”Hei mikä olisi sellainen ripsiväri joka ei varise…?”

Nyt täytyy kosmetiikkamyyjänä avautua yhdestä asiasta. Asiasta, mitä jälleen eilen kollegani kanssa töissä tuskailimme.

Mikä on yksi turhauttavimmista kysymyksistä jonka saamme työssämme kohdata päivittäin.

”Hei, mä tarvitsisin sellaisen ripsivärin joka ei varise. Suosittele mulle jotain hyvää ripsiväriä joka ei varise.”

Kertokaas nyt minulle. Miksi kukaan kysyy tällaista? Olettaako joku, että tähän kysymykseen on jokin absoluuttinen vastaus? Mikä se on se sellainen ripsiväri, joka ei varise? Voidaanko kaikki ripsivärit jaotella kahteen luokkaan – variseviin ja varisemattomiin? Päättävätkö valmistajat ihan piruuttaan valmistaa myös niitä varisevia?

Ihan oikeasti, mitä ihmettä?

Ei ole olemassa mitään varisemattomia ripsivärejä. On vain olemassa erilaisia silmiä, ripsiä, ihoja ja olosuhteita. Se, variseeko maskarasi, on täysin yksilöllistä. Täysin yksilöllistä. Myyjä ei voi suositella kenellekään varisematonta ripsiväriä, sillä hän ei voi tietää miten joku maskara käyttäytyy juuri tämän henkilön ripsissä. Mikä kestää toisilla aamusta iltaan on rapissut toisilla lounaaseen mennessä.

Eivätkö kaikki ihmiset tiedä tätä? Täytyyhän heidän tietää. Maalaisjärki, jne.

Miksi sitten kuulemme kysymyksen päivittäin? Asiakas on hämmentynyt, ihmeissään, jopa loukkaantunut kun emme pysty vastaamaan hänelle. Hänen mielessään kosmetiikkaliikkeen myyjän täytyy osata kertoa, mikä on se  paras ripsiväri. Ehkä teemmekin sitten hänelle mieliksi. Valitsemme jonkun maskaran, ja sanomme, ”Tämän ei ainakaan pitäisi varista, tämä on tosi suosittu ja saanut paljon palautetta pysyvyydestään.” Asiakas on tyytyväinen kuullessaan edes tuollaisen lupauksen ja hän ostaa maskaran. Mutta tottakai se voi varista hänen ripsissään. Miksi siis tekisimme mitään sen suuntaisia lupauksia..?

Anteeksi tämä avautuminen, mutta minulla vain menee välillä hermot tuohon. :) Nimimerkillä ”minulla eivät koskaan varise mitkään maskarat, mutta niinpä vain oli viikonloppuna silmien alla musta maskarapölykerros kun kerrankin laitoin Cliniquen Lash Poweria”. Kyllä, juuri sitä, jonka ehdotonta kestävyyttä ja anti-varisemis-ominaisuutta kaikki ylistävät.

Eli mitäpä jos sanon ripsiväriasiakkaalleni seuraalla kerralla vaikka näin, ”Ai varisematon maskara? Kyyyllä, kyllähän meiltä sellaisia löytyy, mitenkäs olisi vaikka tämä erittäin suosittu Lash Power, joka ei varise ainakaan noin joka kolmannen Clinique-asiakkaamme mielestä, mutta sitten taas jotkut ovat enemmän Sensain 38-leirissä ja sekin saattaa tietysti pysyä paremmin, mutta toisaalta meillä ei ole Sensaita joten kyllä minä nyt sitten kuitenkin suosittelen tätä Lash Poweria, se pysyy ihan älyttömän hyvin suurimmalla osalla ihmisistä, paitsi minulla.”

P.S. En ehtinyt vielä käydä läpi kaikkia kommentteja, joita oli tullut paljon (on kiire soututapaamiseen…! ^_^), mutta haluan vain lisätä että en kirjoittanut tekstiä haukkuakseni asiakkaita. Toivoin postauksen irrottavan lukijoissa lähinnä naurahduksia (tyyliin ”kaikesta se Sanni jaksaakin vaahdota ^_^”), ja kaikkihan me tiedämme että joka alalla on omia vakioturhautuksia. Minä oikeasti olen ihmetellyt tuota, miksi ihmiset kysyvät varisematonta ripsiväriä. Koska ei ole mitään ammattilaisten insider-tietoa, että maskarat käyttäytyvät yksilöllisesti. :) Yrittäkää nähdä tässä vähän huumoria, tai jos ette voi, niin olen pahoillani jos teksti loukkasi.

Ja vielä P.P.S. Ettehän te nyt oikeasti luulleet, että puhun asiakkaille tuon viimeisen kappaleen tyyliin? :) Selvennyksen vuoksi: palvelen kaikki varisematonta ripsaria etsivät asiakkaat aivan yhtä ystävällisesti ja iloisesti kuin muutkin asiakkaat, ja selitän heille miksi emme voi luvata minkään ripsivärin olevan täysin varisematon. Tämä blogiavautuminen ei heijasta mitenkään sitä, miten käyttäydyn töissä. Päänsisäiset ihmetykset ja ärsytykset ovat oma asiansa,  ja niistä voi avautua vaikkapa näin blogipostauksessa, mutta asiakastilanteissa ne eivät näy.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Hehheh! Ei kaikkea tarvitse todellakaan aina ottaa niin vakavasti! Ja tuo oli siis kommentti verisesti loukkaantuneille. =)

    Minä saan minkä tahansa ripsarin varisemaan. Siis huom! _minä saan_. Eli kyllä se on minusta itsestäni kiinni variseeko vaiko eikö. ;-) Minullekaan varisevuus ei ole koskaan ollut ripsivärin ominaisuus. No joo, ehkä ei ihan aina, joskus saattaa varista vain sen takia ettei kyseinen tuote ole just minulle se paras mutta useimmiten minun kohdallani ”vika” on käyttäjässä. Olipas itseään toistava lause, periaatteessa sama asia. ;-D Mutta eiköhän kaikki ymmärtäneet tarkoituksen.

    Mutta minä olen kyllä aina ajatellut, että tuota kysytään siksi, että ihmiset eivät oikeastaan ajattele koko asiaa sen enempää vaan oletus on, että jotkut ripsarit vaan varisee ja jotkut ei.

    Tosin tuli täsä mieleen, että on mulla yksi ripsari joka varisee _ehkä_ ihan ominaisuutensa puolesta eli siinä on pikkuisen kimalletta mukana ja se kimalle saa aikaan, että ripsari vaikuttaa varisevalta (en ole tosin sen tarkemmin tai tieteellisemmin tutkinut mikä kyseisen ripsivärin ainesosa mun poskipäille pölisee, oletan, että kyse on tuosta kimallehommasta).

    • 1.1

      Sanni sanoo

      Mutta minä olen kyllä aina ajatellut, että tuota kysytään siksi, että ihmiset eivät oikeastaan ajattele koko asiaa sen enempää vaan oletus on, että jotkut ripsarit vaan varisee ja jotkut ei.

      Niin, varmastikaan eivät ajattele… Mutta on niin hassua, että he sitten samalla tulevat olettaneeksi, että jotkut ripsarit vain varisevat aina, no matter what. :) Ja onhan ihan hullu ajatus, että joku meikkivalmistaja kehittäisi vasiten varisevan ripsivärin. :P

  2. 2

    NG sanoo

    Olen itse yksi näitä tuskastuttavia asiakkaita, jotka pähkäilevät usein kassan maksupäätteen ääressä ja ihmettelevät, ’onpa näitä monenlaisia’.. :)
    Itsekin asiakaspalvelussa työskennelleenä tiedän, että samat kommentit ja huulenheitot voi pidemmän päälle nyppiä.

    Silti: uskon yhä, että asiantunteva kosmismyyjä pystyy kokemustensa ja tietojensa nojalla vastaamaan asiakkaiden tyhmiinkin kysymyksiin ja antamaan eri tuotteiden joukosta jotain järkeviä vinkkejä.

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Silti: uskon yhä, että asiantunteva kosmismyyjä pystyy kokemustensa ja tietojensa nojalla vastaamaan asiakkaiden tyhmiinkin kysymyksiin ja antamaan eri tuotteiden joukosta jotain järkeviä vinkkejä.

      Ja näin myös varmasti tapahtuu. :)

  3. 3

    v sanoo

    No, mä voin yhtyä niihin kommentoijiin, jotka eivät ole tienneet, että kaikki ripsarit varisevat. Ja kyllä, olen meikannut teinistä asti, vertaillut tuotteita kavereiden kanssa jne, ja yleensä ne kaikkein huonoimmat tuotteet ovat olleet kaikkien mielestä huonoja – myös varisevat ripsivärit ovat varisseet kaikilla.

    Hölmönä olen vielä kuvitellut, että varisevuus voisi liittyä joihinkin muihin mascaran ominaisuuksiin, tai siis siihen, että kuinka hauraaksi tai sitkeäksi se massa ripsissä kuivuu.

    Ja mitä taas maalaisjärkikommenttiin tulee niin… joo, ei voi olettaa, että kaikki tuotteet toimivat kaikilla ihmisillä samalla tavalla, mutta kun huonoja kosmetiikkatuotteita on kuitenkin olemassa, niin ei myöskään voi sanoa, että juuri ripsivärit olisivat joku tapaus, jossa firmoille ei sattuisi tuotekehitysmokia, kuten vaikka sitten helposti variseva ripsari.

    No, näkökulmakysymyksiä kai.

  4. 4

    Nimetön sanoo

    LOL! Aivan hirveä haloo…ymmärrän todella Sanni ihmetyksesi. Itse esimerkiksi olen todella hankala ripsariasiakas. Tai no, en sikäli että empiiristen kokeilujen kautta olen löytänyt yhden merkin jonka koostumus sopii minun ripsilleni.
    En voi käyttää vedenkestäviä ripsivärejä enkä mitään pese-lämpimällä-vedellä-ripsareita mutta useimmat vesiliukoiset ovat alaluomella n 4 tunnin päästä meikkaamisesta.
    Joten mulle olisi aivan turhaa kosmetiikkamyyjän tulla suosittelemaan jotain joka todennäköisesti ei mulla toimisi ja myös maksaisi vähintään kaksi kertaa niin paljon kuin tähän mennessä hyväksi havaitsemani merkin tuotteet:)

  5. 5

    Lotta sanoo

    Heh mun mielestä tämä oli ainakin tosi hauska postaus :). Muutamat kommentoivat sitä että eivät voi tietää tälläisiä asioita koska eivät ole kosmetiikan alan ammattilaisia, mutta mielestäni kyse on ihan maalaisjärjestä. Mullakaan ei muuten ole koskaan mikään ripsiväri varissut, en ole tullut edes ajatelleeksi koko asiaa kunnes nyt. :)

  6. 6

    mini sanoo

    Mulla ei varise ripsivärit yleensä, mutta luulin että se johtuu siitä että se alkaa kuivua:D En lainkaan tienny noista syistä mitään. Kärsivällisyyttä tämänkaltaisten junttien kanssa:))

  7. 7

    (: sanoo

    Heei,

    Onko sinulla kokemuksia Acon vaaleanpunaisesta nuorelle iholle tarkoitetusta ihonhoito sarjasta?

    • 7.1

      Sanni sanoo

      Ei valitettavasti ole, en ole koskaan käyttänyt yhtäkään Acon tuotetta.

  8. 8

    Hipsukka sanoo

    Varmaan noissa ripsareissa on yksilöllisiä eroja, mutta on kyllä sanottava, että olen myös tässä vuosien saatossa törmännyt myös merkkeihin, jotka tuntuvat lähes kaikilla tuotetta käyttäneillä varisevan tai suttaantuvan silmien alle. Siskoja kun on siunaantunut 4 kappaletta, niin ollaan ihan keskenämme vertailtu ja keskusteltu eri tuotteista ja meillä usein samat kokemukset vaikka yhdellä on räpsyripset ja toisella lyhyet ja ohuet ripsen tekeleet. Ei sis johdu edes siit, että olisi samanlainen ”karvoitus”. Sitten on varmaan myös sellaisia jotka sopii yhdelle mutta ei toiselle, mutta kyllä isossa valikoimassakin on niitä hyviä ja niitä huonompia, ihan noin yleisesti.

  9. 9

    Anu sanoo

    Ripseni ovat pitkät ja ihan kohtuullisen runsaat. Ihoni on rasvainen, joten tuskin ripsenikään ovat kuivat.

    Mulla varisee lähes kaikki ripsarit, jopa Blincin tuubiripsari vähän. Lumenea tai Lorealia en ole voinut varisemisen vuoksi käyttää pitkiin aikoihin. Kanebon ripsari sen sijaan on kuin automaalia. Ei ole mitään pyyhittävää, vaikka kuinka yrittää hinkata silmänalusia päivän mittaan. Värin pois saaminen on erittäin hankalaa.

    Olen miettiny koko viikon, miten puhdistaminen ylipäänsä onnistuu. Olen kokeillut kaiken lämpöisiä vesiä, saippuoita, puhdistusemulsioita jne., mutta ei meinaa irrota.

    t. nimim. ”Epätoivoinen vm. 80”

    • 9.1

      Sanni sanoo

      Mä en ole koskaan muistaakseni edes kokeillut Kaneboa (eli nykyistä Sensaita), joten ikävä kyllä en osaa sanoa mitään tuohon puhdistukseen. Tämä taas kertoo mielestäni erittäin hyvin, miten erilaisia ripsiä ihmisillä on. Toisilla 38-tyyppiset ripsarit liukenee hujauksessa kuumaan veteen, toiset saavat taistella loputtomiin ja lopulta nyppiä irti kolmekasit kun eivät muuten irtoa. :/

  10. 10

    Murmeli sanoo

    Itse kyllä ainakin näen maskaroissa selkeän eron, variseeko vai ei, ainakin siinä laittovaiheessa. Jotkut ovat vain tiiviimpää tavaraa ja pysyvät harjassa ehkä siksi paremmin. Mutta hankala juttu, tämä variseminen :D

  11. 11

    Miia sanoo

    Mä kuulun kans niihin, jotka luulee rapisemisen johtuvan ripsarista (siis laadusta). Mulla ei kauheasti ripsarit rapise, mutta joskus kun oon saanut jotain ihan ö-luokan ripsaria, se on rapissut ihan silmissä. Olen olettanut sen johtuvan huonosta laadusta.

    Vähän aikaa sitten ostin eri merkkistä ripsaria kun ennen, ja sehän rapisi ihan kauheasti, en voinut käyttää sitä ollenkaan. Ei käynyt mielessäkään että vika on käyttäjän päässä vaan päivittelin, että niinkin tunnettu merkki on tehnyt näin rapisevan ja huonon ripsarin :D

  12. 12

    lukijasi sanoo

    Heh, mäkin olen miettinyt tätä samaa asiaa :-). Vähän kuin menisi elektroniikkaliikkeeseen ostamaan telkkaria ”jossa on hyvä kuva”. Ei kai mikään firma tahallaan niitä susia tee :D

    • 12.1

      Eevi sanoo

      Ei, mutta se on yksi ominaisuus, jonka perusteella esim.tv ostetaan. Jollakin toisella on kriteerinä edullisuus, jollain koko. Hyvästä kuvasta joku voi tinkiä, jos tuotteen saa puolella hinnalla verrattuna kalleimpaan. Veikkaan, että tästä postauksesta loukkaantuneet ihmiset eivät niinkään ole harmitelleet varsinaisesti ripsiväriasiaa tai myyjän vastausta, vaan sitä, että asiakkaan viaton kysymys onkin myyjän hiljaisessa mielessä asiantuntematon ja herättää ärtymystä tai tarinan aihetta kahvihuoneessa. Eipä kukaan halua olla toisen mielestä jotenkin tyhmä, kyllä siitä hiukan tulee sellainen olo, että kysyinkö nyt väärällä termillä, ärsytänkö myyjää? Mahtaako kukaan ymmärtää tän kommentin pointtia…?

      • 12.1.1

        Sanni sanoo

        Kyllä mä ainakin ymmärrän. :)

        Ja samalla tiedostan, että aivan varmasti olen itse toisissa liikkeissä myyjille välillä ”kahvihuonetarinoinnin” aihe. :) Sellaista se elämä on.

  13. 13

    sanoo

    Mulla tuppaa toiset ripsarit varisemaan vaan jos satun nukahtamaan päikkäreille, en ainakaan nyt saa päähäni, että olisi ollut joku joka varisee aina. Taidan siis olla aika hyvässä asemassa tässä kohtaa. :D Se ripsivärien valuminen on sitten toinen juttu, ainakin alaripsista… (Ongelma ratkaistu vedenkestävällä, ainakin niihin alaripsiin… :))

  14. 14

    Daa sanoo

    No, minäkään en ole tuota tiennyt (ja pakko myöntää, etten täysin myöskään allekirjoita…), eikä se minusta oikeastaan ole maalaisjärjellä tajuttavissa oleva asia. Minun maalaisjärkeni sanoo, että ripsiväreillä on useita tärkeitä ominaisuuksia, varisevuus yksi niistä, ja kun joihinkin ominaisuuksiin satsataan enemmän, voidaan toisista joutua tinkimään. Tärkeinä pitämiäni ominaisuuksia ovat esim. poistotapa, vedenkestävyys, erottelevuus, hinta… Ja kun johonkin kohderyhmään ehkäpä iskee halpa ja helposti poistettava ripsari, ei ole niin väliä, jos se vähän variseekin. Sitten taas toiset haluavat ehdottomasti varisemattoman ripsarin, hinnasta ja muista ominaisuuksista viis. Itse myyn ihan muita tuotteita, mutta tähän tyyliin se meidän alalla menee. Mielestäni tuo ”Hei mikä olisi sellainen ripsiväri joka ei varise…?” on oikein spesifi kysymys. Multa kysytään usein, että mikä näistä teidän tuotteista on paras, ja sekin on minusta ihan selkiyttävä kysymys, siitä (yleensä) selviää se, että asiakas ei ole etsimässä halvinta vaihtoehtoa.

  15. 15

    Päivi sanoo

    Tämä postaus toi tosiaan hymyn huulille :D Vähän näyttää siltä ettei moni lue aiempia kommentteja ennen kuin kommentoi itse. Selvästihän tässä näkee ettet tosissasi raivoile asiasta. Ja juu ei siihen minustakaan mitään ammattilaista tarvita hoksaamaan että toisilla tuote x varisee ja toisilla ei…

    Kiitos nauruista! :)

  16. 16

    Majayna sanoo

    Haha, tää oli hyvä :) Ja tosiaan mulla ei ainakaan oo ikinä mikään käyttämäni ripsari varissut missään tilanteessa :D

  17. 17

    NG sanoo

    Vielä yksi näkökulma kiusallisten kysymysten sarjaan:
    Tämän voi laajentaa koskemaan monta muutakin kosmetiikkatuotetta ja meikkausongelmaa. Sitähän varten myyjättäret kaupoissa ovat, että heiltä voi kysellä ratkaisuja eri tilanteisiin. Oli se sitten vaikka luomivakoon kertyvä luomiväri, herkästi paakkuuntuva meikkivoide, uurteisiin ’valuva’ huulipuna, jne. Eihän nuokaan vastaa sitä, mitä asiakkaat tuotteilta odottavat. Jotenkin tuntuu ihan loogiselta siis kertoa, että nyt on meikkiongelma X, mitä ehdottaisit ratkaisuksi?

    Esimerkkinä tämä muinainen tapaus: Nykyisin en käytä juuri muuta kuin huulirasvaa tai kiiltoa, mutta joskus nuorempana hakusessa oli kestävä huultenrajauskynä. Sellaista en ollut löytänyt, vaan kaikki rajaukset haihtuivat ennen pitkää… Siihen aikaan SUomessa myytiin vielä Revlonia, ja minulle suositeltiin tiskiltä tämän nimenomaisen merkin kynää kestävänä tapauksena. Myyjä vielä ohjeisti, että syy rajauksen haihtumiseen voi olla liian runsas huulirasvan määrä punan alla :)
    Ihan loogista, että asiantuntija yritti ratkaista ongelmani sen kuultuaan ja ehdotti siihen tiettyä tuotetta. Eikös tämä ole aika tavallista kosmetiikkamyyjän arkea?

  18. 18

    svea sanoo

    Ehkäpä se variseminen vaan on yleinen ongelma ihmisillä. Ja siihen etsitään ratkaisua. Monikin asia olisi maalaisjärjellä normaalien ihmisten ratkaistavissa jos he sitä syvemmin pohtisivat mutta ehkäpä nää tyypit yksinkertaisesti ovat todenneet edellisenä iltana että pirun maskara on taas poskilla, taidanpa poiketa huomenna Kicksissä. Ja jättävät asian sikseen kunnes ovat myyjän kanssa nenäkkäin. Mielestäni tossa ei ole mitään ihmeellistä.

  19. 19

    Minä vaan sanoo

    Heippa. Tuli mieleen, että valittaako nää asiakkaat sitä, että ripsari varisee päivästä 1 alkaen, vai vasta jossain vaiheessa? Koska tosi monet käyttää samaa ripsaria yli puoli vuotta ja totta kai se alkaa varisemaan viimeistään 2 kk jälkeen päivittäisellä käytöllä. Minulla ei ole ikinä varissut muut kuin halpis-maskarat ja kalliimmat sitten loppuvaiheessa, kun ovat alkaneet kuivahtaa ja siinä vaiheessa otankin jo uuden putelin käyttöön. Maskara kestää minun käytössä 1-2 kk.

    • 19.1

      Sanni sanoo

      Eivät he erittele missä vaiheessa maskara varisee, käyttävät vain yleisilmaisua ”Haluan maskaran joka ei varise”, tai jotain maskaraa tarjottaessa he kysyvät, ”Eihän tämä vain rapise?” :)

  20. 20

    Sanska sanoo

    Jesjesjes, voin olla häpihäpi, koskaan ei oo varissu! :oD Täytyy äkkiä koputtaa puuta, pian on ripsarit poskilla.

    Mut ihan asiaa kyllä, niinku vähän kaiken kans tässä maailmassa, jokaiselle sopii omanlaisensa tuotteet.

  21. 21

    myyjä minäkin sanoo

    Sen kummemmin ottamatta kantaa variseviin ripsareihin, pakko kirjoittaa päälimmäinen ajatus, mikä tuli tekstistäsi mieleeni..
    Olen itsekin töissä asiakaspalvelussa ja samalla koulutan myös uusia henkilöitä asiakaspalveluumme töihin. Ensimmäinen asia, minkä sanon uusille koulutettaville, on se, ettei tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaan. Ei heiltä minulle, eikä asiakkailta heille. Tämä on hyvä sisäistää ja oivaltaa, kun tekee asiakaspalvelutyötä!

  22. 22

    badbomben sanoo

    Uskon, että jokaisen aspan tekee eetvarttia välillä yksityisminänään avautua niin pienistä kuin isommistakin potutuksen aiheista.

    Niin ainakin itse tein museossa työkavereitten kanssa, oli terveellistä saada mässäillä sekä harvojen veemäisten asiakkaitten että puujalkavitsien esittäjien ja muidenkin museokävijöitten jutuille.

    Eräs täysin viaton klassikko, jonka miltei JOKAINEN asiakas esitti astuessaan erääseen pikkumuseoon oli ”olen asunut täällä naapurustossa jo X monta vuotta eikä ikinä ole tullut käytyä mutta nyt sitten päätin tulla kattomaan, hehehe”. Lähinnä tämä kommentti kyllä aiheutti vain naurulihasten joogaamista vaikka olisi pokan pitänyt pitää, erityisesti kun hyvä työkaveri oli vieressä kuulemassa mutta välillä se kyllä riepoi. Mutta ei sitä tietenkään näytetty asiakkaalle, jeesus sentään. Jopa äärimmäisen töykeille tyypeille olen korkeintaan ollut viileämpi aspa.

    Itse tiedän satavarmasti olleeni hyvä ja ystävällinen aspa ja samoin tiedän sinun olevan. Miten joku voi kuvitella Mylittlepony-Sannin tiuskivan asiakkaalle? I don’t get it. Haleja! /badis

  23. 23

    Lasi sanoo

    Ihmiset ottaa asiat ihan liian tosissaan. Siun pitäis varmaan jatkossa laittaa kissankokosilla kirjaimilla *HUUMORIA* että nuo huumorintajuttomat lukijat ei tulis tänne inisemään :D
    Itse repesin tekstille. Tuli mieleen, Ostolakon Virven teksti jossa joku kysyy itseruskettavasta ”jättääkö se rajoja?” :D

    Onneksi en ole asiakaspalvelualalla, repeilisin nimittäin nauruun jatkuvasti asiakkaiden kysymyksille.

  24. 24

    H sanoo

    Kuvittelevatko kaikki asiakaspalvelualalla työskentelemättömät, ettei mikään koskaan ärsytä tai harmita tuossa työssä? Hyvin kuvaa tuo ”muista, että olet asiakaspalvelija, et ihminen” nykyistä ajatusmaailmaa. Asiakaspalvelijan pitäisi monen mielestä olla nöyrä kynnysmatto, ei mitään muuta kuin palvelemista ajatteleva kone. Ihanko koskaan ei muissa töissä tule jokin harmitus mieleen, josta tekee mieli avautua? Vähän sitä empaattisuutta kehiin ja turha herkkänahkaisuus pois! Epäkohtelias ja töykeä käytös palvelutilanteessa (myyjän tms. puolelta) onkin sitten ihan eri asia.

  25. 25

    ÄnKoo sanoo

    Hhhmmm. En jaksa lukea muiden tekstejä, mutta mielelläni avautuisin TYHMISTÄ myyjistä. Joskus olisi kiva saada palvelua. Vaikka olenkin shoppailemassa ns. terapian vuoksi (lue: jotain kivaa tahtoo saada juuri nyt ja se voisi olla vaikka joku kiva huulipuna jota en ole ennen ajatellut) olisi kiva, jos myyjä tulisi sieltä kassan takaa kysymään: ”Voinko auttaa?” Tokihan hänellä on meneillään tärkeä ”palaveri” työkaverinsa kanssa, KOSKA häntä naurattaa ja he puhuvat viikonlopun tapahtumista. Tai olisi kiva, jos myyjä voisi auttaa eikä keskittyä niiden hyllyjen täyttämiseen ja epämääräiseen möläytykseen: ”Huulipunat ovat tuolla.”

    Ööö… kiitos, että sain avautua blogissasi :) Viime aikoina olen pääosin siirtänyt shoppailuni pois Koskarin Kicksistä :p

    Ja terkkuja hyllyjä täyttävälle neitokaiselle, että käsittääkseni hän on siellä asiakaspalvelutehtävissä EI murahtelemassa tai ylenkatsomassa asiakkaita.

    Ah, tokihan tämä(kin) on huumorimielellä kirjoitettu ;)

    • 25.1

      Sanni sanoo

      Laitan palautteesi eteenpäin. :) Ikävää, että olet saanut tuollaista ”palvelua”. :/

  26. 26

    Kf sanoo

    Ehkäpä kaikki asiakkaat eivät vaan osaa ilmaista sanojaan oikein. Kyllä kokeneen asiakaspalvelijan luulisi ymmärtävän, että joskus sanatarkasti asiakkaan kysymyksiin takertumisen sijaan voisi miettiä, mahtoiko asiakas tarkoittaa kysymyksellään juuri tätä. Totuus on, että jotkut ns halpisripsarit vain ovat koostumukseltaan sellaista mössöä joka leviää ja varisee, oli olosuhteet mitkä hyvänsä. Samaa voi verrata joihinkin toodella ö-luokan kynsilakkoihin, jotka sisältävät puolet vettä ja joista ei saa kunnon lakkausta vaikka kuinka yrittäisi. Tehdäänhän niitäkin…Ehkä asiakkaat hakevat vain hyvälaatuista ripsiväriä, mutta eivät osanneet muotoilla kysymystään oikein??

      • 26.1.1

        Kf sanoo

        Luen blogiasi päivittäin eikä ole epäilystäkään olisitko loistava asiakaspalvelija. En kokenut postaustasi millään tavalla loukkaavana, olen itsekin myyjä ja tiedän hankalat asiakkaat :) Kynsilakkojen koostumuksesta en tiedä, mutta valitettavasti et edes yrittänyt ymmärtää pointtiani. Tässähän on kyse vain erilaisista mielipiteistä! Näköjään odotin liikoja :(

        • 26.1.1.1

          Sanni sanoo

          Ok, olen tosi pahoillani. Jostain syystä luin ja ymmärsin kommenttisi ihan kirjaimellisesti. Et varmaankaan siis tarkoittanut että kynsilakoissa olisi oikeasti vettä, vaan että halvemmat kynsilakat sisältävät yleisesti ottaen huonompilaatuisia raaka-aineita kuin kalliimmat. Nyt tajuan. :)

          En ole aina joka tilanteessa skarpeimmillani. :/

          …mutta siltikin olen sitä mieltä, etteivät halvimmatkaan ripsarit varise kaikilla. ;) Koska olen itse siitä todiste.

  27. 27

    Tipi sanoo

    Kummalinen kysymys.
    En ole yhtäkään ripsiväriä omistanut koskaan, joka varisisi.
    Ehkä jotkut überräpsyttävät ja ilmiö on valmis…

  28. 28

    Tuikku sanoo

    Kiitos taas mielenkiintoisesta keskustelunavauksesta! Itse ymmärrän hyvin noita jotka kysyvät varisematonta maskaraa… olettaisin kysymyksellä tarkoitettavan että mikä maskara varisee keskimääräistä vähemmän (ei absoluuttista totuutta). Ja veikkaan että asiakas tarkoittaa kysymyksellään siis myyjän mielipidettä, vaikka ei lisääkään kysymykseen ”sinun mielestäsi?”

    Itse en varisemattomuutta pidä maskaran tärkeimpänä ominaisuutena, mutta voisin hyvin kysyä vaikka ”mikä maskara on tuuheuttavin?” Tarkoittaisin tietenkin että sinun mielestäsi tai jotain mitä muut asiakkaat ovat paljon kehuneet tms, en oletakaan sinun tietävän absoluuttista totuutta. Ymmärrän kyllä että pidemmän päälle varmaan useampikin kysymys tuntuu tosi turhauttavalta. Mutta monia maskaroita mainostetaan mediassa tai lehtien tekstissä ominaisuuksilla ”ei varise”, Katso vaikka tämä
    http://www.dermoshop.com/catalog/product/3301-3-in-1-ripsivari-musta

    Jos kerran varisemattomuutta mainostetaan, miksi sitä ei voisi kysyä? Silloinhan kysyjä voi tarkoittaa että mitkä valmistajat erityisesti mainitsevat varisemattomuuden ominaisuuksissa, jolloin se todennäköisemmin itselläkään ei varise (vaikka yksilöllisiä eroja onkin)

    Oma käsitykseni on että mitä enemmän maskara tuuheuttaa, pidentää, ym. eli mitä enemmän kamaa siirtyy omien ripsien päälle sitä helpommin se varisee.

  29. 29

    Jonayla sanoo

    Sanni tiedän asiakaspalvelijan tunteen! Olen ollut aikaisemmin leffavuokraamossa töissä. Tapahtuu monta kertaa päivässä. Asiakas tulee tiskille. ”Suosittele mulle hyvä leffa.” Minä: ”Haluaisitko komediaa, kauhua, jännitystä, romantiikkaa, draamaa?”. Asiakas: ”En mä tiiä, joku hyvä vaan.” Mennään hyllyn luo esittelen erilaisia elokuvia kerron, mitä mieltä itse olen siitä, jos olen nähnyt. Korostan samalla, että se on vain MINUN mielipiteeni. Kerron myös muiden asiakkaiden kommentteja, myös niitä negatiivisia. Asiakasvalitsee jonkun elokuvan. Joskus sitten tultaan jälkeenpäin huutamaan, kun suosittelin p*skaa leffaa, vaikka hän nimenomaan kysyi hyvää. :D :D :D

  30. 30

    Riina sanoo

    Musta tää kirjoitus (vaikka on miten huumoria) vahvistaa sen tosiasian, että asiakkaat on kiusallinen häiriötekijä monissa liikkeissä. Tähän samaan asenteseen törmää niin elekroniikka kun monissa muissakin liikkeissä. Onneksi on joitain liikkeitä, johon tällainen tietämätön Moukka voi mennä typerinen kysymyksineen. Ja aina voi ostaa netistä. Se on helppoa molemmille osapuolille: ei typeriä kysymyksiä asiakkailta eikä kiusallista tunnetta asiakkaalle tämän typeryydestä.
    Inglotilta saa aina hyvää palvelua ja apua, vaikka olis miten tietämätön ja esittäisi miten typeriä kysymyksiä.

    • 30.1

      Sanni sanoo

      Musta tää kirjoitus (vaikka on miten huumoria) vahvistaa sen tosiasian, että asiakkaat on kiusallinen häiriötekijä monissa liikkeissä.

      No nyt on kyllä vain kontrattava, että on aika typerää tehdä tällainen yleistys siitä, kun joku aspa kertoo yhden kysymyksen turhauttavan häntä. Tuskin poikaystäväsikään on sinulle häiriötekijä, jos hänen kuorsauksensa tai ruokapöydässä maiskuttamisensa ärsyttää sinua.

      Ja mitä Inglotiin tulee, ihan samalla lailla ne inglottilaiset voivat asiakkaiden esittämistä kysymyksistä ajatella. He vain eivät näytä sitä, niinkuin en minäkään.

  31. 31

    Stiia sanoo

    Hahhha! Onpas saanut naurut näistä tosikkojen teksteistä! Noh, ymmärrän kyllä sen, että osa kommentoijista on ymmärtänyt pointtisi, mutta on noin yleisesti ärsyyntynyt joihinkin myyjiin ja saanut kirjoituksestasi hyvän tilaisuuden avautua. Itse olen varmasti useita kertoja saanut myyjän sisäisesti raivon partaalle kysymällä näitä ”tyhmiä” kysymyksiä ja ”keventämällä” tunnelmaa, heittämällä jonkun puolihauskan jutun kassalla, tietämättä, että saman jutun on sanonut jo 10 edellistäkin asiakasta.

    Kyllähän sitä omassakin työssään tulee tauoilla puhuttua työkavereiden kanssa sellaisia juttuja ärsyttävistä potilaista ja heitettyä aika mustaakin huumoria. Onneksi tietää, ettei kukaan siellä kahvihuoneessa ota niitä juttuja tosissaan tai luule, että kukaan meistä käyttäytyisi vastaanotolla niin kuin jutuissa välillä tekisi mieli. Aina sitä ottaa potilaan jutut vastaanotolla tosissaan vaikka pään sisällä pyörisikin jotain ihan muuta ja mieli tekisi sanoa sen mitä ajattelee. ”Ei nuo sinun lääkkeet lihota! Lähe lenkille ja lopeta se munkin syönti!” ;) Kyllä, lääkärikin on kuitenkin vain ihminen.

    Ja kyllä, nämä varisemisjutut ovat yksilöllisiä, esim. äidilläni Kanebon 38 varisee päivän mittaan hyvinkin pahasti, kun taas itselläni se pysyy erittäin hyvin..

  32. 32

    sanoo

    Hei oikeesti ihmiset, älkää nyt ottako näitä asioita niin vakavasti! Hymyilemiseen tarvitaan 26 lihasta, murjotukseen 62 lihasta joten miksi vaivata itseään ;) ? Ja joo olen monen edellisen kanssa samaa mieltä, etti ihmiset välttämättä ajattele kysymyksiään kauhean pitkälle. Uskon että Sanni on varsin ystävällinen ja helpostilähestyttävä myyjä! :)

  33. 33

    sanoo

    Olen kolmekasimaskaroiden suuri ystävä koska en suinkaan kärsi varisemisesta vaan sulamisesta joka johtuu yhdistelmästä rasvoittuva iho ja pitkät ripset. However, tuo fiberwig ei toimi minulla ollenkaan, se varisee jo parissa tunnissa poskilleni. Analysoin tämän johtuvan maskaran kuitupitoisuudesta. Mutta asiaan… Itse harrastan ylenpalttista blondeilua sillä toisinaan olen kokenut saavani parempaa asiakaspalvelua kun esitän täysin tietämätöntä. Tosin mikäli huomaan ettei minua oteta vakavasti laitan kyllä kaiken kosmetiikkatietoisuuteni peliin ja ikäänkuin haastan myyjän pistämään parastaan. Itse olen myös aiemmin työskennellyt tavallisten kuluttajien asiakaspalvelussa ja silloin pidin eniten näistä hieman hölmöistä asiakkaista. Siis totta kai aina välillä hymyilytti ja vähän ärsyttikin ne samat ainaiset kysymykset, mutta eipähän myöskään noussut tuskanhiki otsalle niinkuin pahimpien bessewissereiden kanssa. Nykyään toimin yritysmyynnissä ja sielläpä liikkukin monenlaista herra huuta. Yrityspuolella tosin on se ero, että kontaktihenkilöni yleensä ovat alan ammattilaisia joiden todella olettaisi tietävän ja tajuavan. Silloin minua todella huvittaa kun nämä nk. ammattilaiset kysyvät minulta jotain aivan päätöntä!

  34. 34

    Jenni sanoo

    Ei sitä kyllä itsekään ole aiemmin tullut ajatelleeksi että ihmisten ripset olisi kovin erilaisia. Kai vaan jotenkin ajattelin että joissakin on joku huono ainesosa tai muuta huonoa miksi ne varisee. Ei kaikki oo niin kiinnostuneita ripsareista ja meikeistä, että olisivat niin perillä asioista. Monella voi olla vaikka joku iso juhla tulossa mitä varten sitten ostetaan pitkästä aikaa uusia meikkejä. Yritä ymmärtää meitä aasiakkaita

  35. 35

    Apuli sanoo

    Hahaa, kaikki asiakaspalvelussa työskentelevät ymmärtää sun huumorin. Itse oon julkisella puolella ja osittain asiakaspalvelutehtävissä. Väitän, että kaikki asiakkaat saa multa lähes 90% panoksella laadukasta ja paneutunutta palvelua, mutta tottakai asiakaskunnassa on niitä joille hihitetään, muun muassa toistuvien kommenttien vuoksi. Se nyt on vähän sama kun nakkikiskalla ei kannata laukoa että ”ei laiteta kaikkia mausteita kun jätetään vähän muillekin”. Myyjää varmaan naurattaa joo. Kaikille jotka loukkaantui tuosta pienestä viattomasta huumorista, en suosittele vierailemista sivustolla http://www.aasiakas.net/ ;) Mä ainakin välillä tahallaankin lauon jotain älytöntä asiakaspalvelijalle tai hihitän hänen kanssaan yhdessä jollekin kommenteilleni, jotta sen asiakaspalvelija-myyjäparan päivä edes vähän paranisi ja se saisi kahvihuoneessa kerrottavaa että ”arvaa mitä mulle yks asiakas sano tänään”!

  36. 36

    kaesa sanoo

    En mä kyl oo tienny et ripsarit toimii noinkin yksilöllisesti! :D Tai jos olenki, niin on päässy unohtumaan. Nyt kun asiaa ajattelee, niin onhan se ihan päivänselvä asia.. melkeenpä kaikki meikit käyttäytyy eri tavalla eri naamoilla (jos vaikka samaa tököttiä lappaa kuivalle iholle verrattuna mimmosta se on rasvaisella ihotyypillä), miksei siis ripsiväriki. Joka päivä oppii jotai uutta!

  37. 37

    Annis sanoo

    Mulla kyllä on pysynyt cliniquen lash power aivan mainiosti jo yli vuoden käytössä, mitään vikaa en ole kyseisestä tuotteesta löytänyt (yleensä vaihan merkkiä kuukauden välin, kun tuote paljastuu ihan huonoksi) tämän harja on juuri täydellinen silmieni malliin ja tökötti ihanan kestävää, joten tähän en ole pettynyt, aina kun puteli loppuu, varaan matkan jonnekin ja haen ison pinon tax freesta niitä taas kaappiini =)

  38. 38

    sanoo

    Mun pitää kertoa sulle jotakin kamalaa. Blogimaailmassa huumori on kielletty. Pahoittelut.:(

    (Kyllä, tämä oli vitsi.)

    • 38.1

      Sanni sanoo

      Yritän pitäytyä tästä lähin asiallisen vakavana. Meikeissä ei ole mitään hauskaa.

      *wirn*

  39. 39

    Ripasarifriikki sanoo

    Tässä 14 vuoden aikana on useita kymmeniä maskaroita tullut ostettua. Varmastikkin toimii yksilöllisesti jokaisella, mutta fakta on että koostumuksissa on eroja!

    • 39.1

      Sanni sanoo

      Tottakai koostumuksissa on eroja. :) Koostumuserot eivät kuitenkaan saa ripsareita varisemaan kaikkien silmissä, kuten lukuisat kommentit tässäkin ketjussa todistavat. Toisilla mitkään maskarat vain eivät rapise. :)

  40. 40

    sanoo

    Mä oon yksi näistä onnekkaista, joka ei oo varmaan ikinä törmännyt ripsariin, joka varisee. :) Oon kuitenkin käyttäny ripsareita semmoset n.15vuotta jo, ja useita merkkejä on tullut tuona aikana kokeiltua.

  41. 41

    Nape sanoo

    En lukenut kaikkia kommentteja kun niitä on hurjasti, mutta ripsiväreistä sen verran että minun mielestäni ripsivärit joiden tarkoitus on tehdä niitä hurjia pituuksia jne.. Varisevat nopeammin kun massa on paksumpaa ja nimenomaan nopeammin, minulla ainakaan ei uusi varise heti vaan ilmaa saadessaan eli useamman käyttökerran jälkeen alkaa ropista poskille juuri nämä ”tekoripsi” etsiviä lupaavat. Tekstisi oikein ymmärtämisestä vielä sen verran, olen huomannut blogiasi ja kommenttiboksia lukiessa että huumorin tulkitseminen viesteistäsi on välillä hankalaa ja välillä vastauksistasi paistaa pieni v:mäisyys. Ymmärrän kyllä että kirjoittaen on vaikeampi heittää vitsiä, mutta auttaisiko nuo hymiöt vaikka asiaa?! En itsekään tiedä mikä tarkalleen ottaen mättää oikein ymmärtämisessä, mutta huomaan että otan sinun vitsillä tarkoitetut kommenttisi tosissaan toisin kuin esim Virven ”piruilut” ymmärrän oikein. Ehkä vaan olen yksinkertainen. Selkeää tekstiä ja kerrontaa meikeistä kirjotat erittäin hyvin, niitä on todella ilo lukea ja osaat meikata ja yhdistää sävyjä mielettömän hyvin! Kiitos sinulle blogistasi!

    • 41.1

      Sanni sanoo

      ja välillä vastauksistasi paistaa pieni v:mäisyys

      Se on totta että kirjoittaessa on vaikea välillä muotoilla sanottavaansa niin, että siitä ei kukaan voisi tulkita mitään negatiivista. Ainakin minun ilmaisutyylilläni on näin, joillekin muille se voi olla helpompaa. Olen überkiltti ihminen joka ei ikimaailmassa haluaisi loukata ketään, mutta samalla olen myös hyvin spontaani ja temperamenttinen luonne. Se näkyy teksteistäni hyvin. Eli vaikka jotkut vastaukseni varmasti saattavat kuulostaakin ”näpäyttäviltä”, niin tarkoituksena ei ole sanoa kommentoijalle että ”oletpa ihan v*tun idiootti”. :) Ilmaisutyylini vain on temperamenttista ja tunnepohjaista.

  42. 42

    Tara sanoo

    Tähän aspaan osui ja upposi! Meidän alalla vastaavia ärsytyskysymyksiä/lausahduksia on ”onhan siinä kamerassa apinasuodatin? Näytän ihan vankikarkurilta. Kun näyttää passikuvaltaan, on loman tarpeessa. Onks tukka hyvin, näkyykö kello?” ;-)

  43. 43

    eeva sanoo

    Minkälaista meikkivoidetta suosittelet sekaiholle?;o jotain sellaista mitä saaa melko hyvään hintaan?=)

  44. 44

    Anna sanoo

    Haha, varmaan ärsyttävää :D Mutta oikeesti, Lumenen Blueberry Curlin vedenkestävän version en ole kuullut kenelläkään varisevan. Ootko yrittäny sitä jo aasiakkaille tyrkyttää?

  45. 46

    Sonja sanoo

    Mulla pysyy rasvaluomilla paremmin Cliniquen 38 kuin Kanebon vastaava (joka varisee).

    Tuohon varisemiseen saattaa olla myös syynä että ripsiväriä laitetaan yksinkertaisesti liikaa, kuitupitoista tavaraa kerros kerroksen päälle, tottahan se varisee. Tai suditaan sitä liian kauan niin että ensimmäinen kerros irtoaa kun viimeisintä suditaan.

  46. 47

    JENSKU sanoo

    Hei,

    onko sinulla tullut ikinä mieleen, että hyvin rasvainen silmänympärysvoide saa maskaran liukenemaan alaluomille?

    Toki puhut tässä varisemisesta, joka eroaa hieman. Itsellä on usein Lancomen maskaroissa ekalla käyttökerralla jo varisseita palasia alaluomella sekä ylä- ja alaluomella liuennutta maskaraa. Lancomen kanssa pitää muistaa puuteroida luomet hyvin. Variseminen johtuu minun kokemukseni mukaan usein kuivasta massasta (kuivuneesta tai jo alkujaan kuivasta, esim Lancomen virtuose ja uusi doll eyes varisevat alusta asti ja ovat mielestäni kuivia). Sitten jos maskaraa laitetaan liian paljon, se tietenkin tippuu, ei hento ripsi jaksa kannatella liian painavaa massaa. Usein märemmät maskarat kuivuvat hitaammin ja tavallaan yhtenäiseksi peitoksi ripsien päälle.

    terv. eräs meikkien parissa työskentelevä

    • 47.1

      Sanni sanoo

      Kiitos hyvistä havainnoista! :) Rasvainen silmänympärysiho tai luomet tosiaan aiheuttavat ripsarin (ja rajaustenkin) liukenemista, sen tiesinkin.

      Vanhentumisen myötä kuivunut maskara alkaa varista minullakin, mutta silloin sen ymmärtää kun tuote on tosiaan käytössä kuivunut. Mutta mikään tuore maskara ei ole varissut minulla. Luulen, että tuo viime viikonloppuna käyttämäni Lash Powerkin on jo parhaat hetkensä nähnyt (lainasin anopilta), ja vaikka tuntuikin levitettäessä notkealta niin ehkäpä sen massa oli kuitenkin jo sen verran iäkäs että ei enää kestänyt. ;)

      Mielenkiintoisia nämä maskaroiden käyttäytymisjutut, näistä voisi turista maailman tappiin. ^_^

  47. 48

    njoo sanoo

    Jos sulta tulee asiakas tämmöstä kysymään niin mä en vaan ymmärrä miks pitää heti alkaa pätemään että ”ei ole olemassa ripsaria joka on tehty varisemattomaksi yadaydyadydaaaaa”. Eikö sitä voi vaikka kysyä että millainen silmänympärysiho asiakkaalla on, rasvainen, kuiva tms.? Tai kysyä vaikka mitkä asiakkaan aiemmin kokeilemat ripsivärit on olleet parempia ja mitkä huonompia, ja niiden pohjalta lähteä etsimään sen tyylistä maskaraa mikä on aiemmin toiminut paremmin kuin muut kokeilut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.