Hyvä ruoka, parempi mieli

Ajattelin kirjoittaa ruoasta. Koska viime viikkoina ruoka on tuonut minulle iloa kaiken alakulonkin keskellä.

Aloitin seitsemän viikkoa sitten karppauksen. Kyllä, minäkin siis hurahdin siihen. (Kerrankin minäkin teen jotain trendikästä…! Ohhoh!) Aloitin projektin saadakseni lopun kevättalvesta jatkuneeseen herkuttelukierteeseen ja jatkuvaan turvotukseen. Tiedätte kaikki sen tunteen, kun vatsassa on koko ajan kuin ilmapallo ja ruoan jälkeen on huono ja väsynyt olo. Ruoka on aina turvottanut vatsaani, mutta keväällä herkuttelu alkoi näkyä jo kasvoissakin – ja vaa’alla. Heinäkuussa päätin tehdä asialle jotakin.

Olin kuullut paljon positiivista vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta eli karppauksesta. Kuvittelin ensin, että karppauksen noudattaminen olisi kasvissyöjälle erityisen haastavaa, mutta lopulta karppiruokavalioon siirtyminen oli ällistyttävän helppoa. Tietysti kohdallani asioita helpottaa, että syön kalaa, kananmunia ja maitotuotteita. Vegaanikarppaus on jo ehkä oikeasti asteen haastavampaa.

Karppausprojektissani oli laajempikin tavoite kuin pelkkä herkuttelun kontrollointi ja ilmapallo-olon puhkaisu. Halusin alkaa syömään monipuolisemmin, ja siinä olen todellakin onnistunut.

”Normaali”ruokavaliotani voi liioittelematta kutsua järkyttävän yksipuoliseksi. Minulla oli käytännössä muutama hassu perusruoka, joita söin joka päivä. Pastaa oliivikastikkeella, riisiä wok-vihanneksilla, pakastealtaan keittoja ja silloin tällöin herkkuna soijanakkeja tai pyöryköitä ranskalaisilla perunoilla. Söin pastaa tai riisiä vähintään viitenä päivänä viikossa. Söin myös erittäin runsaasti leipää, muroja ja mysliä. Käytännössä siis pelkkää hiilihydraattia. Hiilihydraatit sitovat kehoon nestettä, joten ihmekös tuo että olen ollut jatkuvasti turvoksissa.

Karppaukseen siirtyessä leivät, pastat, perunat, riisit ja murot saa unohtaa. Tai ainakin melkein. ;) Pastan ja riisin poisjättäminen oli yllättävän kivutonta, mutta huomasin kaipaavani leipää kuin tupakoitsija savukettaan. Aamiaisella täytyy vain joskus saada tehdä kunnon voileipä, te tiedätte tunteen. Halkaistaan se leipä, voidellaan, laitetaan päälle juustoa, salaatinlehti, kurkkua, paprikaa, muutama kananmunan viipale…. mmmm! Olin onneni kukkuloilla kun löysin netistä runsaasti karppileipäohjeita. Ei, karppaajan ei suinkaan tarvitse luopua leivästä!

Kun ennen kauppaostoslistallani luki spaghettia, Barillan oliivikastiketta, jälkiuunileipää, maitoa ja margariinia, on listalla nyt kananmunia, maitorahkaa, turkkilaista jogurttia, kesäkurpitsaa, mantelijauhoja, juustoa ja pellavansiemeniä. Margariinit on korvattu voilla ja kermalla ja maito vähempihiilihydraattisella soijamaidolla. Karppausta on kritisoitu runsaasta eläinrasvan käytöstä, mutta itse en ota asiasta stressiä vaan käyn mittaamassa veriarvoni vuoden lopussa ja katson sitten onko syytä huolestua.

Kuvat kertovat enemmän kuin sata sanaa. :) Pahin turvotus katosi karppauksen aloitettua viikossa, ja vyötäröltä on seitsemässä viikossa kutistunut neljä senttiä. Painoa oli tarkoitus pudottaa 2 kiloa, ja ne kilot myös lähtivät.

Aluksi tuntui, että pastasta, puurosta ja myslistä luopuminen olisi suurikin uhraus ja kompromissi tavoitteiden saavuttamiseksi, mutta nyt tuo ajatus ihan naurattaa. Syön tällä hetkellä paljon herkullisempaa, terveellisempää ja ravintorikkaampaa ruokaa kuin ennen. Makeista herkuistakaan ei ole täytynyt luopua, ja jos siltä tuntuu niin valmistan karppiresepteillä marjapiirakkaa, lettuja tai kookoskeksejä. Tosin päivittäinen makeanhimo on täysin kadonnut, joten herkkuja tekee mieli aika harvoin.

Minulla on kevyt olo. Heittelehtivään verensokeriin liittyvät päänsäryt ja heikottavat näläntunteet ovat historiaa. Kun syön, olen kylläinen kuusikin tuntia. On myös todella antoisaa olla innostunut ruoanlaitosta! Entisen pakastekesäkeiton sijaan lautaseltani voikin löytyä punajuurivuokaa ja kesäkurpitsalasagnea tai kookosmaidossa paistettua lohta ryyditettynä uusimmalla suurherkullani ruusukaalilla.

Karpatessa ei tarvitse hyvästellä leipiä ja sämpylöitä!

Karppikasvislasagne syntyy kesäkurpitsasta ja soijarouheesta.

Leivonnaiset valmistuvat ilman sokeria ja viljajauhoja.

Näkkileipä ja tortilla ovat mantelileivän ohella karppireseptisuosikkejani.

Lempileipäohjeeni karppaus.info -sivuston resepteistä. Tuunasin reseptiä vähempijuustoiseksi. Kokeilkaapa tätä, on nimittäin ihan törkeän hyvää! Fiberhusk (löytyy myös nimellä psyllium kauppojen jauho/mausteosastolta) ei ole välttämätön, mutta tuo leipiin hieman kuohkeutta.

Mitä tilanteeseeni tulee, vielä on matkaa rannalle, mutta viikonloppuna minua hymyilytti siskoni kanssa teatterissa jo näin paljon.

…ja nyt on muuten jo syyskuu, joka meilläpäin tarkoittaa sitä, että kohta on joulu…! ;)

P.S. Resepteistä kiinnostuneille suosittelen lämpimästi Karppaus.infon reseptisivua.

P.P.S Vastailen kommentteihin vähän hitaammalla tahdilla, joten jos olet kysynyt jotain, etkä saanut vielä vastausta, niin palaathan parin päivän päästä tsekkaamaan uudestaan. :)

Kommentit
  1. 1

    Sini sanoo

    Olen huomannut itsekin, että koko tämän karppausajan mua ei ole turvottanut sitten ei yhtään, on energisempi olo, jaksaa arjet paljon paremmin, elimistö tuntuu ihan erilaiselta ja terveemmältä. Olen saanut pudotettua kilon (kuukauden aikana) ja tarkoitus on saada putoamaan vielä 6kg lisää sekä ottaa tämä karppaus ihan koko lopunelämän ajan terveelliseksi elämäntavaksi, sillä huomaan, että ainakin mun kohdalla se kannattaa! En ole lihava, mutta niin kuin monilla naisilla alavatsa alueella saattaa olla vähän ”ylimääräistä”, pömppis, haluan välttää riskin, että mulle puhkeaisi diabetes, verenpainetauti yms. Itse en ole ehdoton karppaaja, syön esim joka toinen aamu neljän viljan puuroa koska niistä saa kuituja ja puuro täyttää pitkäksi aikaa. Suon myös itselleni kerran viikossa yhden herkkupäivän. Jokainen karppaa omilla ehdoilla ja musta on niin hienoa kuulla, että muutkin aloittelija karppaajat ovat huomanneet muutokset itsessään. Tätä kannattaa vaalia! Tsemppiä karppaukselle, karppausruoka on OIKEESTI hyvää ja niin kuin pitää, terveellistä :)

    Ps. Sulla on aivan ihana blogi ja seuraan sitä hyvin mielin ja uusein vinkein saaneena!

  2. 2

    diamondgirl sanoo

    kaikki kehuvat vähähiilihydraattista ruokavaliota, itsekkin olen sillä ollut ja tuloksia sain aikaan, mutta jotenkin se sitten jäi. nyt olen päättänyt aloittaa uudelleen :)

    diamondgirl-janika.blogspot.com

  3. 3

    *Anni sanoo

    Hei!

    Ohhoh!!! Olipa myönteinen yllätys tämä karppaus-kokeilusi!!! Voisin silkasta ilosta heittää voltin, jos osaisin!!! Olen tosi iloinen, että otit sen puheeksi blogissasi, ja mikä vielä parempaa, se on auttanut sua. Toivottavasti moni innostuu kokeilemaan sitä sun innostamana.

    Tai onko se sinullakaan edes enää kokeilu, omalla kohdallani siitä on tullut pysyvä tila. Niin paljon paremman olon olen sen avulla saanut, etten enää edes vilkaisekaan kaupassa käydessäni leipäosastolle tai jauho-, puuro-, riisi-, pasta- ym. hyllyille. On kumman helppoa asioida ruokakaupassa, kun voi keskittyä he-viin, lihatuotteisiin ja maitotuotteisiin, tosin itse maidon ostan suoraan tilalta (aitomaito=jättihyvää!). Luomuna ostan kaiken, minkä pystyn, hinnasta viis, koska uskon luomun maksavan itsensä takaisin moninkertaisesti tulevaisuudessa vielä parempana olona ja terveenä pysymisenä.

    Hienoa! Saat virtuaalihalin, suukon, pointsit ja peukut tästä iloisesta uutisesta!!! =))))) Kannustan kaikkia kokeilemaan, se ei ole mistään pois eikä vaadi ihmeellisiä uhrauksia. Edelleen suitsutan Heikkilää, koska sillä häiskällä on minusta painavaa sanottavaa ruuasta ja ravinnon laadusta, ja vieläpä suht hyvin ymmärrettävässä muodossa.

    Loistavaa Sanni!!!

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Kiitos *Anni! Minäkin ostan luomuna kaiken, minkä vain pystyn. Luomua olen suosinut jo pitempään.

      Aikeissa on muuten vihdoin ostaa joku Heikkilän kirjoista, ja muutakin karppaus-kirjallisuutta.

        • 3.1.1.1

          Sanni sanoo

          Jos kaupassa ei ole ostohetkellä saatavilla luomumunia, niin ostan toki niitä mitä on saatavilla. :) Pienissä lähikaupoissa ei aina ole luomumunia.

  4. 4

    Jenni sanoo

    Aivan sydäntälämmittävän ihanaa taas päästä lukemaan sun juttuja! Toivottavasti voit pian paremmin!

    Hassua kyllä että aina kun yritän etsiä tietoa jostakin kosmetiikkaan littyvästä, sulta löytyy paras info:) Yritin jopa ihan googlaamalla ettiä muitakin tietolähteitä, mutta aina vaan parhaat tulokset viittas Karkkipäivään! Kiitos siis taas kerran hienosta blogista, joka paitsi ilahduttaa jokaisella lukukerralla, myös antaa tosi paljon infoa ja inspiraatiota!

    En oo kovin innostunu karppauksesta, mutta tää juttu laajensi mun mielikuvaa tästäki aiheesta! Mutta että ruusukaali?! Mitä ihmettä, sehän on pahaa!!;D

  5. 6

    sanoo

    Heh, kirjoituksesi on melkein kuin itse olisin sen laatinut, samoilla linjoilla mennään täälläkin! Tosin sillä erotuksella, että itse syön kaikkea lihaakin.
    Ja mantelileivät, ne on tosi hyviä! Itsekin teen ne vähemmällä juustolla, noin puolella reseptin määrästä. :)

  6. 7

    eveliina sanoo

    Karppauksen osalta ajatellaan usein hyvinkin mustavalkoisesti, että kun lisätään rasvaa, se pitää olla eläinperäistä eli tyydyttynyttä. Sinänsä eläinrasvat kuuluvat normaaliin ruokavalioon, mutta parempiakin vaihtoehtoja löytyy, varsinkin jos rasva-arvot arveluttavat: kannattaa siis panostaa kasvikunnan tarjoamiin ns. hyviin eli tyydyttymättömiin rasvoihin, joita löytyy esimerkiksi avokadosta ja pähkinöistä! Rypsi-, oliivi- ja avokadoöljyjä ruoanlaittoon tai loraus salaatin päälle. Kannattaa muistaa myös rasvaiset kalat – mikä sen parempi syy herkutella lohella! Oma ruokavalioni on nk. alakarppausta, eli käytän hiilareita, mutta alle suositusten – muutoin ei lenkkari kulje lenkkipolulla, ainakaan niin kovaa. Suosin lähinnä tyydyttymättömiä rasvoja. Itse olen löytänyt tästä hyvän kompromissiruokavalion, eivätkä painon putoaminen, ihon kunnon paraneminen, mahaoireiden loppuminen, hyvä ja energinen olo ole ollenkaan huono lisä!

  7. 8

    The Lady Jessica sanoo

    Kiva oli kuulla sinusta taas, minäkin olen muutaman päivän välein käynyt varulta tsekkaamassa olisitko kirjoittanut jotain. Tsemppiä syksyyn!

  8. 9

    Terttu sanoo

    Mielenkiintoinen jutt karppauksesta!
    Mutta muutaman postaus sitten kerroit lopettavasi..
    En siis tarkoita että haluaisin sitä, mutta en löytänyt mistään ”korjausta” asiaan, vaan olit vaan tehny uuden postauksen..??
    Vaikuttaa vaan hassulta, kun ensin pitää palopuheen, että älkää sitten kyselkö missä olen ja muutaman päivän päästä on postailemassa taas..
    Ehkä mieli muuttui, mutta kirjoita siitä. Miksi näin kävi? Tai ainakin että olet takaisin…
    Hyvää syksyä! Tosi kiva blogi sulla!

    • 9.1

      Sanni sanoo

      Moi Terttu. Jos luit aiemman postaukseni, niin kirjoitin siinä blogin jäävän tauolle. Lopettamisesta en puhunut mitään. Kirjoitin myös, että saatan tehdä postauksia harvakseltaan, jos voimia löytyy.

      Blogi on edelleen tauolla. En kirjoittanut mitään yli viikkoon, ja samanlaisia taukoja voi olla edessä niin kauan kunnes asiat elämässäni järjestyvät.

  9. 10

    sanoo

    Ihanaa, että jaksat postata jotain!!! Voimahali sulle, whatever troubles you <3
    Kokeilin karppaamista parisen vuotta sitten ja mulle se ei kyllä sopinut. Olo oli kauhea ja painokäyrä alkoi minisen laskun jälkeen nousta kohti korkeuksia, vaikka noudatin kaikkia taiteen sääntöjä ja vielä konsultoin asiantuntijan kanssa. Todella moni on kuitenkin löytänyt tästä ruokavaliosta apua, joten varmasti kannattaa ainakin kokeilla, mikäli miettii, että oisko tossa jotain järkeä. Itse saan parhaat tulokset normikalorivajeella, liikunnalla ja pienellä proteiinimäärän lisäyksellä. Kateeksi silti käy niitä, joilta karppaaminen sujuu ja joille se sopii, kun kaikki hehkuttavat sitä energistä oloa!

    • 10.1

      Sanni sanoo

      Voi harmi että karppaus ei sulla toiminut. Tai siis eihän se itse asiassa mikään harmi ole, kun toisella ruokavaliolla kuitenkin saat tuloksia. :)

      Mulla ei ole tuota energistä oloa vielä tullut, tosin tässä tilanteessa olisi aika vaikea olla energinen, oli ruokavalio mikä hyvänsä. Ruokailujen jälkeinen väsymys kyllä on kaikonnut, ja se on jo tarpeeksi hyvä. :)

      Kiitokset haleista! <3

  10. 11

    Heidi sanoo

    Kiva postaus, vaikka ei meikkejä käsitellytkään! :) Itsekin olen miettinyt karppausta, en tosin mitenkään vakavasti, lähinnä tasolla ”pitäis lopettaa pullan pupeltaminen…” mutta koska aihe on sellainen, että siihen pitäisi ajan kanssa perehtyä, niin se on sitten aina jäänyt. Pitäisi varmaan ottaa joku ryhtiliike, ja ainakin vähän ruveta katsomaan mitä suuhunsa laittaa! Täälläkin on meinaan havaittavissa pientä ”pullaturvotusta”… :S

    Näytät muuten tosi ihanalta noissa kuvissa! :) Tosi ”aikuiselta”, silleen hyvällä tavalla. Tiedä sitten, onko syynä se, että kaventuneissa kasvoissa esim. poskipäät nousevat paremmin esiin, mutta näytät tosi ”klassiselta”! :)

    Oli hirveän ikävää lukea pahasta olostasi, ja tuntui jotenkin tosi oudolta, miten näin täysin tuntemattomana tuli täysin vieraan ihmisen puolesta surku olo. Toivottavasti voit jo edes hieman paremmin, oli syy pahaan oloon mikä tahansa. Haluaisin vielä toivottaa oikein ihanaa syksyä ja paljon jaksamista! :)

    • 11.1

      Sanni sanoo

      Kiitos Heidi. Joinain päivinä olen jo voinut paremmin, mutta suurimman osan ajasta on ikävä kyllä edelleen tosi paha olla. :( Blogiin kirjoittaminen vie edes vähän ajatuksia pois ikävistä asioista, mutta joka päivä ei ole jaksamista puuhata postausten parissa.

      Ihanaa että suurin osa lukijoista jaksaa odottaa eikä ärsyynny epäsäännöllisestä postaustahdista tai viikkojenkaan tauoista. <3 Olette ihania.

  11. 12

    Tiiti sanoo

    Huomaa kyllä kuvista ihan milettömän eron, hienoa Sanni! Itsekin olne karppaaja ja tyytyväinen siihen. Ajattelin näin vinkkinä, että oletko kokeillut sellaista välipalaa/aamupalaa kuin maustamatontajogurttia ja marjoja, itse lisään välillä pari tippaa hermesetaani(?) no kumminkin sitä makeutus ainetta. On tosi täyttävää ja hyvää :) Kiitos innostavasta blogista!

    • 12.1

      Sanni sanoo

      Kyllä, pappajogurtti (tai tarkemmin sanottuna pappa + rahkasekoitus, tykkään aina sekoittaa rahkaa jogurttiin jämäkämmän koostumuksen aikaansaamiseksi ^_^) ja vadelmat tai mustikat kuuluvat moniin aamuihin. :)

  12. 13

    Mervi sanoo

    Äh, mä en jaksa tätä karppausjankutusta. Jos ihmiset vaihtaisivat sokereista koostetut myslit ja einesruuat oikeista raaka-aineista koostuviin ruokiin, niin kyllä ne kilot ja turvotukset lähtisivät ilman hyvien hiilareiden hylkäämistäkin. Itseltä lähti 10 kiloa vain hiivaa sisältävät tuotteet hylkäämällä, samaan aikaan lisäsin mm. kaurapuuron ja perunan syöntiä ja maha voi hyvin ja on litteä ensimmäistä kertaa vuosikausiin.

  13. 15

    sanoo

    Niin kiva että olet takaisin, mikä helpotus! Olen seurannut sun blogia vuosia ja oikein säikähdin, että lopetatko kokonaan. Voimia sulle mitä ikinä joudutkin käsittelemään ja paljon lämpimiä ajatuksia! :)

    • 15.1

      Sanni sanoo

      Voi kiitos Pumpulipupu! Helppoa ei ole vieläkään, mutta toki koitan toivoa että asiat kääntyvät parhaiten päin.

  14. 16

    Sindu sanoo

    Täytyypä vielä palata tähän aiheeseen ja kysäistä, että miten olet saanut noista karppi-leivistä noin muhevia/kuohkean oloisia? Omana jäivät todella länteiksi. Ja kiitokset mantelileipien ohjeesta, oli todella paljon parempaa kuin 1 minuutin mikroleipä (maistuu liikaa kananmunalle…). Ja mikähän leipä on kyseessä kuvassa nro 3? (eli siinä joka on ensimmäisen kuvan alapuolella :D)

    • 16.1

      Sanni sanoo

      Enpäs osaa sanoa miten niistä noin kuohkeita tulee… omani ovat aina olleet tuollaisia kunnon sämpylämäisiä. Millaista taikinasi on? Minun on sellaista hyvin ”kökkäreistä” ja kiinteää, leipäset jäävät siis jo valmiiksi ”korkeiksi” kasoiksi eivätkä leviä länteiksi. Jos taikinasi on liian juoksevaa niin kokeile lisätä psylliumia tai soija/mantelijauhoja.

      Kuvassa nro 3 on minuuttisämpylä, eli juurikin se mikrohässäkkä. :)

      • 16.1.1

        Nimetön sanoo

        Täytyypä sitten lisäillä aineksia, että tulee kiinteämpää, taikina nimittäin on tosiaan ihan vetelää. Kiitos paljon vastauksista!

  15. 17

    sanoo

    Kiitos tästä inspiroivasta postauksesta. Tuli himo kokeilla uusia karppireseptejä. Kiva että sinäkin olet löytänyt tiesi ”karppilammikkoon”.

    Mitä liikuntaan ja karppaukseen tulee olen ymmärtänyt että jaksaminen voi olla vaikeaa alussa eli muutosvaiheessa. Mutta sitten helpottaa kun kroppa tottuu käyttämään rasvaa energianlähteenä.

    t. 10 vuotta karppina & pahimmillaan yli 20 tuntia viikossa liikuntaa

  16. 18

    Salli sanoo

    Hei,

    Flunssaisena nettiä selatessa löysin tänään blogisi ja tajusin juuri (kuvasta), että olen siskosi opiskelukaveri! :) Pieni maailma! Ihana blogi sinulla!

  17. 19

    lumienkeli sanoo

    Moi:)
    Mistä olet ostanut nämä silmälasisi ja minkä merkkiset ne on? Sit vielä että missä kaupungissa asut nyt, kun menit Helsinkiin lomalle? Luulin että asut Helsingissä:)

    Ja jos sinulla on joskus taas joku hyvä karppi ruokaohje, niin se olisi kiva jos voisit jakaa täällä:D

    • 19.1

      Sanni sanoo

      Moi! Specsaversilta olen ostanut, merkkiä en muista, olisikohan Jasper Conran vai mikä se nyt on…. ^_^

      Asun kaupungissa. :) Tarkempia yksityiskohtia kotipaikkakunnastani en ole (ainakaan vielä toistaiseksi) blogissa maininnut sillä pidän tietystä anonyymiudesta. :)

      Karppiruokaohjeita päivittelen tänne nykyään n. kerran kuussa, löytyvät tunnisteen ’ruoka’ alta. :)

      • 19.1.1

        lumienkeli sanoo

        Juu kiitos vastauksesta. Mie olen nimittäin etsinyt vähän vastaavanlaisia laseja. Eilen löysin sattumalta aika kivat. Käyn aina välillä katselemassa, kun sit kun pitää hankkia niin ei varmasti löydy mieleisiä.
        Juu en ollut varma olitko maininnut missä asut, ku en ole ihan alusta asti seurannut sun blogia. Ja eihän sitä tarviikkaan kertoo. Se on vaan hassuu ku tulee joku mielikuva jostain, vaikka ei edes tiedä varmaksi.

        Tykkään sun blogista paljon:)

  18. 20

    neiti näsäviisas sanoo

    Pakko kommentoida, että häiritsee suunnattomasti ihmisten käsitys kalasta kasviksena. Kasvissyöjä EI syö kalaa, eikä kanaa, eikä punaista lihaa. Vegaani taas ei syö MITÄÄN eläinperäistä, eli mukaan luettuna maitotuotteet. Lakto-ovo vege syö maitotuotteita/kananmunia, mutta tässäkään tapauksessa ei syödä kalaa. Semivegeys ei tee kasvissyöjää vaan on ihan yhtälailla sekasyöjä. Tottakai pisteet siitä, että syö pääpiirteittäin kasvisruokaa. Anteeksi oon vähän natsi näiden asioiden kanssa. Ja siis en ole itse vegaani vaan sellainen alajaosto, kuin fregaani, eli syön vain dyykattua ruokaa :D Mutta joo kiva ja hyvä blogi jota tulee seurattua ja hyvää kesää! ps. pahoitteluni natseilusta, jos käsitin väärin, että olisit kasvissyöjä :))

    • 20.1

      Sanni sanoo

      OK, olen siis sekasyöjä :) Kalaa en toki missään nimessä pidä kasviksena :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.