Aamiaisideoita induktiolle

Yksi tuote nousee kuningas-rooliin induktioruokailun aamiaisilla, ja se on kananmuna.

Jos kananmuna ei yhtään uppoa, ovat induktioaamiaiset aika haastavia. Tällöin vaihtoehdoksi jäävät käytännössä vain erilaiset lihan, kalan ja juuston ympärille rakentuvat leikkelelautaset. (Munattomista vaihtoehdoista postauksen lopussa.)

     vhh_aamiaisia_muna

Kananmuna on siis aamujen ykköstähti kaikissa eri muodoissaan; keitettynä, paistettuna, munakkaana, kokkelina, munavoina. Lisää ideoita millä kaikilla tavoilla munia voi valmistaa löytyy reseptiluettelostani täältä, selaa sivua alaspäin kohtaan ’Munaruoat’. Kaikki niistä eivät tosin sovellu induktiolle, kuten munasilmäsämpylät.

Yhdessä kananmunassa on noin 0,2 g hiilihydraattia.

Tapoja rakentaa aamiainen kananmunan ympärille:

vhh_aamiaisia_munakasvislautanen

Snack-lautanen: kokoa lautaselle keitettyä kananmunaa, juustosiivuja, kurkkua, tomaattia ja vihreää salaattia. Muutamalla kinkku- tai kylmäsavulohisiivulla saat aamiaisesta vieläkin ruokaisamman. Lorauta päälle ruokalusikallinen oliiviöljyä ja ripottele pinnalle yrttisuolaa ja pippuria. Kokeile maustaa keitetty kananmuna kurkumalla – tämä mauste on yksi vähemmän tunnettuja terveyspommeja!

Annoksen hiilihydraattiesimerkki: 2 kananmunaa 0,4 g hh, 50 g kurkkua 0,7 g hh, pieni tomaatti n. 1,75 g hh, 30 g salaattia 0,3 g hh, 30 g juustoa 0 g hh, 30 g kinkkua 0 g hh = 3,15 g hiilihydraattia.

vhh_aamiaisia_munakkaat

Täytetty munakas: munakkaan täytteeksi sopii pinaatti, kinkku, feta, herkkusienet, tomaatit ja vaikkapa pieneksi pilkottu tai raastettu kesäkurpitsa. Jos käytät tomaattia, ne kannattaa ehdottomasti paistaa pehmeiksi ennen munakkaaseen lisäämistä – huomaat todellakin eron maussa.

Sekoita yhteen 2-3 munaa ja loraus kermaa, kaada pannuun ja paista yhdeltä puolelta. Lisää päälle freesatut täytteet kun pinta on hieman hyytynyt ja käännä munakkaan toinen puoli kanneksi. Syö vihreän salaatin kanssa.

Annoksen hiilihydraattiesimerkki: 2 kananmunaa 0,4 g hh, vajaa ruokalusikallinen kermaa n. 0,6 g hh, 4 kirsikkatomaattia n. 1,4 g hh, 50 g herkkusieniä 0,3 g hh, 30 g fetaa 0,3 g hh, 50 g vihreää salaattia 0,5 g = 3,5 g hiilihydraattia.

(Huomio sipulista; sipuli sopii munakkaaseen ja moneen muuhunkin ruokaan, mutta se on painava vihannes ja vaikka sen hh-pitoisuus on alle 5 g / 100 g, kertyy jo puolikkaasta sipulista helposti 2-3 g hiilihydraattia. Itse olen tämän vuoksi jättänyt sipulin pois induktiolta.)

vhh_aamiaisia_munavoirulla

Munavoirullat: keitä kovaksi 2-3 kananmunaa, lisää voita ja ripaus suolaa ja muusaa (kai kaikki osaavat tehdä munavoita :D). Höyrytä 2-3 valko- tai savoijinkaalin lehteä ja anna jäähtyä. Lusikoi kaalinlehdelle munavoita, rullaa ja syö. Munavoita voi nauttia myös siemennäkkärin päällä, jos haluat siemeniä induktioosi sisällyttää.

Annoksen hiilihydraattiesimerkki: 3 kananmunaa 0,6 g hh, kolme kaalinlehteä noin 3 g hh = 3,6 g hiilihydraattia.

vhh_aamiaisia_munaletut

Täytetyt munaletut: sekoita 3 kananmunaa, 0,5 dl kermaa ja vähän voita. Paista ”taikinasta” ohuita lettuja ja anna jäähtyä. (Taikinasta tulee lettuja useammalle aamiaiselle.) Valmista täyte esimerkiksi tonnikalasta, ranskankermasta ja purjosta. (Tämä aamiainen on luvassa huomenna ;))

Annoksen hiilihydraatit: kolme munalettua täytteellä noin 1,5 g hiilihydraattia

vhh_aamiaisia_letut

Makea aamiainen: psyllium-letut kanelilla ja kermavaahdolla. Sekoita kolme kananmunaa, 0,5 dl kookoskermaa, 1 rkl psylliumia ja maun mukaan makeutusainetta (+ halutessasi vanilja-aromia). Paista taikinasta lettuja. Tarjoile kanelin ja makeutetun kermavaahdon kera. Voit laittaa lettujen päälle myös nokareen voita ja ripotella päälle kanelin lisäksi kiteistä makeutusainetta kuten erytritolia tai stevia-erytritolia.

Annoksen hiilihydraatit: 2 kananmunaa 0,4 g hh, kookoskerma 0,7 g hh, psyllium 0 g hh, erytritol 0 g hh, 1 dl kuohukermaa 3 g hh = 4,1 g hiilihydraattia.

Makeutusainevinkkejä: puhdasta erytritolia myydään Suomessa ainakin nimellä Karppisokeri. Canderelilla on kidemäistä stevia-erytritol-maukeuttajaa. Nestemäisistä suosin itse Lidlin syklamaattiin pohjautuvaa Cologrania.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Munattomia aamiaisvaihtoehtoja:

Leikkelelautaset – kinkkua, kalkkunaa, täyslihanakkeja, metwurstia, mitä-näitä-kaikkia-lihajuttuja onkaan + kasviksia + juustoa

Kalalautanen – kalaa lämmin- ja kylmäsavustettuna tai graavattuna + salaattia

Pieneen nälkään: yksi avokado

Super-vhh-siemennäkkäri eri päällysteillä

Chiasiemenhyytelo

Chia-geeliä

Kokeilunhaluisille: chiansiemenvanukas. Sekoita 2 dl maustamatonta soijajogurttia ja 1,5 rkl chia-siemeniä (tarkista hiilihydraattipitoisuudet, chia-siementen hh-pitoisuus vaihtelee todella paljon, nollasta grammasta aina yli 40 grammaan (!!). Makeuta ja mausta vanilja-aromilla. Anna tekeytyä pari tuntia, helpointa on tehdä seos edellisenä iltana jääkaappiin. Jos käytät pähkinöitä, lisää pari teelusikallista hasselpähkinä- tai mantelirouhetta. (Myös kaakaonibsit ja kookoshiutaleet ovat mahdollinen lisä hyvin pienenä määränä.)

Annoksen hiilihydraattiesimerkki: 2 dl Rainbow-soijajogurttia 3,6 g hh, chia-siemenet alkaen 0 g, 20 g hasselpähkinärouhetta 0,7 g = 4,3 g hiilihydraattia.

Tietenkin on vielä yksi ilmiselvä ja helppo aamiaisvaihtoehto – edellispäivän illallisen jämät, jos sellaisia on jäänyt. Aamullahan voi syödä muutakin kuin niitä perinteisiksi aamiaisruoiksi miellettyjä ruokia. Olen kuullut, että monet lihaa syövät vhh-laiset tai paleolaiset paistavat aamiaiseksi jauhelihaa.

Lue myös tänään aiemmin julkaistu: Käytännön vinkkejä ja ruoka-ainelista induktiojaksolle

.

Huomenna syödään…. munalettuja, paistettua tofua, katkarapuja ja shirataki-nuudeleita kookosmaidossa sekä lämminsavulohisalaattia. :)

Kommentit
  1. 1

    desire. sanoo

    Mä oon tässä varmaan kaks kuukautta yrittänyt joku viikonloppuaamu tehdä jotain tällaisia. Nämä varmaan toimisivat myös? Olisivat lisäksi ääreishelppoja ottaa töihinkin mukaan syötäväksi.

    http://www.averiecooks.com/2014/05/100-calorie-cheese-vegetable-and-egg-muffins.html

    Vaikka sun induktioreseptit lienee isommilta osin kasvisreseptejä, niin tofun sijaan lienee ihan ok lisätä esim. kanaa, jos/kun on sekasyöjä? Entä miten induktio suhtautuu pähkinöihin ja (kuiva)hedelmiin?

    Tämä tosiaan tulee tarpeeseen, joulun, uudenvuoden ja kuukautisten takia turvotus on just nyt aika leppeä :P

    • 1.1

      Sanni sanoo

      Minullakin on yhdellä induktioaterialla tuollaisia ”munamuffineita” :) Sopivat oikein hyvin.

      niin tofun sijaan lienee ihan ok lisätä esim. kanaa, jos/kun on sekasyöjä?

      Tottakai :)

      entä miten induktio suhtautuu pähkinöihin ja (kuiva)hedelmiin?

      Hedelmät eivät sovi, etenkään kuivatut, niissä on paljon sokeria. Esimerkiksi pienessä kourallisessa kuivattua taatelia on jo melkein koko päivän hiilarikiintiö :) Pähkinöitä voi syödä harkinnan mukaan, toisilla ne hidastavat tai jopa estävät ketoosia, toisilla eivät. Itse syön pähkinää induktiolla pieniä määriä.

  2. 2

    emma sanoo

    Jes tää tuli ihan loistavaan aikaan! Jouluherkut tuntuu kropassa vaikkei mitenkään överiks mennytkään. Mielenkiintoista kokeilla miltä vhh-ruokavalio tuntuu, koska liikun paljon ja mun ruokavaliosta melkein puolet on hh. :D kiitos kivasta blogista ja ihanaa uutta vuotta!

    Ps. Onko kananmunia ihan ok syödä jopa 2 per päivä?

    • 2.1

      Sanni sanoo

      Ps. Onko kananmunia ihan ok syödä jopa 2 per päivä?

      Jos mietit kolesterolia, niin sen kertyminen on tosi yksilöllistä, eikä toisilla ravinnon kolesteroli tai kova rasva vaikuta millään lailla LDL-arvojen kasvuun, vaikka söisi kymmenenkin munaa päivässä. :) Perimä vaikuttaa tähän paljon. Viimeisimmän käsityksen mukaan ravinnon kolesteroli ei juurikaan nosta veren LDL-pitoisuutta, näin olen kuullut ja lukenut useista lähteistä, mutta en kuitenkaan ole tarpeeksi perehtynyt jotta osaisin asiassa antaa mitään suosituksia. Moni karppaaja on kokenut myös päinvastaista, eli kovien rasvojen ja kananmunan lisääminen ruokavaliossa on parantanut kolesteroliarvoja, nostaen HDL:ää ja laskien LDL:ää. Minun arvoni ovat erinomaiset (syön lähestulkoon joka päivä 2-4 kananmunaa), kun taas sisareni puolen vuoden mittainen vhh-kokeilu johti arvojen huonontumiseen.

      Tähän joutuu siis vain toteamaan sen tylsän mantran, että ”yksilöllistä”… LDuodecimissa viime vuoden toukokuussa ilmestyneessä artikkelissa sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki toteaa; ”Eniten kolesterolia on kananmunissa, mutta niillä ei ole juuri vaikutusta veren kolesteroliin.”

      Hyvää uutta vuotta sinnekin! :)

    • 3.1

      Sanni sanoo

      Mä olen joku mutaatio :D Neljättä vuotta mennään niin että syön kananmunaa lähes päivittäin. ^_^

  3. 4

    Vadelma sanoo

    Tuli muuten mieleen, että voiko xylitolia käyttää makeutuksessa onduktiojaksolla / syödä xylitolpastilleja? Niissähän on hh:ta hurjasti, mutta onko ne normaalisti imeytyviä?

    Ihmettelen miksi kukaan syö xylitoltuotteita muuten kuin hampaiden takia jos sen hiilarit imeytyy normaalisti. Mutta kaloreita mun vakio pastilleissa tosiaan on yli 200 per 100 g. Kai se on uskottava o.O

    Mä tein noita kaalikääryleitä tänään lounaaksi. Nyt on sit viel 2 kg kaalia jääkaapissa :D ei ollu lähikaupassa vaihtoehtoja… Mutta noi ruklat oli niin hyviä ja täyte helposti muokattavissa, että kyllä se kaali vähitellen hupenee.

    • 4.1

      Vadelma sanoo

      Toinen asia mikä tuli mieleen on teet. Mahtaakohan yrttitee vaikuttaa ketoosiin? Mulla on tapana juoda teetöntä teetä, eli näitä yrttiteitä joista viimeaikoina erityisesti hibiscusta. Onhan se vain uutos… Mutta onko se kuin mehu. Hmm.

  4. 6

    Anni II sanoo

    Kysyisin tuosta psylliumista. Käytät kai itse ”Now Foods” merkkiä? Oletko kenties kokeillut muitakin valmistajia? Kysyn siksi, kun tuo merkki näyttäisi olenvan aika hintavaa, ja mietin, josko pääsisin halvemmalla. Entä onko tuo sinun psylliumisi täysin mautonta? Itselleni selvisi juuri, että psylliumia saa myös mauilla (esim. omena, appelsiin). Niiden hh-pitoisuuksia en tosin tunne.

  5. 7

    Jonttu sanoo

    Tässä nyt ensimmäisen päivän kokemuksia:

    Olo on siis edelleen varsin hyvä, ei vielä tietoakaan mistään pääkivuista tai heikotuksista. Paljon on tullut liikuttua tänään.
    Hiilihydraatteja keräsin tänään viidentoista pintaan.Olen siis ihan tyytyväinen elämäni ensimmäiseen induktiopäivään. :)

    Ikinä en olisi varmaan yksin uskaltanut kokeilla, mutta nyt kokeillessani olen tajunnut, miten mielenkiintoista tämä on. Ensinnäkin tässä oppii aika hyvin perusruoka-aineiden hiilihydraattipitoisuudet. :) Ja voi kamala nyt kun mietin entisen (= vielä toissapäiväisenkin) elämäni hiilihydraattimääriä – silloin liikuttiin varmaan jossakin tuhannen paikkeilla pahimpina päivinä. Silti en koskaan ole ollut lihava, sokeririippuvainen ainoastaan. Juuri ennen tätä induktion aloittamista ostin joka päivä valtavan määrän makeaa kotiini, enkä olisi siis pystynyt katkaisemaan tuota kierrettä omin voimin. Nyt on aivan ihmeellistä se, että olen voinut elää päivän ilman makeaa ilman mitään vaikeuksia ja himotuksia. Enemmän tajuan, että kyse on tottumuksesta: siis siitä, että kaupassa on tottunut suomaan itselleen sen jonkun tai useammankin ihanan, mukavan karkkipakkauksen tai jonkun muun vastaavan.

    En mitenkään olisi pystynyt tähän ilman Karkkipäivän tukea. Teet kyllä Sanni valtavasti töitä, kun kaikille meille tietämällömille teet ihan kädestä pitäen -opastusta. Mietin, että voisit vetää hyvinvointileirejä (ehkä tämä on tuleva Karkkipäivä-meetin teema?). :)

    Tässä on herännyt jo tähän mennessä valtavasti syvällisempiäkin kysymyksiä ruokavalioista mielessäni, mutta yritän pureskella niitäkin asioita pidemmällä aikavälillä. Mutta se on nyt selvää, että ainakin kaksi viikkoa näillä eväillä. :) Tämä on samalla muuten erittäin hyvä oppimiskokemus, ja onhan se hienoa, jos voi saada muutettua kehonsa toimintaa.

    Sitten sellainen pieni arkinen kysymys: tiedätkö onko (esim.) Lidlin Rooibos Vaniljassa hiilihydraatteja?

    • 7.1

      Sanni sanoo

      Tosi kiva kuulla Jonttu! :) Go Jonttu! :)

      Ensinnäkin tässä oppii aika hyvin perusruoka-aineiden hiilihydraattipitoisuudet. :)

      Joo, se on kyllä totta! :D

      Mitä Lidlin Rooibos Vanilja -teehen tulee, en valitettavasti osaa sanoa. Useimmissa tee’issä (aargh, taas näitä sanoja joiden monikko on ihan mahdoton :)) ei ole lisättyä sokeria vaan maku tulee aromiaineista. Esimerkiksi hunajateessä ei yleensä ole oikeaa hunajaa (jossa on hiilaria) vaan hunaja-aromia. Aromiaineet ovat käsittääkseni hiilihydraatittomia.

      • 7.1.1

        Jonttu sanoo

        Saisi kyllä jokaikisen ruoka-ainepaketin kyljessä lukea aina ravintoarvot! :/ Nyt en tiedä, uskallanko juoda tuota. Se olisi vain niin ihana ”tee” iltajuomaksi, kun lämmittää ulkoa tullessa mutta ei kofeiinittomana vie yöunia.

        • 7.1.1.1

          Sanni sanoo

          Maistuuko tee makeutetulta..? Jos ei, uskaltaisin juoda :) Vanilja-aromin pitäisi olla hiilaritonta, ja sitä on teessä muutenkin vain pikkiriikkisen :)

          • 7.1.1.1.1

            Jonttu sanoo

            Tuossa vanilja-rooiboksessa on kyllä lievästi makeahko maku, mutta rooiboksessa se on aina lievästi makeahko jo ilman tuota vanilja-aromiakin.

  6. 8

    emmi sanoo

    Hei, letuista maistuu aikalailla kananmuna läpi. Teenkö jotakin väärin vai voisiko niihin sekoittaa jotakin peittämään kananmunan makua? Toimisikohan myös ettei laittaisi keltuaisia niin montaa?

    • 8.1

      Sanni sanoo

      Munaletuista kuuluukin maistua muna läpi :) Niissähän on lähes pelkkää munaa :D Induktioon sopivat letut eivät maistu samalle kuin vehnäletut. Perus-vhh:lla lettutaikinasta voi tehdä vähemmän munaisen käyttämällä mantelijauhoja ja maitoa, esimerkiksi tämän reseptin tyylisesti (itse tosin korvaisin maidon vaikka soija- tai pähkinämaidolla)

      Toki voit myös kokeilla vähentää keltuaisia, mutta samalla sinun täytyy vähentää psylliumin määrää (jos nyt viittasit makeisiin psyllium-kookosmaito-munalettuihin).

  7. 9

    Sanna sanoo

    Heippa!

    Ihanaa, että eksyin lukemaan postauksiasi :) Osaatko yhtäkkiseltään sanoa minkä valmistajan Chiasimenissä on nollahiilarit? Itsellä on ollut käytössä Sallisen ja Lidilin Chiat mutta niissäkin tuppaa hiilarieta olemaan. Kiitos vastauksestasi jo etukäteen :)

    • 9.1

      Sanni sanoo

      Osaatko yhtäkkiseltään sanoa minkä valmistajan Chiasimenissä on nollahiilarit?

      En valitettavasti muista, ”valmistajia” eli on niin paljon. Life- ja Ruohonjuuri -liikkeissä olen törmännyt joihinkin nolla- tai lähes nollahiilarisiin chia-siemeniin, kannattaa katsella luontaistuotekauppojen valikoimaa markettien sijaan :)

      Toisaalta, uskon ettei siemenissä valmistajan antamista tiedoista huolimatta ole niin valtavasti hh-pitoisuuseroja kuin pakkaustiedot antavat ymmärtää, vaikka kasvin kasvualue vaikuttaakin sen ravintoainepitoisuuksiin (tämän selityksen olen saanut mm. pähkinöiden joskus huomattaviinkin hiilarieroihin). CoCoCiltakin myönnettiin kerran, että heillä oli painettu virheellinen tieto pakkaukseen. Heillä muuten tuotteiden ravintoarvotiedot päivittyvät useamman kerran vuodessa kun siementen ja jauhojen toimittajat antavat uudet ravintoarvoraportit ja/tai kun raaka-aineen toimittajat vaihtuvat. CoCoVin chia-arvot ovat vuosien varrella vaihdelleet välillä 3,8% – 42%… En tiedä millä metodiikalla eri toimittajat ravintoarvoja mittaavat, mutta mun on vaikea uskoa että yhdessä ja samassa kasvissa voi jollain alueella olla 0% imeytyvää hiilihydraattia ja toisella alueella jopa 50%. Eroja on, se on selvää, mutta on kyllä tosi vaikea uskoa että eroa voisi olla noin paljon…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.