Näin innostut kotitreenistä (+ohjeet&video)

Netti pursuaa erilaisia kotitreeniohjeita ja –videoita. Jos ihmisten liikkuminen olisi suhteutettu saatavilla olevaan treenitarjontaan, kaikki harjoittelisivat tarpeeksi. Miksi sitten edelleenkään liikkumiselle ei tunnu löytyvän aikaa eikä tahtoa. Kotitreeni vie parhaimmillaan vain 15-20 minuuttia. Suurin syy liikkumattomuuteen löytyy korvien välistä: kotitreenausta on vaikea aloittaa ja sen hyötyjä hankala nähdä. Itsellänikin aloittaminen oli vaikeinta, mutta kun alkuun pääsee, huomaa pian kotitreenauksen helppouden, hauskuuden ja vaivattomuuden. Sekä tulokset.

Miten siis löytää motivaatio ja innostua kotitreenistä, sekä hyödyntää netin runsas, ja useimmiten täysin ilmainen materiaali? Kotonakin voi nimittäin päästä hyvään kuntoon. Itse olen löytänyt kotitreeni-innon muutama vuosi sitten. Aikaa salille lähtöön ei tuntunut löytyvän, joten päätin antaa kotitreenille mahdollisuuden. Tällä tiellä ollaan edelleen.

Postauksen lopusta löydät uusimman kotitreenini ”Syksyn Seiskan”, jolla voit hyvin aloittaa. Treeniin ei tarvita välineitä, ainoastaan päätös, että teet sen. Lisää kotitreenejä löydät instagramtililtäni @ansaivo hashtagillä #ansaivofit sekä mm. aiemmista blogipostauksistani: Suosituimmat kotitreeniniPikatreeneistä virtaa ja HIIT-kehonpainolla

Innostu vihdoin kotitreenistä!

Innostu vihdoin kotitreenistä!

 

Näin innostut kotitreenistä ja saat kunnon kohoamaan:

 

Tee päätös ja toimintasuunnitelma

Päätä päivä tai päivät, jolloin teet kotitreenin. Voit varata ajan kalenteristasi jo valmiiksi. Toinen mahdollisuus on sovittaa kotitreeni viikon aikana niin monelle päivälle, kuin olet etukäteen päättänyt, ja tehdä treeni, kun huomaat, että sinulla on sopivasti aikaa. Varttikin riittää. Ilmoita päätöksestä myös mahdolliselle perheellesi. Niin he tietävät, että treenisi jälkeen olet taas käytettävissä, mutta treenin aikana sinua ei sovi häiritä. Hyödynnä lasten päiväunet ja harrastukset. Loistavia hetkiä harjoittelulle.

Suunnittele treeni etukäteen.

Tämä on tärkeää! Päätä etukäteen, minkä treenin teet. Älä ala tehdä päämäärättömästi hauiskääntöjä ja kyykkyjä vaan päätä tehdä selkeä kokonaisuus: esim neljä liikettä, 10 toistoa, neljä kierrosta. Äläkä lopeta, ennen kuin olet tehnyt sen, mitä olit suunnitellut. Sisäistä treeni etukäteen siten, ettei sinun tarvitse harjoituksen aikana vilkuilla jatkuvasti ohjeita. Itse kirjoitan treenin lapulle, josta sitten lunttaan tarvittaessa. Instavideot ovat lyhykäisyydessään erittäin käteviä.

 

Tee tarvittavat järjestelyt siten, että sinun on helppo aloittaa.

Lataa puhelimeesi timeri jo etukäteen ja haali treenikamat ja jumppamatto, sekä mahdolliset välineet esille. Silloin niiden etsimiseen ei mene turhaan aikaa. Treenattua tulee myös todennäköisemmin, jos treenivälineet muistuttavat sinua iltapäivällä töistä tullessa eteisessä.

 

Hyödynnä aamut.

Jos päivistäsi ei tunnu löytyvän aikaa, herää vartti aikaisemmin ja tee treeni ennen muita aamutoimia. Saat varmasti pirteän aloituksen päivään. Itselläni aamuissa toimii hyvin myös kevyt juoksulenkki tai jooga aurinkotervehdyksineen.

 

Haasta kaveri mukaan.

Etsikää yhdessä joka viikolle tehtävät kotitreenit ja pitäkää huoli, että kummankin tulee tehtyä sovitut harjoitukset. Olette tilivelvollisia toisillenne, toistenne personal trainereita. Tai haasta joku perheenjäsenistäsi mukaan treenaamaan. Yhdessä se on hauskempaa. Muista, että useimmat treenit voi myös tehdä ulkona.

 

Lopuksi: älä laista treeneistä. Pidä kiinni päätöksestäsi ja suunnitelmastasi.

fullsizerender-23

Syksyn seiska – kotitreeni

7 liikettä, jokaista 7 toistoa, 7 kierrosta

Liikkeet:

  1. Kyykky
  2. Lantion- ja jalkojen nostot
  3. Askelkyykyt eteen 7/puoli
  4. Puolikas burbee
  5. Punnerrukset (sivuille)
  6. Kyykkyhyppy
  7. Ylösnousut selinmakuulta (tarvittaessa käsillä auttaen)

Tee kaikki liikkeet peräjälkeen. Pidä 30-60 sekuntia taukoa jokaisen kierroksen jälkeen. Treeniin menee kokonaisuudessaan 20-30 minuuttia

 

Videoon, josta näet liikeiden suoritustekniikat:

 

 

Kertokaahan, miltä Syksyn Seiska maistui?

Kotitreeni-iloa pimeneviin iltoihin!

<3 Anna

 

 

 

Kommentit
    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Mahtavaa , että tykkäsit. Mustakin tää oli yllättävän hikinen ja tehokas.Mukavaa ja treenintäyteistä syksynjatkoa sulle! Anna

  1. 2

    Karo sanoo

    Syksyn seiskaa en vielä kokeillut, mutta kotitreenivinkkejäsi (myös instragramin puolelta) olen käyttänyt hyväksi. Kiitos niistä!
    Innostuin kotitreenistä kesällä, kun kahden pienen lapsen äitinä aikaa salille lähtöön ei todellakaan tahtonut löytyä. Itse olen tykästynyt kahvakuulailuun, hyvää kokovartalotreeniä nopeastikin.
    Tänään käytin erityisesti vinkkiäsi sisällyttää pieniä treenihetkiä päivään. Yleensä treenaan vasta illalla, mutta nyt oon jo kahteen mennessä treenaillut puoli tuntia. Jee!

    • 2.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kuulostaa ihan älyttömän hyvältä! Tosi kiva, jos olet saanut multa vinkkejä omaan treeniisi. Kotitreenaus on aidosti tehokasta. Parempi tehdä vähänkin, kun ei ollenkaan. Seiskatreenikin kannattaa tehdä. Toivon sulle jatkossakin treeni-intoa ja ihanaa syksyn jatkoa 🙂 T. Anna

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *