”Älkää menkö aurinkoon märällä iholla!” – Kosmetiikkamainoksia 40-luvulta

Käsiini osui eilen todellinen aarre vieraillessamme Pellaksen laivurintalossa Lemlandissa. Talon ullakolla oli pino Husmodern-lehtiä vuodelta 1943.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Husmodern ilmestyi Ruotsissa vuosina 1917-1988 ja vastaa suunnilleen meidän Kotiliesi-lehteä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Minä rrrrrakastan vanhan ajan juttuja ja tämä lehtipino taisi olla oma highlighttini Pellas-vierailulla (no, hieno on itse talokin… kyseessä on siis museotila.) Husmodernin sivuilta löytyi aivan ihanan hassuja ja sympaattisia juttuja – ja runsaasti kosmetiikkamainoksia.

Husmodern_kollaasi

Perplex – ”silmätussi”. ”Tehkää ripsistänne pidemmät ja runsaammat Perplexin avulla – kiinteä harjalla varustettu silmätussi. Säästäkää harja tulevaisuuden tarpeisiin, sillä emme kenties pysty enää valmistamaan sitä jatkossa”. Siis näin siinä lukee…! :) :D :)

Ja Veetin kolmen minuutin karvanpoistovoidetta on näköjään ollut jo 40-luvulla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

F. Paulin Liljemjölk, nestemäinen kasvovoide. ”F. Paulin nestemäisellä kasvovoiteella on ensiluokkainen kyky tehdä ihosta nuorekas, kirkas ja hehkuvan kaunis. Selitys on voiteen suuressa syvyysvaikutuksessa – voide tunkeutuu aina ihon syvimpiin kudoksiin. Näin ihon terveys ja kauneus vahvistuu aina perusteista saakka.

Rasvainen Liljemjölk tekee ihosta puhtaan ja antaa sille ravintoa, matta Liljemjölk taas on erinomainen puuterinalusvoide ja vaikuttaa supistavasti suuriin huokosiin.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”Miksei minun tukkani ole enää kaunis?”

”Hän on ostoksilla, nuori rouva, ja sattuu näkemään myyjättären kateutta herättävän kiiltävät hiukset. Ennen olivat rouvankin hiukset yhtä kauniit. Mutta kuinkas onkaan käynyt – hän on muuttunut laiskaksi. Ja kuitenkin hiukset vaatisivat yhä enemmän hoitoa, kun joutuvat olemaan mukana siivouksessa ja ruoanlaitossa”.

On niin helppoa pitää hiukset kauniina. Ja mieti millainen merkitys sillä on ulkonäölle! Harjaa hiuksesi vain kerran päivässä ja pese säännölisesti Elida Shampoolla, joka houkuttelee esiin hiusten kauneuden, tekee hiuksista pehmeät, kiiltävät ja tottelevaiset. Täydelliseen hoitohuuhteluun voitte käyttää Elida Sitruunakylpyä viimeisessä huuhtelussa. Se tulee jokaisen pakkauksen mukana.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oli mielenkiintoista huomata, että 40-luvullakin mainoksissa puhuttiin jo huokosista. Olen itse ajatellut, että huokoset ovat 1990- ja etenkin 2000-luvun juttu. (Tokihan ihmisellä on 40-luvullakin ollut ihohuokoset – paitsi R. Karan mielestä – , mutta olin kuvitellut että niihin alettiin kiinnittää erityistä huomiota kosmetiikan markkinointikielessä vasta myöhemmin.) Tällä hetkellähän huokoset ja niiden häivytys ovat enemmän pinnalla kuin mikään muu kosmetiikan trendi.

”Pidättekö huokoset puhtaina?

Saippua ja vesi eivät riitä! Pese kasvot täysin puhtaiksi… poista puuteri ja poskipuna illalla ja voide aamulla Mitzi-kasvovedellä ja kasvopyyhkeellä. Kuivaa lopuksi uudella kasvopyyhkeellä ja paina kasvoja vain kevyesti, ilman voimaa ja hankausta. Mitzi-kasvovesi tunkeutuu syvälle ihoon ja irrottaa rasvaa ja likaa huokosista! Tuotetta löytyy eri ihotyypeille; rasvaiselle, kuivalle ja herkälle iholle. Kasvovedessä on ihana tuoksu ja vaikutus!”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nivea vaikutti olevan ainakin Husmodern-lehden sivuilla sen ajan L’Oreal, mitä mainosten määrään tulee. Nivean mainoksia löysin kirkkaasti eniten, joissain numeroissa jopa kaksin kappalein.

”Ajatelkaa, jos voisitte pystyttää näkymättömän teltan ympärillenne maatessanne polttavassa auringonpaahteessa uimarannalla – teltan, joka päästäisi läpi vain ne mieluisat, ruskeaksi värjäävät säteet ja jättäisi ulkopuolelle ne vahingolliset, polttavat säteet! Mutta – juuri niinhän Te teette, kun hierotte ihoonne NIVEA Aurinkofiltteriä, uutta tehokasta auringonsuoja-ainetta! Kun käytätte NIVEA Aurinkofiltteriä, Teistä tulee nopeasti ja kauniisti ruskettunut – ilman että palatte auringossa.”

Heheh, mutta ne samat säteethän juuri ruskettavat ja polttavat…. ^_^

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”Aurinko ja Nivea lahjoittavat Teille ihastuttavan rusketuksen. Mutta ottakaa aurinkoa oikealla tavalla. Olkaa varovaisia! On väärin yrittää ruskettua nopeasti. Liian voimakkailla aurinkokylvyillä voitte saada ihottuman ja koko kesänne menee pilalle. Aloittakaa täten vain muutaman minuutin aurinko-oleskelulla kerrallaan. Älkää koskaan menkö aurinkoon märällä iholla. Kuivatkaa itsenne ensin, ja voidelkaa itsenne huolellisesti Nivea-voiteella. Näin saatte kauniin rusketuksen. Vähennätte myös aurinkoihottuman riskiä ja ihosta tulee pehmeä ja joustava. Nivea-voide vaikuttaa lisäksi kuumina päivinä miellyttävän viilentävästi.”

Äitini kertoi, että vielä hänenkin nuoruudessaan 50- ja 60-luvuilla puhuttiin siitä, että pelkkä kosteusvoide antoi suojaa aurinkoa vastaan. Suomessa ei äidin mukaan mitään aurinkosuojatuotteita ollutkaan, tai ainakin ne olivat niin harvinaisia ettei hänellä ole niistä mitään muistikuvaa. Termejä suojakerroin ja UVA/UVB-säteet ei tunnettu lainkaan – tai ainakaan käytetty kosmetiikan markkinoinnissa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klassikko vuodelta 1911, Nivea Creme, näkyi vaikka kuinka monessa mainoksessa. Tässä mainoksessa siitä kerrotaan näin:

”Nivea tunkeutuu (tähän aikaan kosmetiikan mainosteksteissä on muuten näköjään aina käytetty verbiä ’tränga’ = tunkeutua verbin ’absorberas’ = imeytyä sijaan) syvälle ihoon, ravitsee sitä ja vahvistaa sen vastustuyskykyä säätilojen rasituksia vastaan. Lisäksi Nivea ehkäisee ryppyjä, stimuloi ihoa, pitää sen nuorekkaan sileänä ja joustavana ja antaa sille tavoitellun, himmeähohtoisen sävyn.”

”Hoida ulkonäköäsi Nivea-voiteella!”

^_^

Ihania nämä mainosten imperatiivit. Tee sitä! Tee tätä!

Aijoo, ja tuota ”tunkeutumista” eli imeytymistä piti kommentoida. Vai että tunkeutuu tämä paksu mineraaliöljyrasva syvälle… :D No ei. Tänä päivänä Nivea ei taitaisi enää sellaista väittääkään. Säältähän se kyllä suojaa, mutta syvälle imeytymisestä ei tällaisen koostumuksen yhteydessä voi todellakaan puhua.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Julkkikset ja saippuamainokset…! Niin klassikko! ^_^ Kaikkihan peseytyivät tuolloin saippualla, ja Hollywood-tähdet mainostivat eri saippuoita kauneutensa salaisuutena. Hellyttävää.

”Lux-toilettisaippua on erityisen hyvää kuivalle iholle”, mainos lupaa. Hehheh… just…! ^_^

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kauneuspuuteri! :)

”Hän herättää ihailua kaikkialla…

Eikä ihme – hänellä on häikäisevän kaunis iho, joka korostaa hänen kauneuttaan aivan erityisellä tavalla. Bohème de Paulin kauneuspuuteri on houkutellut esiin hänen hehkunsa. Hän löysi juuri sen värisävyn, joka oli kuin luotu hänen hipiälleen. Bohème de Paulia, tuota oivallista kauneuspuuteria, saa useissa eri sävyissä, se on sametinsileää, hienojakoista ja ihanasti parfymoitua.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kansikuvatyttö.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pikkuilmoituksissa mainostettiin mm. voiteita pisamien ja maksaläiskien vaalennukseen sekä ihokarvojen poistoon.

Ja huomatkaa Cofféa-kahvinkorvike! ”Erinomainen kahvinkorvike viikunasta ja sikurista”. :)

Husmodern_Anusol

Anusol – peräpukamien hoitoon.

”Käytä vanhaa, hyväksihavaittua ainetta”.

:)

Siis aivan mahtavia nämä mainokset! Täytyy varmaan joskus mennä ihan asiakseen Pellakseen lukemaan Husmodern-lehtiä koko päiväksi. :)

 

Kommentit
  1. 1

    S sanoo

    Nuo on kyllä ihan parhaita! Mulla on kotilieden vuosikerta vuodelta 1926, siinäkin riittää ihmettelemistä :) yllättävän paljon ihan samoja juttuja kyllä kun nykyäänkin.

  2. 2

    NG sanoo

    50-luvulla aurinkoa otettiin vieläpä erityisen ’heijastimen’ kanssa, kyseessä oli siis metallista tehty levy, jota pideltiin kehon yllä ja se vahvisti auringonsäteiden tehon.. huhhuh.

    Tuosta kahvinkorvikemainoksesta tulee mieleen, kuinka pula-aikana välttämätön korvikkeiden käyttö on nyt runsauden aikakaudella noussut uuteen suosioon. Lihan sijaan käytetään kaiken maailman teollisesti prosessoituja soija-ym. korveikkeita, joiden ravintoarvo on olematon. Samoin aidon voin sijaan himoitaan margariinia, se kun on nykyisessa paradigmassa olevinaan terveysruokaa …
    Oi aikoja, sota-ajan nähneet isovanhemmat ihmettelisivät..!

    Nimim. voita leivällä, ja lihaakin joskus lautasella, eikä ylipaino uhkaa.

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Tuosta kahvinkorvikemainoksesta tulee mieleen, kuinka pula-aikana välttämätön korvikkeiden käyttö on nyt runsauden aikakaudella noussut uuteen suosioon. Lihan sijaan käytetään kaiken maailman teollisesti prosessoituja soija-ym. korveikkeita, joiden ravintoarvo on olematon. Samoin aidon voin sijaan himoitaan margariinia, se kun on nykyisessa paradigmassa olevinaan terveysruokaa …
      Oi aikoja, sota-ajan nähneet isovanhemmat ihmettelisivät..!

      Niin totta. Aikamoista hulluutta todellakin…

    • 2.2

      Nimetön sanoo

      Itse asiassa nuo vuoden 1927 kotiliedet on tupaten täynnä mainoksia maistuvasta mutta huokeasta ja tervellisestä margariinista. Oikeasti, mitään muuta niissä ei mainosteta niin paljon. Nykyäänhän margariini-intoilu on taas laantumassa.

    • 2.3

      S sanoo

      Oikeastaan margariini on melkein 100 vuotta vanha juttu. 1927-vuoden Kotiliesi-lehdissä ei mitään muuta mainosteta niin paljon kun terveellistä, huokeaa ja maistuvaa margariinia. Joka lehdessä on useita mainoksia. Nykyäänhän margariinivillitys on menossa ohi.

      • 2.3.1

        NG sanoo

        Jep, se on vanha keksintö – aikanaan kehitetty voita korvaamaan. Sota-aika sitten teki siitä monen kohdalla välttämättömyyden..

  3. 3

    B. sanoo

    ”Olen itse ajatellut, että huokoset ovat 1990- ja etenkin 2000-luvun juttu. (Tokihan ihmisellä on 40-luvullakin ollut ihohuokoset – paitsi R. Karan mielestä – , mutta olin kuvitellut että niihin alettiin kiinnittää erityistä huomiota kosmetiikan markkinointikielessä vasta myöhemmin.)”

    Mitä tarkoitat tuolla välihuomautuksella?

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Mitä kohtaa lauseessa et siis ymmärrä? :) Tuota R. Karaa? Raija Kara on voimakkaista mielipiteistään tunnettu parturi-kampaamo-alan ja kosmetiikan kemian opettaja Suomessa. Hän toimi opettajanani kosmetiikan kemian kurssilla, ja opetti meille ettei ihmisellä ole huokosia ja ettei iho hengitä.

  4. 4

    Jonttu sanoo

    Mielenkiintoista nähdä, millainen kaunis nainen on ollut mainosten mukaan tuohon aikaan ja millä argumenteilla kauneudenhoidon tuotteita on tuolloin myyty.

    Sitten päivän kysymykseen. Luin jotain vanhempia postauksiasi, ja siellä kommenteissa esille nousi sellainen seikka, että couperosaposkiselle ja kylmäsävyiselle imartelevin poskipuna ei olisi normaalin kylmäsävyisen poskipuna. Osaisitko siis suositella jotakin sävyä punaisesta poskien ihosta kärsivälle (minulla on nyt tuo ihana Sandalwood Pink, mutta senkin käyttö arastuttaa punaisuuteni vuoksi)?

    • 4.1

      Sanni sanoo

      Pelkäänpä, että tällä kertaa en osaa auttaa. :/ Voimakkaasti punoittavalle iholle on aina haastavaa löytää sopivaa poskipunasävyä, enkä oikein osaa antaa mitään yleistason neuvoja tässä tilanteessa. Mikäli punoituksen saa tehokkaasti peitettyä meikkipohjalla, voi poskipunasävyn tietysti valita ”normaalisti” oman sävytyksensä pohjalta. Jos punoitus tai katkenneet verisuonet taas paistavat selkeästi läpi, valitsisin jonkun mahdollisimman neutraalin, jopa beigehtävän poskipunan. Tai jättäisin poskipunan kokonaan pois. Kaikki selkeästi punertavat sävyt vain korostavat punoitusta.

      • 4.1.1

        Jonttu sanoo

        Selvä, kiitos. Kyllähän minulla punoitus tulee meikin altakin läpi, joten hieman pelottaa punaa hennostikin levittää siihen.

  5. 6

    Jonttu sanoo

    Olisiko esim. Lumenella joku mukava puna punaposkiselle? :)

    Ja sitten vielä toinen kysymys/kommentti: mietin vain, että mitenkähän tuota Laveran irtopuuteria on tarkoitus reissuilla kuljettaa, siinä kun ei ole vastaavaa sulkijamekanismia säiliöosassa kuin esim. Lily Lolon tuotteissa.

    • 6.1

      Sanni sanoo

      Olisiko esim. Lumenella joku mukava puna punaposkiselle? :)

      Täytyisi kokeilla livenä. :) On valitettavasti hurjan vaikea vinkata meikkisävyjä näkemättä kohteen ihoa ja kokonaissävytystä ja sitä kuinka vahvasti iho punoittaa.

      mitenkähän tuota Laveran irtopuuteria on tarkoitus reissuilla kuljettaa, siinä kun ei ole vastaavaa sulkijamekanismia säiliöosassa kuin esim. Lily Lolon tuotteissa.

      Irtopuutereissa ei käytännössä koskaan ole suljinmekanismia, eikä moni niitä mukana kuljetakaan – meikkareita lukuunottamatta. ;) Reissuun uskoisin valtaosan meistä peruskuluttajista valitsevan kivipuuterin, kun se on kätevämpi. Meikkareiden pakissa tuotteet pysyvät pystyssä jolloin ne eivät sotkeennu.

  6. 8

    sanoo

    Kiva kun jaoit nämä meidän kanssa, ihan mielettömän hauskoja! :) Luulisi, että jokin firma keksisi toteuttaa uudelleen tuota tyyliä, erottuisi ainakin nykymassasta!

    • 8.1

      Sanni sanoo

      Minuun vetoaa jotenkin erityisesti se, että kaikki mainokset on piirrettyjä! Vaikka valokuviakin toki on tuohon aikaan ollut. :)

  7. 9

    msr sanoo

    Aiheeseen hieman liittymättä, laiskana ku en jaksa vaikealla puhelimella etsiä oikeaa postausta: ostin Klippoteketin kuntouttavan hoitoaineen minipullossa, vertailin sitä kaupassa saman merkin normaalille tukalle tarkoitettuun hoitsikkaan. Täysin sama inci. :D näemmä siis muuallakin sama tauti ku hotellituotteissa. Uskallan väittää, että ihan samoilla suhteillakin menee kummankin pullon sisus, ”kuntouttavan” kuvittelisi vähän paksummaksi, mutta se lurahti sormien välistä viemäriin. :D

    • 9.1

      Sanni sanoo

      Enpä ihmettele ^_^ Virve on joskus mielestäni tehnyt tuosta aiheesta postauksen.

  8. 10

    NG sanoo

    Ihan kaikkia tuon ajan tuotteita ei muuten ole vedetty käyttökelvottomina markkinoilta – se Nivean klassikkosininen oli aikoinaan mummoni kauneudenhoitotuote, ja on edelleen monessa tilanteessa ihan toimivaa kamaa :)

    • 10.1

      Sanni sanoo

      Nivean purkkihan se elvytti minunkin ihon viime syksynä Kreikassa! :) Taitaa lähteä tälläkin kertaa mukaan.

      • 10.1.1

        NG sanoo

        Tosiaan, niinpä kerroitkin jutussasi :)
        Nähtävästi muuten siitäkin on eri versioita, saksalaisvalmisteinen ’alkuperäinen’ ja amerikkalaismarkkinoilla myytävä Nivea creme, jossa on erilainen INCI. Kuulemma ei ole niin tehokas ja elvyttävä kuin eurooppalaisvalmisteinen.

        • 10.1.1.1

          Sanni sanoo

          Nähtävästi muuten siitäkin on eri versioita, saksalaisvalmisteinen ‘alkuperäinen’ ja amerikkalaismarkkinoilla myytävä Nivea creme, jossa on erilainen INCI.

          Aaa, tuota en tiennytkään..! Kiintoisia tiedonjyviä teiltä lukijoilta kyllä saa! :)

  9. 11

    sanoo

    IHANIA! Mulla on pari kansiollista Kotiliesiä 30-luvulta ja ehdottomia suosikkeja niissä on kosmetiikkamainokset :)

    • 11.1

      Sanni sanoo

      Mulla on pari kansiollista Kotiliesiä 30-luvulta

      Oooo, *kade*!

      Pitäisi lähteä divareihin etsintämatkalle :)

  10. 12

    Helena sanoo

    Heippa, lueskelen blogiasi säännöllisen epäsäännöllisesti. Aina se ilahduttaa! Erityiskiitos siitä, että blogisi ei ole jatkuvaa kaupallista kulutusjuhlaa eikä koreile vaatteilla, sisustamisella. Meidän kaikkien ei tarvitse olla kiinnostuneita uusista kynttilänjaloista, sohvatyynyistä tai muotivaatteista, käsilaukuista, kengistä ;-) Pienen budjetin matkajutut ovat tosi mielenkiintoisia ja kosmetiikkapuolelta olen saanut paljon hyviä vinkkejä :-)

  11. 13

    Viliina sanoo

    Heippahei!

    Postaukseen nyt niinkään liittymättä, piti tulla vielä tännekin fiilistelemään, että sinun resepti- ja ruokakirjoituksesi ovat kyllä olleet aivan mahtavia. Uudistin tuossa jokusen aika sitten kuiva-ainekaappiani sinun sisältöjäsi vastaaviksi ja siirryin aika pitkälti matalahiilihydraattiseen, hyviä rasvoja ja proteiinia paljon sisältävään ruokavalioon. Tämä yhdistettynä treeneihini olen tänä vuonna saanut pudotettua jo sellaiset 17-18 kiloa ja ajattelin tässä vielä toisen mokoman pudottaa. ^_^

    Olen aivan innoissani ja päätin tulla vain tännekin kiittelemään, sillä ruokavalio kuitenkin kattaa ainakin sen 80 prosenttia painonpudotuksesta. :D Valtavat kiitokset siis sinne inspiroivista ja motivoivista kirjoituksista sekä ihanasta asenteesta!

    • 13.1

      Sanni sanoo

      Wow, mahtavaa Viliina! :) Hienoa kuulla! :) Ei muuta kuin iloa ja tsemppiä jatkoonkin, varmasti onnistut kun on jo noin mielettömän upeasti lähtenyt homma käyntiin!

      On aina niin extra-hauska kuulla kuinka tällaisen entisen ”pikanuudelikokin” ruokajutut inspiroi :) (Ja sattumalta olen juuri tänään saamassa päätökseen yhtä ruokapostauksiini liittyvää pikku-projektia, josta saattaa olla teille mun pöperöhöpötyksistä tykkääville hyötyä.:))

      • 13.1.1

        Viliina sanoo

        Hei ja ihanaa kun jaksat vastailla!

        Huomasin tosiaan tämän suuren urakan minkä olit tehnyt lajittelussa ja kategorisoinnissa ja nyt löytyvät kyllä omatkin lempparit vielä helpommin. :D

        En minä täältä toki pelkästään reseptejä metsästä vaan ihan pelkkä juttujesi lukeminen on virkistävää. Olen täältä bongaillut myös aika monet nykyiset lempparini kuten Madaran puhdistusvaahdon ja kosteusvoiteen, Renin kosteuttavan seerumin sekä Weledan suihkugeelit.

        Aika paljon voin siis kyllä kiitellä sinua tämän hetken kroppani sekä sisäisestä että ulkoisesta hyvinvoinnista! <3

  12. 14

    sanoo

    Oi, kuinka sympaattisia mainoksia! Etenkin tuo imperatiivin käyttö on todellakin hellyttävää.

    En malta olla linkittämättä tätä, sillä ainakin minua tämä huvitti… Vähän off-topic, mutta vain vähän, koska liittyyhän tämäkin mainontaan. Maybelline näköjään markkinoi silmämeikkejään tällaisella mainoslauseella: ”Korosta silmiäsi ja avaa katsettasi 360 astetta kaksipäisellä BIG EYES -silmänrajauskynällä sekä maskaralla.” Siis hetkinen, ”avaa katsettasi _360 astetta_”? Tiedän, että tämän kai pitäisi herättää mielikuva kauniista suurista silmistä, mutta minusta 360 asteen verran avatut silmät kuulostavat jo vähän… brutaalilta? :)
    (Mainos löytyy ainakin Maybellinen FB-sivulta: http://www.facebook.com/MaybellineSuomi Scrollaa vain hieman alaspäin.)

    • 14.1

      Sanni sanoo

      Siis hetkinen, “avaa katsettasi _360 astetta_”? Tiedän, että tämän kai pitäisi herättää mielikuva kauniista suurista silmistä, mutta minusta 360 asteen verran avatut silmät kuulostavat jo vähän… brutaalilta? :)

      No todellakin! :D Miettiiköhän nuo markkinoinnin jannut välillä yhtään mitä runoilevat…! ^_^ ”360 astetta – kuulostaa hienolta! Käytetään!” ”Mutta voikos katse avautua täyden ympyrän…?” ”Ähhh, ei sitä kukaan kelaa!”

      :D :D Huraa mainosten maailma!

  13. 15

    Kaffetauko sanoo

    Mielenkiintoisia vanhoja mainoksia. Ei missään taida olla esillä näiden ”hoitavien” puutereiden ja rasvojen incejä (?), joita asiaa tuntevat voisivat vähän avata. Olisi mielenkiintoista tietää mitä silloin nimitettiin hoitaviksi ja ihon kuntoa parantaviksi, kun tietäisi mitä tuotteet sisälsivät. Mutta vähän kyllä yllätti kuinka kehittynyttä homma oli jo tuolloin!

    • 15.1

      Sanni sanoo

      Ei missään taida olla esillä näiden “hoitavien” puutereiden ja rasvojen incejä (?)

      Kosmetiikkatuotteiden ainesosalistaukset tulivat pakollisiksi vasta 2000-luvulla, tarkkaa vuosilukua en muista. Mutta kyllä, olisi todella mielenkiintoista nähdä noiden vanhojen tuotteiden incejä :)

  14. 16

    sokeri sanoo

    Aivan mahtava postaus, kiitos! Tuli näistä vanhoista lehdistä mieleen, että oletko tutustunut kirjaan Ruusuvettä ja koivunlehtiä? Mari Kiistala on koonnut siihen kosmetiikka -reseptejä vanhoista naistenlehdistä Eevasta, Kotieliedestä yms. Olen kokeillut kokkailla muutamia rasvoja kirjan resepteillä ja hyvin ovat toimineet. :)

    • 16.1

      Sanni sanoo

      oletko tutustunut kirjaan Ruusuvettä ja koivunlehtiä?

      En ole tutustunut, kiitos paljon vinkistä! :) Täytyy ehdottomasti lukea :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.