Ihan pähkinöinä

Virosta pähkinöihin :)

Pahkinat_IMG_1166

Pääsin mukaan Indiedaysin ja Anyday Nutsin kampanjaan, jonka teema oli kuin mulle tehty: kertoa miksi pähkinät on niin hyviä! Miksipäs pähkinähullu ei haluaisi tällaiseen mukaan? :D

Blogin ravintojuttuja lukeville on varmaan tullut tutuksi mun rakkaus pähkinöihin. Syön niitä päivittäin ja niitä kulkee aina mukana käsilaukussa ja treenikassissa. Olen erityisen hulluna hasselpähkinään, se on suosikkini mantelin, pekaanin ja saksanpähkinän ohella. Käytän pähkinöitä tosi monipuolisesti; rouhin niitä aamupalalla jogurttiin, teen niistä mysliä, heitän wokattujen kasvisten sekaan tai ripottelen murskattuina uunikalan päälle.

Käsilaukussa kulkeva pähkinäpussi on minulle niin ehdoton että tarkistan joka kerta ulos lähtiessä ettei pussi ole päässyt tyhjenemään. Pähkinät eivät paljon paina ja ovat helpoin tapa saada nopeasti energiaa jos joudun tilanteeseen, jossa ateriavälit venyvät. Mikä parasta, pähkinät eivät pilaannu ihan hetkessä eikä niiden kanssa voi käydä ”kassiin muusaantunut banaani” –vahinkoja :D Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavalle pähkinät ovat mitä parhain pikaenergian lähde, ja muillekin terveellisempi vaihtoehto kuin se suklaapatukka, totta kai ;)

idPahkinamysli

Paahdettuina pähkinöiden aromi on herkullisimmillaan ja tietysti ne ovat extrarouskuvia. Paahdan melkein kaikki ostamani pähkinät ennen käyttöä, mutta Anyday on tehnyt sen jo puolestani – kaikki Anydayn pähkinät ovat kuivapaahdettuja. Se tarkoittaa, että ne on paahdettu ilman öljyä parhaan rapeuden takaamiseksi. Nams!

Anydayn valikoimassa on kaksi erilaista pähkinäsekoitusta sekä pussit mantelia ja cashewia. Osassa tuotteista on ripaus suolaa, osa on kokonaan ilman. Kaikkia pakkauksia saa 140 g ja 60 g koossa. Isompi keittiön kaappiin, pienempi käsilaukkuun!

AnydayNuts_IMG_1173

DRY ROASTED ALMOND MIX sisältää kuorellisia ja kuorettomia manteleita ripauksella merisuolaa.

AnydayNuts_IMG_1177

DRY ROASTED CASHEW NUTS sisältää pelkkiä paahdettuja cashew-pähkinöitä, ei suolaa.

AnydayNuts_IMG_1172

DRY ROASTED NUT MIX sisältää sekoituksen kevyesti suolattuja casheweita, maapähkinää, mantelia ja hasselpähkinää.

AnydayNuts_IMG_1175

DRY ROASTED NUT SELECTION sisältää sekoituksen cashewpähkinää, mantelia ja pekaania, ilman suolaa.

.

Suosikkini Anydayn pähkinäpusseista ovat suolaton cashew-manteli-pekaani-sekoitus ja suolattu manteli-mix. Ensin mainittu sopii yleisesti ruoanlaittoon, leivontaan, myslisekoituksiin tai käsilaukkuun energiantankkaukseen. Suolatut versiot, joista etenkin mantelit on mun suosikkeja, sopii illanistujaisiin terveelliseksi snackiksi sekä tietysti myös ruoanlaittoon. Kokeilkaas suolattuja manteleita vaikka pizzassa, niin kuin minä tein pari viikkoa sitten. Tai kastikkeessa – törkeän hyvän makuista romesco-kastiketta maistaneet tietävät, että maku on kaiken vaivan arvoinen!

Moni varmaan tietääkin, että pähkinät ovat todellisia terveyspommeja; niissä on huimasti hyödyllisiä ravintoaineita kuten tyydyttymättömiä rasvoja, kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Jos natustelet perunalastuja, et saa mitään terveydellistä hyötyä, kun taas rapeilla pähkinöillä ja manteleilla herkutellessa saat kaupan päälle läjän suojaravintoaineita. Miltä kuulostaa lataus kalsiumia, e-vitamiinia, rautaa, magnesiumia, mangaania, fosforia, sinkkiä, riboflaviinia ja niasiinia? Joo, aika vakuuttava kattaus terveyttä edistäviä aineita. Niitä löytyy mantelipussista.

Jauhettu manteli on myös yksi vähähiilarisen leivonnan perusraaka-aineista. Ja pähkinöistähän voi myös valmistaa vegaanista juustoa! Kenellä on vielä muistissa mun viime talvena jakama yllättävä ohje mantelista tehdystä, uunissa paistetusta kotijuustosta?
Mantelikotijuusto_IMG_1996

Ei ihan heti uskoisi että kuvassa on mantelista paistettu, fetalta maistuva ”juusto”! Pähkinöistä on moneksi! :)

.

Tässä vielä ohje mun pähkinämysliin. Siemennäkkärin tavoin valmistan tätä heti uuden satsin kun edellinen loppuu, tätä on aina oltava kaapissa.

Normaalisti paahdan mysliin tulevat pähkinät mutta Anydayn pähkinöitä käyttämällä jää yksi aikaavievä vaihe pois :)

Pahkinat_IMG_1255

Sannin viljaton pähkinämysli

Anyday Nuts Dry Roasted Nut Selection – pähkinöitä (manteleita, pekaaneita ja casheweita)

(murskaan pähkinät veitsellä)

Soijahiutaleita

Fibrex-hiutaleita

Chia-siemeniä

Kookoshiutaleita

(Jauhettua vaniljaa)

Pahkinamysli_IMG_1241

Lopuksi aivan vastustamaton lukijakilpailu, jossa voi voittaa itselleen koko setin Anyday Nutsin herkullisia rouskuvaisia! Who wants nuts? :D

Osallistut kilpailuun kertomalla, missä tilanteessa söisit Anyday Nuts –pähkinöitä.

Liitä kommenttiin sähköpostiosoitteesi sille tarkoitetulle riville. Osallistumisaikaa on maanantaihin 25.1. kello 24.00 saakka.

Pähkinäherkut voitti: Outi. Onnittelut :) Voittajaan on otettu yhteyttä.

Kommentit
  1. 2

    Helmi sanoo

    Välipalana lähes joka päivä ja varsinkin reissussa pähkinät kulkevat kevyesti mukana!

  2. 4

    Kikkis sanoo

    Ottaisin varmaan myös laukkuevääksi. :) Aina pitää olla quest-patukka tai sellainen hedelmäsosepussukka. Joten miksipä ei pähkinöitäkin?

  3. 8

    Rkoo sanoo

    Pähkinöistä on kyllä moneksi! Ite oon kans ihan hulluna niihin ja uutuuksien testaaminen ois enemmän ku jees :) käytän pähkinöitä yleensä välipalana, naposteluherkkuna ja monien ruokien seassa :) esim. Kookosriisipuuro ja macadamiat, oi nam! Noista kokeilisin tota cashewia lämminsavulohisalaatissa :)

  4. 10

    Anni sanoo

    Oi nam, pähkinöitä. <3 Söisin pähkinöitä välipalana, leffaeväänä tai laittaisin vaikka jogurttiin. Pähkinät on kyllä parasta!

  5. 11

    hansu sanoo

    No ihan joka paikassa! Ehkä eniten töissä ennen lähtöä treeneihin, silloin kun pitää saada pieni välipala, ettei ala kiukuttamaan :)

  6. 12

    Tarja sanoo

    Ottaisin töihin välipalaksi. Iltapäivän väsymykseen syöty suklaapatukka ja kahvi voisi vaihtua pähkinöihin ja teehen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.