Tänä kesänä kilot eivät kartu. Tehdään tästä kesästä hyvinvointikesä!

IMG_1460

Elokuussa lomien jälkeen moni tuskailee kesän aikana kerättyä turvotusta ja kesäkiloja. Kuntosalit täyttyvät syksyllä taas ruotuun palaavista lomalaisista. Monia harmittaa, että säännöllinen liikunta jäi kesätauolle ja kunto pääsi rapistumaan. Lisäkilojakin kertyi. Miksi näin pitäisi olla? Eikö kesäloma olisi juuri se paras hetki panostaa omaan hyvinvointiin: liikuntaan, rentoutumiseen, terveelliseen ruokaan ja riittävään lepoon?

IMG_5498

 

IMG_1326

IMG_3992

Kesää vasten aloittelevat ravintovalmennusasiakkaani ovat jotenkin voivotelleet sitä, että lomakin tulossa ja nyt pitäisi sitten rajoittaa ruokailua ja elää askeettisesti, kun voisi nauttia grilliherkuista ja muusta. ”Ja mitä vielä?!” olen vastannut heille. Eikö nimenomaan kesäloma olisi se paras aika aloittaa omaan hyvinvointiin panostaminen? Kesälomalla ON AIKAA suunnitella syömisiään, liikkua enemmän ja milloin vain, kun työ ei rytmitä jokaista arkipäivää. Kesälomalla on aikaa myös rentoutua ja nukkua tarpeeksi. Kesäloma on aivan loistava aika aloittaa!

IMG_1430

Eli siis mitkä ihmeen kesäkilot? Lomalaisella on mahdollisuus panostaa laadukkaaseen ja terveelliseen aamiaiseen ja käydä vaikka lenkillä tai salilla heti aamutuimaan. Jos matkustaa, ei se mitenkään poissulje liikunnan mahdollisuutta: päinvastoin! Matkoilla on ihana herätä hieman aiemmin (jopa ennen muuta perhettä) ja käydä tekemässä oma aamu-uinti tai kävelylenkki. Jos kesään kuuluu mökkeilyä, tulee hyötyliikuttua kuin itsestään: puiden kantoa, uintia, kävelyä, marjastusta. Lomalla pitäisi voida keskittyä niihin asioihin, joihin ei tavallisessa arjessa tunnu löytyvän aikaa. Eikö se ole loman tarkoitus!

IMG_4955

IMG_4737

IMG_5123

Miksi suomalaiset sitten lihovat kesällä? Onko niin, että ruokavalio muuttuu epäsäännölliseksi ja epäterveelliseksi: jäätelöä, makkaraa ja siideriä? No en usko. Pienillä valinnoilla voi kesälomastaan tehdä oikean terveyspommin: grilliruoka on terveellistä ja kevyttä, kunhan kiinnittää huomiota, mitä sinne grilliin laittaa. Kasvikset ja vähärasvainen liha/broileri tai kala ovat hyviä vaihtoehtoja. Kesällä torit pursuilevat salaatteja, vihanneksia ja kauden kasviksia, marjoista nyt puhumattakaan. Ei niillä turpoamaan pääse.

IMG_5544

IMG_5061

Alkoholia kuluu monella kesällä enemmän, mutta itseltään voi tietysti aina kysyä miksi näin on. Onko tie rentoutumiseen todella hiprakka vai rentouttaisiko jokin muu asia enemmän: sauna ja uinti, jooga, hyvä kirja tai lehti, päikkärit? Alkoholissa on paljon kaloreita ja se turvottaa ja lihottaa. Tissuttelu jää kesällä myös helposti päälle. Saunaolut tai railakkaat kesäjuhlat kuoharilla eivät pilaa kenenkään terveyttä, mutta alkoholiannosten määrää kannattaa silti tarkkailla.IMG_4983

IMG_5044

Kesälomamatkoilla kiinnitän itse huomiota paljon hotellin ruokatarjontaan. Se on kuntosalin ohella yksi tärkeimmistä kriteereistä matkakohteen valinnassa. Herkullinen ruoka on olennainen osa onnistunutta lomaa ja siksi en haluaisi pilata matkaani sillä, että joutuisin syömään päivästä toiseen esim hotellin noutopöydän ranskalaisia ja vaaleata leipää. Onneksi nykyään löytyy valinnanvaraa kaikkien hintaluokkien kohteista. TRX:t kulkevat mukanani niin mökillä kuin matkoillakin. Mitään syytä ei siis ole jättää lihaskuntotreeniäkään lomalla väliin. Monet hotellit tarjoavat myös päivittäin ohjattua liikuntaa lomakohteissa.

IMG_5234

 

IMG_1407

Eikö siis kesäloma olisi sinunkin hetkesi panostaa omaan hyvinvointiisi? Eikö tuleva kesä olisi paras mahdollinen lähtölaukaus loppuvuoden terveellisille valinnoille? Nyt sinulla on aikaa tehdä sitä, mitä olet jo ehkä pitkään suunnitellut. Syksyllä vyötäröllä ei olisi vararengasta, vaan olisit entistä paremmassa kunnossa ja hyvinvoiva. Jos kuntosalikorttisi on jäädytetty kesän ajan, kannattaa seurata esimerkiksi instatiliäni @ansaivo, jonne postaan treenivinkkejä myös loman ajalla. Myös blogi päivittyy hyvinvointivinkeillä koko kesän ajan. Tämä kesä on hyvinvoinnin ja terveellisten valintojen kesä, kunhan päätät tehdä siitä sellaisen! Olet sen ansainnut.

Miten sinä liikut kesällä? Kerro parhaat vinkkisi kesätreeniin. Onko terveellisten valintojen tekeminen kesällä helpompaa?

<3 Anna

Jutun kuvat viime vuoden kesälomatreenimestoilta. Ihanat mestat olikin.

 

IMG_5077

 

IMG_4030

Kommentit
  1. 1

    Heidi sanoo

    Niin Komppaan sua! Ompa magee ku löysi samalla aaltopituudella olevan blogaajan. Minulla ei oo koskaan tullut kesäkiloja. Enintään pientä turvotusta esim kuuman ilman ja suolaisen ruuan vuoksi ulkomaan matkoilla. Vuosi sitten olimme viikon Saksassa ja joka ikinen aamu aloitin päiväni juuri noin-kun muut nukkui kävin puolen tunnin kävelyllä jonka jälkeen terveellistä aamiaista. Joka iltaan kuului joku herkullinen ateria ja lasi pari viiniä. Mutta kun muutoin söi terveellisesti ja liikkui joka päivä, ei lomakiloja kertynyt! Minua on harmittanut suomalaisissa juurikin se ajatus että lomalla löhötään ja juopotellaan, tissutellaan! Kun etsin treenipaikkoja etukäteen loma-alueelta, sanoo moni että älä nyt lomalla ressaa tuosta jumppaamisesta vaan rentoudu. Monen mielestä on tyhmää lähteä aurinkoon kauas ja kuluttaa aikaa salilla. Mutta taas sen pitäisi olla nii normaalia, että mennään aurinkoon kauas juopottelemaan ja kasvattamaan pötsiä 🙁 onneksi tämä ajatus on ajansaatossa muuttunut. Ja tottakai jokainen elää tavallaan, mutta rohkeasti meitä terveellisten elämäntapojen kannattajia arvostellaan. Kuinka onkaan pirteä olo juurikin lomalla kiireettömän jumpan taI lenkin jälkeen 🙂 mutta kiitos blogistasi, tulen seuraamaan sitä tiiviisti. Olen koulumaailmassa itsekin töissä ja pt opinnot alkaa kahden viikon päästä, joten samantapaista eloa täällä Pohjoisemmassa Suomea. Onnistunutta ja energistä kesää sinulle ja perheellesi 🙂

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Tosi kiva kuulla, että olet löytänyt mun blogiin! Olen monissa asioissa samoilla linjoilla sun kanssa. Mä en ole koskaan kokenut tarvetta selitellä haluani treenata myös lomilla ja matkoilla. Se on niin osa mun elämäntapaa, ettei ainakaan mun läheiset näe siinä mitään kummallista 🙂 Hyvä niin! Ihanaa kesää sinulle ja tervetuloa lukemaan blogiani jatkossakin. Anna

  2. 2

    mallu sanoo

    Hei! Voisitko tehdä tänne blogin puolelle trx-naruilla tehtävän treeniohjelman jonka voisi sitten kesällä mökillä ollessa tehdä ?

    • 2.1

      annasaivosalmi sanoo

      Moikka! Kiitos toiveesta. Yritän mahdollisuuksien mukaan toteuttaa toivepostauksia ja trx-treeni olisi kyllä tosi hyvä idea. Tikiksen Youtube -kanavalta osoittesta https://www.youtube.com/watch?v=Xejg_TQzt14 löytyy mun talvella antamat trx tabata -treeni ohjeet videona. Terkuin, Anna

  3. 3

    Manna sanoo

    Mielettömän kiva blogi sinulla! Tulikin luettua kaikki postaukset kerralla kun tänne löysin. Ja innolla odottelen uusia Paljon hyviä vinkkejä ravintoon ja liikuntaan

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos paljon, Manna! Kiva kuulla, että löysit mieluisaa luettavaa. Ihanaa kesän jatkoa ja toivottavasti löydät blogiini jatkossakin. Anna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *