Treenifilosofiani

beach run

 

Himoliikkujana  ja personal trainerina minulla on, tai ainakin pitäisi olla, johdonmukainen, tavoitteellinen ja systemaattinen harjoitussuunnitelma ja –ohjelma, jota noudatan. Kaksi- tai kolmijakoinen saliohjelma kovine ja kevennettyine viikkoineen, kolme erilaista juoksulenkkiä viikossa intervalleineen ja peruskestävyyshölkkineen, unohtamatta kehonhuoltoa ja joogaa. Tarkasti ohjelmoidut treenit, lepo- ja palutumisaikoineen. Sekä tietysti aktiivista elämäntapaa tukeva ruokavalio.

 

IMG_3670

 

Mutta. Kun mitään tällaista suunnitelmaa ei ole. Tosiasiassa minulla ei ole koskaan ollut sali- tai juoksuohjelmaa. Tavoitteita olen itselleni aina silloin tällöin asettanut, mutta ne ovat liittyneet lähinnä taitojen karttumiseen(yksi leuka -> viisi leukaa) tai liikunnan säännöllisyyteen(vähintään 3 x viikossa, mutta enintään 6). Vuosien saatossa olen tullut siihen tulokseen, että olen parhaimmillani liikkuessani kulloisenkin fiiliksen mukaan. Kuulostaako nössöltä?

 

 

IMG_2962

 

Tavallinen treenini salilla alkaa alkulämmittelyllä, joka on suurimmaksi osaksi kohdallani itseni kanssa jutustelua: miltä tänään tuntuu? Minkälaiset energiatasoni ovat? kiristääkö jokin paikka? Siinä, noin 5-10 minuutin aikana pyöräillessäni, soudellessani tai hölkötellessäni juoksumatolla, päätän, mitä sinä päivänä teen. En katso lapusta: tänään on jalkapäivä, vaan jalkapäivä on silloin, kun jalat huutavat: ”Pliis, treenaa tänään meitä!” Juoksulenkkini ovat pitkiä niinä päivinä, kun juoksu kulkee. Joskus riittää vartti ja totean, ettei tästä mitään tule ja kävelen loppumatkan.

 

juoksu

 

Minulle fiilistreenaus sopii. Motivaationi treenaamiseen on sisäistä: lähden liikkeelle omasta halustani hakea hyvää oloa. Siitä kumpuaa myös haluni liikkua säännöllisesti, ympäri vuoden. Tällainen treenimetodi ei välttämättä sovi sellaiselle, joka vasta hakee motivaatiotaan lähteä liikkeelle, tai, joka tarvitsee tarkasti sovitut ajat ja hetket liikunnalle. Toisaalta, kun pääsee sellaisen treenin pariin, josta itse nauttii, muuttuu liikunta pakosta tarpeeksi ja arvoksi sinänsä. Silloin motivaatio myös kääntyy ulkoisesta sisäiseksi.

 

 

trx

 

Itse koen olevani mestari löytämään treeniaikaa vaikka minkälaisista väleistä: lenkki aamulla ennen töitä, porrastreeni lasten harrastusten aikana, kotona vartin kuntopiiri päivällä, lasten kanssa potkimaan fudista tai kävellen kauppaan. Voi olla, että joskus harjoittelustani tulee tavoitteellisempaa ja ohjelmoidumpaa. Itse asiassa pari viikkoa sitten otin yhteyttä toiseen personal traineriin, ensimmäistä kertaa elämässäni, tavoitteenani hankkia harjoitusohjelma, ja nyt minulla on sellainen. Mutta tästä kerron lisää jossain tulevassa postauksessa.

 

jooga

 

Tällä hetkellä syyni treenaamiselle ovat kuitenkin suurimmaksi osin terveydestä ja kunnosta huolehtiminen sekä arjessa jaksaminen ja henkinen hyvinvointi. Sen tavoitteen saavuttamiseksi fiilistreenaus toimii hyvin. Tämä tyyli on myös opettanut minut kuuntelemaan kehoani entistä paremmin. Niinä päivinä, kun treeni ei huvita, tiedän, että on tosi kyseessä. Sellaisina päivinä odotan seuraavaa päivää ja vielä paremmin kulkevaa juoksulenkkiä tai HIIT-treeniä salilla.

 

walk

 

Enkä silti väitä,  etten olisi himoliikkuja, mutta olen sitä vain muun elämän asettamissa rajoissa ja fiilispohjalta.

 

handstand

 

Instagramistani @ansaivo löytyy satoja treenivinkkejä ja -videoita harjoittelun inspiraatioksi. Onko Teillä toiveita, millaisia treenejä haluaisitte erityisesti minun jakavan täällä blogin puolella?

 

<3 Anna

 

As a personal trainer I probably should have a strict training plan or schedule. But I don’t. I train based on my feelings of the day. I try to listen to my body. I don’t have any specific goals but I like to move, every day. I have inner motivation to training so I don’t usually have to push myself to do the workouts. I’m good at finding time and place to train. Maybe in the morning before work or meanwhile my kids are on their hobbies.

Kommentit
  1. 1

    Julppis sanoo

    Olen jo instagramissa seurannut sinun treenivideoitasi ja niistä saa aina hyviä vinkkejä! Myös erilaiset esim. lounas/päivällisideat olisi ainakin itsellenk tervetulleita! Välillä kun tuntuu että syö samaa ruokaa viikoista toiseen 🙂

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiva kuulla, kiitos! Hauskaa, kun luin kommenttisi, niin totesin, että niin minäkin: tuntuu, että syön joka päivä, viikosta toiseen samaa ruokaa 🙂 Mutta toisaalta, se on juuri ruokarutiinini, jonka olen todennut toimivaksi itselleni. Mutta toki kirjoittelen lounas- ja päivällis-ideoistani. Kiitos vinkistä!

  2. 2

    Mia sanoo

    Olisi mukava kuulla millaisella suhteella tulisi tehda lihaskuntoa ja kestavyytta (kardiota)? ja kestoista?

  3. 3

    Siiri sanoo

    Moikka!

    Toivoisin pariakin postausta. Ensin toivoisin vinkkejä treenimotivaation löytämiseen ja sen pitämiseen, vaikka peilikuva kyllä antaa motivaatiota. Olen siis hieman ylipainoinen 17-vuotias ja toivoisin pääseväni vatsastani eroon.

    Kuntoni ei ole hyvä, joten innokkuuteni ja motivaationi loppuu, sillä en koe pärjääväni missään treenissä loppuun asti.

    Pitäisin vauhdikkaasta ja tehokkaasta liikunnasta, kuten sählystä. Rahatilanteeni ei vain anna myöden aloittaa mitään tuollaista liikuntamuotoa. Keksisitkö mitään, mahdollisesti minulle mieleistä tapaa treenata?

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos viestistä! Toiveesi postausten aiheista ovat todella hyviä. Ehdottomasti laitetaan korvan taakse 🙂

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *