Helpot Lime-rahkapullat

Maaliskuu 2015 jää blogin historiaan todellisena Rahkakuukautena, joten lienee asiallista päättää se näissä tunnelmissa…

Rahkapullilla herkutellessa :)

Hiilihydraattitietoisen rahkapullat syntyvät muffini-versiona. Muhevassa herkussa on alle 2 grammaa hiilihydraattia per kappale.

Limerahkamuffinit_IMG_5143

Pistaasipähkinät olisivat sopineet pintaan täydellisesti, mutta niiden puutteessa koristelin nökäreet pekaanilla.

Eilinen illallinen: kaksi rahkapullaa ja niiden jälkkärinä selleri-feta-paistos…! ^_^ :D Mielenkiintoisia välillä nämä mun ateriat. Mutta kun alkaa tehdä mieli rahkapullaa niin sitten sitä on saatava – vaikka pääruokana. :) Olen tunnetusti aiemminkin korvannut kunnon ruoan kakuilla.

Limerahkamuffinit_IMG_5155_ohje

Vatkaa yhteen munat ja makeutus. Lisää sulatettu voi. Sekoita yhteen kuivat ainekset ja yhdistä kosteisiin. Anna taikinan turvota hetki ja lusikoi muffinivuokiin. Tee taikinan keskelle kuoppa rahkatäytteelle. Sekoita täyte ja lusikoi vuokiin. Paista 200 asteessa noin 15-20 minuuttia uunista riippuen. Ohjeesta tulee 6 keskikokoista muffinia.

Vähähiilihydraattisimmat valinnat: Now Foods-mantelijauho ja Danone Vitalinea Pro tai Lindahl’s -maustamaton rahka. Näillä aineilla yhdelle muffarille tulee hiilaria nippa nappa 1,5 g!

Makeutukseen vanha tuttu stevia. (Kauppojen ”stevia-makeuttajana” markkinoidut makeutusaineet sisältävät aina myös erytritolia, näin tuotteesta saadaan käyttäjäystävällisempi puhtaan stevian sivumaun ja jyrkän makeuden kannalta.)

Limerahkamuffinit_IMG_5119

Sitruuna on tuttu rahkan maustaja, mutta meillä sattui olemaan jääkaapissa limeä. Kokeillaan sitä.

Maustoin rahkan stevialla ja raastoin joukkoon limen kuorta. Rahkasta tuli aivan järkyttävän hyvän makuista…! Miten en ole aiemmin tajunnut kokeilla limeä tai muuta raastettua sitrushedelmän kuorta rahkasekoituksiini..? Tästä löytyi sattumalta uusi mauste aamiaisille :)

Limerahkamuffinit_IMG_5111

Blondikysymys: mitä eroa on sillä, vatkaako yhteen kananmunat ja makeutuksen ja lisää sitten rasvan, vai vatkaako yhteen voin ja makeutuksen ja lisää sitten kananmunat? Muffini-reseptejä näkee kummallakin toteutuksella.

Itse olen aina sekoittanut ensin yhteen voin ja makeutuksen ja lisännyt sitten munat. Nyt kokeilin muna-makeutusvaahdolla. Odottaisi, että taikinasta kenties tulisi tällä tekniikalla ilmavampaa ja leivonnaisista kuohkeampia, mutta en huomannut muffareiden rakenteessa mitään eroa.

Limerahkamuffinit_IMG_5116

Täytteestä katosi aika paljon suuhun matkalla muffinivuokiin… ;)

Limerahkamuffinit_IMG_5131

Pähkinä tuo aina kivan loppusilauksen :)

Limerahkamuffinit_IMG_5150_3

Mikäs otetaan ensi kuun teemaksi, raejuusto? :)

Kommentit
  1. 1

    Jonttu sanoo

    Näitä pitää leipoa tulevana viikonloppuna vanhemmille. Hyvältä näyttää. :)

    • 1.1

      Sanni sanoo

      Oletko saanut uunin? :)

      Tuntuu kyllä hassulta että tietää lukijoistaan sellaisiakin asioita kuin onko heillä uunia vai ei… :D

  2. 2

    sanoo

    Näyttää todella herkullsilta! Leipomisvaihde on ollut pitkään tauolla, niin ehkäpä näitä kokeilen pääisiäisen tienoilla.

  3. 3

    HannaK sanoo

    Oletko muuten huomannut, että Lidliin on tullut makeuttamatonta soijamaitoa? En muista paljon siinä sinun käyttämässäsi on hiilihydraattia, mutta tässä on 0,8g desiä kohden.

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Olen joskus ostanut Lidlin soijamaitoa, mutta se oli aika kamalan makuista :/ Taisi kylläkin olla se makeutettu versio. Täysin makeuttamaton ei oikein sovi kahvimaidoksi, kun soijan luontainen maku puskee niin vahvasti läpi.

      Alpron Soija Light 1,6 hiilariprosentillaan on kahvimaidon aatelia <3 Siinä on sokeria, mutta käytännössä niin niukasti ettei vaikuta perus-vhh:lla suuntaan tai toiseen. Tummassa 80-prosenttisessa suklaassakin on enemmän sokeria kuin tuossa soijamaidossa :) Alpro Soija Light ja tumma suklaa ovatkin itse asiassa ainoat rehellisesti sokeria sisältävät elintarvikkeet joita syön. :)

  4. 4

    sanoo

    Mistä tuota mantelijauhoa kannattaisi ostaa? Meidän kaupoissa oli vain ihan pieniä pusseja, tyyliin 100g.

  5. 5

    Sunshine sanoo

    Voi kyllä! Tee raejuustoteemalla resepteja. :D Mun maailma mullistui kun maistoin ekan kerran ulkomailla raejuustoa, sellaista rasvaisempaa kuin se mitä Suomessa olin syönyt ja koostumukseltaankin siis ihan erilaista. Nyt tykkään enemmän siitä rasvaisemmasta versiosta ja syön sitä silloin tällöin purkillisen ihan vaan välipalaksi. Tosi hyvää. :)

    • 5.1

      Sanni sanoo

      Mä muuten tajusin juuri että Arlallakin on rasvaisempi raejuusto, neljän prosentin (ja vielä luomu) ! :) Muutenhan Suomesta löytyy vain kaksi muuta yli neljän prossan raejuustoa; X-tran 4,6% ja Goldessan (Lidl) 4,5%. Mutta nuo on aika suolaisehkon makuisia, aion seuraavaksi testata Arlan jos sieltä löytyisi makuvoittaja. Arlan 2% on jo nyt makunsa puolesta mun ykkössuosikki.

      On mulla ollut parikin raejuustoon liittyvää juttua luonnoksissa jo vaikka kuinka pitkään… :D Siis kauan ennen rahkahässäkkää. Mähän siis syön raejuustoa ihan kirkkaasti eniten kaikista maitotuotteista, sitä menee ainakin kilo viikossa.

  6. 6

    RipRap sanoo

    Niin täydellistä jälleen Sanni. Etsin just viljattomien muffinssien ohjetta ja kun hyvää ei löytynyt, päätin välillä tulla lukeen sun blogia. Sun ruokaohjeet on pelastanut mut ennenkin. En siis karppaa vaan olen vilja-allergikko.

  7. 7

    Arlene sanoo

    Heeei, ihan loistavaa, tätä on pakko kokeilla jo tällä viikolla ^_^ Kaapissa taitaakin olla kaikki ainekset, ellei tuo mieheke oo syöny maitorahkaa sielt pois :D Kiitos reseptivinkistä.

    • 8.1

      Sanni sanoo

      En mistään, koska en ole löytänyt sitä (Ruotsissa olen ostanut). Tiedän, että sitä myydään Suomessa, tuote löytyy Lindahlsin Suomen sivuiltakin, mutta missään kaupassa en ole Suomessa siihen toistaiseksi törmännyt. Ilmeisesti vain hyvin harva paikka on ottanut sen valikoimaansa.

  8. 9

    sanoo

    Voikohan muffinssin tehdä ilman psylliumia? Kaikki muut olisi kaapissa paitsi tuo enkä usko että saan sitä mistään hankittua lähipäivinä :)

  9. 11

    Jonttu sanoo

    Pienoinen apua-kysymys: millä voisin korvata psylliumin, kun sitä ei ollut lähikaupassa saatavilla? :( Ostin sitten maissijauhoa. Tiedätkö, voisiko maissijauho antaa sitkoa taikinaan?

    • 11.1

      Sanni sanoo

      Muita vähähiilihydraattisia taikinan sitojia ovat Pofiber-perunakuitu ja Fibrex-sokerijuurikashiutaleet (Fibrex tuo taikinaan rukiisehkon maun, Pofiber ja psyllium taas ovat neutraaleita). En osaa sanoa voiko maissijauho tuoda sitkoa, mutta en oikein usko. Siinähän ei ole gluteenia, ja gluteeni tuo sitkon. Toisaalta tärkkelys saostaa, kuten psyllium’kin. Vaikea sanoa kun tiedän lopulta niin vähän leivonnan kemiasta.

      • 11.1.1

        Jonttu sanoo

        Mitään noista ei ollut meidän lähikaupassa. :( Joulun aikaan vielä oli, mutta nyt ei. No, joutunen laittamaan vehnäjauhoa.

            • 11.1.1.1.1.1

              Jonttu sanoo

              Paitsi että mantelijauhoja meillä on täällä iso pussillinen, niin käytän niitä varmaan tuon mantelijauhojen osuuden verran ja sitten sitkoa tuomaan perusvehnäjauhoja.

                • 11.1.1.1.1.1.1.1

                  Jonttu sanoo

                  Olen tehnyt nyt pääsiäisen aikana vasta soijapataa (meni isälle ihan täydestä jauhelihapatana, vaikka oli täysin vegaaninen :)), kääretortun, puolukka-raakakakun ja pääsiäissämpylöitä. Nyt tulin sairaaksi, niin en tiedä, jäävätkö muffinssit mahdollisesti tekemättä. :(

  10. 12

    nimetön sanoo

    kysyn sinulta. sopisiko mielestäsi äitienpäivälle? ihan mitä tahansa en voi leipoa siilä äitini on vhh-dieetillä. jos suosittelet jotain erityisesti, niin vinkkaa jotain!

    • 12.1

      Sanni sanoo

      Riippuu tietysti ihan minkä tyyppisistä leivonnaisista äitisi tykkää :) Täytekakku kenties olisi vielä juhlavampi äitienpäiväleivonnainen? Kaikki blogissani olevat leivonnaisohjeet ovat täys-vhh:n mukaisia, lukuunottamatta ihan viimeisimmän Kakkunyyttärit-postauksen vegaaniporkkanakakkua, omenacrumblea ja mustikkaraakakakkua. Kaikki leivonnaisohjeeni löydät Ruoka-osiosta blogin yläpalkista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.