Terveellistä ruokaa halvalla

FullSizeRender 32

Ruokalaskut hirvittävät minua usein. Saan kulutettua ruokaan helposti paljon rahaa, varsinkin viikonloppuisin. Silti haluan valmistaa perheelleni, ja syödä myös itse terveellistä ruokaa. Sanotaan, että terveellinen ruoka on kallista.  Tätä, kuitenkin osittain virheellistä selitystä, käytetään myös usein syynä sille, miksi kaupasta kannetaan kotiin valmisruokia, puolivalmisteita, pizzoja, pullia ja sipsejä.

 

Olen koonnut omia ajatuksiani ja keinojani siihen, miten edullisestikin voi syödä terveellisesti ja pitää ruokalaskut kohtuullisena. Näillä keinoin saan itse rahat riittämään terveelliseen ruokaan:

 

  1. Syö sesongin mukaan. Satokausikalenteri on oiva apu sen selvittämiseen, mitkä kasvikset, marjat ja hedelmät ovat kulloinkin parhaimmillaan. Suosimalla kauden kasviksia voi säästää paljonkin. Sesongin parhaat pystyy päättelemään myös kaupassa käydessään. Tomaattien, kaalien, juuresten ja hedelmien kilohinnoista näkee, milloin on juuri kyseisen tuotteen ”paras aika”. Tomaattikeiton tai intialaisen kukkakaalipannun hinta on huomattavasti huokeampi tällä hetkellä kuin vaikkapa alkukesästä. En pelkää myöskään kokeilla uusia tuotteita ja lajikkeita. Lisäksi suosin lähellä tuotettuja kasviksia, joita saa usein myös edullisemmin.

FullSizeRender 34

  1. Vähennä lihansyöntiä ja keskity määrän sijasta laatuun. Aterioita ei tarvitse suunnitella aina lihan ympärille vaan kasviksistakin voi aloittaa: Olen kääntänyt pikkuhiljaa ajatteluani ylösalaisin. Entisen syödäänkö tänään kanaa vai jauhelihaa sijaan, voi ajatella myös lähtemällä liikkeelle kukkakaalista, kesäkurpitsasta tai pavuista ja rakentaa ateriaa niiden ympärille. Jos ostan lihaa, ostan mieluummin vähemmän laadukasta lihaa, ilman valmiita marinaadeja. Mitä simppelimpänä ruuanlaiton pidät, sen edullisemmaksi ja myös usein terveellisemmäksi se tulee.

FullSizeRender 21

  1. Mieti, mihin rahasi laitat. Haluan ostaa terveellistä ruokaa, johon olen valmis satsaamaan. Siksi pihistän jostain muusta. Keksit, karkit, pullat, pizzat, sipsit ja valmisruuat voi jättää kauppaan. Minun ei tarvitse kahta kertaa miettiä ostanko tuoreita vadelmia (pieni rasia melkein kolme euroa!), koska ajattelen, että jääköön yksi siideri tai sipsipussi ostamatta. Tottakai myös tuotteiden kilohintoja kannattaa vertailla. Esimerkiksi pähkinät ostan usein irtomyynnistä ja lihaa voi ostaa tarjouksesta pakkaseen. Jos pähkinät tuntuvat kalliilta, siemenet ovat huokeampia ja sisältävät yhtälailla tärkeitä ravintoaineita (proteiinia, kuitua ja hyviä rasvoja).

FullSizeRender 37

  1. Valmista (ja hanki) ruoka itse. Itse valmistamalla saa paitsi terveellisempää ja maukkaampaa, myös edullisempaa ruokaa. Vaivaa ja aikaahan tämä hieman vaatii, mutta kasvisten pilkkominen ja ruokien suunnittelu muuttuvat yllättävän nopeasti mielekkäiksi rutiineiksi.  Ruuat itse valmistamalla, niistä saa myös terveellisempiä: tiedän mitä syömäni ruoka sisältää ja esim suolan määrän voi säännöstellä itse. Valmisruokia en käytä juuri lainkaan, lihat marinoin itse ja valmistan kerralla isompia satseja ruokia. Varsinkin keitot ovat todella edullisia. Näin syksyllä hyödynnän oman pihan satoa: omenoita, marjoja ja yrttejä. Myös ruohosipulit tulevat omasta maasta. Juureksia olen oppinut käyttämään yhä enemmän. Juurekset, kuten porkkanat, perunat tai lantut ovat paitsi halpoja, myös täynnä vitamiineja ja hivenaineita. Äitini on kova marjanpoimija ja pakastimemme pullistelee hänen keräämiään mustikoita, vadelmia ja viinimarjoja, jotka syön sellaisenaan tai smoothiessa.

FullSizeRender 35

  1. Hyödynnä koulu/opiskelija/työpaikkaruokailu. Opiskeluaikoina hyödynsin joka päivä yliopiston ravintoloiden opiskelijalounaan. Se oli täyttävä, monipuolinen, laadukaskin, oikein koottuna. Ja tietysti opiskelijan kukkarolle sopiva, eli halpa. Tällä hetkellä syön työssäni opettajana maukasta kouluruokaa. Lounas on mahdollista rakentaa lautasmallin mukaan, salaatti- ja kasvisvalikoima ovat viime vuosina parantuneet ja aina on tarjolla myös kasvisruokavaihtoehto. Koen, että kunnon lounaan syöminen työpäivän aikana vähentää mässäily- ja sokerihimoja myöhemmin päivän aikana, joten pitkällä tähtäimellä tämäkin tulee edullisemmaksi. Lisäksi, se, että hakisin lähikaupasta valmissalaattia- tai –ruokaa, tulisi kalliiksi. Välipalat, kuten välipalakeksit, juomat, jugurtit, leivät jne ovat suhteessa kalliita ja pitävät nälkää huonommin siihen verrattuna, että syö kunnon aterian. Siksi työpaikkaruokalassa syöminen on minun valintani.

FullSizeRender 23

  1. Suosi lähiruokaa, toreja ja hallia. Isoissa marketeissa voi toki tehdä edullisia ruokaostoksia(ja siellä tulee usein asioituakin). Minulle kuitenkin käy usein niin, että lähden kotiin ison kauppalaskun kanssa, vaikka olin mennyt hakemaan vain tarjouksessa ollutta lohta. Heräteostokset kuormittavat kukkaroa ja niitä tulee herkemmin tehtyä isoissa kaupoissa. Siksi pyrin suosimaan toreja, joista saa ostettua kerralla vain sen, mitä tarvitsee. Vihannekset haen mieluiten lähituottajalta (lindrothin puutarha). Heidän isot salaattinsa ovat suhteessa erittäin edullisia. Lihat ja leivät noudan mieluiten Kauppahallista. Päälle saa vielä erinomaista henkilökohtaista palvelua, edulliseen hintaan.

FullSizeRender 29

  1. Älä mene nälkäisenä kauppaan ja suunnittele ostoksesi etukäteen. Laihduttajille sanotaan usein, ettei kannata mennä nälkäisenä kauppaa tai juhliin. Tämä pätee myös ostosten teossa. Kun suunnittelee ostoslistan etukäteen, eikä tosiaan marssi kauppaan maha mouruten, tulee tehtyä järkevämpiä ja terveellisempiä ostopäätöksiä. Myös painonpudottajalle ostoslistan etukäteen laatiminen ja siinä pysyminen ovat ykkösjuttu!

FullSizeRender 33

  1. Suosi edullisia tuotteita. Vaihda leipä puuroon. Käytä ruuanlaitossa suhteelisen edullisia, mutta ravintorikkaita ruoka-aineita, kuten kananmunia. Pakastevihannekset ja –juurekset ovat, etenkin talvella, oiva vaihtoehto. Jauhelihaa huokeampi vaihtoehto on soijarouhe. Jos liikut paljon ja koet, ettet saa ruuasta tarpeeksi proteiinia, on heraproteiinijauheen käyttäminen edullisempi vaihtoehto, kuin monta purkkia rahkaa tai raejuustoa joka päivä. Laadukas heraproteiini maksaa kertahankintana paljon, mutta purkista riittää pitkälle.

FullSizeRender 31

  1. Pakasta ja wokkaa. Pakkaseen tulee säilöttyä niin marjoja, leipää kuin lihaakin. Pakkaseen voi laittaa myös niitä sesongin vihanneksia(kuten parsakaalia tai papuja) silloin, kun ne ovat edullisia. Pakastaa voi myös ylijäänyttä ruokaa, jolloin ruokahävikki pienenee. Wokit ovat helppoja ruokia, joihin saa ympättyä helposti runsaasti kasviksia ja juureksia: porkkanaa, kesäkurpitsaa ja kaaleja. Iso satsi, josta syö koko perhe.

FullSizeRender 36

Minun täytyy vielä tunnustaa, että itse en halua pihtailla ruuan kanssa ja siksi minulla kuluukin usein ruokaostoksiin paljon rahaa. Mutta tämäkin on valintakysymys. Jokin muu osa-alue elämässä jää sitten hieman vähemmälle. Itse ajattelen kuitenkin, että terveellinen ruokavalio on niin tärkeä osa perheemme elämää, että siitä en halua tinkiä. Näillä keinoin olen saanut ruokalaskua järkeistettyä ja mikä tärkeintä ruokavaliota vietyä terveellisempään suuntaan. Ensimmäinen askel on alkaa valmistaa ruokansa itse. Jo tällä säästää huimasti.

 

Onko teillä omia vinkkejä terveelliseen, mutta edulliseen syömiseen?

<3 Anna

FullSizeRender 34

Kommentit
  1. 1

    Tanja sanoo

    Mä olen mainostanut nyt linssejä joka paikassa – olen ne itse vasta meidän arkiruokiin keksinyt. Esim. tämä (olenko jo mainostanut täällä 😉 http://hellajahoukutus.blogspot.fi/2015/03/intialainen-dal-punaisista-linsseista.html on tosi hyvää! Edullista ja paljon proteiinia.

    Olet onnekas, kun teidän koulussa on noin mainio ruoka. Itse jouduin taas ensimmäisen viikon jälkeen toteamaan, että omilla eväillä on mentävä. Hiilihydraattimäärä lisättynä ainakseen kaali- ja porkkanaraasteeseen ja einesten määrä saa voimaan todella huonosti.

    Piti kommentoida jo instakuvaasi, jossa oli kookoshiutaleita, että Turun edullisimmat pähkinät (ja kookoshiutaleet;) löytyvät SweetCornerista, kilohinta 12,95€. Ainoa miinus on, että mukaan tarttuu joskus myös karkkia ;).

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos tosi hyvistä vinkeistä! Linssikeittoa teen minäkin silloin tällöin, koska se maistuu hyvin myös lapsille. Tuota sinun ohjettasi voisi kyllä kokeilla. Sweet corneriinkin täytyy siis lähteä käymään. Onko se siinä kinopalatsin lähellä? T. Anna

  2. 2

    Mari sanoo

    Kiitos hyödyllisestä jutusta. Itse ajattelen juurikin samalla lailla, rakennan ateriat kasvisten ympärille. Näin syksyisin lautaselta löytyy usein kesäkurpitsaa, porkkanoita ja punajuurta. Sinulta oli unohtunut jutustasi Sienet! Metsät on nyt pullollaan tuota hyvää proteiinipitoista (Kanttarellit) herkkua! Sienet ovatkin tosi käteviä sujautettuna yllättävän moneen ruokaan. Ja mikäs sen ihampaa, kuin liikkua raikkaassa syksyisessä metsässä 😉

    • 2.1

      Madame sanoo

      Ruokaan ei todellakaan tarvitse tuhlata sen enempää aikaa kuin rahaakaan.
      Osoittaa tämän ajan ihmisten typeryyttä ja hifistelyn tarvetta, jotka valittaa, kun ei osaa tai muka ehditä, itse ruokaansa valmistaa ja hankkia edullisesti.
      Meikkeihin ja vaatteisiinko se aika uhrataan ja syödään sikapullakarkkimössöä, että pääsee taas laihduttamaankin.

    • 2.2

      annasaivosalmi sanoo

      No niin olinkin unohtanut! Kiitos, että muistutit sienistä 🙂 Terkuin, Anna

  3. 3

    Sanna sanoo

    Kuten mainitsitkin, niin suunnittelu on tärkeää. Itse teen aina kahden viikon ruokalistan, jonka suunnittelen työvuorojemme ja harrastustemme mukaan. Sitten ostan kerralla kaiken kaupasta. Näin kaupassa tulee käytyä harvemmin, eikä tule ostettua heräteostoksia, koska ostettavaa on muutenkin paljon. Lisäksi kotona tosiaan on valmiiksi ruokaa, niin ei tule haettua esim. Pizzaa. Karkit jää tällöin myös helpommin kauppaan, sillä en voi ostaa kahdeksi viikoksi karkkia (koska ne menisi kaikki samana päivänä 😀 ) Kiitokset vielä mainiosta blogista ja ihan super hyvistä treenivinkeistä instagramissa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *