Koko päivä välipaloilla

Kaupallinen yhteistyö: Vaasan

FullSizeRender 48

FullSizeRender 49

FullSizeRender 51

FullSizeRender 46

FullSizeRender 50

Tuntuu, että olen jatkuvasti laittamassa välipalaa: lapsille, itselleni, evääksi, pelireissulle, luistelemaan tai reppuun mukaan pitkän koulu- tai treenipäivän varalle. Vaikka syön joka päivä kunnon lounaan ja päivällisen, niin silti iso osa päivän energiasta kertyy myös välipaloista (näin myös lapsilla!), ja siksi ei todellakaan ole aivan sama, mitä pääaterioiden välissä popsii.

On aikoja, jolloin koko päiväkin saattaa mennä ”pelkillä välipaloilla”. Tällainen tilanne voi olla vaikkapa viikonlopun koko perheen ulkoilupäivä tai oma kiireisempi työpäivä. Hyvät eväät ovat tällaisina päivinä erittäin tärkeät: energiaa pitää riittää tasaisesti, verensokeri ei saa päästä missään kohtaa laskemaan liikaa (minusta tulee ihan höhlä nälkäisenä) ja vireyden pitää pysyä sopivana.  Itselleni on myös tärkeää, että ilta ei kulu keittiön kaapinsisältöjä tankatessa. Näin ei käy, kun on pitänyt säännöllisestä ja riittävästä syömisestä huolta pitkin päivää.

FullSizeRender 46 kopio

Meidän perheen miehet – pienempää on vaikea saada luistelukentältä edes syömään välillä

FullSizeRender 51 kopio

Asetan välipalalle tiettyjä vaatimuksia. Sen pitää olla terveellinen, ravinteikas, viedä (ja pitää!) nälkä pois. Välipalassa pitää olla sopivasti hyviä hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, proteiinia ja pehmeää rasvaa. Jos syön välipalaksi leipää, valitsen ehdottomasti täysjyväruisleipää. Olen suuri näkkärin ystävä jo siksikin, että siinä on reilusti kuitua. Selvästi enemmän, kuin pehmeässä leivässä. Ostan myös ruisleivän mieluiten 100% ruisjauhoon leivottuna. On minulla näkkileivän syömisessä myös yksi painonhallintaan liittyvä elementti:  tuoreen leivän syönnin kanssa saattaa mennä helposti överiksi, mutta näkkileipää riittää vähemmänkin.

FullSizeRender 53 kopio

Ulkoilun jälkeen maistui hernekeitto

FullSizeRender 50 kopio

FullSizeRender 54 kopio

Koulunäkki luomuna ja 100% rukiina

Iltapäivällä koulusta tulevat lapset (ja heidän kaverinsa). Porukka on usein todella nälkäistä. Viime aikoina lapset ovat onneksi ottaneet enemmän itse vastuuta omista syömisistään koulun jälkeen. On ollut ilo huomata, että he osaavat tehdä terveellisen välipalan, ja ovat valmiita näkemään sen eteen myös hieman vaivaa. Näkkäri on lapsille sopiva terveellinen välipala, joka on jo valmiiksi siivuina ja aina ”tuoretta”. Tyttäreni vetäisee päälle hieman hunajaa tai pestoa, poikani voita ja leikkelettä tai juustoa. Näkkäri on myös edullinen välipala tarjottava kaveriporukalle, ja jokainen voi valita päälliset makunsa mukaan.

Omat lapseni liikkuvat paljon ja siksi haluan, että he myös syövät riittävästi, monipuolisesti ja terveellisesti. Lapset omaksuvat ruokailutavat omassa perheessään ja pyrinkin ohjaamaan lapsiani tekemään terveellisiä valintoja. Ruuasta ei meillä kuitenkaan pingoteta ja luistelureissullakin maistui leipien lisäksi pulla.

Eväinä ulkona näkkäri toimii hyvin. Normileivät lyttääntyvät helposti, mutta näkkäri maistuu ihanalta kuuman mehun tai kahvin kaverina, myös ulkona. Luomu on minulle itsestäänselvä valinta. Varsinkin, kun luomutuotteita on nykyään saatavilla jo niin monessa tuotekategoriassa, myös ihan meidän lähikaupasta.

Nautinnollisia ja aurinkoisia talvipäiviä!

<3 Anna

Lisätietoa Vaasan Luomu Koulunäkistä löydät osoitteesta vaasan.fi

Lue myös edellinen postaukseni Voi tyttö, kun tietäisit, mitä tämä nelikymppisen naisen elämä oikein on!

FullSizeRender 52

FullSizeRender 48 kopio

Omat lempparipäälliset


Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *