Jos pitäisi valita vain yksi tapa liikkua, se olisi ehdottomasti tämä

Jos haluat aidosti sijoittaa tulevaisuuteesi, sijoita itseesi ja terveyteesi. Liikkumalla tarpeeksi keräät korkoa korolle. Kaikki liikunta on hyvästä, mutta jos minun pitäisi valita vain yksi tapa liikkua, valinta olisi selvä. Kävely, juoksu, pyöräily ja uinti. Loistavia liikuntamuotoja, mutta ne eivät riitä. Jos minun pitäisi valita yksi, valintani olisi lihaskuntoharjoittelu. Ai miksi?

fullsizerender-37

Jos pitäisi valita vain yksi harjoittelumuoto?

Lihaskuntoharjoittelun moninaiset hyödyt terveyden kannalta ovat kiistattomat. Kirjoitan niistä mm. täällä(Nainen muista lihaskuntoharjoittelu). Iän myötä lihasmassaa häviää vääjäämättä, jos asialle ei tee jotain. Itse ainakin haluan pysyä toimintakykyisenä pitkään. Painonhallinnassa sekä laihduttaessa lihaskuntoharjoittelu tukee loistavasti tavoitteita. Kiinteä ja lihaksikas kroppa myös näyttää hyvältä. Vaikka tykkään juosta, kävellä ja pyöräillä, valitsen ykköstreenimuodoksi silti lihaskuntoharjoittelun.

fullsizerender-36

Voimaa ja lihaskuntoaan voi harjoittaa todella monella eri tavalla. Kuntosaliharjoittelu on varmasti lihaskuntoharjoittelun kunkkulaji, ja on totta, että lisäpainoilla tehdyllä treenillä saa harjoituksesta parhaimman hyödyn. Mutta myös kuntopiireillä, toiminnallisilla treeneillä ja kehonpainoharjoittelulla treeneistä saa monipuolisia ja niillä voi haastaa myös sydän- ja verenkiertoelimistöä. Hiki tulee, hengästyy, kuten vaikkapa juostessakin. Lisäksi, lihakset saavat tarvitsemaansa harjoitusta.

fullsizerender-33

Lihaskuntoharjoittelun erilaiset muodot mahdollistavat todella monipuolisen harjoituksen koko keholle. Kyykyt variaatioineen, askelkyykyt, punnerrukset, soudut, leuanvedot, istumaan nousut ja lankut ovat kehonpainolla tehtävän lihaskuntotreenin ehdotonta eliittiä. Suosin itse paljon perus- ja moninivelliikkeitä.

fullsizerender-35

Paras olo tulee voimatreenin jälkeen

Lihaskuntoharjoittelua voi tehdä missä vain. Treenaan itse paljon kotona. Harvemmin poljen mekaanisesti kuntopyörää, vaan teen mieluummin lihaskuntoa kehittävän treenin. Muutamilla perusliikkeillä saa nopean ja tehokkaan harjoituksen tehtyä, vaikka omassa olohuoneessa. Mikään ei estä tekemästä treenejä myöskään ulkona. Portaat ja puistot ovat suosikkipaikkojani.

fullsizerender-34

Vahva olo!

Varsinkin meidän naisten tulisi kiinnittää erityistä huomiota siihen, että voima- ja lihaskuntoharjoittelusta ei laistettaisi. Siksi haastankin Teidät testaamaan tätä simppeliä, missä vain suoritettavaa kehonpainotreeniä. Se haastaa kehon isoja lihasryhmiä niin ala-, ylä- kuin keskivartalossakin. Lisäksi treeni nostaa sykkeitä ja saa hien pintaan.

Sijoita lihaksiisi – sijoita tulevaisuuteen – viiden liikkeen kehonpainotreeni.

Säädä ajanottokelloon ajaksi 5 minuuttia. Aloita tekemään 10 kehonpainokyykkyä, 10 yhdenjalan kyykkyä/puoli, 10 punnerrusta, 10 askelkyykkyä eteen ja taakse/puoli sekä 10 istumaan nousua niin monta kierrosta, kuin viidessa minuutissa ehdit. (itse ehdin tehdä kaksi kokonaista kierrosta.) Kun aika loppuu, pidä minuutin tauko. Toista edellinen vielä kaksi kertaa. Aikaa kuluu alle 20 minuuttia ja saat koko kehoa haastavan treenin, sykeet ylös ja mikä tärkeintä, lihakset töihin.

 

 

Miten sinä sijoitat tulevaisuuteen? Jos sinun pitäsi valita yksi tapa liikkua, mikä se olisi?

<3 Anna

 

Lue myös edellinen postaukseni vihollisestamme mukavuudenhalusta

P.s. Onneksi ei tarvitse aidosti tehdä valintaa vain yhden harjoittelumuodon suhteen, paitsi silloin, kun aika on kortilla. Silloin päädyn tekemään nopean HIIT:n esim tämän kotioloissa . Rakastan liikkua monipuolisesti! Ja käyhän kommentoimassa, jos/kun teit treenin

Ei kommentteja.

Trackbacks

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *