Näitä kahdeksaa ruokaa syön jokaikinen päivä (sis. gluteenia ja maitotuotteita)

IMG_0616

Vaikka syön monipuolisesti ja kaikkea, olen huomannut, että minulle sopivat tietyt ruokarutiinit. Tämä tarkoittaa, että syön päivittäin monia samoja ruokia. Kuulostaako tylsältä? Sitä se ei missään nimessä ole, vaan järkevää ja myös nautinnollista. Kun tiedän, minkälainen ravinto sopii parhaiten keholleni ja minkälaisilla ruuilla vatsani voi hyvin, on fiksua suosia näitä samoja ruoka-aineita päivittäin. Silloin jaksan myös treenata, paino pysyy hallinnassa ja saan rakennusainetta lihaksille. Mieliteot eivät näiden ruokarutiinien myötä ole vaivanneet ja ihokin hehkuu. Omat ruokarutiinit ja ruokavalio helpottavat myös silloin, jos näistä tottumuksista tulee joskus lipsuttua. Silloin on oma tuttu ruokavalio, johon palata heti seuraavana päivänä. Aiheesta kirjoitinkin aiemmin täällä. Välipalat ovat itselleni tärkeitä ja jos kaipaat niiden koostamiseen tai ajoittamiseen vinkkejä, kannattaa lukea myös tämä aiempi postaus.

 

IMG_0842

 

IMG_0713

Nämä kahdeksan ruokaa kuuluvat siis jokaiseen päivääni. Syön toki paljon muutakin, mutta tämä runko pysyy viikosta ja vuodesta toiseen samanlaisena. Vain, koska se saa minut voimaan hyvin!

 

  1. Kaura

Useimmiten kaura tulee ryynien muodossa, eli keittelen kaurapuuron. Puuro ei ole minulle suinkaan vain aamupala, vaan usein syön puuroa myös väli- ja/tai iltapalalla. En ole kyllästynyt puuroon koskaan, se maistuu aina yhtä hyvälle. Kaurapuuro on täyttävää, siitä saa hyviä hiilihydraatteja, pitkäkestoista energiaa, kuituja ja se rauhoittaa vatsaani. Puuron suolamäärän voi päättää itse, toisin on kaupan leivissä. Puuro on myös edullista. Joukkoon lisään voita tai margariinia sekä maitoa.

     2. Marjat 

Syön marjoja joka päivä, ympäri vuoden. Kesä on marja-ahmatin parasta aikaa, mutta talvisin nappaan marjat pakasteesta ja joskus ostan myös tuoreita ulkomaisia marjoja. Lempimarjojani ovat mansikat, mustikat ja vadelmat. Ne ovat terveellisyydessään oikeata superruokaa ja myös lähiruokaa, koska useimmiten marjat ovat itse poimittuja(kiitos äiti!). Suosin myös toreja, jolloin marjat voi ostaa suoraan viljelijältä. Niin herkullisia ihan sellaisenaan. Kesän paras jälkiruoka ja välipala vaikkapa rahkan joukossa.

 

  1. Kananmuna

Aamiaisella se on usein keitetty. Pelkkä puuro ei pidä nälkää kovin hyvin, joten pienellä lisäyksellä eli yhdellä keitetyllä kananmunalla pärjää paljon paremmin lounaaseen asti. Jos on aikaa, paistan pari-kolme munaa tai teen munakkaan, jonne laitan mukaan esim paprikaa, sipulia ja tomaattia (joskus kalkkunaleikettäkin). Munakas on myös loistava väli- tai iltapala. Kannan munia kotiin jokaisella kauppareissulla. Kananmunan syntisyys ja negatiivinen vaikutus ns. huonoon kolesteroliimme on pikkuhiljaa kyseenalaistettu. Jos kolesteroliarvoissa on ollut kohoamista kannattaa kananmunansyöntiään tarkkailla ja kiinnittää huomiota syömiinsä määriin. Muuten se on oikea ravinnepommi ja sisältää paljon proteiineja.

 

  1. Vihreät vihannekset

Mitä tummemman vihreä, sitä parempi. Salaateissa suosin lollo rossoa ja tammenlehvää. Kaalit (parsa- ja ruusukaali) ovat herkkuani, samoin kevätsipulit. Toki syön muunkin värisiä vihanneksia, mutta vihreitä syön ihan joka päivä. Salaatit ja muutkin vihannekset haen torilta suoraan tuottajalta. Onneksi lempipuutarhani tuotteita saa nykyään myös marketista. Uskon vihreän voimaan.

 

  1. (Koulu)lounas

Tämä nyt ei ole varsinaisesti mikään yksittäinen ruoka, mutta olennainen osa ravitsemustani. Lounasta en jätä koskaan väliin, enkä yritä korvata sitä leivillä tai muulla valmiilla. Työpaikallani koulullani on tarjolla joka päivä maittava koululounas, samanlainen, joka tarjotaan kaikissa muissakin maamme kouluissa. Lounaan pystyy helposti kasaamaan lautasmallin mukaisesti ja ilahduttavaa on se, että salaattivalikoimat ovat viime vuosina parantuneet paljon. Enää tarjolla ei enää ole pelkkää porkkanaraastetta. Lisäksi joka päivä on myös kasvisruokavaihtoehto, joka on pelastus esim sellaisina päivinä, kun tarjolla on ruokaa, josta en niin välitä (kuten uunimakkara). Lounaalla maistuu myös 1-2 palaa ruisleipää. Näin kesällä koululounas on loman ajan tauolla (yhyy..)

 

  1. Pähkinät

Syön pähkinöitä varmaan vähän liikaakin, mutta olen vakuuttunut niiden hyvistä vaikutuksista terveyteen sekä lisäksi ne myös mielestäni maistuvat todella maukkailta ja antavat crunchia ja pureskeltavuutta esim rahkan joukossa. Kun kahdeksisen vuotta sitten aloitin toden teolla pähkinöiden syönnin, olen huomannut kehossani useita merkkejä siitä, että se on kannattanut: pysyn kylläisenä, nälänsäätely helpottuu, mieliteot ovat vähentyneet, iho kukoistaa ja aineenvaihdunta toimii. Lemppareitani ovat saksanpähkinät. Tykkään myös cashewpähkinöistä sekä manteleista. Tietysti maustamattomina.

 

  1. Rahka

Olen vanhan liiton nainen. Eli syön maitotuotteita (ja myös gluteenia), vaikka olisi niin kovin muodikastakin jättää nämä ainekset pois ruokavaliosta. Rahka vaan nyt on niin kätevä ja proteiinirikas aamu-, väli- tai iltapala, että jokaiseen päivään mahtuu ainakin yksi rahka, ellei useampikin. Suosikkini on Valion pehmeä maustamaton (laktoositon) rahka, johon lisään marjoja tai hedelmiä makua antamaan, sekä tietysti pähkinöitä. Jos maitotuotteet eivät aiheuta vatsa- tai muita oireita, en näe mitään syytä, miksi niitä tulisi vältellä.

 

  1. Hedelmät

Suosikkihedelmiäni ovat banaanit, omenat ja ananas. Vaikka moni välttelee hedelmien syöntiä niiden sisältämän sokerin takia, en ole ihan varma, onko kukaan koskaan lihottanut itseään omenilla. Hedelmistä saan energiaa ennen ja jälkeen treenin sekä myös monia vitamiineja, kuituja ja suojaravintoaineita. Uskon, että omena päivässä pitää lääkärin loitolla.

 

IMG_0732

Löytyykö listalta sinun päivittäin syömiäsi ruokia? Onko sinulla ruoka, jota nautit jokaikinen päivä? Oletko koskaan miettinyt, miksi syöt aina samoja ruokia?

 

IMG_0743 (1)

 

IMG_0740

Ihanaa viikonloppua!

<3 Anna

 

Eight food that I eat every single day: 1. oatmeal 2. fruits 3. berries 4. eggs 5. quark(dairy) 6. (school)lunch 7. green vegetables 8.nuts. Is there your favorites in the list?

Kommentit
  1. 1

    Sanna sanoo

    Kiva lukea sun blogia, Anna! Mietitkö koskaan valintojen eettistä puolta, siis ei pelkästään sitä mikä sopii itselle?

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiva, juttu jos blogi tuottaa iloa! Eettinen puoli on mulle tärkeä. Suosin lähellä tuotettua ruokaa, siksi suosin toreja, jotta voin ostaa esim salaatit suoraan viljelijältä. Luomuna ostan aina kananmunat ja kauraryynit. Se on tehty helpoksi, koska luomuvaihtoehto ja myös reilunkaupan vaitoehtoja löytyy jopa lähikaupastamme. Punaisesta lihasta en kieltäydy, mutta en sitä myöskään himoitse. Syön punaista lihaa noin kerran viikossa-kahdessa. Lihansyöntiäni olen miettinyt paljon sekä terveyden että etiikan näkökulmasta. En ole kuitenkaan päätynyt vielä mihinkää ratkaisuun, mutta lihan tehotuotannon näen ongelmana, joka koskettaa meitä kaikkia sekasyöjiä.Minkälaisia eettisiä valintoja sinä olet tehnyt ruokailun suhteen? Mukavaa kesää sinulle!

      • 1.1.1

        Sanna sanoo

        Minä olen ollut semikasvissyöjä koko aikuisikäni, siis lakto-ovo, mutta myös kalaa olen joskus syönyt. Taustalla sekä eettiset ja terveydelliset syyt. Sitten, kiitos ”muoti-ilmiön” 🙂 testasin gluteenin poisjättämistä ruokavaliosta, ja se on ehkä parastä mitä olen terveyteni eteen koskaan tehnyt. Minulla ei ole testien mukaan keliakiaa, mutta kun lopetin gluteiinin syönnin, katosi minua vuosia vaivanneet nivelkivut. Gluteenittomuus johti minut raakaruokaan ja sitä kautta veganismiin. Ostan luomua niin paljon kuin mahdollista, sekä itseni että viljelijöiden vuoksi. Söin ennen luomumunia mutta jos asiaan perehtyy syvemmin niin huomaa että on siinäkin eettisyys kaukana… Rakastan ruokaa, enkä koe luopuvani mistään, päinvastoin.
        Maidon terveellisyydestä mielenkiintoinen artikkeli (ruotsiksi):
        http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet
        Mukavaa kesää myös sinulle!

  2. 2

    Katja sanoo

    Voin yhtyä täysin sun kirjoitukseen, itse myös popsin aikalailla samoja ruoka-aineita päivittäin 🙂 ja kaurapuuro (maitoon tehtynä) on kyllä super hyvvää! <3

  3. 3

    Liisa sanoo

    Kiva kirjoitus. Ihanaa, kun on tervejärkinen suhtautuminen ruokaan. Niin monilla se on nykyisin jotenkin rajoittunut ja angstinen (syyllistävä/syyllistyvä). Ruoka nyt kuitenkin on vain 1 osa elämäö. Välttämätön, että pysyy hengissä. Ja joskus suuri nautinto. Siitä tehdään usein elämää suurempi asia ja jopa moraalikysymys.

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiitos kommentistasi ja viestistäsi! Oikein ihanaa kesää sinulle. T. Anna

    • 4.1

      annasaivosalmi sanoo

      Moikka! Mikä toive sinulla oli erityisesti mielessäsi? Kiirusta on pitänyt, joten päivittelen blogia sellaiseen tahtiin, ettei se aiheuta suurta stressiä tai ajankäytöllisiä ongelmia 🙂 T. Anna

      • 4.1.1

        Liina sanoo

        Haluaisin vinkkejä treeniin joka soveltuu myös huonokuntoiselle, ei siis mitään jossa happi loppuu ja joka paikkaan sattuu. Motivaatiovinkit olisi kivoja myös.

        Ihailen kaikkia fitnessohjelmia kuten Fitnesspäiväkirjoja, mutta en saa itse liikuntaa aikaiseksi. Lisäksi selaan liikuntavaatteita netistä ja katselen erilaisia treenejä netistä ja pinterestistä, en vain ”jaksa” aloittaa. Mikä siis avuksi?

        • 4.1.1.1

          annasaivosalmi sanoo

          Moikka! Oletko miettinyt joskus valmentajaa? Tuntuu, että sinulla olisi kaikki edellytykset liikkua, mutta tarvitsisit alkuun pientä apua, nimenomaan, että saisit liikunnan aloitettua. Kun kipinä on syttynyt, sitä on vaikea sammuttaa 🙂 Minulta löytyy kaikentasoisia treenejä, myös ”huonokuntoisille” instagramista tililtäni @ansaivo Jos haet instasta hashtagillä #ansaivofit löydät kaikki treenivinkkini. Tsemppiä ja toivottavasti sinulla on liikunnanllinen kesä edessäsi. Viimeisimmästä blogipostauksestani voisit saada kaipaamaasi motivaatiota.

  4. 5

    t.b sanoo

    Moikka!
    Olen astmaatikko ja astmani todella paha. Kuntoni on myös huono, enkä edes yritä selitellä sitä mitenkään. Mikä olisi minulle sopivin liikuntamuoto aloittaa? Inhoan monen yrittämäni liikuntalajin aikaansaamaa hengenahdistusta ja liikunta jää siihen.

    • 5.1

      annasaivosalmi sanoo

      Moikka! Olen itsekin astmaatikko, mutta pidän huolta siitä, että hoitotasapaino on kunnossa, joten sairaus ei mitenkään (paitsi pahimpina siitepölyaikoina) vaikuta treeniini. Käytätkö avaavaa lääkettä ennen liikuntaa? Sinuna aloittaisin kävelylenkeistä ja salitreenistä. Välttäisin aluksi korkean intensiteetin treenejä (kuten HIIT) sekä juoksulenkkejä siihen asti, kun kunto kehittyy. Kannattaa konsultoida hoitavaa lääkäriäsi. T. Anna

      • 5.1.1

        t.b sanoo

        Moi!
        Hoitava lääkäri on juuri se, joka on kieltänyt liikunnan etten ”rasitu”. Mietin sitä pitkään, mutta ajattelin, että kyllä lääkäri osaa. Nyt olen siinä tilanteessa että tilanteeni on huono ja lääkitystä nostetaan koko ajan. Toinen lääkäri kertoi, ettei olisi missään nimessä kannattanut uskoa tätä lääkäriä, joka neuvoi liikunnan lopettamisen.

        Millaisella salitreenillä minun kannattaisi aloittaa? Olisiko sinulla myös vinkkejä kotitreeniin?

        • 5.1.1.1

          annasaivosalmi sanoo

          Kuulostaa kyllä erikoiselta, mutta en tilannettasi tunne, niin vaikea kommentoida tarkemmin. Treenivinkkejä kotitreeniin löydät instastani @ansaivo ja hashtagilla #ansaivofit saat kaikki treenivinkkini ja videoni näkyviin (niitä on jo satoja). Saliteenin alkuun pääsisit varmimmin pyytämällä apua salisi kuntosaliohjaajalta. Hän näyttäisi sinulle liikkeet ja varmistaisi, että teet ne oikein. Tulossa myös blogissa jossain vaiheessa kuntosalipostausta aloittelijoille 🙂

          • 5.1.1.1.1

            t.b sanoo

            Kiitos! Toivottavasti kuntosaipostaus tulee pian 🙂

  5. 6

    Milak sanoo

    Listassa oli paljonkin ruokia mitä syön päivittäin. Nyt olen ihastunut itsevalmistettuun granolaan, jota syön joskus useamman kerran päivässä. Helppo tapa nauttia leseitä, pähkinöitä ja siemeniä, ja maistuu marjojen ja hedelmien kanssa heekulliselta 🙂 huippu blogi sinulla!

    • 6.1

      annasaivosalmi sanoo

      Nyt kuulostaa kyllä niin hyvältä, että voisitko laittaa granolan reseptin? Kiitos paljon ja ihanaa kesää! T. Anna

      • 6.1.1

        Milak sanoo

        Sekoitan kulhossa 5-7 dl kuidukas-leseseosta, kauraleseitä ja neljän viljan hiutaleita. Lisään runsaasti eri siemeniä, esim auringonkukan, seesamin, pellavan.. Mitä vain voi laittaa. Murskaan joukkoon pähkinöitä (cashew, saksanpähkinä, maapähkinä, manteli…). Makeutus oman maun mukaan käyttäen hunajaa, banaanijauhetta, sokeria, kanelia, vaniljajauhetta… Lopuksi joukkoon n. 0.5dl öljyä ja vettä niin että seos on hieman kostea, ei kannata liian märäksi kastella.
        (en koskaan mittaa aineksia, siksi en niitä tähänkään osaa laittaa.. Kaikkia voi laittaa oman maun mukaan mitä uunipellille mahtuu)
        Levitetään leivinpaperilla vuoratulle pellille, paahdetaan uunissa n.180 asteessa 30min välillä sekoittaen. Sen jälkeen uuni pois päältä ja kuivattelua uuninluukku raollaan n. 20 min.
        Googlettamalla löytää runsaasti erilaisia granolareseptejä. Helppo onnistua ja tehdä erilaisia seoksia, suosittelen kokeilemaan!:)
        Ihanaa kesää sullekki!

    • 6.2

      KN sanoo

      Granolan kanssa vielä rahkaa tai kananmuna, niin pysyy nälkä poissa ja kehonkoostumus hyvänä

  6. 7

    Mari sanoo

    Mä kannatan myös koululounasta! Nyt lukiolaisena huomaa, kuinka moni muukin lukiolainen arvostaa mahdollisuutta ilmaiseen ja ravitsevaan kouluruokaan. (Yläasteella oli mielestäni enemmän ”muodikasta” kapinoida ja jättää ruokalassa käymättä.)
    Ja varsinkin salaattitarjonta ilahduttaa monipuolisuudellaan (nimim. Kotona pilkon vaan tomaattia ja kurkkua… :D). Plus kasvisruokavaihtoehtoja on ilahduttavan paljon. 🙂

    • 7.1

      annasaivosalmi sanoo

      Tosi kiva kuulla Mari! Mä en jättäisi koululounasta hyödyntämättä. Varsinkin kun ajattelen opiskelijoita, niin heillä on pitkät päivät ja syömättä jättäminen eivät varmastikaan auta vireystason ylläpitämisessä. Ja tosiaan, muutakin on yleensä tarjolla, kuin porkkanaraastetta 🙂 Mulla on opiskelijoina paljon urheilijoita, jotka treenaavat aamuisin ja monesti he syövät välipalan jo ennen kymmentä, sitten lounaan ja vielä toisen välipalan iltapäivällä 🙂 Mukavaa kesänjatkoa!

  7. 8

    Titta sanoo

    En tiedä vastaako enää tähän kun blogipostauksesta niin pitkä aika. Syötkö enää illalla päivällistä, vai menetkö välipaloilla (puuro, munakas, rahka yms.) loppuillan?

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *