittelemaan tai tarjoilijoille mainitsemaan että ”hei, mites ois, tarjootteko kun mä oon bloggaaja”…

      • 1.1.1

        Äni sanoo

        Sain näistä vastauksista vahvistusta mututuntumalleni: En pidä Karkkipäivää kovinkaan kaupallisena blogina. Toki olen pohtinut esim. viime viikon reissustasi samoja asioita kuin yllä kommentoinut, mutta oletin (onneksi aivan oikein ;)) että et ole saanut mitään noista ilmaiseksi, koska et ole sitä maininnut. Siitä pidänkin Karkkipäivässä: Teksteissä käy mielestäni selkeästi ilmi, mitä on todellakin saatu lahjana tai ilmaiseksi. Hyvä Sanni! :)

      • 1.1.2

        Tiia sanoo

        Mä luin monta kertaa väärin ja mietin pitkään, tarkoittaako NN Mr.Karkkipäivää:D

        ”koska vietät niin paljon aikaa henkilökohtaisen sponssaajasi kanssa”

        -Ja ajattelin, että no johan on, jos parisuhdeasiatkin vielä tähän kuuluvat!

        Totuuden nimissä olen kyllä sitä mieltä, että tavaroita kasapäin vastaanottavat kosmetiikkabloggaajat, jotka kokevat ovista ja ikkunoista tulvivat putelit ja niiden testaamisen lähinnä ahdistavana, eivät ehkä aina täysin käsitä kuinka ison loven minkäkin tuotteen hankinta voi tehdä Maija Meikäläisen viikkobudjettiin…

        En oikein tiedä, mitä jotkut lukijat bloggaamisesta ja bloggareiden julkisuus statuksesta kuvittelevat, mutta kyllä Sanni varmaan saa kadulla kulkea ihan rauhassa ja tuskin häntä ravintolassa kukaan tunnistaa. Vai onko kukaan, minkään paikan henkilökunta ikinä tullut kysymään, että ”Anteeksi, otatko näitä kuvia blogia varten? Jaa, no me emme sitten laskutakaan tästä vierailusta…” epäilen. Saati, että menisit itse asiaa mainostamaan…

        Mä en ole jotenkin ikinä ajatellut, mitä tuotteita joku kukakin on saanut. Ehkä siksi, etten osaa olla moisesta kateellinen tai koe sen olevan minulta pois! Päin vastoin. Se on minulle hirvittävä bonus, että voin lukea muiden kokemuksia tuotteesta, ennen kuin menen itse hankkimaan jotain.

        Ja lopuksi ne putelit ovat vain puteleita. Mun on hirveän vaikea uskoa, että kenenkään vuokranantaja huolii naamarasvaa maksuna asunnosta tai pankki vastineeksi lainanlyhennyksistä. Tai ruokakaupan kassa ostoksista. Ja vaikka joku kosmetiikkatuote maksaisi 5000e/litra, niin ei se silti auta, vaikka sillä voitelisi maksuautomaattia bensa-asemalla…

        • 1.1.2.1

          Sanni sanoo

          “koska vietät niin paljon aikaa henkilökohtaisen sponssaajasi kanssa”

          Heh, minäkin mietin vähän tätä kohtaa enkä oikein ymmärtänyt sitä :) Kehen tässä oikein viitataan..?

          Joo, kyllähän oma äijäni mulle esim. tuoretta kalaa sponsoroi ja on vienyt ravintolaankin, mutta siitä harvemmin kirjoittelen blogissa. :) Ja mille taholle se toisi näkyvyyttä jos kirjoittaisin? Miehelleni? :D

          kyllä Sanni varmaan saa kadulla kulkea ihan rauhassa ja tuskin häntä ravintolassa kukaan tunnistaa. Vai onko kukaan, minkään paikan henkilökunta ikinä tullut kysymään, että “Anteeksi, otatko näitä kuvia blogia varten? Jaa, no me emme sitten laskutakaan tästä vierailusta…”

          Niinpä. Tosin esimerkiksi Piparkakkutalossa kysyin itse onko siellä luvallista ottaa kuvia, sillä vaikka ravintola onkin julkinen paikka, ne saavat itse päättää kuvaussäännöistä ja joissain paikoissa kuvien otto on kielletty. Ainakin yleisten tilojen koska voihan se potentiaalisesti häiritä muita ruokailijoita. Esimerkiksi Ahvenanmaan Arkenin yökerhossa (!!) on kuvaaminen kielletty.

          • 1.1.2.1.1

            Tiia sanoo

            Mä ainakin useamman kerran luettuani ymmärtäisin niin, että ”henkilökohtaiSESTI “sponssaajasi” kanssa” tarkoittaisi että vietät aikaa sen kosmetologin, kampaajaan tmv henkilön kanssa, joka oletettavasti hoidon sinulle ilmaiseksi lahjottaisi.

            Onhan se toki vähän eri asia, kuin postissa saapuva persoonaton paketti puteleita.

            • 1.1.2.1.1.1

              Sanni sanoo

              No joo, tätähän NN varmasti tarkoitti. Mutta eipä se kuitenkaan ole arvioihini vaikuttanut, Riihimäen kasvohoidostakin saatoin todeta, että ei tehnyt mun kasvoille mitään, vaikka ”seurustelin” kosmetologin kanssa sen tunnin ajan ja vaikka kuinka oli symppis tyyppi. :) Sitten taas esimerkiksi jonkun HavsVidden-esittelyn kohdalla olisi ollut aika vaikea keksi mitään kritisoitavaa kun paikka nyt vain on oikeasti fantastinen. :)

              Lopulta olen kyllä ollut niin vähän missään ”tilaisuuksissa” sponssaajien kanssa että sellaisten tilanteiden esittelyjen laatua ei kovin mainittavasti joudu blogissani pohtimaan.

  2. 2

    Nnn sanoo

    Olen noin puoli vuotta lukenut blogiasi aktiivisesti ja nyt ekaa kertaa kommentoin. Karkkipäivä on huippuhyvä, täältä löytyy kaikkea kiinnostavaa.
    Kertaakaan, siis kertaakaan en kuitenkaan ole ajatellut tätä kaupallisena blogina :D Aika hassua, nyt kun ajattelee, koska kyllähän sä rehellisesti kerrot että saat tuotteita ilmaiseksi ja tottakai se on kaupallista. Oleellista on kuitenkin se että tästä ei jää tyrkyttävä ja pakko-mainostava maku, niinkuin melkein jokaisesta muusta blogista jota seuraan..
    Sä todella esittelet tuotteet hyvin ja testaat ja arvioit ne huolellisesti ja kriittisesti ja se välittyy lukijoille. Jatka samaan malliin! :)

  3. 3

    Halla sanoo

    Kommentoin varsinaiseen asiaan jo tuolla ylempänä, mutta pitää vielä tulla väliin sörkkimään. Mielenkiintoista nähdä, että suurin osa kommentoijista (minä mukaan lukien) pitää kaupallisuutta vain ja ainoastaan negatiivisena sanana. Omassa sanavarastossanikin kaupallisuus määritellään mm. pakkomyynnin, ylisanojen ja tv-shopin avulla, en ollut ennen edes ajatellut, että sanalla voisi olla myös neutraali merkitys. :D
    Oppia ikä kaikki.

    • 3.1

      Kaupallisuus sanoo

      Kaupallisuudella on negatiivinen kaiku, koska se tarkoittaa riippuvuutta – ”sen lauluja laulat kenen leipää syöt”.

      Sillä ON oleellinen ero, onko tuotteen/palvelun maksanut itse vai saanut ilmaiseksi bloginäkyvyyttä vastaan, koska jälkimmäinen ei ole taloudellisesti riippumaton suositus. Suositus, jonka tekee itse maksetusta asiasta on todennäköisemmin vilpitön – sitä suosittelee, koska oikeasti piti sitä hyvänä.

      Kuitenkin tuotearvioita tulisi hyvin kalliiksi tehdä ostamalla kaikki tuotteet itse. Arvion riippumattomuutta lisää huolellisesti tehty arvio (myös negatiivisten asioiden mainitseminen) ja vertailu muihin tuotteisiin.

  4. 4

    annimari - Veljekset Sisu ja Voima sanoo

    Sinun blogia on tosi mielenkiintoista lukea ja esittelet tuotteet TODELLA hyvin ja kunnolla sekä ilmoitat selkeästi, että sinulle lähetetään niitä ilmaiseksi. Sinun blogiin ehdottomasti kuuluu nämä kaikki kokeilut, ehkä tässä pitäisi alkaa huolestua jos yhtäkkiä alkaisit testaamaan ilmaiseksi saatua pikapuuroa ;)

    Vaikutat blogisi perusteella todella tasapainoiselta jalat maassa tyypiltä, ei haittaa vaikka blogisi on kaupallisin, koska me tiedetään ettet väenvängällä yritä tehdä siitä sitä – vaan ajattelet aina meitä lukijoita esittelyilläsi :)

    Ihana kosmetiikkablogi <3

  5. 5

    Viliina sanoo

    Heippahei ihanaiselle Lutupumpetille!

    Olen lukenut tätä jo useamman vuotta enkä ole ikinä ajatellut tätä ”kaupallisena”. Luen tuotevinkit ja saatan niitä kokeillakin, mutta en koe sinun hehkuttavan tuotteita koska sait ne ilmaiseksi vaan koska ne ovat hyviä. Tässä on ainakin minusta vissi ero. Päinvastoin nautin blogistasi suunnattomasti ja minusta sinä vaikutat oikeasti todella herttaiselta ja mukavalta ihmiseltä – sellaiselta jonka kanssa voisi olla hauska hengailla ja viettää aikaa.

    <3

  6. 6

    Tipi sanoo

    Jopas oli uutinen!
    En ikimaailmassa olisi käyttänyt blogistasi sanaa kaupallinen. Kosmetiikka blogissa kirjoitetaan/esitellään tietysti kosmetiikasta ja kerrotaan omia käyttökokemuksia.
    Mutta onhan täällä niin paljon muutakin.
    Itse en jonkin paikan tai tuotteen mainitsemista laske mainostamiseksi. Aika tyhjää olisi teksti, jos siinä ei kertoisi yksityiskohtaisesti asioista. Esim. kävin siinä ja siinäk kaupugissa, söin ravintolassa nimeltä x.
    Jotkut tietysti lukee eri tavalla, mutta itse en ole kokenut tätä mitenkään kaupalliseksi. Jotkut blogit ovat sellaisia hyvinkin räikeästi ja se näkyy myös tekstistä, ei niitä oikein jaksa.

  7. 7

    anniM sanoo

    Enemmän minua ainakin häiritsee ”kaupallisista asioista” se, että joidenkin kamppanjoiden aikaan kun avaa minkä tahansa Indiedays blogin kirjoitukset ovat lähes indettisiä. Jopa melkein sanasta sanaan samoja! Täällä ei sentään ole semmoisia :)

  8. 8

    kaisu sanoo

    Minulla tämä asia ei ole kyllä käynnyt mielessäkään. Itse olen kiinnostunut eri tuotteiden toimivuudesta ja koostumuksesta. Harvalla on mahdollisuutta ostaa tuotteita tuota määrää kotiin ja testailla miltäköhän ne mahdollisesti tuntuvat tai miten toimivat. Minulla ainakaan ei ole siihen mahdollisuutta.

    Olen saanut blogistasi vinkkejä erinäisiin kosmetiikkaan liittyvissä ongelmissani. Esim. en voi kun kiittää sinua Estee Lauderin eyeliner esittelystä! Tämä on ainoa mikä minulla pysyy! Ja olen saanut blogistasi muutenkin tietoa asioista, mistä minulla ei aikaisemmin ollut mitään käsitystä.

    Kyllähän suurin osa varmaankin etsii tietoa netistä tuotteesta/aiheesta mikä kiinnostaa,mutta tuote on vieras ja haluaa kuulla miten se on jollakin toisella toiminut.Tietysti jokainen tuote toimii eri ihoilla eri tavalla. Mutta kyllä käyttökokemukset luovat asialle jonkin sorttista suuntaa.

    Eli siis en ole ajatellut blogiasi kaupallisena, vaan minulle se on enemmänkin ”tietopankki”. Kiitos myös meikkausvinkeistä, niistä olen oppinut paljon =)

  9. 9

    Essi sanoo

    Luen aika monia blogeja, joista Karkkipäivä on ainut ”puhtaasti” kosmetiikkablogi (tykkään kovasti myös ruoka- ja matkajutuista!) ja en ole kokenut Karkkipäivää kaupalliseksi. Monista muista blogeista, varsinkin erinäisten vaatakauppa ym. sponssien kanssa, tulee huomattavasti kaupallisempi fiilis.

    En tiedä miksi en miellä Karkkipäivää kaupalliseksi blogiksi, vaikka tiedostan, että suurin osa tuotteista on saatuja. Ehkä se on kirjoitustyyli, sopivan rento ja epäkaupallinen. Eli minua ei haittaa, ettei kaikki tuotteet ole ostamiasi.

  10. 10

    sanoo

    Monien muiden tavoin en koe blogiasia kaupallisena juuri tuon kirjoitustyylisi vuoksi. Tämä ei tarkoita sitä, että postauksista jäisi jotenkin epäselväksi se, että tuotteet on saatu blogin kautta/sitä varten, päinvastoin! Rehelliset mielipiteesi myös tuotteiden huonoista puolista saa aikaan sen, että ainakin minä pidän arvioitasi hyvinkin luotettavina. Paljon kaupallisemman kuvan saa niistä blogeista, joissa on saatuja tuotteita ja kaikki niistä on aina niiiiin ihania. On ihan ok sanoa, että tämä tuote ei toiminut minulla tai en tykännyt siitä syystä X. :)

  11. 11

    Jonttu sanoo

    On ihan täyttä kakkaa pitää blogiasi kaupallisena blogina! Täältä löydän ammattilaisen tekemiä tuotetestauksia ja vinkkejä, jotka ovat nykyisessä kosmetiikan viidakossa erittäinkin tervetulleita.

    Minulle on muodostunut erittäin hyvää blogiasi lukiessani sellainen kuva, että et pokkuroi kaupan miehiä vaan kerrot oman aidon mielipiteesi, oli siitä sinulle sitten rahallista hyötyä tai haittaa; toisin sanoen et laskelmoi vaan olet rehellinen. Tuo on hieno piirre blogissa.

    Täältä saan kriittisiä ja rohkeita mielipiteitä eri tuotteista, kun taas monissa blogeissa ärsyttää tavallaan lukijaa huijaamalla tehdyt yksipuoliset kehu-kirjoitukset, joiden taustalla on se, että kirjoittajan on tavallaan pakko tykätä tuotteesta/palvelusta, koska hän saa niin tehdessään itselleen tuloja.

    Eli jatka samaa linjaa ja pidä hieno blogisi edelleenkin yhtä EPÄKAUPALLISENA kuin aiemminkin! :)

  12. 12

    Reetta sanoo

    Hei Sanni,

    Olen lukenut blogiasi vuoden ajan ja käynyt läpi myös kaikki vanhat kirjoitukset. En ole koskaan pitänyt blogiasi kaupallisena, vaan nauttinut kaikista arvosteluista joita tuotteista kirjoitat. Ehkä se johtuu siitä, että kirjoitat myös negatiivisa juttuja. Luen myös muutamia muita kosmetiikkablogeja, mutta Karkkipäivä on ainoa jota seuraan aktiivisesti. Tykkään myös kun laitat paljon lähikuvia koska niiden avulla pystyy meikkauksen eroja huomaamaan ja käsittelet myös eri ihotyyppejä. Sinun kauttasi löysin mineraalimeikit ja oma ihoni on niiden myötä alkanut rauhoittunmaan :) Käsittelet myös paljon eri tuotemerkkejä ja se taas auttaa löytämään erilaisia sarjoja kun pohdin esim. uuden putsarin hankintaa. Itse en niinkään lue ns. lifestyle-juttuja, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, ponit :) Toivon että edelleen jatkat iskevien arvostelujen kirjoittamista sekä kaikkea joka liittyy meikkaukseen. :)

  13. 13

    Mpouta sanoo

    Aloin seurata tätä blogia juuri noiden tuotearvostelujen vuoksi. Koin että kirjoitat oikean mielipiteesi tuotteesta – päin vastoin kuin esimerkiksi naistenlehtien toimittajat. Perus annoissa ja trendeissä ei ikinä oikeastaan kritisoida mitään, kaikki on täydellistä.

    Että joo, blogissa on tuotteita ja se on siinä mielessä kaupallinen. Kuitenkin, millainen olisi ei-kaupallinen kosmetiikkablogi? Kuten kirjoitit, myös negatiivinen arvio on julkisuutta, eli kaikkien tuotteiden dissaaminenkin valuisi jossain määrin kosmetiikkayritysten laariin.

    Sponsoroitujen juttujen mainitseminen taas lienee itsestäänselvyys.

    Matka- tai ravintolajuttujasi en lue tarkasti. En ole perehtynyt millainen maku sinulla on näiden suhteen, joten voi hyvin olla että meidän prefeenssit eivät edes kohtaa.

  14. 14

    kisse sanoo

    Blogisi on juuri parasta kaupallisuutta lukijoille ja toimiville tuotteille! Koska arviosi ovat rehellisiä. Täältä saa lukea, jos jokin ei toimi ja voi jättää ostamatta. Mikä parasta, täältä saa lukea, kannattaako ostaa halvempi tuote, todella arvokkaita ja asiantuntevia inci-vertailuja. Eli jos lukee Sannin blogia, tuskin tulee huijatuksi ostamaan jotain ylikallista humpuukia, jota sillä hetkellä hehkutetaan. Ja sekin on hienoa, että hyvät tuotteet saavat arvoisensa huomion. Eli taloudellisuutesi ja tarkkuutesi tekee tästä oman blogisuosikkini. Ehkä ajattelit tosiaan kaupalisuudella sitä, että kehut täällä ilmaiseksi saamiasi tuotteita, mikä olisi läpinäkyvää ja tökeröä.

  15. 15

    Kriksu sanoo

    Mitä? Karkkipäivä kaupallisin? Putosin tuolilta! En itse koe karkkipäivää kovin kaupallisena, ja minulle on aina käynyt selville tekstistäsi jos olet saanut tuotteen tai palvelun ilmaiseksi. Jonkin verran itsekin tilastojen kanssa työskennelleenä pitää kyllä kommentoida että jos bloggaajien imaiset pippalot eivät näy tuossa kaupallisuusmittarissa niin eihän se ole kovin luotettava arvio.

  16. 16

    hh sanoo

    Kyllä minäkin koen blogisi kaupallisena. Kuulostaako pahalta, on jokaisen oma asia. Olisiko mainostava parempi, en tiedä? Mainostahan tuotteet, paikat saavat. Ne jäävät mieleen ja ostopäätös voi tapahtua sen perusteella. Minulle se nyt sinällään se ja sama, kun en sitä pahana asiana koe enkä aktiivisesti mieti. Mielenkiintoinen fakta kuitenkin.

    Parempi, että joku muu kokeilee ja sitten itse saa sen infon ilmaiseksi täältä ja voi myöhemmin laittaa rahojaan siihen, jos haluaa.

  17. 17

    sanoo

    Periaatteessa jos kaupallisuus ajatellaan tuolla tavalla niin Karkkipäivä saattaa olla kaupallisin blogi, mutta ei minusta huonolla tavalla. Onhan kosmetiikkablogin ja lifestyleblogin pitäminen nyt aivan eri asia. Lifestyleblogia voi pitää kuka vaan omasta elämästään ilman mitään tuotteita tai lahjoja yms.

    Kosmetiikkablogia on vaan erittäin vaikea pitää ilman ilmaisia tuotelahjoja tai yhteistöitä, koska tuskinpa siihen on kovin monella varaa. Ja tottakai tärkeintä on se, että me lukijat saamme sinulta paljon hyvää tietoa usein, eikä vain kerran kuussa niinkuin sanoit.

    Itse pidän pienimuotoista kosmetiikkablogia ja täytyy sanoa että sen pyörittäminen ilman yhtään yhteistyökumppania on todella vaikeaa opiskelijan budjetilla. Jos pidän taukoa, lukijoilta tulee kommenttia, että postaa useammin. Se on kuitenkin vaikeaa, koska ei ole yksinkertaisesti varaa ostaa koko ajan uusia tuotteita testiin.

    Itse näen asian niin että kosmetiikkablogin pitämiselle yhteistyökumppanit ja heidän kautta saadut ilmaiset tavarat ovat lähes elinehto kosmetiikkablogille, jollei sitä miljoona omaisuutta ole. Tärkeintä on kuitenkin se, että me lukijat luotetaan siihen mitä sinä sanot, eikä meidän tarvi pelätä että postaat blogiin kaiken mitä saat. Ja minusta toimit esimerkillisen hyvin juuri tuon luotettavuuden kanssa. :)

  18. 18

    Heidi sanoo

    Jotenkin tuntuu jännältä, että täällä iso osa kommentoi, että ”no ei tietenkään Karkkipäivä ole kaupallinen!!” No onhan se, jos juuri on lyöty faktat pöytään! Mutta se on sitten ihan eri asia, onko se huono asia.

    Itsekin kyllä liitän ”kaupallisuuden” lähinnä lifestyle-blogien Nelly-kollaaseihin ja ”kamppiksiin”, joita tursuaa sitten joka blogista.

    Itse ainakin suhtaudun eri tavalla kosmetiikkablogeihin kuin vaikka noihin lifestyle-blogeihin. On jotenkin itsestään selvää, että kosmetiikkablogissa puhutaan kosmetiikasta, ja tuskin nyt kovin pitkäksi aikaa riittäisi juttua niistä muutamasta omasta putelista kaapissa, jos ei olisi mitään pr-lähetyksiä. Ja itse ainakin suhtaudun jokaiseen tuotearvosteluun ”mainoksena”, siis siinä mielessä, että saan kuulla itselle tuntemattomasta tuotteesta, ja tekstin perusteella päätän, voisiko se olla sellaista, minkä itse haluaisin. Nuo lifestyle-blogien mainokset taas ovat pääsääntöisesti sitä ”osta osta osta”-tekstiä, jonka pääasiallinen funktio on vain saada ihmiset ostamaan jotain. Mainostetaan siis ihan vain, jotta mahdollisimman moni ostaisi, ja näin saisi itse etua.

    Itse siis suhtautuisin koko ”Karkkipäivä on kaupallisin blogi”-ilmoitukseen kohauttamalla vain olkia ja toteamalla, että ”no niin onkin tuolla mittarilla. Mutta eipä täällä muita kosmetiikkablogeja oikein olekaan.” En siis olisi millään tapaa ”järkyttynyt” tuosta tiedosta! :) Olisikin mielenkiintoista tietää kaupallisuusaste, jos tutkittavana asiana olisikin affiliate-linkkien määrä… ;)

  19. 19

    Hessu sanoo

    Ensi kuulemalta määrittelyssä ”kaupallinen” on tosiaan minunkin korvaan negatiivinen kaiku. Vähän kun asiaa alkaa ajattelemaan, ja esim. lukee nuo perustelut miksi Karkkipäiväkin määritellään kaupalliseksi, ja jopa kaupallisimmaksi, niin kyllähän määritelmä kuitenkin käy järjeen, mutta mielleyhtymä ei ole enää niin negatiivinen. Tällainen Karkkipäivän kaupallisuus on minusta blogeissa OK, ja jopa hyvä asia. Sä olet mun mielestä kirjoittanut tuotteista tosi objektiivisesti, etkä kirjoita pelkästää vaan yksiselitteisiä kehuja tuotteista. Eikä tekstisi perustu pelkästään tuotteen PR-materiaaleihin :)
    Koen itse negatiivisena kaupallisuutena blogeissa mm. sellaiset ”wish list” kollaasit, joista tradedoubler linkit yhteistyökumppaninpalveluun (suhtautumiseni näihin linkkeihin on varsin ristiriitainen) sekä kritiikittömyyden testattuja/ esiteltyjä tuotteita kohtaan.

  20. 20

    Tiuku sanoo

    Moni on täällä jo todennut, että ei osaa yhdistää sun blogiin sanaa kaupallinen. Olen tästä samaa mieltä. Jäin miettimään enemmänkin sun kirjoituksessa ollutta kohtaa:
    ”Seuraavan voitte joko kumota tai vahvistaa:

    Kauneusblogien lukijat odottavat saavansa lukea tuotearvosteluja. Ja mielellään mahdollisimman tiheästi, ei kerran neljässä kuukaudessa kun bloggaajan putsari on loppunut ja hän ostaa uuden. Mitä useammin ja monipuolisemmin tuotearvosteluja = sitä parempi.”

    Nimenomaan ajattelen asiasta näin. Yksi syy, miksi useampi vuosi sitten eksyin kauneusblogien maailmaan, oli se että yritin etsiä netistä tietoa jostain kasvorasvasta/putsarista tms. Pelkkien mainosten varassa tai vain marketin hyllyjä penkomalla tulisin luultavasti ostaneeksi jotain, mikä kuullostaa hyvälle, mutta kotona pettyisin tuotteeseen. Esimerkiksi, kuka kasvoputsarin valmistaja painaa tuubin kylkeen: ”jättää iholle kiristävän tunteen”? Kauneusblogeja lukemalla olen löytänyt enemmän itselleni sopivia tuotteita ja harvemmin enää mikään tuubi jää kylppärin kaappiin pilaantumaan vaan tulee käytetyksi. Olen tullut jopa niin harkitsevaksi ostoksissani, että yleensä luen arvosteluja useammasta eri blogista ennen ostopäätöstä. Mitä enemmän bloggaaja kirjoittaa tuotearvosteluja, sitä todennäköisempää on, että löydän joukosta myös sellaisen jonka luulen sopivan itselleni.

    Vaikka jollain mittarilla Karkkipäivää voisikin kuvailla sanalla kaupallinen, minulle se on silti hyödyllinen ja luotettava tietolähde kosmetiikkapurkkien ja purnukoiden loputtomassa suossa. Pidän Sanni tyylistäsi kirjoittaa, se on helposti luettavaa ja ymmärrettävää. Sen verran pitkään olen blogiasi lukenut, että tiedän sinun myös olevan rehellinen arvioissasi. Ja lopuksi, lukijana ymmärrän että se on sinun arviosi tuotteesta, ei absoluuttinen totuus. :)

  21. 21

    sanoo

    Mun mielestä blogimainonnassa on vain yksi ongelma! Se, että katoaako todellinen mielipide sen taakse, että tavarat on saatu ilmaiseksi ja hyvän arvion antaessa toivotaan samalla uusia yhteistöitä. Jos arvostelut pysyvät siinä, mitä oikeasti tuotteet ajattelee, ei bloggaajalle lähetettyjen tuotteiden mainonnassa mielestäni ole mitään vikaa! Karkkipäivä on oikeastaan ainoa blogi, jossa olen nähnyt että ilmaiseksi saaduista tuotteista on sanottu negatiivisia asioita, eli todellinen mielipide. Tiivistettynä: mielestäni Karkkipäivän blogimainonnassa ei ole mitään vialla. Päinvastoin, antaa tulla vaan lisää arvosteluja niin ihmiset saa aitoja, monipuolisia arvosteluja bloggaajalta joka uskaltaa sanoa niistä oman mielipiteensä!

  22. 22

    Chibi sanoo

    Pakko kommentoida: totta kai kun saat tuotteen ja kirjoitat siitä, niin se on kaupallista, mutta se, miten sen teet, on eri asia.

    Jätin erään blogin sen takia, koska bloggaaja sai kaiken näköisiä tuotteita ilmaiseksi ja vaikka esim. ripsarista näki, että klimppaa ripset kunnolla yhteen, että se olisi se kuuluisa sokea Reettakin nähnyt, niin bloggaaja hehkutti tuotetta taivaisiin, vaikka jälki tosiaan oli todella huonoa ainakin kuvan perusteella. Sitten myöhemmin alkoi tulemaan monta, monta silkkaa mainospostausta, ja en enää jaksanut blogia lukea.

    Mielestäni kerrot tuotteesta kriittisesti, ja vaikka jotain tuotetta hehkuttaisit, niin samalla kerrot, kenelle se parhaiten sopii, eli esim. jos jokin tuote ei mielestäsi sovi kuivalle iholle, niin voin jättää sen suosiolla kaupan hyllylle, luotan siis arvioosi.

    Mutta onhan sekin mainostamista, että itse ostan jonkun hyvän tuotteen ja hehkutan sitä esim. kaverilleni? ;)

    • 22.1

      Sanni sanoo

      Mutta onhan sekin mainostamista, että itse ostan jonkun hyvän tuotteen ja hehkutan sitä esim. kaverilleni? ;)

      Nimenomaan ;)

  23. 23

    Anni sanoo

    Nimenomaan koen blogisi virkistäväksi ja objektiiviseksi, koska täällä ei ole affiliate-linkkejä tai epäselvyyttä siitä onko tuotteet saatu vai ei. Jotenkin arvostan tosi paljon sitä, että olet irrallaan näistä, ja se tuo myös paljon uskottavuutta koko blogille – tuotearvostelut mukaanlukien.

  24. 24

    Anni sanoo

    Niin kauan tuo kaupallisuus on siedettävissä, kun et ala hehkuttamaan sitä tyyliin ”katsokaa mitä ihanaa posti minulle toi”.. ”olen niin rakastunut tähän ja tuohon ja siihen” jne

    Se kuullostaa siltä, että bloggaaja on menettänyt todellisuudentajunsa, ja vaan odottaa mitä kaikkea ilmaista tavaraa saa voidakseen hehkuttaa siitä blogissaan. Sellainen on ylitsepääsemättömän luotaantyöntävää.

    Parasta on juurikin ne tuotearvostelut, joissa kirjoittaja on itse hankkinut kosmettiikkaa tarpeeseensa tai esim kokeillut työssä. Mutta se ilmaistavaran vastaanottaminen.. mikä siinä on enää objektiivista, huolimatta siitä, että bloggaja saattaa antaa kritiikkiä tuotteesta?!? Mainosta se on silti, sanoit niin itsekin ja se on mielestäni blogeissa vastoin kaikkea hyvää makua.

  25. 25

    Sanna L. sanoo

    Luen siksi blogiasi koska se on mielestäni niin ei-kaupallinen! Sinun blogissasi ei ole jatkuvasti linkkejä esim. verkkokauppoihin, et käy joka viikko blogitapahtumissa, sinulla ei ole epämääräisiä yhteityökuvioita yms. Voin luottaa että mielipiteesi ovat omiasi eikä niitä tosiaan ole voinut ostaa. Saamasi tuotteet ja palvelut hyödyttävät myös meitä lukijoita eivätkä vain pelkästään sinua. Blogiasi kirjoittaa toinen, oikea, ihminen oikeista asioista eikä blogisi ole ”mainostaulu”. Tämän takia en pidä blogiasi mitenkään kaupallisena :-)

  26. 26

    Sminka sanoo

    En ole kyllä koskaan ajatellut Karkkipäivän olevan jotenkin yltiökaupallinen blogi. Ehkä siitä syystä, että juuri ne tuotearvostelut minut tänne houkutteli alunperin ja niitä odotan edelleen täältä löytäväni. Kuten joku ylempänä mainitsi, että hänen mielestään matkajutut ym. ovat tuntuneet kaupallisemmalta, niin jaan tuon mielipiteen. Ne kirjoitukset vain sattuivat kuulostamaan omaan korvaani kaupalliselta, vaikka niissä ei sanottukaan, että blogiyhteistyö. Itse asiassa melko harvoin kovin tarkkaan tutkin, että onko nyt kyseessä blogiyhteistyö vai oma kustantamasi juttu. Kaupallisuus tunne minulle on siis välittynyt vain kirjoitustavasta.

  27. 27

    aybc sanoo

    Tuo kaupallisuus särähtää ainakin minun korvaani jotenkin häiritsevästi. Kuten jo aiemmin sanoit, sanan kaiussa on jotain negatiiviseen viittaavaa. Jos en tuntisi Karkkipäivää enkä olisi lukenut sitä vuosikausia, ja jos joku tulisi luokseni ja ilmoittaisi että se in Indiedaysin kaupallisin blogi, mieleeni nousisi heti kuva kosmetiikkaa hallitsemattomasti himoavasta ja kaiken rahansa siihen tuhlaavasta nuoresta naisesta. Jännää miten sanat voivat luoda niin vahvoja ja äkkinäisiä mielikuvia, kuitenkin vaikka totuus sanojen takana voi olla ihan toinen.

    Itse haluan kovasti kiitellä sinua siitä että ahkerasti testaat eri tuotteita vähän niin kuin meidän muiden ”puolesta” ja tällöin toimit meidän muiden koekaniinina :D Miten monta hutia minunkin vuosieni varrelle olisi sattunut jos en olisi ensin käynyt tsekkaamassa kokemuksia täältä blogista – ja ennen kaikkea miten monta hyvää sekä tuote että käytännön vinkkiä minulta olisi mennyt ohi ellen olisi koukuttunut tähän blogiin vuosia sitten.

    Minä kyllä ihan arvostan sitä että testaat mahdollisuuksien mukaan tuotteita jotka saat blogin kautta etkä ole itse niitä hankkinut. Se pitää blogin monipuolisena ja sisällön vaihtelevana (ja käy varmasti työstä kun pakettia tippuu postiluukusta niin että saranat savuaa). Olet myös hyvin huolellisesti ilmoittanut mitkä tuotteet ja joskus myös palvelut olet saanut ilmaiseksi käyttöösi. Sinua ei myöskään voi ”ostaa”; sanot suorat mielipiteet asioista etkä kaunistele totuutta mitä tuli sitten shampooseen tai viidenkympin ihorasvaan (rehellisyys pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta valitettavasti se ei aina ole).

    Arvostan myös sitä kun silloin tällöin maltat ”luopua” niistä tuotteista joita et ehdi käyttää ja annat niitä eteenpäin tutuillesi ja lukijoille sen sijaan että ne jäävät nurkkiin pilaantumaan.

    Aloin lukemaan Karkkipäivää nimenomaan sen kosmetiikkapainotukseen perustuen. Matkan varrella blogi on kuitenkin saanut paljon uusia ominaisuuksia liittyen reissaamiseen, ruokaan, tisseihin (:D) sun muuhun. En koe sitä kuitenkaan sillä tavalla että blogi on lipunut pois raiteiltaan ja hukannut suuntansa. Asia on päinvastoin. Ja jos joku jonakin päivänä tarpoo luokseni kertomaan että Karkkipäivä on muuten Indiedaysin kaupallisin blogi, niin minä karkoitan ne terävät, sanojen nostattamat mielikuvat pois mielestäni ja väitän vastaan. Tiedätkös mitä sanon?

    Karkkipäivä ei ole Indiedaysin kaupallisin blogi. Se on Indiedaysin PARAS blogi.

    • 27.1

      Sanni sanoo

      Vilpittömän lämmin kiitos kommentistasi aybc. :) <3 <3

      Ja samoin kiitän muitakin lukijoita runsaista kommenteistanne, on ollut mukavaa lukea että jaatte oman kokemukseni blogistani ettekä näe Karkkipäivää negatiivisella tavalla kaupallisena. Eikä varmasti Indiedaysin päätoimittajakaan tarkoittanut asiaa mitenkään kielteisenä, hän vain ilmaisi tilastollisen faktan. Minusta itsestäni kaupallisuus on kuitenkin jotain laajempaa kuin pelkkä promomateriaalia käsittelevien postausten numero tilastossa.

  28. 28

    Jessi sanoo

    Juuri sen takia blogiasi luen, kun arvostelet kattavasti kosmetiikkaa ja kerrot mielipiteesi tuotteesta, vaikka se olisikin pettymys. Mielestäni on täysin okei, että saat kosmetiikkaa ilmaiseksi, kun toimit koekaniinina, kerrot rehellisen mielipiteesi ja sen, että oletko tuotteen saanut vai itse ostanut. Blogisi ”kaupallisuus” ei ole mitään muihin blogeihin verrattuna, joissa joskus oikein mässäillään ilmaisilla kamoilla. Minäkin miellän Karkkipäivän arvostelut kovin aidoiksi!

  29. 29

    Mindi sanoo

    Pakko sanoa että sanalla kaupallinen on tosiaan negatiivinen kaiku. Mielestäni on epäreilua liittää tuo sana blogiisi, koska en näe että kirjoitustyylissäsi olisi mitään erityisen kaupallista muihin blogeihin verrattuna! Eihän kosmetiikka- ja kauneusblogia voi edes pitää niin ettei se olisi kaupallinen :D. Melkein kaikki blogithan ovat kaupallisia nykyään.

    Minusta on enemmän kyse siitä miten tuotteet ja muut palvelut tuo esiin. Minulle ei ole ikinä tullut sellainen fiilis, että yrittäisit tyrkyttää jotain tuotetta tai ajatusta.

    Minua ei ollenkaan häiritse se, että kerrot jostakin tuotteesta, jonka olet saanut. Osaat kyllä olla kriittinen, kun testailet eri juttuja.

    Musta se on tosi harhaanjohtavaa kutsua sun blogia kaupalliseksi , koska siinä on määritelty kaupallisuus tosi suppeasti. Sun asenne mikä välittyy blogin kautta ei yksinkertaisesti ole mikään kulutushirmu, vaan musta sulla on jalat maassa-asenne.

    Arvostan sun blogia, koska osaat kirjoittaa hyvin kauneuteen liittyvistä asioista. Ja mun mielestä se välttämätön kaupallisuus mikä on läsnä blogeissa, tulee esille hyvällä maulla sun blogissa.

    • 29.1

      Sanni sanoo

      Musta se on tosi harhaanjohtavaa kutsua sun blogia kaupalliseksi , koska siinä on määritelty kaupallisuus tosi suppeasti.

      Samaa mieltä.

      Ja mun mielestä se välttämätön kaupallisuus mikä on läsnä blogeissa, tulee esille hyvällä maulla sun blogissa.

      Kivasti sanottu :)

  30. 30

    Jonsku sanoo

    Kaupallinen siinä mielessä, että tuotearviot ohjaavat varmasti lukijoita ostamaan/kokeilemaan tuotteita. Mielummin kuitenkin ostan tai jätän ostamatta mainoksen mukaan esim. täydellisen ripsivärin jos joku bloggaaja kertoo kävelleensä töihin sumussa tai vaikka pakkasaamuna ja sen jälkeen ripsiväri olikin jo poskille valunut tms.
    Luen myös sisutusblogeja ja niissä enemmän kiinnostaa myös tuotteet kuin se, että joku siirtelee huonekalujansa ja vaihtelee mattoja tai maljakoita eri paikkoihin ja julkisesti miettii blogissaan että onkohan se kynttilä kivempi olohuoneen vai eteisen pöydällä.
    Ihana kun blogissasi on JOKA PÄIVÄ uutta asiaa … Sen takia JOKA PÄIVÄ on KARKKIPÄIVÄ! -KIITOS

  31. 31

    sanoo

    Karkkipäivä on mielestäni saman verran kaupallinen kuin mitä muutkin kosmetiikkablogit esim. vaikkapa Ostolakossa tai vaikka Saara Sarvas. Käytän kaikkia näitä vertaistukena etsiessäni jotain uutta, joten tietysti olen tietyllä tavalla ”mainosten uhri”, mutta luenkin vain sellaisia blogeja, joissa kerrotaan myös ”en tajunnut tuotteen ideaa”-tyyppisiä juttuja. Eli ei pelkkää hehkutusta. Vaikka sitä tietysti ymmärtää, että ”negatiivisia” postauksia on tylsempi kirjoittaa niin juuri ne kokemukset luovat luottamusta bloggaajan ja lukijan välillä.

    Pääkysymykseen takaisin, karkkipäivä on kaupallinen joo, mutta kaupallisuuden huonoa reunaa minulle edustavat äärimmäisen kaupalliset lifestyleblogit, joissa koko lifestyle jo perustuu saatuhin etuihin. Kosmetiikkablogit muuttuisivat tylsiksi, jos bloggaaja postaisi uusista tuotteista sitä tahtia mitä minä ostan eli tosiaan ehkä kerran kahdessa kuussa…

  32. 32

    sanoo

    Hassua miten suurin osa ihmisistä mieltää ’mainostamisen’ yleensä negatiiviseksi, tai sitten se on vaan niin helppo aihe valittaa. Mun mielestä se on nimenomaan hyvä jos bloggaaja kertoo omia mielipiteitään, kunhan ei mielistele tuotetta turhaan, vaan kertoo oikeesti mitä mieltä on. Nehän on just niitä kiinnostavimpia ja auttaa lukijoitakin seuraavan tuotteen valinnassa!

    Jatkappa siis ehdottomasti samalla linjalla, rehellisellä ja just sun näkösenä! :)

  33. 33

    Silja sanoo

    Tykkään blogistasi, koska se on monipuolinen, vaikka onkin ”vain” kosmetiikkablogi. Aluksi kiinnostuin blogista meikkivinkkien vuoksi ja sitten ilahduin kun esittelet niin paljon erilaisia kosmetiikkatuotteita. Myös VHH-reseptit kiinnostaa. Kiitos kivasta blogista =)

  34. 34

    Maria E. sanoo

    Jostain syystä rakastan kosmetiikkaa. On ihana saada uusi tuote hyppysiinsä, en malta odottaa, että pääsen kokeilemaan, purnukka on kuin ihana, naisellinen lupaus kauneudesta. Netin kauneusblogit ovat tehneet tämän ”harrastuksen” huomattavasti mukavammaksi. Muut testaavat tuotteet puolestani, löydän helposti tähtituotteet enkä tuhlaa rahojani lukemattomiin hutiostoksiin. Joten KYLLÄ, tahdon lukea ”kaupallisia” blogeja!! Nehän ovat kuluttajan puolella, pakottavat valmistajat tekemään hyviä tuotteita, kun sana huonosta/hyvästä tuotteesta kulkee nopeasti. Nämä blogithan ovatkin siis eräänlaisia ”Kuningaskuluttajia” :) Ja nimenomaan tykkään blogeista, joissa on PALJON tuote-esittelyjä, harvemmin luen edes muita juttuja. Jatka vaan samalla linjalla Sanni! Kyllä sinun blogistasi muuten välittyy myös kiva ja aito ihminen, ei se pelkkää tuote-esittelyä ole.

  35. 35

    Sanna sanoo

    Olen seurannut innolla ja kauan ihanaa blogiasi! Mielestäni Karkkipäivä EI ole kaupallinen. Kriteerinä, jos pidetään blogin tyyliä, niin sinulla se nimenomaan on tarkan euron ja ekologisuuden sekä avoimuuden/rehellisen palautteen kirjoitustyyli. Olen välttänyt virheostoja seuraamalla vinkkejäsi ja se on melko ’epäkaupallinen’ efekti. No tämä on minun mielipiteeni. Jatka vaan samalla tyylillä, myös ihania ruokajuttujasi :)

  36. 36

    - sanoo

    Itse koen, että kaupallisuus on hyvästä. Koen sen täydelliseksi ”win-win-tilanteeksi”. Olisin ilman bloggajia täytenä hoo-moilasena kaupan hyllyjä tutkailemassa. Ilman blogeja jäisin varmaan lähes täysin ilman mitään. Ennenhän en meinannut millään löytää mitään ostettavaa, kun tarjonta on niin valtaisaa, enkä tiennyt mikä on hyvää ja mikä ei. Mutta jostain syystä en silti koe olevani mainoksen ”uhri”, sillä en osta enempää kuin tarvitsen, enkä myöskään innostu joka mainoksesta.

  37. 37

    Kaija sanoo

    Ohhoh, kylläpäs yllätti tuo uutinen! Minustakin kaupallisuus kalskahtaa negatiiviselta, mutta kun tarkemmin asiaa ajattelen, eihän se sitä pelkästään ole. Meistä jokaisen on tehtävä ostopäätöksiä joissakin asioissa päivittäin, toisissa vaikkapa kerran kymmenessä vuodessa. Jos saan joltakulta vahvistusta näissä asioissa suuntaan tai toiseen, sehän on vain plussaa!

    Minusta tyylisi on juuri sellainen, jota toivoisin muiltakin bloggaajilta. Selvästikään tarkoituksenasi ei ole käyttää häikäilemättä hyväksesi ”ilmaisten” tavaroiden etua, vaan arvostat lukijoitasi kirjoittamalla blogiin rehellisiä arvioitasi – sellaisia, joita varmaan itsekin mieluiten lukisit. Olen saanut kauttasi monta hyvää ihonhoito-, hiustenhoito- ja meikkivinkkiä. Siitä iso kiitos!

  38. 38

    sikke sanoo

    Blogiasi oikeastaan aivan alusta asti lukeneena on pakko sanoa, että kaupallisuus ei häiritse. Koen, että olet sen verran avoin asioita blogissa, että mainitset kyllä saadut tuotteet reilusti. Jos uskallat kirjoittaa rehellisiä mietteitä siskosi muutosta tai suhteestasi omaan kehoon, lienee ilmainen tuote tai ilmainen illallinen aika pieni juttu sen rinnalla. Ja mielestäni on ihan oikeutettua saada joskus jotain ilmaiseksi blogin suhteen, käytät tähän niin mielettömän paljon aikaa ja vaivaa :) Mielellään varmasti kaikki lukevat uusista tuotteista, mutta ei kai kukaan oleta että ostaisit jokaisin purnukan omalla rahalla ja sen jälkeen monet tunnit kokeilua, kuvaamista ja bloggaamista? Pääasia lienee, että mainitsee selkeästi mitä on saanut blogin kautta ja mielipiteet ovat aina omia, ja näiden kanssa Karkkipäivässä ei ole ikinä ollut ongelmia. Kiitos kun jaksat pitää ihanaa blogia, oli sitten kuinka kaupallinen tahansa ;)

  39. 39

    hmm sanoo

    Eipä olisi itsellekään tullut mieleen ajatella tätä blogia kaupallisena, mutta kun sen noin kirjoittaa, niin tilastollisesti se sitä voikin olla. ”Kaupallinen blogisi” on kuitenkin vähemmän kaupallinen kuin blogit, joissa juurikin ravataan kaikissa hipoissa, vastaanotetaan kaikki ilmainen, vaikka ei olisi välttämättä edes niin suurta kiinnostusta muuhun kuin siihen sanaan ilmainen. Tai tällaiselta tuo tuntuu ainakin tälle lukijalle.
    Sulla pysyy nämä tuotesponssaukset aiheessa ja huomaa, että sen lisäksi että sua kiinnostaa vastaanottamasi tuotteet, mietit myös lukijan kannalta asiaa, kun kerran kirjoitat ”onnistuneista” tuotteista meille. Vähän eri juttu kuin jossain blogissa on saatu laukku, se esitellään postauksessa, sanotaan että jeejee onpas kiva ja yhtäkkiä koko laukkua ei näy enää missään, eikä siitä puhuta.

    Jatka samaan malliin, sulla on todella mielenkiintoinen blogi! :-)

  40. 40

    shiraz sanoo

    Hei! En ehdi nyt lukea muita kommentteja, joten en tiedä toistanko nyt muita, mutta antaa mennä.

    Mä en ole kokenut että sun blogi on liian kaupallinen. Asia, mikä mua häiritsee _yleensäkin_ blogeissa + mainostuksessa, on se, etten aina luota ko. bloggaajan mielipiteeseen (esim. jotkut bloggaajat teki postauksia olohaalareista (jumpin, onepiece) eri merkeille parin kuukauden välein hehkuttaen että ”tää on paras merkki”)ja jokainen tuote on ihq paras ja luottovaate/meikki/tavara ja arjen mullistava keksintö. Kyllä siinä uskottavuus kärsii, kun kaikkea saatua tavaraa hehkutetaan maasta taivaisiin. (Tiedän, ettei näidenkään bloggaajien kaikki saatu tavara päädy blogiin, mutta ne jotka päätyy, kehutaan maasta taivaisiin ja sitten niistä ei koskaan kuulekaan sen jälkeen, ja sitten bloggaaja kohta mainostaa samanlaista tuotetta tai ostaa vastaavan. Eli ei se hehkutettu tuote välttämättä ollutkaan maailmaamullistava.) Sun blogi on ollutkin tällä(kin) saralla mun lemppareita, koska ikinä ei sun (mainos)postauksia lukiessa tule olo, että sun mielipide on ostettu. Sä perustelet sun mielipiteet, oot selvästi aina perehtynyt tuotteeseen, ja arvostelut ei ole pelkkää ”tää on paras! tää on ihana! ostakaa tää!”, vaan enemmänkin ”tää vois sopia nuorelle ja kuivalle iholle, en suosittele tätä käytettäväksi tavalla x” tms). Kunnioitan ja kiitän tästä! Moni bloggaaja saisi ottaa mallia. Sun blogi on ainut, jossa en suhtaudu mainospostauksiin turhan skeptisesti.

    Summa summarum: ehkä sun blogissa on paljon saatua tavaraa esillä, mutta mä en koe sitä häiritseväksi, KOSKA mainostus ei ole iänikuisten nellykollaasien (joita tulee monilta bloggaajilta viikoittain) vaan perusteltuja testisarjoja ja arvosteluja. Esimerkiksi toi saippua-testaus, joka on vienyt sulta mielettömästi aikaa! Just tällanen mainostus on mun mielestä OK, koska se jopa antaa jotain lukijoille.

    Keep up the good work! Ps. myös mä yllätyin että sun blogi on id:n kaupallisin, koska sellaista mielikuvaa ei ole tullut. Enemmän häiritsevää mainontaa löytyy monista muista blogeista.

  41. 41

    Gitte sanoo

    Hei Sanni! Kaupallinen ei ole ollut todellakaan sana joka on blogistasi ensimmäisenä tullut mieleen, enemmänkin olen kokenut blogisi todella luotettavaksi tietolähteeksi. Ostan harvoin itse uutta kosmetiikkaa, mutta jotenkin rakastan lukea siitä. Nautin myös siitä, että tiedän mitä tuotteita on saatavilla, mikäli yhtäkkiä haluaisin vaikkapa vaihtaa sarjaa tai yksittäisiä tuotteita.
    Toki jos kaupallisuus tarkoittaa sitä, että blogissasi käsitellään runsaasti kosmetiikkatuotteita niin sitten se olkoon kaupallinen, ilman negatiivisia konnotaatioita.
    Lukijana joskus koen vastenmielisenä kampanjat, joiden kuluessa vaikkapa pölynimuri ilmestyy muotiblogiin, kosmetiikkablogiin, puutarhablogiin ja perheblogiin, joiden kirjoittajat sitten yrittävät luontevasti istuttaa uuden imurin osaksi omaa sisältöään. Usein teksti vaikuttaa falskilta ja kirjoittajan kiusaantuminen välittyy lukijalle. Olisi kiinnostavaa tietää hyötyykö imurifirma todellakin tämän tyyppisestä markkinoinnista.
    Sen sijaan vaikkapa sisustusblogissa imuriarviointi ei välttämättä vaikuta niin päälleliimatulta, etenkin jos bloggaaja kertoo tuotteesta myös jotain negatiivista esim. verrattuna toiseen tuotteeseen.
    Ylipäätään kaiken median kuluttajalla kannattaa olla joku käsitys siitä miksi joku juttu on kirjoitettu, kuka teetti kyselytutkimuksen, miksi joku tieto julkaistiin juuri tänään, kuka omistaa minkäkin lehden ja kanavan. Mikäli vaikkapa tv-kanavan katsominen on ilmaista (eikä sitä rahoiteta verolla kuten Yleä), se sisältää mainontaa. Sisältöön voi ja pitää suhtautua kriittisesti, eikä se silti vähennä jutun tai ohjelman arvoa.
    Tätä blogia lukiessani tiedän, että mielipiteesi on arvokas sekä tuotteen myyjälle että sen ostajalle, mutta ostopäätöksen teen minä itse. Toivon, että jatkat blogiasi samaan hienoon tyyliin!
    Hyvää kevään jatkoa!

  42. 42

    Ulkosuomalainen sanoo

    En mä miellä blogiasi kaupalliseksi, mutta toisaalta arviosi ja suosituksesi ovat kyllä saaneet minut ostamaan ison kasan tavaraa. Ja varmaan juuri tästä syystä olet mainostajien suosiossa – sun (osto)suosituksesi on vahvempi kuin mikään brandikampanja.

    Ennen kosmetiikkablogeja tieto kauneudesta oli kaverien kokemusten ja kehnojen naistenlehtiartikkelien varassa. Sulta saa erinomaiset tekstit, nätit swatchit ja meikkikuvat, eli palvelua johon ei välttämättä edes kaupassa törmää.

    Monissa blogeissa näkee että kun bloggarista tulee hyvin suosittu ’ilmiö’, kiinnostus itse bloggaamiseen haihtuu ja viestit on leikattu ja liimattu lehdistötiedotteista ja blogaus muuttuu lähinnä lahjatuotteiden listaukseksi. Luen pääasiassa ulkomaisia blogeja ja tällaisia rasittavan äärikaupallisia blogeja ovat esim. Joujou Villeroy, Blonde Salad and Wendy. En jaksa enää seurata niitä.

    Toisaalta taas sitten Garance Dore ja Le Catch ovat tyylikkäitä blogeja joiden tehtävä on saattaa kiinnostuneet ostajat ja oikeat vaatteet yhteen – meikkirintamalla näitä ovat Cafe Makeup, Temptalia ja muut.

    Mä olen oppinut meikkaamisesta blogeista ja Makeupalleysta 1000 kertaa enemmän kuin mistään muualta ja nämä lähteet ovat oikeasti auttaneet silloinkin kun on tullut iho-ongelmia, esim. finnejä tai perioraali-ihottuma.

    Toivon että jatkat bloggaamista elämäntyyliisi sopivalla tavalla, eikä mua haittaa ollenkaan vaikka tästä tulisi sulle ammatti tai toimeentulo ja saat siitä taloudellista hyötyä jos vain osaat tasapainoilla tyylisi kanssa entiseen tapaan kuten Garance ja Marlien. (Vertaus: jos kirjoittaisit kosmetiikkakirjan, tuskin kukaan tulisi vaatimaan sinulta tekijänpalkkiota takaisin.) Teet täällä hienoa työtä ja blogisi on säännöllinen ilonaihe mulle. Vaikka tykkään ulkomaalaisista blogeista, sulla on kuitenkin mun väritykselle ja hiustyypille paremmin sopivia vinkkejä. Eli kiitos hienosta työstä ja hyviä fiiliksiä ja inspiraatiota jatkoon!

  43. 43

    Anna Mäkelä sanoo

    Hei!

    Itse en koe blogiasi lainkaan kaupalliseksi. Mielestäni blogisi viestittää kestävän kehityksen arvoja. Et haali tavaraa ympärillesi, käytät luonnonkosmetiikkaa ja olet vielä kasvissyöjäkin! Varsin esimerkillinen bloggaaja siis. :) Arvostelet tuotteet rehellisesti, etkä yritä mielistellä yhteistyökumppaneitasi. Se on kunnioitettavaa. Jatka samaa rataa! :)

  44. 44

    Nasu sanoo

    Hieman ehkä väsynyt teidän kaikkien bloggaajien todistelun tarpeeseen. Sanoisin, että blogisi on jostain sieltä välimaastosta, ei missään nimessä pahimmassa päästä.

    Enemmän toivoisin tuote-esittelyjen sijaan juuri näitä ns. hyvän mielen postauksia, tavaraa on jo maailma täynnä. Luulisin, että me lukijat olemme bonganneet samat kamat kaupoista yms. ennen kuin niitä ehtii esittelemmän/hehkuttamaan/arvostelemaan täällä some maailmassa. Koen ne lähinnä tylsiksi. Sinä itse olet mielestäni tämän blogin juju ja sielu. Toivoisin saavani lukea vaikka vain pintaraapaisua omista jutuistasi ilman turhaa purnukkahärdelliä :/

    • 44.1

      Sanni sanoo

      Enemmän toivoisin tuote-esittelyjen sijaan juuri näitä ns. hyvän mielen postauksia, tavaraa on jo maailma täynnä.

      Nasu – voisin sanoa että itse toivoisin enemmän sinun lailla ajattelevia lukijoita :) Olen välillä todella täynnä ”purnukkahärdelliä” ja kuten tekstissäkin totean, kirjoitan monista tuotteista vain koska tiedän lukijoiden (tai ainakin hyvin suuren osan) rakastavan ja odottavan niitä. Rakastan kosmetiikkaa, totta kai, ja purnukoista tulisin aina kirjoittamaan tässä blogissa. Mutta totuuden nimissä kirjoittaisin monen purnukka-arvion tilalla mieluummin koirien söpöistä kuonoista tai vastaantulijan hymystä kadunkulmassa. Tai niistä herkkupöperöistäni. Tämä on ehkä hieman ristiriitainen asia, kun blogiahan ei pitäisi kirjoittaa toisten odotusten vaan oman mielenkiinnon perusteella. Kosmetiikka kiinnostaa minua. Koiran kuonot ja pehmolelut ja kimmeltävä meri kiinnostavat minua. Kirjoitan mielelläni niistä kaikista. Mutta koska arvelen valtaosan Karkkipäivän lukijoista kokevan saavansa eniten hyötyä tuotearvosteluista, ne ovat saaneet blogissani eniten tilaa. Se ei ole minulle vastenmielistä, mutta kyllä, totta on että mielelläni kirjoittaisin niitä harvemmin ja ottaisin vastaan paljon, paljon vähemmän testitavaraa. Olo on kuin papukaijalla kun joka kolmas postaus sisältää mantran; ”…sain tämän blogin kautta…”. Nykyisen linjan olen valinnut lukijoideni vuoksi koska haluan heidän viihtyvän ja saavan hyötyä.

  45. 45

    ninni sanoo

    Olen lukenut Karkkipäivää noin kolmen vuoden ajan, eikä kertaakaan mielessäni ole käynyt sana ”kaupallinen”. Kirjoitat juuri siitä mistä ihmiset haluavatkin sinun kirjoittavan, eikä se ole kaupallista vaan lukijoiden palvelemista. Blogisi on loistava ja huippua on se, että kirjoitat selkeästi jos jokin tuote/muu hyödyke on blogin kautta ilmaiseksi saatu. Itselleni ei tulisi mieleenkään epäillä juuri sinun ratsastavan blogisi maineella ravintoloissa ja hotelleissa. Jotkut toki liitelevät lähes viikoittan juhlissa ja illallisilla bloginsa siivittämänä, mutta ei se sovi sinun tyyliisi. Olet niin aidon ja lämpimän oloinen, että en hetkeäkään epäile rehellisyyttäsi kirjoituksissasi. :)

    Hämeenlinna-postauksesi oli loistava. En voi kuin ihmetellä, kuinka eri tavalla saat kaupungin näyttäytymään ulkopaikkakuntalaisen silmin, itse kun tallustelen katuja vähän väliä, en huomaa kaupungin charmia. Tule ihmeessä kesällä käymään uudestaan, tarjoan vaikka sohvan! (;

  46. 46

    sanoo

    Erottelisin toisistaan hyvän ja huonon kaupallisuuden. Sinun ja Ostolakossa-blogin katson kuuluvan hyvään kaupallisuuteen. Mistä se ero tulee? Avoimuudesta (niin tuotteissa kuin omasta elämästä elämästä kertovat tarinoissa) sekä rehellisistä tuotearvioista. Miten minä lukijana voin muuten tietää millä asteikolla liikutaan? Olen monesti törmännyt selitykseen ’kerron vain tuotteista, joista todella pidän’, that’s nice mutta missä kontekstissa? Miksi pidät? Koska se oli ilmainen?

    Blogilla saa tienata. Mutta jos se on pelkkää mainospostausta mainospostauksen perään, kollaasi kollaasin perään, se ei ole enää blogi vaan mainoskanava.

    P.S. Ne blogisäännöt, jotka julkistettiin viime kesänä olivat harvinaisen selkeät. Ne bloggaajat, jotka itkullaan sen torpedoivat…Niin no. Saisivat hävetä.
    P.P.S. Toivottavasti tässä oli jotain päätä ja häntää.

    • 46.1

      Sanni sanoo

      P.P.S. Toivottavasti tässä oli jotain päätä ja häntää.

      Oli kyllä :)

      Minä en kerro vain tuotteista, joista pidän. Kerron tuotteista pääasiallisesti kahdella motivaatiolla: joko koen, että minulla on tuotteesta erityistä sanottavaa (hyvää/huonoa/hämmentävää/hassua, ylipäänsä joku tunne jonka haluan jakaa), tai arvelen lukijoiden olevan kiinnostuneita kuulemaan ko. tuotteesta. Ripsivärit ovat hyvä esimerkki jälkimmäisestä. Minua ripsivärit eivät juuri kiinnosta, ne ovat ehkä tylsin tuoteryhmä värikosmetiikassa. Mutta lukijat rakastavat ripsiväriarvosteluja. Siksi teen niitä välillä heidän ilokseen. :)

      Minusta olisi itsestäni huipputylsää lukea blogia, jossa jokainen arvosteltu tuote olisi aina hyvä. Okei, kirjoittaja saa toki tehdä sen valinnan että nostaa esiin vain positiiviset tuotekokemukset. Mutta lukijan – tai ainakin tämän lukijan – vinkkelistä se on tylsää ja yksipuolista. Siksi en sellaista blogia halua itsekään kirjoittaa. Kritiikki ja negatiivisetkin kokemukset kuuluvat asiaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.