Yksinkertainen, pieni psykologinen kikka voi auttaa saavuttamaan kovatkin tavoitteet

”Haluan laihduttaa 10 kiloa, juosta maratonin kolmeen tuntiin ja syödä terveellisesti kuutena päivänä viikossa.” Unelmiaan on vaikea toteuttaa ilman selkeitä tavoitteita, liittyvät ne sitten painonpudotukseen, urheiluun tai terveelliseen elämään. Surullinen tosiasia kuitenkin on, että kun ihminen tekee esimerkiksi päätöksiä muuttaa elämäänsä luomalla tavoitteita, unohtuvat lupaukset melko nopeasti uuden alun jälkeen. Tammikuun loppuun mennessä yksi kolmesta on jo antanut periksi uudenvuodenlupauksilleen.

fullsizerender-23

Unelmat toteutuvat tavoitteiden avulla.

Miten siis luoda tavoitteita, jotka onnistuisi myös saavuttamaan? Itseasiassa melko pienellä, omaan ajatteluumme liittyvällä kikalla, tämä on mahdollista, tai ainakin todennäköisempää.

fullsizerender-21

Tutkimusten mukaan tavoitteet on hyvä muotoilla mahdollisimman selkeiksi: haluan laihtua 10 kiloa(sen sijaan, että: haluan pudottaa painoa.) Tiukka numeromäärä tavoitteissa voi kuitenkin olla tavoitteen saavuttamisen kannalta huono asia. Jos tavoite on tiukka: haluan laihtua 10 kiloa, voi into laihduttamiseen lopahtaa nopeasti: 10 kiloa siintää kaukana, tavoite tuntuu mahdottomalta, luovuttaminen on helpompaa.

fullsizerender-31

fullsizerender-30

Tutkimus osoitti, että parempi tapa olisi luoda itselleen tavoiteasteikko. 10 kilon painonpudotustavoitteen sijaan tavoiteasteikossa kilomäärä asetetaan 8-12 kilon välille. Tutkijat havaitsivat, että kun tutkimukseen osallistuneet saavuttivat tavoiteskaalansa matalimman päädyn, kasvoi heidän uskonsa siihen, että lopullinenkin tavoite oli mahdollista saavuttaa. Maratonin tavoiteaikakin kannattaa sijoittaa 2:45-3:15 välille, Vyötärön ympärysmitan vähenemisen 4-8 senttiin ja juostun matkan määrä vaikkapa 8-12 kilometriin, tiukan kympin sijasta.

fullsizerender-29

Tavoiteasteikon käyttäminen, tiukan yhden numeron sijaan, nostaa tavoitteen saavuttamisen onnistumisprosenttia ja motivaatiotansa saa ylläpidettyä tehokkaamin. Itse olen huomannut, että kun asetan tavoitteeksi syödä 4-6 päivänä viikossa terveellisesti, pysyn paremmin päämäärissäni. Neljä päivää on suhteellisen helpohko saavuttaa ja tämä luo uskoa, että pari lisäpäivääkin terveellisten ruokavalintojen kanssa on aivan mahdollinen.

Jospa siis, tavoitteesta riippuen, päättää vaikkapa liikkua 2-5 päivänä viikossa, liikkuu todennäköisesti jopa enemmän kuin tuon kaksi kertaa, minkä on tavoitteekseen asettanut. Kun tavoitteet täyttyvät, koet onnistumisia ja motivaatiosi kasvaa. Usko omaan selviytymiseesi paranee. Sitä kautta saavutat todennäköisemmin tavoitteesi, olivatpa ne kuinka kovia tahansa.

Tavoiteasteikot käyttöön ja sitten niiden unelmien kimppuun!

fullsizerender-32

Muista! Matka kohti tavoitteita ei aina ole suoraviivainen. Takapakit kuuluvat asiaa. Tärkeämpää on se, miten jatkat niiden jälkeen eteenpäin.

<3 Anna

Lue myös: kieltäymyskuukausistavälipaloista ja unelmien toteuttamisesta työelämässä

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *