Supermaukkaasti kohti kasvisvoittoisempaa ruokavaliota

Kaupallinen yhteistyö: Paulúns

superriisi17

superriisi2

superriisi1

superriisi

Minulla, ja ehkä muillakin suomalaisilla, on jännä tapa lähteä rakentamaan ateriaa lihan, kanan tai kalan ympärille. Kaupassa pohdin, että mitä näistä kolmesta ostaisin, ja vasta sen jälkeen tulee mietittyä lisukkeet: pastaa, riisiä vai perunaa jossain muodossa ja lopuksi muistaa, ai niin ne kasviksetkin. Ajattelumalli on juurtunut syvälle, ja arjessa, jossa ruuanlaiton tulee olla nopeaa ja helppoa, tulee usein seurattua tuttuja rutiineja.

Kasvisruokatrendi saapui Saivosalmille

Kasvisruokatrendin suosion myötä olen kuitenkin alkanut tarkistaa ajatusmallejani. Miksen voisi lähteä jo aterian suunnittelussa liikkeelle kasviksista, ja liha/kala/kana toimisi vain lisukkeena? Hyviä lähtökohtia ovat esim kaalit (erityisesti kukkakaali ja parsakaali), linssit ja pavut, sekä salaatit.

Kun tyttäreni kertoi kesällä jättävänsä punaisen lihan ruokavaliostaan, olin aluksi ymmälläni. Ajattelin, että kyseessä oli varhaisteinin oikku, joka menee ohi, kunhan koulut alkavat, mutta päätös on pysynyt. Siksi olen joutunut (vai saanut?) alkaa miettiä korvaavia vaihtoehtoja aina niin maukkaalle jauhelihalle ja muille liharuuille.

Olen arjessa edelleen helppojen ruokien ystävä, koska päivällinen pitää saada usein nopeasti pöytään. Meidän perheessämme arki on usein kiireistä, kun lapset lähtevät alkuillasta harrastamaan. En kuitenkaan halua tinkiä ruuan herkullisuudesta ja terveellisyydestä. Päädyimme yhdessä ratkaisuun, että punainen liha saa jäädä kaikilta perheen yhteisiltä aterioilta, mutta kalaa ja kanaa meillä syödään edelleen.

Kuin vastauksena sekä kasvispainoitteisen ruuan lisääntymiseen perheemme lautasilla, että arjen helppoon ruokahuoltoon sain testattavakseni Paulúnsin SuperRiisin. Se on erityisesti superkiireisten päivien pelastus. Keittoaika on 20 minuuttia, ja SuperRiisi käy täyttäväksi ja ravitsevaksi ateriaksi ihan sellaisenaankin.

sperriisi5

superriisi3

Mun superkulhossa on salaattia, kurkkua, avokadoa, savulohta ja SuperRiisiä.

superriisi6

Täysin uusi makukokemus

Tuotteen koostumus on aivan erilainen kuin tavallisen riisin: mukana on raakariisin lisäksi linssejä, kvinoaa, tattaria, erilaisia siemeniä sekä hyvää makua tuovia mausteita. Tästä ravintorikkaasta tuotteesta saa hitaita hiilihydraatteja, proteiinia, antioksidantteja, kuituja sekä hyviä rasvoja: siis erinomainen vaihtoehto lounaan tai illallisen lisäkkeeksi. Valkoisen pastan ja riisin puputtamisen tilalla tätä syö mielellään.

Paulúnsin SuperRiisi maistuu myös lapsille. Usein laitan annoksen päälle muutaman palan fetajuustoa ja lisäksi vihanneksia, kuten kurkkua, tomaattia ja paprikaa. Haluan huolehtia riittävästä proteiininsaannista, varsinkin kasvavien lasteni osalta, ja siksi SuperRiisi toimii mainiosti. Se sisältää valkoista riisiä runsaammin proteiinia. Kala ja kana sopivat myös SuperRiisin kaveriksi.

superriisi12

superriisi7

Uudelleen suljettavasta pussista riittää useampaan ateriaan ja tuote säilyy hyvin. Minulle on tärkeää, ettei SuperRiisissä ole lisättyä suolaa vaan maukkaus tulee SuperRiisin yrteistä. Lisäksi tuotteella on sydänmerkki.

Palauttavaksi ateriaksi

Rankkojen treenien jälkeen kaipaan palauttavaa ateriaa ja silloin kehoni tarvitsee hiilihydraattia. SuperRiisistä saan lisäksi kuituja, proteiinia ja hyvää rasvaa, koska siemenet! Punainen SuperRiisi sisältää riisin lisäksi linssejä, kvinoaa ja kurpitsan siemeniä, kun taas vihreä SuperRiisi mustasilmäpapuja, kvinoaa ja auringonkukansiemeniä. Viikonloppuna ostan palan savulohta, pilkon vihanneksia ja keitän kylkeen SuperRiisiä. Nam!

superriisi8

SuperRiisi on tervetullut uutuus. Yhtä helppoa kuin pastan tai riisin keittäminen, mutta ravintoarvoiltaan tämä tuote päihittää mennen tullen muut lisukekumppaninsa. Jotenkin ihan toivon, että tyttären innostus kasvisruokaa kohtaan jatkuu. Se haastaa myös minut mielikuvituksekkaampaan ruuanlaittoon.

Onko teidän perheessänne näkynyt kasvisruokabuumin vaikutuksia?  Mielelläni kuulisin myös kasvisreseptivinkkejänne. Ideoita, kun ei koskaan ole liikaa.

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni: Kadonnut musta villatakki

superriisi13

Kommentit
  1. 1

    Tanja sanoo

    Saako udella, mihin tyttäresi perusti punaisen lihan poisjättämisen? Miten suhtauduit siihen? Itse en kieltäydy täysin lihasta, mutta syön sitä tuskin koskaan enää, en kritisoi siis valintaa millään tavalla :).

    Riisi vaikuttaa superhyvältä – tosin taitaa olla aika hinnakasta, pitänee sekoitella kvinoat ja siemenet itse ;).

    Mä kyllästyin siihen kana-jauheliharalliin vuosi sitten ja olen koittanut löytää vaihtoehtoja. Selkeää epämukavuusalueelle menoa arjen kiireessä, mutta palkitsee ja linssit uppoavat meillä lapsiin jo erinomaisesti. Mun suosikkiarkiruokia ovat Dal http://hellajahoukutus.blogspot.fi/2015/03/intialainen-dal-punaisista-linsseista.html jota teen tupla-annoksen (ja korvaan purkkitomaatit oikeilla ja laitan tomaattimurskaa sekä vähennän kookosmaidon puoleen) ja tämä Jolien linssikeitto http://jolie.fi/yellowmood/maailman-paras-linssikeitto-2/, johon kyllä pitää laittaa suolaa reulusti. Kesäistä kasvissosekeittoasi on kokattu myös monta kertaa, se on ihan huippuresepti.

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Moikka Tanja!

      Liha jäi tytöltä pois erään vanhemman tytön esimerkistä, joka on tyttärellemme tärkeä ihailun kohde 🙂 Eettiset syyt kai jonkin verran myös taustalla. Suhtauduin neutraalin myönteisesti. Muistan itse käyneeni ihan samanlaisia juttuja läpi tuossa iässä. Tyttäreni liikkuu paljon ja syö myös paljon. Pitää vaan huolta, että ravinteikasta ruokaa on tarjolla.

      Kiitos ihanista resepteistä Menevät ehdottomasti testiin. Kasvissosekeitto on kyllä hyvä myös. Lisäksi mulla on yksi erinomainen linssikeiton ohje, josta lapset on aina tykänneet.

      Ihanaa syksyä ja kiva kun kävit kommentoimassa.

      Anna

  2. 2

    sanoo

    Meillä ei syödä arkisin (punaista) lihaa ollenkaan vaan tehdään maukkaita kasvisruokia, tyypillinen on että lounaana on jokin kasvissosekeitto ja päivällisellä esim soijarouhemakaronilaatikko tai yks mun lemppari on pannulla kik-herneitä ja monen monta sorttia eri kasviksia, mitä värikkäämpi sen parempi ja mausteina aasialaistvistiä 🙂
    Viikonloppuisin voidaan sitten syödä vapaammin, joskus jopa sitä jauhelihaa.

    Pitääkin testata tuota superriisiä, vaikuttaa lupaavalta 🙂

      • 2.1.2

        sanoo

        Jo vain 🙂 Yleensä laitan suikaloitua porkkanaa, punakaalia, kesäkurpitsaa sekä paprikaa ja kevätsipulia, joukkoon kik-herneitä ja näitä pannulla hetken aikaa kuumennan tilkassa öljyä. Maustekastikkeen teen esim omenamehua, srirachaa, sinappia, riisiviinietikkaa, soijaa, tamarinditahnaa, inkivääriä, kalakastiketta.. vähän milloin mitäkin kaapista sattuu löytymään. Ja jos haluaa tuhdimman, lisukkeeksi sopii esim riisi.
        Tää on tosi helppo ja maukas sekä helposti muunneltavissa eri kasviksilla ja mausteilla 🙂

        IG:stä nina_kyllikki löytyy kuvakin annoksesta 🙂

    • 2.2

      annasaivosalmi sanoo

      Kuulostaa erittäin hyvältä! Teetkö makaronilaatikon muuten ihan saman ohjeen mukaan, mutta korvaat vain lihan soijarouheella?

      Kiitos kommentistasi,

      Anna

  3. 3

    Anni sanoo

    Hei Anna! Ensinnäkin haluan sanoa, että olet ihanan inspiroiva ja niin Fresh, sinusta jotenkin huokuu sana ”hyvinvoiva”! Olen blogisi säännöllinen lukija ja innolla seuraan myös instagram-julkaisujasi 🙂

    Olen itse 22-vuotias säännöllisesti liikkuva liikunta-alan opiskelija. Marraskuussa tulee vuosi siitä, kun lopetin lihansyönnin. Siirryin kasvissyöjäksi eettisistä syistä ja päätös on ollut kieltämättä kyllä yksi elämäni parhaimmista. En syö myöskään maitotuotteita ja kananmunat olen myös jättänyt pois. Koen, että kasvisruokailun myötä olen saanut niin paljon lisää ideoita ja inspiraatiota ruokailuun! Tämä on ollut yllättävän helppoa ja nykyään ruoka on minulle enemmänkin kokonaisuus, kuin ennen jaottelin ne tiettyihin lokeroihin kuten proteiineihin, hiilareihin ja rasvoihin.

    Käytän itse paljon lihankorvikkeita, kuten nyhtökauraa ja soijarouhetta. En siksi, että lihaa kaipaisin, vaan siksi, että niistä saa hyvin ravintoaineita ja ovat tosi monikäyttöisiä ruuanlaitossa. Nyhtökaurasta tykkään tehdä muun muassa nopean makaroonilaatikon ja soijarouheesta taas pastan päälle bolognese-tyyppisen kastikkeen. 🙂 Kokeilemalla rohkeasti erilaisia yhdistelmiä olen saanut aikaiseksi todella maukkaita reseptejä ja ruokia, joita myös poikaystäväni tykkää syödä! 🙂

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos ihanasta palautteesta 🙂

      Tuo on varmasti ihan totta, että kun kasvisruuan makuun pääsee, käy ruuan valmistus lopulta vaivatta, mutta toisaalta ateriointi on monipuolisempaa. Vaatii varmasti vain hieman totuttelua ja opettelua. Pitää varmasti itsekin lähteä ennakkoluulottomammin kokeilemaan erilaisia yhdistelmiä. Niin kuin sanoin, olen vähän urautunut ruuanlaitossa(kin) ja siksi tämä tyttären kasvisintoilu tuli kyllä ihan loistavaan saumaan 🙂

      Lämpöä syksyyn!

      Anna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *