Voiko pähkinöitä syödä liikaa? Entä mikä on sopiva määrä?

Aamulla kourallinen rahkan ja marjojen sekaan, välipaloilla suuhun suoraan pussista ja illalla vielä smoothien joukkoon. Syön pähkinöitä joka päivä, itseasiassa useamman kerran päivässä. Olen tehnyt näin jo lähemmäs kymmenen vuotta. Lisäksi höystän lounaani usein siemensekoituksella. Aloin pohtia, syönkö pähkinöitä jo liikaa?

fullsizerender-33

Rahkaa, marjoja ja manteleita.

fullsizerender-31

Roppakaupalla hyviä rasvoja: lohta, avokadoa ja pähkinöitä.

Pähkinöiden monet terveyshyödyt tunnetaan. Terveyshyödyistä lisää esim täällä. Lisäksi pähkinöitä säännöllisesti syövät näyttävät tutkimusten mukaan pysyvän hoikempina, kuin niitä syömättömät lajitoverinsa. Pähkinät ovat kuitenkin runsasenergisiä ja rasvaisia. Reilu kourallinen pähkinöitä voi sisältää energiaa yhtä paljon, kuin kevyehkö lounas.

fullsizerender-32

Nam! Aamupalani.

Luotan kuitenkin pähkinöiden hyvää tekevään voimaan. Söin kymmenisen vuotta sitten hyvin vähärasvaisesti ja omasta mielestäni terveellisesti. En ymmärtänyt, miten tärkeää ns. hyvien rasvojen saanti ruokavaliosta on meille kaikille, myös laihduttajille. Painoin kymmenisen vuotta sitten enemmän kuin nyt, vaikka olin minimoinut rasvan saannin.

fullsizerender-33

Monipuolinen ruokavalio on hyvinvoinnin kulmakivi.

Kun lisäsin pehmeitä (tyydyttymättömät ja monityydyttymättömät) rasvoja, mm. pähkinöiden muodossa ruokavaliooni, myös painoni putosi ja kehoni rasvaprosentti pieneni. Tuntuu nurinkuriselta, mutta näin elimistömme toimii. Ihoni on ollut pähkinöiden syönnin aloittamisen jälkeen myös selkeästi paremmassa kunnossa ja hormonaalinen tasapainoni parempi.

smoo

Smoothien joukkoon lisään aina pähkinää.

Pähkinät sisältävät hyvien rasvojen lisäksi myös runsaasti proteiinia ja kuitua. Varsinkin kasvissyöjälle pähkinät toimivat siis hyvänä proteiinin lähteenä ja esim gluteenitonta ruokavaliota noudattavalle loistavana kuidun lähteenä. Pähkinät pienentävät veren huonon kolesterolin (LDL) ja nostavat hyvän kolesterolin (HDL) määrää.

FullSizeRender 46

Viikonloppuna luisteltiin.

Tutkimukset osoittavat, että vaikka pähkinöitä on montaa erilaista, pääsee parhaisiin hyötyihin pähkinäcocktaililla, eli syömällä erilaisia pähkinöitä. Itse ostan kaupasta joko natural -pähkinäsekoitusta tai erillisissä pusseissa ainakin cashewpähkinöitä, saksanpähkinöitä ja manteleita, jotka kaadan keittiössäni näkyvillä olevaan lasipurkkiin. Ja tuon lasipurkin kansi siis käy tiuhaan.

FullSizeRender 48

Kun syö tarpeeksi, treeni kulkee ja kehittyy! Kuva eilisitä treeneistä.

Sopiva määrä pähkinöitä on suositusten mukaan noin 30g päivässä. Tähän määrään mahtuu reilu kaksikymmentä kappaletta cashewpähkinää tai mantelia(tarkistin ihan vaa’alla äsken). Tällä määrällä saa kaikki terveyshyödyt, kuitenkaan energiansaantia tarpeettomasti kasvattamatta.

Minun pitää myöntää, että tuo suositusmäärä ylittyy useimpina päivinä. Energiansaantini ja –kulutukseni on kuitenkin siinä määrin tasapinossa, ettei paino pääse pähkinöiden syönnin takia nousemaan. Siksi aion popsia niitä jatkossakin. Itseasiassa, uskon, että ne ovat yksi tämänhetkisen kehonkoostumukseni ja hyvinvointini kulmakivistä.

Miten teille maistuvat pähkinät? Vinkkaa minulle suosikkipähkinäsi. Entä mistä niitä voisi ostaa edullisemmin? Tällä kulutuksella kukkaro kevenee.

<3 Anna

 

Lue myös edellinen postaukseni Olen ollut hyvä huono äiti sekä omasta ravitsemuksestani Näitä ruokia syön joka päivä ja En ole luontaisesti hoikka

fullsizerender-41

Kommentit
  1. 1

    Daniela sanoo

    Ettäpä sattui postaus! Napostelin äsken päivän cashewpähkinät. Itse yritän pysyä noin 20 g per päivä. Minulla on pieni ikean muovirasia johon mahtuu just tuo 20 g. Cashew on mun lemppari!
    Pähkinät maistuu sojajugurtissa, salaatissa, wokkiruuissa, itsetehdyssä myslissä…. Joka paikkaan niitä saa sopimaan.
    Ja mikä parasta lapsetkin tykkää!

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Onpa kätevä tuo juuri oikean kokoinen rasia! Ja oot keksinyt vielä lisää paikkoja, jonne pähkinöitä voi ujuttaa. Mahtavaa 🙂 Mä en ole oikein saanut lapsia innostumaan pähkinöistä sellaisenaan, mutta smoothien joukossa menee huomaamatta. Kiitos, kun kävit kommentoimassa.

  2. 2

    Emma sanoo

    Lidlissä on kilohinnoiltaan edullisia pähkinöitä ja usein esimerkiksi cashewpussi 200g on viikonloppuna tarjouksessa ja kilohinta pyörii silloin kympin paikkeilla

    • 2.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos vinkistä! Pitääkin taas ottaa suunta Lidliin. Aina kun siellä tulee käytyä, niin pähkinöitä kulkeutuu kotiin 🙂

  3. 3

    Kay sanoo

    Mun ehdoton suosikki on manteli ja cashew tulee hyvänä kakkosena. Lidlistä minäkin useimmiten pähkinät ostan, mutta kalliita ne tuppaavat olemaan. Juuri tänä aamuna aamupalaksi meni kreikkalaista luonnonjugurttia, manteleita ja hunajaa. Käytän pähkinöitä myös smoothiessa ja töissä on aina pussi laatikossa varalla, jos mitään muuta välipalaa ei löydy.

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Mantelit on kyllä ihania! Niitä mulla kulkee aina eväänä. Tykkään eniten niiden mausta juuri sellaisenaan syötynä. Aion testata tuo sun kombon hunajalla. Kiitos vinkistä 🙂

  4. 4

    Emmi sanoo

    Lidlin cashewpähkinät ovat edullisia, varsinkin kun tarjouksessa toisinaan 9,95e/kg ja normisti n. 15e/kg 200g pussi! Nyt myös prismoihin tullut rainbown 500g pussi ko pähkinöitä joiden kilohinta on n.15e/kg! Foodinilta sai luomuja aika edullisesti blackfridayna 🙂 Jos ostan muita pähkinöitä, kuten saksanpähkinöitä, parapähkinöitä tai pekaanipähkinöitä niin useimmiten ne tulee edullisimmaksi esim. juuri prisman Parrot’s irtopähkinälaareista jossa kilohinta 15-17e!
    Terv. Tarjoushaukka 😀

    • 4.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos Tarjoushaukka! 🙂 Sen olen itsekin huomannut, että isommassa pussissa saa joskus huomattavan paljon halvemmalla kilohinnalla. Myydäänkö noita Foodinin pähkinöitä ihan marketeissa? Pitääpä käydä taas Lidlissä santsaamassa. Kiva, kun kävit kommentoimassa.

      • 4.1.1

        Emmi sanoo

        Foodinin pähkinät olen itse tilannut verkkokaupasta, mutta olen nähnyt niitä punnitse&säästä myymälöissä sekä isoissa citymarketeissa joissa on laajat terveystuotevalikoimat 🙂 Foodinilta pähkinäherkkuani on myös cashewtahna, nam! Ihanaa smoothien tai puuron päällä! Nyt huomasin myös että tammikuussa stockmannilla oli green taste -pähkinäpussit tarjouksessa!

  5. 5

    Elina sanoo

    Pähkinät (ja siemenet)maistuvat päivittäisessä käytössä sellaisenaan, paahdettuina, tahnoina, maitoina (esim. manteli), smoothieissa, granolassa, siemennäkkärissä, puuroissa, raakasuklaassa, hummuksessa ja vastaavissa dipeissä….. Vain mielikuvitus rajana!

    Itse olen käyttänyt Foodinin tuotteita, pähkinät mukaan lukien lähes parin vuoden ajan ja tykästynyt todella! Pähkinät ovat puhtaita (luomua) ja tietysti maukkaita! Valikoima on monipuolinen ja heillä on myös pähkinätahnoja (ihania esim. puuron kanssa). Ja iso plussa myös yrityksen suomalaisuudesta ja arvomaailmasta.

    Ostan isommissa pusseissa ja seuraan tarjouksia (usein blogeissa alekoodeja tai Foodinilla omia kampanjoita), jolloin myös lompakko kiittää Heillä oli muuten ainakin viime vuonna iso piste I love me messuilla ja sieltä tulikin ostettua jos mitä tarpeita -40:n prosentin hintaan ☺

    • 5.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos Elina vinkeistäsi! Täytyy pitää silmät auki noiden tarjousten kanssa. Ihanaa lauantaita! T. Anna

  6. 6

    Mari sanoo

    Hei, minä ”joudun” tyytymään manteleihin. Pähkinöistä, varsinkin cashew, tuntuu menevän vatsa
    sekaisin. En tiedä onko pähkinöissä jotenkin erilainen rasvakoostumus, mutta mantelit onneksi sopii. Nappailen niitä aina n.10 kpl välipalahedelmien seuraksi ja illalla heitän vielä smoothieen.

    • 6.1

      annasaivosalmi sanoo

      Mantelit on mun suosikkeja! Onneksi vatsasi kestää edes niitä. Ootko kokeillut ostaa luomuna muita pähkinöitä? En tiedä onko vaikutusta. T. Anna

    • 6.2

      Elina sanoo

      Luomuversiot saattavat tosiaan sopia, mutta ainakin ärtyvän suolen oireyhtymässä juurikin esim. cashewt ja pistaasit voivat aiheuttaa vatsavaivoja.

      • 6.2.1

        Tuula sanoo

        Olen syönyt jo vuosien ajan erilaisia pähkinöitä lähinnä manteleita, cashewpähkinöitä, saksanpähkinöitä, pekaanipähkinöitä. En kyllä syö kourallista, noin 6-8 kpl, lisäksi pari luomutaatelia. Syön myös marjoja nykyään, mitä ennen en tehnyt. Lisään joko puuron päälle tai laitan smoothien sekaan, jonka teen mantelimaitoon, Voimajauhe 360 on suosikkini, samoin Sun Warrior blend vanilja. Paino on pysynyt samana. Suklaan olen vaihtanut tummaan suklaaseen lähes kokonaan. Onneksi muukin perhe on alkanut tykätä pähkinöistä ja taateleista.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *