Parhaat ja huonoimmat juoksukengät

Minulla on siitä erikoinen tilanne, että juoksukengät, joilla olen juossut jo vuosia ovat mielestäni ehdottomasti parhaat kengät, mitä minulla on koskaan ollut. Mutta. Samat kengät ovat olleet monessa suhteessa myös huonot. Kyseessä ovat Adidaksen Ultra Boost -juoksukengät, joita omistan kaiken kaikkiaan seitsemän paria.

FullSizeRender 544

FullSizeRender 53

img_0861

Ennen Adidaksia juoksin 15 vuotta Asicseilla. Kun sain pahan rasitusvamman kantapäähän epäilin yhdeksi syyksi (liiallisen juoksemisen lisäksi) sitä, että olin juossut vuosia liian tuetuilla kengillä. Olin reilun pari vuotta juoksematta kokonaan kipujen takia. Vamman parantumiseen ja siitä kuntoutuminen vei kauan.

Kun aloin taas haaveilla juoksemisesta suuntasin urheilukauppaan kenkäostoksille. Uskaltauduin myyjän suosituksesta kokeilemaan Adidasta. Ja sillä tiellä olen edelleen.

Pelkkää plussaa

Ultra Boost on neutraali ja pehmeäpohjainen kenkä. Kun juoksin ensimmäiset lenkkini niillä, tuntui, että lensin. Niin kevyeltä juoksu tuntui raskaiden ja tukevien Asicsien jälkeen. Ihastuin! Pohjien pito ja vaimennus on hyvä. Lesti on myös jalkaani täydellinen. Boost -välipohja, joka rakentuu tuhansista polyuretaanikapseleista tekee juoksusta lennokasta.

Minulla on alkava vaivasenluu ja Ultra Boostit olivat ekat kengät, jotka sukkamaisen päälliosan ansioista eivät painaneet ukkovarpaan tyveen.

FullSizeRender 541

FullSizeRender 539

IMG_3245fullsizerender-37

Jottei jotain huonoakin

Sukkamaisuus on etu, mutta myös näiden kenkien huono puoli. Olen saanut useampien Boostieni päällisosan rikki. Ja ihan vain juoksemalla. Sukkamainen pääliosa ei myöskään ole loska- ja vesikelien kunkkumateriaali. Vesi tulee läpi, niin, että litisee.

FullSizeRender 542

FullSizeRender 543

Boostien päällinen on rikkoutunut käytössä

FullSizeRender 433

Silti olen rakastunut näihin kenkiin. Ne ovat nopeat ja kevyet. Mulla on parit Boostit myös ihan vaan arkikäytössä, siis tennareina, joita käytän farkkujen kanssa(koska boostit ovat mielestäni myös hyvännäköiset!). Olen juossut nopeimman kymmenen kilometrin aikani Boosteilla ja mikä tärkeintä: en ole kärsinyt minkäänlaisista jalkavaivoista näihin kenkiin siirryttyäni. Se on paljon se! Tuskailin kuitenkin niin kauan kipuineni.

Uudet Boostit täytyy taas varmaan hankkia, ainakin viimeistää kevääksi, koska pohjat (ja päällinen!!) kuluvat juostessa. Talvella siirryn nastakenkiin, joilla olen posottanut jo kaksi talvea. En tajua, miten pärjäsin ennen talvisin ilman nastalenkkareita. Olen ollut erittäin tyytyväinen Sarva D’vil kevyisiin nastoihin. Niillä kävelen myös pidemmät lenkit liukkailla keleillä.

FullSizeRender 46

Sarvan nastat ovat kevyet ja kestävät.

Juoksen noin 2-3 lenkkiä viikossa. Kilometrejä kertyy yleensä kuudesta kahteentoista/lenkki. Olen kuullut paljon hyvää myös muista Adidaksen juoksukenkämalleista, kuten Supernovasta.

Olisi mukava kuulla teidän kokemuksianne. Millä kengillä juoksette ja mitkä ovat niiden plussat ja miinukset?

<3 Anna

Sinua saattaa kiinnostaa myös: Talvijuoksun vaatteet ja varusteet – Jatka juoksuharrastusta läpi talven

Lue myös edellinen postaukseni: Lukiomeikki

fullsizerender-21

 

Kommentit
  1. 1

    Laura sanoo

    Asicsin ds trainerseilla olen juossut varmaan 10 vuotta ja niiden voittaneita en ole löytänyt. Haluaisinkin tietää, millä Asicseilla juoksit? Ehkä nimbuksilla? Ne ovat minustakin hyvin raskaan oloiset, toisin kuin ds trainersit ovat kevyet.
    Suosituksesi boostille oli niin hyvä, että ehkä ensi keväänä teiden kuivuttua kokeilen niitä, pientä kyllästymistä samaan kenkään on nimittäin jo ilmassa.

    Mitä etua nastakengistä on? Olen harkinnut niitä, mutta kun normilenkkareillakin juoksu sujuu hyvin talvella. Joskus olen liukastunut ja saanut pari mustelmaa, mutta se ei ole lainkaan vakavaa ollut joten en tiedä jaksanko etsiä täydellisiä nastajioksukenkiä ”turhaan”.

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Mahtavaa, että oot löytänyt omat suosikkikengät. Mä juoksin monta-monta vuotta ja kilometriä GEL- Kayanoilla. Jälkikäteen tajusin, että se oli mulle ihan liian tuettu/raskas kenkä. Uskoin urheilukaupan myyjää sokeasti ja sen jälkeen vaihtaminen oli tosi vaikeaa. Tuon pitkän juoksutauon jälkeen uskaltauduin, kuten kirjoitinkin.

      Nastakenkien etu on juuri siinä, ettei askelta tarvitse varoa liukastumisen pelossa. Jos juoksu menee sipsutteluksi tulee askelluksesta helposti ”väärä” ja se voi johtaa jalkojen kipeytymiseen. Musta on tullut varovaisempi iän myötä myös kaatumisten suhteen. Eniten tykkään siitä, kun voin vetää missä vaan ilman tarvetta tarkkailla jatkuvasti alustaa. Mm. Aurajoen varsi yläjuoksulle päin on sellaista reittiä, jota ei edes hiekoiteta talvella. Sinne ei olisi ilman nastoja mitään asiaa. Fiilis siitä, että askel pitää on todella hyvä. En lähtisi enää tavallisilla lenkkareilla liukkaille. Pitkät lenkit ovat asiat erikseen. Noilla Sarvoilla olen juossut max kymppiä. Sen pidemmällä matkalla eivät ole enää mukavat ja juoksu tulee raskaaksi.Ostin noi samat nastat miehelleni lahjaksi vuosi sitten. Hän kävelee paljon. On tykästynyt niihin kovasti.

      Kiva, kun tulit kommentoimaan!

      T. Anna

  2. 2

    Jenna sanoo

    Hei,

    Kayano on pronaatiotuettu kenkä. Ultraboost on neutraali. Ei ihme jos olet saanut rasitusvammat juostuasi mahdollisesti vääränlaisilla kengillä.

    • 2.1

      annasaivosalmi sanoo

      Niinpä! Mulle tehtiin askelanalyysi ja siinä todettiin pronaatiotuen tarve. Nyt olen juossut neutraalilla kengällä. En tiedä oliko pronaatio-tuomio aikanaan väärä.

      T. Anna

  3. 3

    Elsi sanoo

    Minäkin aikoinani juoksin pronaatiotuetuilla ja nilkat aina kipeytyivät. Tämä tuentarvetulos tuli askel testeistä, joka tehtiin arvioiden kävelyä. Arvio tulisi tehdä juosten ja sen perusteella pronaatiotuentarve itselläni on olematon. Aiemmin käytin Kayanoja ja nyt Nimbuksia asicsilta. Merkkiä en ole uskatanut vaihtaa, mutta terve tarve siihen olisi, varsinkin kun keväällä täytyy uudet hankķia joka tapauksessa. Itseäni erityisesti kiinnostaa New balancet laajan valikoimansa vuoksi.

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kuulostaa tutulta.. Testituloksia ei pitäisi ottaa liian kirjaimellisesti tai käydä useamman kerran.

      Muakin on alkanut nuo NB:t kiinnostaa. Mitä mallia ajattelit?

      Anna

      • 3.1.1

        Elsi sanoo

        Niitä on niin monia, että kyttään kevään testipäiviä, jotta saisi vähän jotain tuntumaa. Tai sitten vaan täytyy hyödyntää esim. XXL:n juoksumatot ja hölkötellä siellä eri kengillä.

  4. 4

    Ranja sanoo

    Mun ensimmäiset (virhe)kengät oli Asicsen Nimbukset. Lenkkeily oli takkuilevaa enkä silloin kokenut juoksuani erityisen lentäväksi. Luulin pehmeän, tuetun kengän olevan se juttu minulle, polvivaivaiselle.

    Noh, muutaman vuoden jälkeen lähdin kenkäkaupoille ajatellen, että jotain muuta täytyy olla. Tein silloin rohkean valinnan ja päätin siirtyä kevyempään kenkään. Ostin New Balancen mallit, joka edelleen oli tuettu, mutta paljon kevyempi. Arvoin silloin niiden ja noiden Ultraboostien välillä. NB:n popoilla juoksinkin ekan puolikkaan ja monet muut lenkit. Näillä kengillä tarkastutin myös askellukseni ja sain virheasennoista ratkaisua polvivaivoihin. Yliliikkuvia, ja siksi kipuilevia niveliä ei kokonaan kengillä tai juoksuasennoilla paranneta, mutta tehdään hommaa paljon mukavammaksi.

    Ekojen NB:n kanssa retki päättyi kärjestä ulos sojottavaan varpaaseen. Kävin kokeilemassa samasta mallista uudempaa kenkää, mutten saanut hyvää tunnetta. Ostin lopulta vielä kevyemmän mallin, New balancelta kuitenkin kun niiden lesti omaan jalkaan istuu. Uusien popojen kanssa on menty kesästä ja hyvin kulkee. Näissä pelkään sukkamaisen päällisen kanssa tota reikiintymistä liian nopeasti, mutta halusin testata kun muuten jalkaan ja askeleeseen tuntuu niin hyvältä.

    Kenkä on juoksijan paras kaveri! Nyt kun erilaisia malleja on tullu testailtua, tajuaa miten iso merkitys niillä on. Ja miten harhaan tosiaan välillä myyjät ihmisiä ajaa. Onneks sulle ei pahempaa vammaa ehtinyt muodostua väärästä kengästä!

    • 4.1

      annasaivosalmi sanoo

      Moi!

      Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Moni on kehunut New Balancea. Ehkä mäkin uskaltaudun testaamaan sitä seuraavaksi? Kevyt kenkä oli se munkin juttu ja ihan turhaan juoksin liian tuetuilla ja raskailla kengillä. Mut mistäs sitä voi tietää. PT-koulussa puhuttiin paljon siitä, miten pronaatiotuettuja kenkiä myydään joskus ihan ”turhaan” kuluttajille. Mulle neutraali kenkä on ollut sitten kumminkin paras.

      Mikä malli sulla on nyt NB:elta?

      Kyllä kengät on tärkeet. Aika pahan vamman sain kyllä aikaan, kun en malttanut levätä. Plantaarifaskiitti johti lopulta useisiin murtumiin jalkaterässä ja niitä parantelin kauan. Otin opikseni.

      Kivaa viikkoa!

      Anna

  5. 5

    Hansu sanoo

    Tämä postaus oli minulle kuin nenä päähän! Plantaarifaskiitin kanssa taistelua takana jo pian parisen vuotta ja lenkkareiden hankintakin taas pian edessä. Vuosia ollut käytössä juurikin Asicsin Nimbukset. Neutraalius ehdoton ominaisuus minulle, mutta kengät vaan tuntuu raskaille ja kömpelöille. Ehkä nyt uskaltaudun edes kokeilemaan Adidaksen UltraBoosteja. Kiitos vinkistä 🙂

  6. 6

    Tiiu sanoo

    Ha haa – ihan samat kokemukset: ensin liian tuetut kengät ja nyt useamman vuoden Addun Ultra Boostit. Keväällä ajattelin pitkästä aika testata Nikeja ja kas, pakko oli käydä ostamassa uudestaan boostit 🙂 Talvijuoksuun olen laitattanut vanhoihin adduihin suutarilla nastat ja ne on hyvät (ei tosin loskalla, mutta kuivalla/jäällä) .
    Tiiu

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *