Anne Kukkohovi – from R to O

Anne, mitä ihmettä?

Anne_REN

Hassua. Juuri kun Anne Kukkohovi oli vakuuttanut koko Suomen REN-ihonhoitosarjan ylivertaisuudesta, hän vetää ”luonnonkosmetiikkamaton” jalkojemme alta ja vaihtaa täysin vastakkaiseen leiriin. Tällä viikolla ilmestyneen lehdistötiedotteen mukaan Anne Kukkohovi on nyt Suomen oma Olay-kasvo.

Eipä tässä mitään ihmeellistä. Kai. Annehan on malli, mainoskasvona toimiminen kuuluu hänen työhönsä. Toisaalta on vähän eri asia olla yksittäisen mainoskuvan anonyymi malli, kuin toimia jonkun merkin keulakuvana.

Anne_Olay

Jotenkin vaan tämä Olay-uutinen oli minusta Annelta erikoinen veto. Koko vuoden 2010 Anne toimi erittäin näkyvästi luonnonkosmetiikkasarjaksi* profiloituneen RENin keulahahmona, ja mainoskuvat julistivat Annen ”kunnioittavan arvoja, joita REN edustaa”. Eli puhtautta ja luonnonmukaisuutta. Anne hehkutti Reniä joka tilaisuuden tullen, ja joku varmaan luuli hänen ihan oikeasti käyttävänkin tuotteita. Olay puolestaan on niin kaukana luonnonmukaisesta kosmetiikasta kuin olla voi. Se on perinteistä, seka-synteettistä päivittäiskosmetiikkaa à la L’oreal ja Nivea.

Tässäpä taas nähdään, kuinka paljon sarjojen keulakuvat todella vannovat mainostamansa merkin nimeen. Kun joku tarjoaa paremman mainosdiilin, unohtuvat ”puhtaat arvot” nopeasti. On mielestäni myös aika harvinaista, että jonkun tietyn merkin mainoskasvona tutuksi tullut henkilö vaihtaa yhtä näkyvään rooliin kilpailijan leirissä näin lyhyen ajan sisällä. Viime kuussa saatoit vielä nähdä Annen hymyilevän REN-julisteissa, tänään hän suosittelee sinulle Olayn voidetta.

Minua vaan huvittaa. Ja tämä oli muuten ihan vain mielipidekirjoitus.

*) REN ei ole sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, mutta ei käytä useimpia luonnonkosmetiikan kieltämistä ainesosista.

Ja toteanpa vielä samaan hengenvetoon, että en oikein ymmärrä Nordic Cosmeticsin Olay-uutista; ”…lanseerataan vihdoin Suomessa marraskuussa 2010.” Siis häh? Miten niin lanseerataan vihdoin Suomessa? Olay’tahan on saanut Suomesta ainakin koko minun elinikäni. Vuoteen 1999 saakka merkin nimenä oli vielä Oil Of Olay, ja heidän vartaloemulsionsa oli ihan klassikko. Olen ostanut Sokokselta sarjan silmämeikinpoistoainetta monet kerrat, ja kasvojenhoitosarjaa on myyty viime vuodet ainakin Kickseissä.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Hei, minä ihmettelin myös tuota Olay-lanseerausta. Sillä sitä todellakin on saanut myös koko minun elinikäni täältä, Body Fluid löytyi jo lapsuudessa esim jokaisen kotoa.

    Niin, ja voi Anne, Anne. Mikä takinkääntäjä, luulisi Annen tasoisella mediapersoonalla olevan senverran käteisvaroja kertynyt, että ei pelkän rahan takia tarvitsisi noin totaalisesti vaihtaa leiriä. Ero on kuitenkin räikeä. Vähänkun eilen olisin puhunut tuulisähkön puolesta ja tänään hypettäisin kaikille ydinvoiman paremmuutta.
    Onko Annelta rahat loppu, vai onko Annesta tullut ahne?
    Koska hän puhui REN-keulakuvana nimenomaan ”vihreistä” arvoista, mihin ne arvot katosivat?

    • 1.1

      Sanni sanoo

      Vähänkun eilen olisin puhunut tuulisähkön puolesta ja tänään hypettäisin kaikille ydinvoiman paremmuutta.

      Nimenomaan.

      Ei luulisi kyllä Annelta rahat loppuvan kesken, siksi ihmettelin niin kovasti tätä ”takinkääntöä”. Kuuluin itse niihin, jotka luulivat Annen ihan oikeasti käyttävän RENiä, ja että häntä olisi juuri siksi pyydetty merkin Suomen ”puhemieheksi”.

  2. 2

    meri sanoo

    oi minä tykkään olay:n tuotteista! sen sensitive-tuotteet sopii minulle paremmin kuin mikään käyttämäni rasva ennen ja kasvot tuntuu ihanan pehmeiltä! :)

  3. 3

    Ulpu sanoo

    Onpa kyllä aika yllättävä ja harmillinenkin veto Kukkohovilta. Kai tässä nyt yritetään saada Olay kovaan suosioon huomattavalla mainoskampanjalla, vaikka tuotteita on ollutkin myynnissä.

  4. 4

    Marjo sanoo

    Aika törkeä veto kyllä Annelta, mikäli hän tajusi sarjojen eroavaisuudet. Kuvittelisi kuitenkin, että tuollaiseen keulakuvapestiin lähdettäessä mallikin ottaisi vähän selvää mainostamiensa tuotteiden ideologioista ja taustoista(?), joten en usko, että tuo vain tietämättömyyttäkään on. Harmi RENin kannalta, ettei saanut Suomesta keulakuvakseen henkilöä, joka oikeasti peräänkuuluttaa luonnollisia arvoja…

  5. 5

    sanoo

    Hei! Ja Anne vastaa:)

    Tähän on yksinkertainen syy. Sopimukseni RENin kanssa loppui ja Olay tuli kuin tilauksesta eteeni. Ja tilaisuuksiin kannattaa tarttua. Ymmärrän toki, että mediassa kaikki asiat kärjistyvät ja ulospäin homma voi vaikuttaa kummalliselta. Vaikka tilanteet muuttuvat, niin kuvat ja sanomiset jäävät verkkoon vellomaan, eikä niillä ole ”loppumispäivää” vaan seilaavat täällä ikuisesti.

    Niin tai näin, olen intohimoinen beautyholic ja nyt olen saanut kerätä infoa ison brändin toimenpiteistä, joka on tosi mielenkiintoista. Varmaan näistä jutuista saan sitten kertoa aikanaan myös julkisesti.

    Terkuin,

    Kukkis, eli Anne Kukkohovi

    • 5.1

      Sanni sanoo

      Kiitos vastauksesta, Anne. :) Saatoin arvatakin, että sopimus RENin kanssa päättyi, mutta tavallaan on silti erikoista lähteä edustamaan melkein päinvastaisia arvoja. Mutta me ymmärrämme kyllä, tällaistahan se mainosmaailma on. :) Ja työ on työtä.

  6. 6

    sanoo

    Kertoohan tämä tosiaan jotain Annesta. Vaikka tottakai ymmärrän nuo mallisopimusten realiteetit, tai yritän ymmärtää… Aikamoinen kelkankääntö kuitenkin! Tämähän on kuin politiikassa konsanaan! ;)

    Itseäni ei tuo Olay kiinnosta yhtään ja muistan minäkin ko. sarjan Oil of Olay -nimisenä menneiltä vuosilta. Sitä oli meidänkin kylppärin hyllyllä.

  7. 7

    Rairuu sanoo

    Bisnestä, bisnestä. Mallin työhän on mainostamista: vaatteet, meikit yms. Onhan se vähän niinkin että työtä otetaan vastaan kun tarjolla on – vaikka ainahan sitä voi toki kieltäytyä, en itsekään kaikkeen suostuisi vaan aina menee jossain raja. Onhan se myös niinkin että jos valitaan keulakuva jonkun tuotesarjalle niin tämä ”keulakuva” ei kuitenkaan välttämättä sitä itse käytä vaan ainoastaan mainostaa kun se kuuluu työnkuvaansa – siitähän tälle maksetaan.
    Eihän tuo takinkääntö mikään maailmanloppu kuitenkaan ole, yllättävä vain, ihan kuten itsekin mainitsit. :)

  8. 8

    Nimetön sanoo

    kaikillehan anne kukkohovi ei sano mitään, toimihan hän vaan huippiksen juontajana ja varmaankaan kaikki ei tätä tv-formaattia seurannut, joten voisin kuvitella joillekin hänen olevan vain mainoskasvo muiden joukossa.niin suuresta mediapersoonasta ei tod ole kysymys.ei kai nykyään kukaan aikuinen ihan oikeasti usko että julkkikset käyttävät mainostamiaan tuotteita??? täytyyhän makkaraa saada leivän päälle, joten jos irtoaa parempi diili jostain muusta lafkasta niin tokihan siihen jokainen tarttuu,annekin.älä nyt vasta,materiaahan tämä vain on ja jonkunhan näitäkin on murehdittava,puolenvaihtoja ja takinkääntöjä.

    t.japsukka

  9. 9

    sanoo

    Plääh, tylsä veto häneltä. Eikä kovin uskottavaa PRää Olaylle myöskään, itse liputan mielummin RENin puolesta. Nimimerkillä ”muistan vaaleanpunaisen oil of olayn beauty fluidin vuodelta nakki.”

  10. 10

    sanoo

    Kun mä olin lapsi, mummoni käytti Oil of Olayn vartalovoidetta. Muistan edelleen hämärästi sen tuoksun ja vaaleanpunaisen (?) pullon. Mummoni vanhan kansan naisena ei tietenkään ollut kielinaisia ja puhui voiteesta Oilongulaina. Siksi, edelleenkin, Olay on mulle aina Oilongulai.

    • 10.1

      sanoo

      Niinkuin Sanni aikaisemmin Annen vastaukseen totesi, että työ on työtä, on toki totta. Ja joidenkin työ on myydä tuotteita omilla kasvoillaan. Mutta edelleen ihmetyttää minuakin juurikin tuo ristiriita sarjojen välillä.

      Ja vaikka Anne ei itse markkinoimiaan tuotteita käyttäisi lainkaan, ”markkinointipuheet” ovat silti olemassa, kummastakin sarjasta. Ja siinä piilee ristiriita. Ensin puhutaan suu vaahdossa luonnonkosmetiikan paremmuudesta, yhtäkkiä ylistetäänkin aivan päinvastaista kosmetiikkatyyppiä. Ei mahdu tyhmän päähän tämmöinen touhu, ei.

  11. 11

    Nelliina sanoo

    Oho, jännä veto. Mutta tosin ei kai kukaan elä siinä uskossa, että kaupallisten merkkien keulakuvat olisivat siinä missä ovat ainoastaan ”aidosta rakkaudesta kyseiseen tuotteeseen”… keulakuvana oleminen on duuni muiden joukossa, ja mallille vielä erityisesti se on duunia.

    Onko Oil of Olay nykyään pelkkä Olay :D muistan tuon sarjan jostain hamasta historiasta!

  12. 12

    nojuu sanoo

    En ehkä näe kuitenkaan niin suurta eroa luonnonkosmetiikan ja muun kosmetiikan välillä, jos nyt ei puhuta ihan pienistä nyrkkipajoista. Enemmän minua häritsee se, etteivät mainoskasvot käytä mainostamiaan tuotteita – siis juuri keulakuvat, jotka eivät ole anonyymeja malleja.

    • 13.1

      Anni sanoo

      Haha, mitenköhän sattuikin löytämään tän postauksen.. lähdenkin tästä googlaamaan omaa nimeäni :D

  13. 14

    syysviiru sanoo

    Olen välttynyt mainoksilta niin tehokkaasti, että mulle Anne Kukkohovi ja hänen leirinvaihtonsa ovat jääneet ihan pimentoon. Olenko menettänyt jotain?

    • 14.1

      Pauliina sanoo

      Anne Kukkohovihan on pr-alalla ja malli, joten en ole oikeastaan ikinä uskonut että kukaan tällainen henkilö oikeasti/varmasti käyttäisi mainostamaansa tuotemerkkiä. Mainoksenhan tarkoitus on saada meidät ostamaan tuote.Keulakuvana oleminen on työ josta maksetaan.Olen ehkä pessimisti tämmöisissä asioissa:). Sitä paitsi olen itse huomannut että luonnonkosmetiikassa, joutuu kokeilemaan usein monia merkkejä esim.rasvoissa ennen kuin löytää täydellisen tuotteen omalle iholle. Jos ajattelen positiivisesti ja huijaan itseäni, ehkä tuotteet eivät vain sopineet hänen iholleen:)

      • 14.1.1

        Sanni sanoo

        Anne Kukkohovihan on pr-alalla ja malli, joten en ole oikeastaan ikinä uskonut että kukaan tällainen henkilö oikeasti/varmasti käyttäisi mainostamaansa tuotemerkkiä.

        Näinhän se on, mutta kyllä joissain tapauksissa julkisuuden henkilöä voidaan pyytää jonkun tuotteen/asian/yhdistyksen kasvoksi ihan vain siksi, että henkilön tiedetään itsekin olevan tuotteen ystävä / asian tai ideologian kannattaja. Esimerkkinä vaikkapa PETAn kampanjat, joissa on ollut monia PETAn arvoja kannattavia huippumalleja mainoskasvoina. Kyllä siinä menisi aika lailla kampanjan uskottavuus, jos vaikka Pamela Anderson (PETAn Go Vegetarian -mainoskasvo) söisikin lihaa.

        En toki kuvittelekaan, etteikö 99% tapauksista tuotteiden mainoskasvot käyttäisi jotain ihan muita kuin mainostamiaan tuotteita. Kukkohovin tapauksessa ihmettelin lähinnä sitä, miten lyhyen ajan sisällä hän vaihtoi kilpailijan leipiin. REN-mainoksia on tuskin saatu alas liikkeiden seiniltä, kun Anne puhuukin jo ihan toisen sarjan puolesta. :)

        Jos ajattelen positiivisesti ja huijaan itseäni, ehkä tuotteet eivät vain sopineet hänen iholleen:)

        ^_^

        • 14.1.1.1

          sanoo

          Löysin postauksen kun googlettelin RENin ja täytyy sanoa, että itse ihmettelin n. kuukausi takaperin Kicksissä RENin mainosjulistetta, jossa Anne oli, kun muistin hänen olleen Olayn mainoksissa. Ajattelin että no nyt on Anne lähtenut RENin kelkkaan, jes! Mutta ei se vissiin nyt mennytkään niin..^_^ Välillä on harmi, että rahalla on niin suuri arvo, jos olisin ollut Anne, en olisi tehnyt noin radikaalia toiseen leiriin hyppäämistä..jos tuotesarja olisi ollut myös luonnonkosmetiikkaa, olisi päätös ollut paremmin nieltävissä.

  14. 15

    Et tota sanoo

    Ymmärrän että työtähän Kukkis vaan tekee ja ei noita mainoksia niin tosissaan pidä ottaa, mutta toivottavasti RENin porukat ja muut luonnonkosmetiikan merkit ottavat tästä opiksi ja harkitsevat tarkemmin tulevat keulakasvonsa. Eihän tää meinaa hyvää tee RENinkään imagolle, että keulakasvo onkin seuraavana vuonna jonkin toisen merkin keulakasvo. Tekee vähän tyhjäksi sen koko RENin Kukkohovi-mainoskampanjan…

  15. 16

    redshift sanoo

    Kieltämättä aika erikoinen veto ja vie kyllä mainosten uskottavuuden viimesetkin rippeet… Olisko kyse Olaylla uudelleen lanseerauksesta Suomessa?

    Hei tuli mieleen kun sä olet jonkinlainen luonnonskosmetiikkaekspertti, niin tiedätkö mitään mineraalimeikkien ympäristöystävällisyydestä, esim Bare Mineralsien? :)

  16. 17

    Mirri sanoo

    ”Sopimukseni RENin kanssa loppui ja Olay tuli kuin tilauksesta eteeni.”

    Kuten jo sanottu, tuo kuulostaa vähän samalta kuin joku olisi toiminut tuulivoiman puolestapuhujana ja sopimuksen umpeutuessa siirtynyt iloisena paasaamaan ydinvoiman ihanuuksista.
    Toki työtähän se vain on ja tuskin Anne edes on kauhean kiinnostunut siitä mitä hänen mainostamansa tuote sisältää. Mutta ajoitus on tökerö ja siitähän tässä on kai lähinnä ollut kyse.

    Mutta kertokaa nyt joku ihmeessä mitä ovat ”ison brändin toimenpiteet”?? Pääsikö tuossa aivopieru?

  17. 18

    orkidea sanoo

    Ei liity tähän postaukseen, mutta olisin tilaamassa tuolta Coastal Scentsilta 88 palettia, ja kun kysytään Methodia, niin mikä siihen pitää laittaa? Siihen tulee esimerkiksi FDX Ground, FedEx 2nd Day jne. Olen ihan ummikko näissä jutuissa :)

    • 18.1

      Sanni sanoo

      Listan viimeinen, eli USPS First-Class Mail International. Vain ne kolme viimeistä vaihtoehtoa ovat kansainvälisille tilauksille, ja First-Class on halvin. Tai no on siellä ne kaksi kansainvälistä FedEx-palveluakin, mutta USPS First-Class on silti halvin.

  18. 20

    sanoo

    Heh, en ole Kukkohovin fanikuntaa, hädin tuskin tiedän tyypin, minulle henk.koht. hänellä ei ole minkäänlaista markkina-arvoa. Hassua, juuri postasin siitä miten yhden merkin yksi mainoskasvo sai minut ostamaan heidän tuotteensa, siis nimenomaan se henkilö, ei merkki eikä itse tuote sinänsä. ;-) Eli on näillä toki aina jollekulle joku merkitys.

    Jäin pohtimaan, että onhan se eri asia _mainostaa_ jotakin, kuin asettua henkilönä jonkun taakse ja nimenomaan _edustaa_ jotakin. Jos minä olisin etsimässä mainoskampanjalleni keulakuvaa, joka todellakin asettuisi myös omalla persoonallaan ja nimellään tuotteen taakse ja tosiaan edustajaksi, varmistaisin sopimuksella, että hän sitoutuu myös käyttämään firmani tuotteita. En tiedä onko se eettisesti ja moraalisesti oikein mutta toisaalta, en kyllä palkkaisi moiseen hommaan sellaista tyyppiä, joka ei oikeasti olisi sen takana mitä sitoutuu henkilökohtaisesti omalla persoonallaan edustamaan. Olkoonkin ”vain” työtä. Mainoksissa esiintyminen ja jonkun tuotteen edustaminen ovat mielestäni eri asioita.

    Okei, tunnustan etten tiedä kummastakaan mainoskampanjasta mitään mutta tästä lukemani perusteella jotenkin sain sen käsityksen, että kysmys on enemmästä kuin pelkissä mainoksissa mallina esiintymisestä.

    • 20.1

      Sanni sanoo

      Jäin pohtimaan, että onhan se eri asia _mainostaa_ jotakin, kuin asettua henkilönä jonkun taakse ja nimenomaan _edustaa_ jotakin.

      Näin minäkin sen ajattelen. Jos naamasi vilahtaa jossain yksittäisessä mainoksessa, niin sillä nyt ei ole niin väliä vaikka et tuotteita oikeasti kannattaisikaan, mutta jos olet ko. merkin spokesperson, niin se on jo vähän eri asia.

  19. 22

    Marj sanoo

    Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta! Tällaisia tarvitaan ehdottomasti! Kosmetikkamarkkinointi jos mikä on mielikuvamarkkinointia, niin on pelkästään hyvä, kun joku tuo niiden ristiriitaisuuksia esiin. Kymmenen pistettä sinulle Sanni, ja kymmenen pistettä myös Annelle, joka itse osallistui keskusteluun.

    Itse muistan myös Oil of Olayn niiltä vuosilta, kun aloin itse kiinnostumaan kosmetiikasta (yli 20 vuotta sitten). Jotenkin muistelisin, että nimi olisi ollut Oil of Ulay, mutta ehkä vain kuvittelen. Anyways, sitä vaaleanpunaista litkua, heh.

    • 22.1

      Sanni sanoo

      Merkki kulki Iso-Britanniassa nimellä Oil of Ulay, ja joissain keski-Euroopan maissa nimellä Oil of Olaz. :)

  20. 23

    Jenu sanoo

    Muistelkaahan, kuinka monessa mainoksessa olette nähneet Christy Turlingtonin tai Kate Mossiin samaan aikaan?

    Kate Moss on REN:in puolestapuhuja ja samaan aikaan mainostaa Rimmeliä. Brändit valitsevat muun muassa keulahahmoikseen ihmisiä, jotka kiinnostavat tavalla tai toisella muita ihmisiä.

    Ei tämä niin haudan vakavaa ole.

    • 23.1

      Sanni sanoo

      Ei tämä niin haudan vakavaa ole.

      Eipä täällä ole tainnut kukaan niin väittääkään. Mielestäni tekstissäni ja täällä esitetyissä kommenteissa on kaikkea muuta kuin haudanvakava sävy. :)

      • 23.1.1

        Mirri sanoo

        Juuri näin.
        Kosmetiikkamainonta ylipäänsä on sellainen villi länsi, etten näe mitään ongelmaa siinä, että joku vähän nostaa sieltä ristiriitoja ja epäkohtia esiin. Eikä tämä ole mikään Ajankohtainen kakkonen; ei täällä otsa rypyssä ketään osoitella :)

        Itse olen sitä mieltä, että kosmetiikkamainonnan bullshittiin pitäisi puuttua paljon kovemmalla kädellä. Ja ”kuka niitä mainoksia muka uskoo” -argumentti on tässä kohtaa typerä ja antaa vapaat kädet vaikka minkälaiselle idioottimaisuudelle ja silmään viilaukselle.

        • 23.1.1.1

          Sanni sanoo

          Eikä tämä ole mikään Ajankohtainen kakkonen; ei täällä otsa rypyssä ketään osoitella :)

          Tää oli niin hauskasti ja hyvin sanottu! ^_^

          Ihan totta ettei täällä olla ketään osoittelemassa ja Annea jotenkin kritisoimassa. Postaus oli tarkoitettu mielipidekirjoitukseksi niinkuin totesinkin, ja toimi näköjään hyvänä pohjana yleiselle keskustelulle mainoksista ja niiden tuomista mielikuvista, joihin mainosten käyttämät kasvot voimakkaasti vaikuttavat.

        • 23.1.1.2

          sanoo

          Olen niiiiin samaa mieltä, että kosmetiikkamainoksiin pitäisi oikeasti puuttua kovemmalla kädellä. Kyllä niihin mainoksiin aina joku uskoo ja ne todellakin muokkaavat varsinkin tyttöjen – sekä lasten että nuorten – mielikuvia, käsityksiä ja ajatusmaailmaa. Omille teiniprinsessoilleni olen yrittänyt muistaa ”mainostaa”, että mainokset (varsinkin kosmetiikkamainokset) ovat pitkälti huijausta ja kuvateknistä manipulaatiota ja niiden ainoa tarkoitus on saada myytyä tuote ja riittää, kun jokainen ostaa sen yhden. Voi kuulostaa kyyniseltä ja ryppyotsaiselta mitä se ei mielestäni ole ja ihan hurtilla huumorilla minä näitä rinsessoilleni juttelen ja naureskellaan yhdessä. Aika usein olen saanut huomata, että heille ei ole tullut mieleen monikaan asia, joka sitten kuitenkin yhdessä jutellessa on heitäkin hymyilyttänyt mahdottomassa absurdiudessaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.