Peruskuntoilijan Street Workout

Lihaskuntoharjoittelun merkitys on erittäin suuri,varsinkin meille naisille. Kirjoitan aiheesta mm. täällä. Siksi pelkkä kävely, juoksu ja lenkkeily eivät riitä, jos haluaa pitää itsestään ja toimintakyvystään hyvää huolta. Onneksi erilaisia ulkokuntoilulaitteita löytyy lenkkipolkujen varrelta ja puistoista jo ilahduttavan paljon. Kuntosalille ei siis välttämättä tarvitse lähteä. Lihaskunnostaan voi pitää huolta tekemällä voimaharjoittelua vaikkapa kävely- tai juoksulenkin ohessa.

Tässä oma lihaskuntotreenini, jonka olen nyt innostunut toteuttamaan Turun urheilupuiston uudella ulkokuntoilualueella. Vaikka ns. vihreät laitteet, jotka sijaitsevat Karikon lenkillä, ovat suunniteltu erityisesti ns. street workout -harjoittelua silmällä pitäen, voi niissä myös ihan tavallinen kuntoilija tehdä tasoonsa sopivan treenin. Vastuksena toimii oma keho. Samanlainen treenipiste löytyy ainakin Kupittaan puistosta.

 

Lihaskuntotreeni ulkona – kuntoilijan Street Workout

 

1. Soutu(selän lihakset) 15-20 toistoa

fullsizerender-29

Lähtöasento kädet suorana

fullsizerender-39

Vedä lapoja yhteen ja nosta itsesi ylös

 

2. Polvipito (keski- ja ylävartalo) 20 laskien

fullsizerender-34

Voit myös suoristaa jalat. Saat liikkeestä haastavamman.

3. Kyykkynousut (reidet ja keskivartalo) 20 toistoa

fullsizerender-21

Lähtöasento

fullsizerender-41

 

4. Punnerrus ja kiipeäminen (rinta ja keskivartalo) viisi kertaa ylös-alas

fullsizerender-32

Lähtöasento

fullsizerender-36

Punnerra kerran

fullsizerender-33

Kiipeä tikkaita pitkin ylös

fullsizerender-31

Ja sitten alas samaa tietä. Alhaalla taas punnerrus.

5. Askelkyykky (reidet ja pakarat) 20 toistoa TAI bulgarialainen askelkyykky (15/puoli)

fullsizerender-40

Askelkyykyt hypyllä tai ilman

fullsizerender-35

fullsizerender-23

Tai bulgarialainen askelkyykky

 

Jos sinulla on vastuskuminauha, tai olet tikissä, lisää vielä nämä liikkeet:

 

6. Leuanveto (ylävartalo ja keskivartalo) niin monta toistoa kuin menee

fullsizerender-42

Leuanvetoa on helpotettu vastuskuminauhalla

fullsizerender-37

7. Dippi (ojentajat ja keskivartalo) niin monta toistoa kuin menee.

 

fullsizerender-38

Vastuskuminauha helpottaa dippiä

fullsizerender-30

Liikkeet suoritetaan peräkkäin, lyhyillä 20-30 sekunnin siirtymäpalautuksilla. Kun kaikki liikkeet on tehty, pidetään 1-2 minuutin tauko. Toista yhteensä 3-4 kierrosta. Itse teen joskus myös siten, että kierrän kierrosten välissä karikonlenkin juosten tai kävellen (1,5km) ja teen aina kierroksen lihaskuntoa, kun kuljen treenipisteen ohi. Hauskaa!

Ulkoilun iloa!

 

<3 Anna

 

Lue: Nainen, muista lihaskuntoharjoittelu

img_7405

Kommentit
  1. 1

    LK sanoo

    Kiitos tästä! Olen kaksikuukautisen vauvan äiti ja olen rakastunut noihin ulkokuntosaleihin! Saan tehtyä hyvän treenin vauvan nukkuessa vaunuissa 🙂 Näppärä tapa aloittaa treenit synnytyksen jälkeen! Kotitreeneistä en niinkään välitä, sillä tykkään lähteä kotoa ulos treenaamaan.

    Olen muuten täysin rakastunut blogiisi! Vaikutat niin positiiviselta ja energiseltä. Olen itse myös opettaja niin olen mielenkiinnolla seurannut arkeasi 🙂 Sinulla on muuten myös upea tyyli!! Todella näyttävä.

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Mahtavaa! Ihan samoilla linjoilla olin itsekin silloin, kun olin lasten kanssa kotona: ulos oli päästävä! Hienoa kuulla, että olet löytänyt ulkokuntosalit. Mä tykkään käydä niillä myös lasten kanssa.

      Kiitos ihanista kommenteista! Tosi kiva kuulla, että olet löytänyt blogista mieleistä luettavaa ja kiva, kun tulit kommentoimaan 🙂 Aurinkoa syksyysi! Anna

  2. 2

    Leena Helin sanoo

    Oi miten ihanaa on nähdä selkeät perusliikkeet taas muodissa ja ulkona.Positiivisuutesi ja luontainen kauneutesi sekä selkeät kuvat ja ohjeistus inspiroivat! Puisilla kuntolaitteilla mentiin vuosikymmeniä. Valtava edistys kun saatiin siniset kuntoilulaitteet ulkoliikuntapaikoille ja nyt vihreät ja kuminauhat. Toivoa sopii, että pysyvät käyttökunnossa.
    Voimia sinulle!

    • 2.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos Leena! Perusliikkeet ovat AINA muodissa 🙂 On ihan mahtavaa, että ulko- ja lähiliikuntapaikkoihin on saatu niin paljon parannusta täällä Turussa.
      Samoin sinulle!
      Anna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *