Paras palkinto on, kun huomaa sokerittomuuden vaikutukset!

Olen jo useamman vuoden pitänyt kaksi sokeritonta kuukautta vuodessa. Toinen on ”herkuton huhtikuu” ja toinen on ”marraskuu ilman makeaa”.  Minulle erityisen merkityksellinen on ollut juuri marraskuu, joka on onneksi juuri ovella. Olen oikein odottanut tätä! Marraskuu on pimeä kuukausi, jolloin energiatasot helposti laskevat, väsyttää ja uuvuttaa. Liikuttuakin tulee vähemmän. Ehkäpä juuri siksi marraskuun sokerittomuus näkyy selvimpinä positiivisina vaikutuksina niin kehossa kuin mielessänikin.

mustikka

En tiedä, onko minulla sokeririippuvuutta, mutta makeat herkut vetävät minua kyllä puoleensa. Olen kuitenkin huomannut, että ne tuovat mukanaan vain hetken hurmion. Seuraukset ovat usein katalat:  kipeä vatsa ja nuutunut sekä turvonnut olo. Karkkien poisjättäminen ja muunkin ylimääräisen sokerin siivoaminen ruokavaliosta, näkyy nopeasti. Jo viikossa parissa huomaan selkeitä muutoksia: olen virkeämpi, nukun paremmin ja vatsani voi hyvin. Olo on keveämpi ja turvotus kaikkoaa. Myös iho on kirkkaampi.

smoothiekulho

smoothiekulho

Karkit ja muut herkut on helppo karsia ruokavaliosta, mutta haluan marraskuun aikana kiinnittää huomiota myös piilosokeriin, jota tuntuu olevan kaikkialla: makurahkoissa, jugurteissa, mysleissä, leivissä, tuoremehuissa ja kastikkeissa. Hedelmiä aion silti syödä ensi kuussakin, vaikka ne sokeria sisältävätkin. Mehujen ystävä en ole koskaan ollut, mutta tiesitkö, että keskikokoisessa omenamehulasillisessa on saman verran sokeria, kuin coca-colatölkissä?

IMG_4531

Sokerin vähentäminen näyttää vaikuttavan minulla myös myönteisesti siihen, kuinka kylläiseksi tunnen itseni. Tutkimuksissa onkin huomattu, että kylläisyyshormonimme leptiini ei pääse toimimaan normaalisti silloin, kun syömme sokeria. Siksi sokerihiiri syö jatkuvasti. Ja lihoo.

viherkasvit

Moni teistä on jo useana vuotena lähtenyt kanssani mukaan marraskuuhun ilman makeaa, mahtavin tuloksin. Eiköhän tehdä tämä tänä vuonnakin yhdessä? Haastathan myös ystäväsi messiin! Paras palkinto on, kun vaikutukset alkaa huomata kehossaan ja mielessään sekä yleisessä jaksamisessa.

välipala

välipala

Tietysti voisi kysyä, miksei sokeria voisi jättää kokonaan pois, koko vuodeksi. Uskon itse kuitenkin kohtuuteen kaikessa, ja totaalikieltäytyminen, paitsi tällaisissa pienissä osissa, ei minulle sovi.  Kuukausi on kuitenkin sopivan pitkä aika muistuttamaan minua siitä, että ilman herkkujakin voi elää. Ilman sokerikuorrutteita voi olla aivan mahtava olo! Lisäksi tulen usein myös tietoisemmaksi siitä, kuinka paljon meille sokeria jokapaikassa tuputetaan. Olen myös joka vuosi kehitellyt korvaavia ja terveellisiä vaihtoehtoja karkeille ja muille herkuille.

 

Marraskuu ilman makeaa. Olethan mukana?

 

<3 Anna

P.s. Kirjoittelin jokin aika sitten kieltäymyskuukausista ja siitä, mistä ne kertovat. Löydät tekstin täältä.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Mukana ollaan! Saa nähdä miten onnistuu täällä vauva-arjen ja yöheräämisten keskellä… Väsymyksestä kun herkästi seuraa kamala hiilarihimo… Mutta itsekuristahan se vaan on kiinni ja tahto on kova!

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Tosi kivaa Nina, että olet mukana! Uskon, että huonosti nukutut yöt vaikuttavat mileitekoihin. Mulla ainakin. Mutta jos on tahtoa yrittää, niin uskon, että onnistutaan yhdessä. Kiitos, kun kävit kommentoimassa. Tsemppiä! T. Anna

  2. 2

    Maija sanoo

    Todella hyvä idea ja tahdon kyllä mukaan. Se vaan pieni ongelma, että kummitytön synttärit on juuri marraskuussa ja vielä 200km:n päässä eli sinne kun ajan ja siellä vietän päivän (nälkä tulee jossain kohtaa) ja tyttö on vielä omin pikku kätösin leiponut äidin kanssa herkkuja, niin enpä tiedä miten siitä selviytyä… Ja itseni tuntien jos annan yhtenä päivänä luvan herkutella niin sehän lähtee taas lapasesta.
    No mutta pitänee miettiä, muuten tämä idea on kyllä tosi hyvä ja hyvään aikaankin vielä ennen joulukuuta.

    • 2.1

      annasaivosalmi sanoo

      Toisaalta, jos nyt jo tiedät, että tuo on ainoa kerta, jolloin herkkuja tulisi syötyä, niin voit varautua siihen ennakolta. Syöt hyvin ennen vierailua, jolloin herkkuja ei tule syötyä nälkäänsä ja päätät etukäteen montako herkkua otat. Ja pysyt päätöksessäsi. Silloin vaara, että lähtee lapasesta on pienempi. Mutta tosi mukavaa, kun oot mukana!

  3. 3

    Elina sanoo

    Heippa Anna!

    Tosi on jokaikinen sana: sokeria on JOKA PAIKASSA! Itse mieheni kanssa ruokavalio on viimeiset vuodet olleet tähään tyliin: mitä vähemmän sokeria sen paremmin kroppa & nuppi ja mieli voi.! Olen tullut tarkaksi jopa rakkaan herkkuni kanssa; lasi hyvää punaviiniä (herkkuni mistä en luovu! ) en osta ennenkuin olen lukenut paljon on lasillisessa sokerigrammoja. Meinasin pyörtyä kuin tajusin kuinka paljon sokeripitoisuus vaihtelee eri rypälelajeissa. Ennen kuukautisia (ihana PMS 🙁 ) iskee aina kamala makeanhimo; siihen auttaa naturell yoghurt, marjat ja päälle ihanaa hunajaa nami 🙂 Mukana ollaan .. tsemppiä meille kaikille 🙂

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Uskon sua! Sokerin vähentäminen oikeesti tuntuu. Tuota en ole tiennytkään, että jopa punaviinin sokerimäärien vaihtelut voivat olla noin suuria. Hurjaa! Ja pakko vielä kommentoida tuohon PMS:ään: mulla on aivan sama homma. Todella tiukkana saa olla, ettei ahda itseään ihan täyteen ennen menkkoja. Se kun ei auta muutenkin kurjaan oloon. Ja kiitos hyvästä vinkistä! Tuota naturel-jugurttia tuun kokeilemaan. Kiva, kun oot marraskuussa mukana.

  4. 4

    Emma sanoo

    Juuri olin itse tehnyt tämän saman päätöksen ihan muutama päivä sitten, joten mukana ollaan! Syyt ihan samoja kuin mitkä mainitsit: kun on pimeää ja ankeaa, herkkuja tekee mieli normaalia enemmän, mutta se vain pahentaa jo valmiiksi nuutunutta oloa. Mulla on tällä hetkellä semmoinen tunne, että syksyn mittaan huonoon suuntaan repsahtanut ruokavalio (juuri noiden herkkujen takia) suorastaan imee kaiken jo valmiiksi vähäisen energian musta!! Ja siihen ei 10 min kirkasvalolamppua aamulla auta, nyt tarvitaan järeitä aseita 🙂 Olen lukion opettaja kuten sinäkin ja täällähän on pakko olla 100% parhaimmillaan joka hetki!

    Eli ehdottomasti mukana. Kiva, jos täältä saa vertaistukea ja vinkkejä matkan varrella! Mukavaa loppuviikkoa sulle Anna!!

    • 4.1

      annasaivosalmi sanoo

      Hienoa Emma, kun oot mukana! Mulla on ihan samat fiilikset. Nuuduttaa ja uuvuttaa. Syytän makeuksia 🙂 Mä koen, että opettajan työ on vuosi vuodelta vaativampaa ja skarppina saa todellakin olla. En tiedä mitä ainetta opetat, mutta uskon, että sullakin yo-kokeiden sähköistyminen, digitalisaatio ja siihen vielä päälle uusi Ops, eivät ainakaan helpolla päästä. Tsemppiä sulle ja mukavaa loppuviikkoa! T. Anna

  5. 5

    Ruut sanoo

    Luin sun instagram päivityksen ja oli pakko rientää lukee blogiteksti. Sokeriton marraskuu kuulostaa enemmän kuin hyvältä vaikka se haasteellista onkin täällä Australiassa, jossa sokeria tosiaankin tuntuu olevan _aivan_ kaikessa. Oon kuitenkin huomannut itsessänikin ihan samanlaisia piirteitä ja kun jaksaa kuunnella kroppaa myös jaksaa paremmin. Väsymys ja stressi saa mut syömään sokeria toisinaan kaksin käsin ja ruokadarra näkyy ihan omassa olossa kuin myös ihon kunnossa. Nappaisin ekaa kertaa haasteeseen siis kiinni, minkälaiset asiat on siis sallittuja syödä marraskuussa ja mitkä syytä unohtaa ? Hedelmistä en tahtoisi luopua minäkään täällä tropiikissa 😉 Terveisiä raikkaaseen kotisuomeen ja tsemppiä ihan kaikkeen!

    • 5.1

      annasaivosalmi sanoo

      Tervetuloa haasteeseen mukaan, ihan Australiasta asti! Wau 🙂 Mun mielestä tärkeätä olisi just keskittyä ensi kuussa niihin asioihin, jotka itse koet tällä hetkellä aiheuttavan sulle huonoa vointia. Mulle ne on nimenomaan karkit ja muut sokeripitoiset herkut. Lisättyä sokeriakin pyrin tiedostaen välttämään, mutta ehdoton en ole. Hedelmiä aion syödä, kuten kirjoitinkin. Kiitos terkuista ja tsemppiä sulle myös! Minkälaiset kelit siellä Ausseissa on? Varmaan lämpimämpää kuin täällä ::)

      • 5.1.1

        -Ruut sanoo

        Joo itse lähtee messiin samalla linjalla! Katsotaan miten mun käy piilosokerien kanssa, jännää 😉 tällä hetkellä Melbournessa on vielä viileähköä (+16-25) mutta itärannikon kiertäneenä on jo tullut helteestä (+32 )nautittua yllinkyllin ja raikas ilma tekee välillä niin hyvää. Kesä tekee tuloaan kovaa tahtia myös tänne ja jouluksi suuntaankin Indonesiaan 🙂 Kiitos myös tsempeistä, mielenkiinnolla jään odottaa sun blogitekstejä lisää!

  6. 6

    Oona sanoo

    Olen uusi lukija ja haluan ehdottomasti lähteä mukaan tähän haasteeseen! Viime vuonna pidin herkuttoman syyskuun ja silloin huomasin, että minulle totaalikieltäytyminen ei sovi, tykkään esimerkiksi käyttää vähäsokerisia jugurtteja smoothiessa ja niistä en siis aio luopua Mutta karkit ja muut herkut pysyvät kyllä kaupan hyllyllä! Haluan vielä kiittää Anna sinua viikoittaisista kotitreeneistä, joita instagramista seurailen, ne ovat antaneet minulle hurjan paljon motivaatiota näin syksyn pimeinä iltoina, kun lenkille ei välttämättä aina tarkene lähteä! Iso Kiitos siis. Liikunnantäyteistä syksyn jatkoa!

    • 6.1

      annasaivosalmi sanoo

      Moikka Oona! Kiitos viestistä. Tosi kiva, kun oot mukana. Mä ajattelen myös niin, että tämän kuukauden keskityn niihin juttuihin, joissa itse koen ”ongelmaa” eli juuri herkkuihin, karkkeihin jne. Töissä on usein herkkuja tarjolla ja niistä aion pysyä erossa 🙂 Lisäksi haluan päästä irti tavasta, että aina ruuan jälkeen syön jotain makeaa. Ihan mahtava kuulla, että instatreeneistä on ollut sulle hyötyä. Paras palaute, mitä voi saada! Siksi niitä just teen. Samoin sulle, ihanaa syksyä! T. Anna

  7. 7

    Oona sanoo

    Haasteessa ollaan mukana! Onko sulla jotain ehdotuksia ilta- tai aamupalaksi, kun aamusinkin vain noin 5 minuuttia aikaa laittaa ruokaa? 2 viikon jälkeen kreikkalainen joghurtti alkaa vähän tökkimään ja yritän syödä mahdollisimman vähähiilihydraattisesti…
    Kiitos paljon kaikista vinkeistä ja varsinkin instagramin treenivideoista. Hyvää syksyn jatkoa!

    • 7.1

      annasaivosalmi sanoo

      Mahtavaa, että oot mukana! Mites olis tuorepuurot? Laitat puuron illalla jääkaappiin tekeytymään ja aamulla ei tarvitse muuta kuin syödä. Onko sulla joku syy, miksi syöt vähähiilihydraattisesti? Aamupuuron hiilarit eivät varmastikaan tätä kaada, ellet sitten ihan karppaa. Tuorepuuroon voi laittaa melkein mitä vain, suhteessa 1 kiinteää (esim kauraryynit, marjat ym) ja 2 vettä/nestettä.Itse syön kiireaamuina rahkan lisukkeilla. Tai jos on tosi kiire, otan töihin mukaan.
      Ihanaa syksynjatkoa sulle!

  8. 8

    Janika sanoo

    Mä itse olen ollut sokerittomana nyt kuukauden, sillä sokeri ei mun elimistöön sovi. Olen ajatellut jättää ne kokonaan pois eikä nyt edes enään ole paluuta entiseen! Sokeria en itse ainakaan tarvi, sillä raakakakut ja -suklaat käy ihan yhtälailla sokeriherkkujen tilasta! 🙂 Sen muuten huomaa, että kaupoissa ei myydä melkeen mitään sokeritonta kahvileipää; isossa marketissakin oli vain yksi ainut sokeriton keksipaketti ja sokerittomat piparitkin täytyi tehdä itse.
    PS. Sun blogia on kiva lukea!!

    • 8.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos Janika! Huippua, et olet ollut ilman sokeria noin pitkään. Vaikutukset huomaa kyllä tosi nopsaa. Oon tehnyt ihan samoja havaintoja, kuin säkin: KAIKESSA on sokeria. Mulla kului jouluna herkkuja, mutta nyt taas olen kiinnittänyt asiaan huomiota. Mua sokerin syönti väsyttää, enkä tosiaankaan toivo vireystilan laskua talven keskelle. Ihanaa vuodenalkua sulle! Kiva, kun tulit kommentoimaan. T. Anna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *