Syö näin, niin laihdut! – Just.

Vähän ärsyttää. Olen antanut ravintovalmennusta ja -ohjausta omille pt-asiakkilleni vuosien varrella runsaasti. Aika moni kaipaa treeniohjeiden lisäksi apuani myös syömisen suunnitteluun, varsinkin jos asiakkaalla on painonpudotustavoitteita.

Asiakas hämmästyy usein, kun hän ei saakaan minulta ensitapaamisen jälkeen käteensä valmista ruokavaliota, jossa kerrotaan gramman tarkkuudella, miten syödä. Jotkut ovat jopa närkästyneet, kun eivät ole heti saaneet monistenippua kotiinviemisiksi.

FullSizeRender 458

Työläs ruokapäiväkirja

Sen sijaan, olen pyytänyt asiakkaani pitämään ruokapäiväkirjaa, kirjaamaan syömisiään ylös, parin viikon ajan, mitään muuttamatta. Ja sehän on työlästä. Tämän jälkeen olen pyytänyt ruokapäiväkirjat itselleni analyysiä ja varsinaisen valmennuksen suunnittelua varten. Ja vasta seuraavassa tapaamisessa olemme päässeet selkeiden ohjeiden antamiseen (jos silloinkaan) ja oivalluksien syntymiseen.

Mutta. Vielä toisessakaan tapaamisessa, en ole lyönyt kouraan viikko-ohjelmaa ja toivottanut hyvää päivänjatkoa, vaan olemme vatvoneet yhdessä asiakkaan kanssa hänen ruokapäiväkirjojaan: mitä hyvää jo olemassaolevasta ruokavaliosta löytyy (esim loistava aamupala: puuro, marjoja ja kananmuna) ja toisaalta, mitä parannettavaa vielä olisi, niin ateriarytmin ja syömisen säännöllisyyden, ruuan laadun, määrän ja monipuolisuudenkin osalta.

Nämä tapaamiset ovat usein hengästyttäviä (voivat helposti kestää parikin tuntia) mutta silmiä avaavia ja oivalluksiin johtavia keskusteluja.

Samalla käymme myös läpi asiakkaan varsinaista ravintovalmennusta. Valmennuksen kesto on vähimmillään 2,5 kuukautta. Tässä ajassa totutellaan pieniin muutoksiin, viikko kerrallaan. Kaiken pohjana on asiakkaan OMA jo olemassaoleva ruokavalio, voisiko sanoa päivitettynä versiona.

Miksi heittää tuttua ja turvallista, sekä usein mieluista tapaa syödä roskiin, kun voi rakentaa terveellisen, monipuolisen ja laadukkaan ruokavalion asiakkaan omien toiveiden ja tapojen ympärille? Miksi pitäisi syödä kanaa ja parsakaalia laihtuakseen, jos ei kertakaikkiaan pidä niistä? Ja jaksaako sitä kanaa ja parsakaalia syödä loppuelämänsä?

FullSizeRender 460

FullSizeRender 459

FullSizeRender 461

Annettu ruokavalio

En usko ulkoapäin annettuihin valmiisiin ruokavalioihin, varsinkaan sellaisiin, että kaikille tarjotaan samat ruoka-aineet sisältävä ohjelma. Ei sillä, etteivätkö ne voisi toimia, usein ne toimivatkin: paino putoaa nopeasti, kun valmista ruokavaliota noudatetaan pilkun tarkasti. Mutta miten käy neljän tai kuuden viikon jälkeen? Niin. Ainakin oman kokemukseni mukaan, on lähes aina palattu vanhoihin ruokailutottumuksiin. Ja paino nousee taas.

Sen sijaan yhden muutoksen tai teeman viikkovauhtia vanhat tavat korvautuvat uusilla terveellisemmillä tavoilla: hitaasti, mutta varmasti. Ja myös paino putoaa pysyvästi. Eiväthän painoaan hallitsevat, vuosikausia painonsa samana pitävät noudata jonkun toisen tekemää ruokavaliota, vaan he ovat löytäneet itselleen parhaiten sopivan tavan syödä, joka pitää myös painon samoissa lukemissa.

Niin halutessaan, teen toki asiakkaalle viitteellisen ”valmiin ruokavalion”, mutta vain, jotta oman päivittäisen energiamäärän arvioiminen ja aterioiden koostaminen omatoimisesti olisi helpompaa. Mutta ensisijaisesti en sitä koskaan tarjoa.

FullSizeRender 463

FullSizeRender 464

Kyllähän meillä on tietoa!

Valmiit, vaikkapa netistä poimitut, jonkun muun laatimat ruokavaliot ovat houkuttelevia, tiedän, mutta pidemmän päälle haluamme syödä omien mieltymystemme mukaisesti.

Kyse ei ole siitä, ettemmekö tietäisi, miten meidän kuuluisi syödä. Kyllähän meillä tietoa on. Tiedämme kaiken terveellisestä ruuasta, mutta se ei olekaan se pointti. Pointti on se, miten saada nämä terveelliset ruokailutottumukset osaksi omaa arkea. Ja tämä on hankalaa jonkun toisen antamia grammamääräisiä ohjeita pilkuntarkasti noudattamalla.

<3 Anna

P.s. Oma tapani antaa ravintovalmennusta on työläs ja aikaavievä. En päästä asiakasta, enkä itseäni helpolla. Siksi en ole voinut ottaa uusia ravintovalmennettavia enää aikoihin, koska aika ei vain riitä.

En halua rahastaa ihmisten ”hädällä” ja antaa valmiita ruokavalioita, vaikka niille olisi varmasti menekkiä ja kauppa kävisi. Se sotii vastaa omaa käsitystäni siitä, miten laihtua terveellisesti ja turvallisesti. Ja ennenkaikkea kestävästi.

Keventäjät muuten tarjoaa päivittäisen ja viikottaisen ateria/menuu-ehdotuksen, ja toki reseptitkin näiden aterioiden valmistamiseen. Silti pidän merkittävimpänä ominaisuutena ja työkaluna juuri Keventäjien tarjoamaa mahdollisuutta pitää ruokapäiväkirjaa ja siten seurata omia syömisiään ja toki saada myös palautetta omasta ruokavaliostaan ja sitä kautta tehdä parempia ravitsemuksellisia valintoja.

Lue myös edellinen postaukseni: Selluliitti pois ja appelsiini-iholle kyytiä

Sinua saattaa kiinnostaa myös: Näitä kahdeksaa ruokaa syön jokaikinen päivä.

FullSizeRender 465

Kommentit
  1. 1

    Heluna sanoo

    Hitto, kun fiksu kirjoitus ja sulle hatunnosto sun tyylille tehdä sun työtä!! =) sitten off topic; instassa välähti sun ja Heikkilän Nanan juttu, että jotakin yhteistyötä olisi tulossa…? Mitä kivaa se on, ja koska kuulemme tästä lisää!!!?? Te 2 olette parin muun ohella mulle sellaissia, joiden juttuja lukee mielellään ja joissa on se järki mukana! Jos te kaksi vielä lyötte viisaat päänne yhteen, niin can’t wait mitä tapahtuu!!! <3 =)

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos Heluna! Jes, kyllä vain. Nanan kanssa ollaan erään projektin tiimoilta lyömässä hynttyitä yhteen 🙂 Tosi siistiä! Nana on ihan huipputyyppi 🙂

      Kerron heti lisää, kun vaan voin 😉

      Anna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *