Kaksi viikkoa ilman sokeria – vaikutukset näkyvät jo!

Projektini sokerin vähentämiseksi marraskuun aikana on nyt puolivälissä. Mukaan ”Marraskuuhun ilman makeaa” lähti iso joukko ystäviäni, bloginlukijoita sekä muita somekanaviani seuraavia. Miten ensimmäiset kaksi viikkoa ovat sujuneet? Millaisia vaikutuksia näin lyhyessä ajassa voi havaita? Omien kokemusteni lisäksi kerron tässä puoliväliraportissa myös muutaman mukanaolevan ajatuksia sokerittomuudesta ja sen vaikutuksista.

fullsizerender-34

Marjoja olen syönyt pakkasesta ennätyspaljon

Kahden viikon ajan olen nyt siis jättänyt ruokavaliostani pois makeat herkut, kuten karkit, pullat, suklaan ja keksit. Erityisesti ongelmani on karkin syönti. Olen myös pyrkinyt vähentämään piilosokerin saantia. Siksi en ole syönyt myöskään esim makeutettuja rahkoja, jugurtteja, makeita kastikkeita, levitteitä enkä myslejä. Mehuja, tai limuja en ole myöskään juonut, edes sokerittomina. Hysteerinen en sokerin kanssa ole ollut. Hedelmiä olen nauttinut normaaliin tapaan, enkä ole tutkinut kaikkien ruokien ainesosaluetteloita. Isänpäivän kaffeilla oli kuitenkin helppoa jättää kakkua ottamatta ja keskittyä tarjolla oleviin lohileipiin.

fullsizerender-33

Iho on paremmassa kunnossa

Ensimmäinen viikko ilman ruuan jälkeistä makeapalaa oli hankalin. Iltaisin tuli myös usein halu napostella jotain. Varsinkin kun muu perhe mässytti karkkia tai donitseja, olisi itsekin tehnyt mieli. Ekalla viikolla myös päällä olleet PMS-oireet vaikuttivat nähdäkseni mielihaluihin. Ennen kuukautisia minun tekee kovasti mieli makeaa ja hiilihydraattipitoisia ruokia. Nyt keskityin syömään terveellisiä vaihtoehtoja karkkien ja suklaan tilalla: marjoja, hedelmiä, vihanneksia, ruisleipää tai rahkaa.

img_9421

Perjantaina syötiin dippivihanneksia

Omat tavat on tullut tiedostettua näiden kahden viikon aikana, ne kun ovat niin automatisoituneita. Huomasin, miten usein käsi käy normiarjessa karkkipussilla tai opehuoneen pullatarjottimella. Ehkä parasta tässä kahdessa viikossa on ollut taas herääminen näihin omiin toimintamalleihin: joka päivä jotain makeaa. Siitä syntyy kierre, joka tarkoittaa isoja määriä makeaa viikko-, kuukausi tai vuositasolla. Ja sitä kautta myös valtava määrä ylimääräistä turhaa höttöenergiaa. Riippuvainen tuskin sokerista kuitenkaan olen. On tämä pariviikkoinen kuitenkin sen verran helposti mennyt.

fullsizerender-41

Olen huomannut, että syömäni normaalin ruuan määrä on lisääntynyt näiden kahden viikon aikana. Koska en saa makeista herkuista lisäenergiaa kuten ennen, olen nyt korvannut tämän syömällä enemmän monipuolista, terveellistä ja laadukasta OIKEAA ruokaa. Tästä olen erittäin tyytyväinen, koska nyt kehoni saa nauttimastani ravinnosta aidosti hyviä rakennusaineita, vitamiineja ja kivennäisaineita, joita ei sokeriherkuista taatusti saa.

img_9060

Smoothieita on tullut syötyä monena päivänä välipalaksi

Ihoni ei ole pitkiin aikoihin ollut näin hyvä! Aloin jopa miettiä, että voiko todella sokerin poisjättäminen vaikuttaa ihoon näin paljon. En saanut edes normaaleita hormoninappylöitä ennen kuukautisia. Iho on erinomaisessa kunnossa, heleä, eikä turvotusta esiinny. Olo on myös kaikin puolin kevyt. Vatsavaivoja ei ole ollut lainkaan. Tähän uskon sokerittomuudella olleen suuria vaikutuksia. Vaa’alla en ole käynyt, mutta vatsa on litteä, eikä yhtään turvonnut, edes iltaisin.

fullsizerender-32

Kaurapuuroa ja marjoja – lemppari väli- ja iltapalani

Muuten en ole ruokavaliotani muuttanut millään tavalla. Olen myös kuullut positiivisia kommentteja muilta haasteessa mukanaolevilta. Yhdeltä on lähtenyt alle kahdessa viikossa jo 1,5kg. Siis vain sokerittomuuden ansiosta. Toinen kertoi, että on kokenut olonsa virkeämmäksi ja kolmas ihmetteli huomanneensa, miten piintyneistä tavoista karkin syömisessä on omalla kohdalla ollut kysymys. Minulle on myös tunnustettu, jos päätöksestä on lipsuttu. Parasta on ollut se, että kaikki, jotka ovat kertoneet syöneensä suklaata/karkkia tai muuta makeaa, ovat silti päättäneet jatkaa marraskuuta sokerittomina. Ei kahden karkin syöminen ole epäonnistumista!

fullsizerender-42

Seuraavat kaksi viikkoa tulevat olemaan varmasti helpompia, kuin alku, uskon näin. Kovasti toivon, että marraskuun jälkeenkään sokerinsyönti ei jatkuisi entisenlaisena. Nyt on ollut nimittäin niin hyvä olla! Unikin on erilaista. Syvempää ja levollisempaa. Olen tullut myös siihen tulokseen, että illalla sokeriövereiden vetäminen saa aikaan seuraavana aamuna krapulan: turvotusta, huonon ja tunkkaisen olon! Kokemus on ollut tähän asti siis kaikinpuolin hyvä.

Miten teidän marraskuunne on sujunut? Oletteko pysyneet haasteessa mukana? Onko se tuottanut vaikeuksia? Minkälaisia vaikutuksia on jo ilmennyt, vai onko mitään?

<3 Anna

Lue myös edellinen postaukseni naisjuoksijan turvattomuudesta sekä sokerittoman kuukauden taustoista.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Kaksi viikkoa on mennyt hyvin, ei karkkeja, ei pullaa. Makeita juomia en juo muutenkaan, ja olen tarkistanut esim jogurttien sokerit, käytän muutenkin luonnonjogurtteja. Isänpäiväkahvilla otin omenatorttua ja jäätelöä ja sitten paluu tiukkaan linjaan! Olen huomannut että olen nälkäisempi ja nyt sainkin oivat niksit välipaloille. Eli hyvin pärjää ja mielenkiintoisinta on löytää ne kohdat, jolloin ”on pakko saada suklaata tai karkkia” – ilmankin selviää !

    • 1.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kiva kuulla Eija! Sulla on mennyt putkeen 🙂 Onpa mukava huomata, että on muitakin, joita nälkä vaivaa nyt enemmän. Toisaalta ajattelen, että on parempi syödä ravitsevaa ruokaa, kuin täyttää nälkää sokerilla. Tsemppiä loppukuuhun! T. Anna

  2. 2

    sanoo

    Ihana kuulla, että on tullut hyviä vaikutuksia, kun olet jättänyt sokerin pois! 🙂
    Itse en ole syönyt sokeria tai mitään herkkuja kesän jälkeen ja kroppa kyllä kiittää siitä tosi paljon! Elämä on vain niin paljon ihanampaa, kun syö hyvää ja puhdasta ruokaa 🙂

    • 2.1

      Krista sanoo

      Moi,
      Oletteko kokeilleet Tiki Smoothie Bar:in smootheja?
      Itse kokeilin ja ovat tosi hyviä – sokeritonta luomua 🙂
      T.minä

      • 2.1.1

        annasaivosalmi sanoo

        En ole kokeillut, mutta kuulostaa hyvältä! Mistä näitä saa? Terkuin Anna

        • 2.1.1.1

          sanoo

          YOU CAN FIND US HERE:
          Grab a smoothie to go
          to keep up with the pace!
          FINLAND
          PME Records (Private use)
          Helsinki:
          K-Supermarket Kaisaniemi,
          K-Supermarket Mustapekka,
          Forever Kuntoklubi Töölö,
          Finnkino Tennispalatsi,
          Alepa Mechelininkatu,
          Technopolis Ruoholahti (Lounasravintola H11L1)
          Meilahden sairaalan syöpätautien klinikan kahvio,
          Espoo:
          Technopolis Innopoli 1 (Lounasravintola HEHKU),
          Fressi Espoonlahti
          Lahti:
          K-Citymarket Karisma
          Pori:
          K-Citymarket Mikkola

          SWEDEN
          Hemköp Signalen, Kullaviks Centrum 429 30 Kullavik
          Hemköp Masthuggstorget, 3A, 413 27 Göteborg
          Ica Nära Haga, Pilgatan 20, 411 22 Göteborg

          t.
          Tikiläiset

    • 2.2

      annasaivosalmi sanoo

      Wau! Sulla on siis jo pidempi sokeriton jakso takana. Tuohon olisi hyvä pyrkiä. Kiitos siis inspiraatiosta. Tuohon olisi hyvä pyrkiä. On se olo vaan sen väärti. Mukavaa viikonjatkoa!

  3. 3

    Sari sanoo

    Olin yllättynyt, kun mainitsit ongelmaksesi karkin syönnin, ja muustakin mitä tässä kerroit makean syönnistä. Kaikista terveellisistä ruokakuvista on välittynyt se mielikuva, että tuskin syöt muutenkaan paljon sokeria! Ihanaa huomata näin inhimillisiä piirteitä myös tuollaisessa roolimallissa kuin sinä 🙂 Kiitos hyvästä blogista ja Instagramista, sinun tekemisiäsi on kiva seurailla!

    • 3.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kyllä mäkin olen ihan ihminen, paheineni kaikkineni 🙂 Liikun paljon joten syönkin paljon. En kuitenkaan tykkää siitä, että täytän energiavajetta sokerilla. Mieluummin sitten vaikka kunnon ruualla. Kiitos sinulle kommentista ja kiva kuulla, jos blogista ja instasta on ollut iloa sinulle. Mukavaa viikonjatkoa!

  4. 4

    Tapsa sanoo

    Tämä oli kiva lukea läpi, itsellä ollut harmina melkoinen sokerimörkö, jota vastaan taistellut niin ja näin? Tämä innosti yrittämään nyt loppukuun ja ehkä vähän joulukuutakin, josko saisi mutaman kilonkin pois sinä aikana? Kuvissa oli mieleisiäni terveitä herkkuja, joilla pyrin jatkossa täyttämään nälkäni. Lohta suosin aterioilla mielelläni.

    Sen olen oppinut, mutten vielä riittävän hyvin sisäistänyt, että pidän itseni kylläisenä tai ainakaan en mene nälkäisenä kauppaan. Joulun aikaan tulee kuitenkin taas kiusauksia jouluherkkuihin jne.
    Yritän nauttia joulunakin kohtuudella 😉

    • 4.1

      annasaivosalmi sanoo

      Kuulostaapa hyvältä! Itsekin ajattelin pyrkiä jatkamaan vielä joulukuullekin. Kiva, jos postauksestani oli iloa ja hyötyä ja jos se kannustaa taistelussa sokermörköä vastaan 🙂 Itselleni on myös tärkeää, etteivät ateriavälit pääse venähtämään liian pitkiksi. Jos näin käy, maistuu kyllä kaikki epäterveellinen. Tsemppiä!

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *